Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@03:19:41 GMT

چگونه می‌توان سند رسمی را باطل کرد؟

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۷۵۷۳

چگونه می‌توان سند رسمی را باطل کرد؟

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سند مالکیت یکی از مهمترین سند‌های حقوقی به شمار می‌رود، اما گاهی اوقات ممکن است بخواهیم سند مالکیت را ابطال یا اصلاح کنیم که در این صورت باید بر اساس قانون پیش برویم.

در قانون اسناد مالکیت در صورتی که  این اسناد خطشه دار شوند یا نیاز به اصلاح آن‌ها باشد می‌توان اسناد را به صورت قانونی ابطال و اصلاح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابطال و اصلاح سند مالکیت ممکن است بدون حکم دادگاه صورت گیرد که در این صورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است که طبق درخواست مراجع قانونی سند را باطل کند که در این صورت نیازی به حکم دادگاه نیست و سازمان ثبت اسناد خود وارد عمل می‌شود و مواردی مانند اصلاحات اراضی و تقسیم آن‌ها از این جمله موارد هستند.

گاهی اوقات هم ابطال سند مالکیت توسط اداره ثبت انجام می‌شود در این صورت فرد باید به اداره ثبت مراجعه کرده و بدون حکم دادگاه  اقدام به ابطال سند کند.

در ماده ۲۵ قانون ثبت اختیار ابطال یا اصلاح سند مالکیت به هیأت نظارت سپرده شده است و بر اساس این ماده چنانچه در اثر بی‌دقتی و اشتباه نویسنده در سند مالکیت و... اشتباهی رخ داده باشد، چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالفت با سند رسمی باشد، چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالف حکم نهایی دادگاه باشد، چنانچه اشتباهاتی در جریان عملیات مقدماتی رخ دهد و در دفتر املاک نیز وارد شود و چنانچه اشتباهاتی در عملیات تفکیکی رخ داده و در دفتر املاک نیز وارد شود، در همه موارد مورد اشاره، شده اصلاح یا ابطال سند مالکیت در صلاحیت هیأت نظارت خواهد بود.

گاهی اوقات هم ابطال و اصلاح سند مالکیت با حکم دادگاه صالح است، هرگاه ملکی بر خلاف اصول قانونی به ثبت رسیده باشد، هرگاه در اسناد مالکیت تعارض وجود داشته باشد، درصورتی که سندی مخل حقوق دیگران باشد، در صورتی که سند مالکیت بر اساس اشتباه عملیات مقدماتی و ثبتی حاصل شود و درصورت اشتباه در عملیات تفکیک رسیدگی در صلاحیت دادگاه خواهد بود.

بیشتر بخوانید

دادگاه خانواده به چه دعاوی رسیدگی می‌کند؟ مراحل اعلام چک مفقود شده چگونه است؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی های حقوقی اداره ثبت اسناد سند مالکیت دفتر املاک حکم دادگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۷۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل شهادت امام صادق در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: امام دارای عصمت ذاتی و بدون کوچکترین معصیت، حتی فعل مکروه می باشد که این شان و منزلت از پیامبران رسالت و نبوت هم والا تر است به ویژه امام صادق(ع) که دارای 14هزار شاگرد بودند.

سه چیز باعث حقیقت بندگی می‌شود

وی افزود: امام صادق(ع) مقام عبودیت را در پاسخ به فرد بصری این گونه بیان می کند؛ سه چیز باعث حقیقت بندگی می شود، اول بنده بداند که نسبت به نعمات خدا مالکیت ندارد، دوم بنده دنبال نتیجه و تدبیر امورات خود نباشد زیرا سرانجام کارها را خداوند مشخص می کند و سوم آنکه تمام همّ و غم بنده باید رضایت خدا باشد.

استاد حوزه ادامه داد: دانستن عدم مالکیت باعث انفاق بیشتر و عدم وابستگی به دنیا می شود، سپردن نتیجه امور باعث افزایش ایمان و توکل بر خدا خواهد شد و در نظر گرفتن رضایت خداوند باعث می شود که بنده نسبت به سخن مردم بی توجه باشد و به اخلاص نزدیک تر شود که این موارد اولین درجه افراد متقین است.

منبع:فارس

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود
  • رسمی؛ داوید رایا برنده دستکش طلایی لیگ برتر در فصل 24-2023
  • بانوان ایرانی بر فرضیه‌های غربی خط بطلان کشیدند
  • (ویدیو) بخشنامه مدیرکل حقوقی گمرک باطل شد
  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • ابطال بخشنامه گمرک با رای دیوان عدالت اداری همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود
  • فعال اصولگرا: نماز خواندن پشت صدیقی باطل است!
  • بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است
  • امام صادق(ع) و عبور از دوگانه‌های باطل