Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسسه مالی بین‌المللی (IIF) پیش‌بینی کرد در صورت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سوی بایدن اقتصاد ایران در سال 2021  شاهد رشد 4.4 درصدی باشد.

به  گزارش عصرایران به نقل از رویترز، موسسه مالی بین‌المللی در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده در صورت لغو تحریم‌های آمریکا از سوی دولت جو بایدن و بازگشت آمریکا به برجام، اقتصاد ایران در سال آتی میلادی شاهد رشد 4.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 درصدی خواهد بود.

هر چند بر اساس این پیش‌بینی بحران کرونا همچنان یکی از موانع عمده رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خواهد بود.

بنا بر گزارش رویترز، پیروزی بایدن در انتخابات 3 نوامبر آمریکا این شانس را ایجاد کرده که ایالات متحده دوباره به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) که بر اساس آن تحریم‌های آمریکا و بین‌المللی علیه ایران لغو شده بود، بپیوندد.

عکس:وانا

بعید است که این اتفاق یک شبه رخ دهد، و این احتمال همچنان نامشخص است چون رقبا و دشمنان ایران برای بازگشت آمریکا به برجام خواهان گرفتن امتیازات و تعهدات بیشتری از ایران هستند.

واحد پولی ایران (ریال) در سال 2020 حدود 50 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است که این امر خسارت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و ویروس کرونا را نشان می‌دهد، هرچند از اواخر اکتبر با پیش‌بینی پیروزی بایدن در انتخابات واحد پولی ایران کمی تقویت شده است.

ایران بالاترین میزان درگیری و تلفات انسانی را در قبال همه‌گیری کرونا در میان کشورهای خاورمیانه دارد.

ترامپ در سال 2018 از توافق هسته‌ای (برجام) خارج شد و تهران نیز پس از یک سال انتظار با کاستن از میزان تعهدات برجامی خود، به این اقدام دولت ترامپ پاسخ داده است.

بر اساس پیش‌بینی موسسه مالی بین‌المللی اگر (دولت بعدی) ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تا پایان سال 2021 لغو کند، اقتصاد ایران می‌تواند سال آینده 4.4 درصد رشد کند؛ این رشد در حالی است که اقتصاد ایران در سال 2020 (امسال) شاهد انقباض (رشد منفی) 6.1 درصدی بوده است.

اقتصاد ایران از سال 2018 و از زمان وضع تحریم‌های آمریکا 3 سال است به صورت متوالی شاهد رشد منفی است.

بر اساس پیش‌بینی موسسه مالی بین‌المللی، در صورت رفع تحریم‌های آمریکا در سال 2021، اقتصاد ایران به روند رشد اقتصادی خود ادامه خواهد داد و در سال 2022 شاهد رشد 6.9 درصدی و در سال 2023 رشد 6 درصدی را تجربه خواهد کرد. اگر صادرات نفت ایران در اثر لغو تحریم‌ها افزایش یابد، ایران می‌تواند ذخائر ارزی خارجی خود را در سال 2023 به 109.4 میلیارد دلار افزایش دهد.

دولت ایران در مورد بازگشت شرکت‌های خارجی در دولت جدید ایالات متحده خوشبینانه صحبت کرده است، اما عدم شفافیت مالی هنوز هم می‌تواند علاقه شرکت‌هایی را که پس از برجام وارد ایران شدند و با تحریم‌های آمریکا این کشور را ترک کردند؛ تحت تاثیر قرار دهد.

"گاربیس ایرادیان" ، اقتصاددان ارشد موسسه مالی بین‌المللی در این باره می‌گوید جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران از 890 میلیون دلار  در سال جاری (2020)  تا بیش از 6.4 میلیارد دلار در 2025 افزایش می‌یابد. این امر در صورتی خواهد بود  که تمام تحریم‌ها تا پایان سال آینده میلادی برداشته شوند.

عکس: وانا

به گفته این اقتصاددان، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در 2021 کمتر از 2 میلیارد دلار خواهد بود و بیشترین پول از چین و هند خواهد آمد. البته بحران همه‌گیری ویروس کرونا این سرمایه‌گذاری را در 2021 محدود می‌کند.

به گفته موسسه مالی بین‌المللی اگر بخش عمده‌ای از تحریم‌ها باقی بماند اقتصاد ایران همچنان در وضعیت شکننده خواهد ماند، هر چند در آستانه سقوط نخواهد بود.

