Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@09:32:18 GMT

شام نخوردن خوب است یا بد؟

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۱۴۹۴

شام نخوردن خوب است یا بد؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، شام نخوردن چه بلای سر بدن می آورد؟ اکثر ما عقیده داریم برای لاغری سریع بدن باید شام نخوریم ولی آیا این باور درست است یا غلط پاسخ را در میان فرمایشات امامان و پیامبران خواهید یافت.

بهترین الگوی تغذیه ای روزانه برای همه افراد مبتنی بر افزایش تعداد وعده ها در روز و کاهش حجم و مقدار مصرف در هر وعده غذایی شکل می گیرد؛ اما در هیچ الگوی تغذیه ای حذف وعده شام و خوابیدن با شکم گرسنه توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر نیستانی با تاکید بر این که حذف وعده های غذایی و بخصوص شام در اکثر مواقع، نه تنها به کاهش وزن مناسب و پایدار منجر نمی شود، بلکه فرد را با مشکلات تغذیه ای نیز رو به رو می کند، می گوید:محدوده طبیعی قند خون بین 70 تا 100 میلی گرم است که با صرف مواد غذایی در هر وعده افزایش پیدا می کند. اما در یک شخص سالم و طبیعی پس از گذشت دو ساعت از هر وعده غذایی، قند خون دوباره به میزان پایه اش برمی گردد و احساس گرسنگی تدریجی به فرد دست می دهد.

 فردی که حدود 60 الی 70 کیلوگرم وزن دارد روزانه یه چیزی حدود 1700 الی 1800 کالری نیاز دارد. درحقیقت اگر فردی مایل به ثابت نگه داشتن وزن خود باشد باید روزانه 30 کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کند اما اگر شخصی می خواهد وزن خود را کاهش دهد، باید روزانه 20 کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن استفاده کند

 

توصیه های پزشکی معصومین درباره شام نخوردن

 

در کتاب مفاتیح الحیات در باب وعده های غذایی اینگونه آمده است:

 شخصی به خدمت امام صادق علیه السلام از بیماری های گوارشی شکایت کرد. آن حضرت برای پیشگیری از بیماری های گوارشی فرمود:صبحانه و شام بخور و میان آن دو چیزی نخور، چون مایه فساد بدن است. مگر نشنیدی که خدا می فرماید:در آنجا (بهشت) هر بامداد و عصرگاه رزق خود را خواهند داشت. ولی پس از دچار شدن به این نوع بیماری، پزشکان توصیه می کنند که در فاصله های کم از غذای مناسب استفاده شود.

 امام رضا علیه السلام می فرماید:در جسم انسان رگی به نام 'عشاء' وجود دارد که چنانچه شخص شام نخورد آن رگ تا صبح وی را نفرین می کند و می گوید:خدا تو را گرسنه و تشنه کند، چنان که مرا گرسنه و تشنه کردی، پس هیچ یک از شما شام خوردن را ترک نکند، هرچند به لقمه ای از نان یا جرعه ای از آب باشد.

در مورد شام نخوردن سخنی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که ایشان می فرمایند:با نخوردن شام رگی در بدن می میرد که هرگز دیگر زنده نخواهد شد.

همچنین امام علی (علیه السلام) می فرمایند:حضرت محمد در ابتدای تاریکی شب شام می خورد و این امر بسیار برای سلامت تن مهم است چرا که اگر خوردن شام به دیر وقت موکول شود بدن را به تباهی می کشد.

حضرت محمد (صلی الله و علیه و آله) می فرمایند:نخوردن شام انسان را پیر می کند. غذای شب را ترک مکن ولو آنکه تکه نان خشکی باشد. من می ترسم  که اگر امت من غذای شب را ترک کنند، زود پیر شوند 

 از تمام سخنان ائمه توصیه ای کارساز به دست می آید که آنها توصیه کرده اند که حتماً شام بخورید حتی سه لقمه نان و نمک که تاکید آنان را نشان می دهد.

 عوارض شام نخوردن

 شام نخوردن باعث پیری زود رس می شود

 در شب چیزی و لو اینکه قطعه نان کوچکی باشد تناول کنید 

 کسیکه دو شب پشت سر هم غذا نخورد. نیرویی از او به هدر می رود که تا چهل روز برنمی گردد

  غذای شب، نیروی پیر و جوان است. 

  هرکس که غذای شب را ترک کند، نیرویی از او می رود که بر نمی گردد 

 غذای شب سودمندتر از غذای روز است 

 در شب حرارت به داخل بدن می رود و هضم قوی تر می شود بر خلاف روز که سردی به داخل و 

 حرارت به سطح بدن می رود و غذا درست هضم نمی شود 

  اگر در هنگام شب در معده چیزی نباشد. حرارت بدن به جای آنکه به آن بپردازد، به رطوبت اصلی 

  بدن متوجه می شود و آن را خشک و لاغر می کند. به همین دلیل است که، در هنگامی که معده خالی است باعث کم خوابی می شود

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: شام وعده غذایی لاغری علیه السلام شام نخوردن غذای شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۱۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذای پزشکی تولید شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اصغر خسروشاهی اصل در توضیح طرح پژوهشی خود با عنوان «تهیه و تعیین ویژگی امول ژل‌های خوراکی حامل لیپاز پانکراسی» گفت: موضوع تحقیق یکی از نیازهای جامعه است که در بیماری نارسایی پانکراس کاربرد دارد؛ چرا که در این بیماری، پانکراس به تدریج توانایی تولی آنزیم‌های پانکراتیک را از دست می‌دهد. در این صورت جذب چربی و پروتئین مختل می‌شود.

خسروشاهی افزود: لیپاز پانکراس یکی از آنزیم‌های بسیار مهم برای هضم چربی‌ها است و از ناپایدارترین آنزیم‌های پانکراتیک به شمار می‌رود. مهمترین مشکل افرادی که نارسایی پانکراس دارند، کمبود یا فقدان آنزیم لیپاز است.

این پژوهشگر حوزه سلامت بیان کرد: کمبود هضم لیپولیتیک پانکراسی غیر قابل جبران است و چون منبع عمده انرژی چربی است احتمال سوء تغذیه افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن فقر ویتامین و ریزمغذی‌ها ایجاد می‌شود. همین امر موجب نارسایی پانکراس آنزیم لیپاز به بدن می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه، ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است؛ می‌توان از آن در تهیه غذاهای پزشکی که داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور می‌دهند استفاده کرد.

این دانش آموخته دکتری تخصصی علوم و صنایع غذایی دانشگاه Reading انگلستان در ادامه به تعریف غذاهای پزشکی پرداخت و گفت: غذاهای پزشکی، نسل جدیدی از غذاها هستند که با غذاهای متداول و نیز غذاهای فراسودمند متفاوتند و هدف از تهیه و مصرف این دسته از غذاها کمک به درمان بیماران است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است، می‌توان در تهیه غذاهای پزشکی از آن استفاده کرد تا داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرز تهیه غذای هندی چوله پالک + فیلم
  • حتی یک وعده غذای بدون گوشت برای بیماران کبدی مفید است
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • ۳۰۰ پرس غذای گرم در پارس‌آباد بین نیازمندان توزیع شد
  • طرز تهیه کتلت و سیب زمینی تنوری؛ یک غذای خوشمزه و ساده (فیلم)
  • پخت یک غذا با بادمجان و سبزیجات توسط زوج مسن غارنشین افغان (فیلم)
  • غذای پزشکی تولید شد
  • (ویدئو) نحوه درست کردن غذای مشهور اندونزیایی با سرخ کردن موز
  • التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم
  • (تصاویر) التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم