Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@14:19:50 GMT

نکات ارتباطی درباره مادر و پسر

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۲۷۹۱

نکات ارتباطی درباره مادر و پسر

توصیه هایی در مورد رفتار مادر با پسر

به گزارش جام جم آنلاین از حامی هنر زندگی، مادران در برخورد با پسران خود لازم است یکسری نکات را رعایت کنند تا بتوانند ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنند. ارتباط سالم بین مادر و فرزند از آن جهت اهمیت دارد که اساس تمام روابط بعدی را در زندگی فرد تشکیل می‌دهد زیرا ارتباط با مادر، مفهوم دلبستگی در سطح روان فرد را نیز شکل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش مادر در تربیت فرزندان با توجه به جنسیت آن‌ها جایگاه متفاوتی پیدا می‌کند، اما در رابطه با پسران، مادر نقش مهم‌تری در شکل دهی خودباوری و اعتماد به نفس بازی می‌کند.

شما به عنوان مادر باید برای برقراری ارتباطی سالم و کامل به نکاتی توجه نمایید. اگر با وجود رعایت این نکات هنوز هم در ارتباط با او با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید، قبل تشدید کشمکش، موضوع را با کمک مشاوره خانواده حل نمایید.

1- رفتار مادر با پسر مهربانی و صمیمیت را پرورش می دهد

مادر در خانواده منبع مهر و محبت محسوب می‌شود. فرزندان اغلب، رفتار مهربانانه و صمیمانه را از طریق همانند سازی با مادر خود یاد می‌گیرند. پسران در کنار ویژگی‌های مردانه نظیر قدرت طلبی، برای آن که بتوانند در آینده ارتباط مثبتی با دیگران برقرار کنند؛ نیاز دارند تا یکسری ویژگی‌ها و مهارت‌های زنانه را نیز تمرین کنند. در این زمینه مادران اصلی‌ترین الگوی فرزند خود هستند و با ارتباطی که مادران با فرزند پسر خود شکل می‌دهند، در حقیقت به او کمک می‌کنند که در آینده ارتباط بهتر و سالم تری را با همسر خود شکل دهد. در واقع یک مادر خوب و نمونه در تمامی مراحل زندگی فرزند خود تمام تلاش خود را برای پرورش صمیمیت و مهربانی در فرزندان انجام می‌دهد.

2- به پسرتان بیاموزید مسئولیت رفتارهای خود را به عهده بگیرد

برخی از مادران به خاطر عشق و محبت زیادی که به فرزند خود دارند، هر زمانی که او مرتکب اشتباهی می‌شود، آن‌ها را نادیده می‌گیرند. این نادیده انگاری و عدم برخورد مناسب زمینه سازِ رفتارهای مخربی نظیر بی مسئولیتی در آینده می‌شود. در حقیقت یکی از علل بی مسئولیتی در مردان تربیت نادرست در دوره کودکی و نوجوانی است.

برای آنکه مسئولیت پذیری را در فرزند خود پرورش دهید از همان ابتدا زمانی که فرزندتان رفتار اشتباهی انجام می‌دهد به او فرصت دهید تا عواقب کارهایش را ببیند و مسئولیت آن‌ها را بپذیرد. البته این رفتار مادر با پسر باید به دور از تحقیر و سرزنش باشد. اما فراموش نکنید که برای تنبیه کودک خود نیز از روش‌های سالم استفاده نمایید. 

3- به فرزند پسرتان مهارت های زندگی را آموزش دهید

مردان در اجتماع با فشارها و استرس‌های مختلفی مواجه می‌شوند. استرس‌های شغلی، مالی و مسائل مربوط به اداره خانواده از جمله مهم‌ترین این استرس‌ها هستند. آن‌ها برای آن که بتوانند در برابر عوارض استرس و فشار عصبی از خود محافظت کنند؛ باید با مهارت های زندگی و سازگاری آشنا باشند. این مهارت‌ها معمولا از دوران ابتدایی زندگی شکل می‌گیرند و به مرور زمان تقویت می‌شوند. مادران در پرورش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های سازگاری در فرزندان خود نقش بسزایی دارند.

مانند مورد قبل برخی از مادران از سر عشق و دلسوزی هنگامی که فرزندشان با شرایط سختی مواجه می‌شوند به جای آن که به او بیاموزند چگونه در برابر مشکلات ایستادگی کند، خودشان مسئولیت کارها را به عهده می‌گیرند تا فرزندشان متحمل سختی نشود. این رفتار مادر با فرزند پسر در دراز مدت آسیب زیادی به فرزند شما می‌زند چرا که شما آمادگی لازم برای برخورد با سختی‌ها را در او ایجاد نکرده‌اید. در نتیجه زمانی که فرزندتان با استرس‌های شدیدتری در آینده مواجه می‌شود به دلیل فقدان مهارت‌های کافی نظیر مهارت حل مساله، ممکن است برای رفع مشکلات خود دست به رفتارهای مخربی بزند. به همین دلیل لازم است که بهترین روش تربیتی را اتخاذ نمایید.