در بدترین شرایط که بیشتر تحریم‌ها باقی بماند ایران در سال آتی میلادی (2021) 1.8 درصد رشد اقتصادی خواهد داشت و ذخایر خارجی آن از 80 میلیارد دلار سال جاری به 46.9 میلیارد دلار تا پایان سال  2023 کاهش خواهد یافت. حدود 90 درصد از ذخایر رسمی ایران در خارج از این کشور به خاطر تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: بانک مرکزی: کرونا رشد اقتصادی را منفی کرد روحانی: رشد اقتصادی هیچ کشوری قابل مقایسه با ما نیست (فیلم) مرکز آمار ایران: رشد اقتصادی منفی شد صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ مثبت می‌شود لینک کوتاه: asriran.com/003BBs

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اقتصاد ایران تحریم های آمریکا موسسه مالی بین المللی اقتصاد ایران در سال تحریم های آمریکا میلیارد دلار سرمایه گذاری لغو تحریم ها رشد اقتصادی رشد اقتصاد پیش بینی شاهد رشد بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۹۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا؛ بازداشت ۲۵ نفر در دانشگاه ویرجینیا

تارنمای هیل در این خصوص نوشت: معترضانی که دیروز شنبه برای پنجمین روز متوالی در دانشگاه ویرجینیا تجمع کرده بودند خواستار خودداری دانشگاه از سرمایه گذاری در شرکت‌های صهیونیستی بودند.

گروه موسوم به «اردوی دانشگاه ویرجینیا در حمایت از غزه» از مدیران دانشگاه خود خواستند فهرست همه سرمایه گذاری‌های خود را افشا کرده و از استفاده از منابع مالی خود برای سرمایه گذاری در موسسه‌های مرتبط با (رژیم) اسرائیل خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، دانشجویان معترض روز جمعه چادر‌های خود را برپا کردند و از بلندگو استفاده می‌کردند که بر خلاف سیاست‌های این دانشگاه بود. اما به گفته مدیران، دانشگاه از پاکسازی آنها در روز جمعه خودداری کرد، زیرا کودکان نیز در جمع آنجا حضور داشتند. باران می‌بارید و اعتراضات «صلح آمیز» بود، اما روز شنبه پاکسازی منطقه آغاز شد.

به گزارش هیل، ماموران پلیس عصر شنبه با باتوم با معترضان برخورد کردند.

جیم رایان رئیس این دانشگاه مدعی شد که دانشگاه متبوعش از آزادی بیان حمایت می‌کند، اما در اجرای سیاست هایش باید مطمئن شود که آزادی بیان «حقوق دیگران را نقض نمی‌کند».

وی افزود: صبح شنبه به معترضان «اخطار نهایی» داده شد، اما آنها آن را «نادیده گرفتند» و افسران بخش پلیس دانشگاه «با درگیری فیزیکی و تلاش برای حمله مواجه شدند».

بر اساس گزارش‌های متعدد رسانه ها، بازداشت شدگان این دانشگاه به زندان منتقل شده اند.

شبکه خبری‌ای بی سی نیوز نیز ضمن تایید اخبار مربوط به اینکه پلیس مسلح روز شنبه بشدت با دانشجویان معترض برخورد کرد گارش داد که اعتراضات دانشجویی در آمریکا که برخی از آنها به اردو‌های شبانه روزی تبدیل شده اند، به دنبال دستگیری‌ها و اخراج دانشجویان در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک، در سراسر این کشور نیز اوج گرفته است. دانشجویان دانشگاه‌هایی از جمله ییل، نیویورک، هاروارد و دانشگاه تگزاس در آستین، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و ... دست به اعتراض زده اند.

پلیس ده‌ها نفر را در موسسه هنر شیکاگو بازداشت کرد‌ای بی سی نیوز نوشت: دستگیری‌ها همچنین شامل دانشجویانی از دانشکده موسسه هنر دانشگاه شیکاگو می‌شود.به گفته سخنگوی موسسه هنر شیکاگو، روز شنبه حدود ۵۰ نفر از جمله تعدادی از دانشجویان این موسسه دستگیر شدند.

در بیانیه این موسسه هنری آمده است: روز شنبه گروهی از معترضان از جمله تعدادی از دانشجویان موسسه هنر اعتراضات را در باغ شمالی این موزه آغاز کردند و اقدام به بستن خروجی‌های اضطراری کردند.

وی مدعی شد مکان جایگزینی برای ادامه اعتراض در محوطه دانشگاه پیشنهاد شد، اما معترضان آن را نپذیرفتند.

به گفته سخنگوی مذکور، نیرو‌های اداره پلیس شیکاگو به اعتراضات پایان دادند و شماری را دستگیر کردند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • پیش‌بینی هوای ۳۰ روز آینده با هوش مصنوعی!
  • دانشگاه بین‌المللی چابهار و موسسه جغرافیای دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • لبه تیغ
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند
  • ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا؛ بازداشت ۲۵ نفر در دانشگاه ویرجینیا
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است