4- به او آزادی عمل بدهید

سعی کنید که به پسرتان آزادی بیشتری بدهید. بگذارید در زندگی شکست را تجربه کنند و مشکلات خود را در زمینه‌هایی به تنهایی حل نمایند. همچنین به او بیاموزید که شهامت صحبت کردن داشته باشد و در صورتی که از چیزی ناراحت شد بتواند آزادانه ناراحتی خود را ابراز کند. بسیاری از مادرها انتظار ندارند که فرزند پسرشان گریه کند در صورتی که این رفتار در هنگام ناراحتی یک موهبت است و آن را نباید از فرزندتان بگیرید. گاهی رفتاری را والدین ناپسند می‌دانند در صورتی که یک ویژگی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که همواره به والدین و مخصوصا مادرها توصیه می‌کنیم که آموزش‌های لازم برای رفتار با پسر خود را دریابند.

کلام آخر

توجه داشته باشید که با توجه به تمامی مواردی که اشاره شد احتمالا شما نیز به اهمیت این مسئله پی برده باشید که نقشتان به عنوان مادر تا چه میزان در آینده و رشد فرزندتان موثر است. در واقع شما به عنوان اولین معلم کودک خود شناخته می‌شوید که مفاهیم و مهارت‌های بسیاری را باید به کودکتان آموزش دهید. بسیاری از مادرها آگاهی درستی از این مسئله ندارند و با عقاید و تفکرات پوچ خود زندگی پسران خود را تباه می‌کنند.

در کنار این مسئله برای آنکه بتوانید به عنوان یک مادر به بهترین نحو با فرزند پسر خود رفتار کنید لازم است تا با یک مشاور در زمینه کودک در ارتباط باشید. مشاور با توجه به تجربه و دانش خود می‌تواند اصول کلی را در اختیارتان قرار دهد و مرحله به مرحله شما را یاری رساند. همچنین در صورتی که با فرزندتان اختلاف و مشکلاتی دارید کمک گرفتن از مشاوره خانواده ضروری است.

سوالات متداول درباره رفتار مادر با پسر - فرزند خیلی لوس شده چون او بچه اول خانواده بود و اصلا نمی توانستم به او نه بگویم یا تنبیهش کنم اکنون او 5 ساله است چه کاری باید انجام دهم؟ 

متاسفانه هنگامی که خانم‌ها برای اولین بار طعم مادر شدن را می‌چشند احساس می‌کنند که زندگی برای آن‌ها از نو شروع شده و همه جور بهایی به فرزندشان می‌دهند. این رفتار به مرور باعث می‌شود که کودک با کوچکترین اخم و یا تن صدای بالای شما ناراحتی خود را بروز دهد و از شما حرف شنوی نداشته باشد. لازم است که کودک خود را قبل از فرستادن به مدرسه و بدتر شدن شرایط، با کمک گرفتن از یک مشاوره کودک در جهت تربیت صحیح او تلاش کنید.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مادر فرزند پسر زندگی رفتار شخصیت رفتار مادر با پسر فرزند خود فرزند پسر استرس ها مهارت ها برای آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۲۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر می‌خواهید با افزایش سن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، با این ۸ رفتار خداحافظی کنید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از geediting، اگر می خواهید با افزایش سن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، رفتارهای خاصی وجود دارد که باید با آنها خداحافظی کنید.

در این مقاله قصد داریم ۸ مورد از این رفتارها را شناسایی کنم، رفتارهایی که باید با آنها خداحافظی کنید تا بتوانید سن خود را با اعتماد به نفس و مهربانی در آغوش بگیرید.

۱) به دنبال تایید دائمی
در زندگی طبیعی است که به دنبال تایید از دیگران باشیم. اما با افزایش سن، این رفتار می تواند مانعی برای عزت نفس ما شود.

ارزش دادن به نظرات کسانی که به آنها احترام می گذارید عالی است. اما دنبال تایید مداوم بودن می تواند اعتماد به نفس شما را از بین ببرد.

حقیقت این است که شما نمی توانید همه را راضی نگه دارید. و تلاش مداوم برای انجام این کار، احساس ارزشمندی خود را منوط به رفتار دیگران می‌کنید.

پس با این نیاز دائمی به تایید دیگران خداحافظی کنید. به غریزه خود اعتماد کنید، تصمیم‌های خود را بگیرید و به یاد داشته باشید، تنها تاییدی که واقعا مهم است، خود شماست.

برداشتن این مرحله به شما امکان می دهد با اعتماد به نفس پیر شوید. زیرا هر چه سن ما بالاتر می رود، باید به خرد و تجربیات خود اعتماد بیشتری داشته باشیم.

به یاد داشته باشید، اعتماد از درون می آید نه از اعتبارسنجی خارجی.

۲) فراموش نکردن اشتباهات گذشته
همه ما اشتباه کرده ایم آنها جزئی از زندگی هستند. اما تمرکز بر اشتباهات گذشته هیچ فایده‌ای ندارد. فقط اعتماد به نفس شما را از بین می برد.

با افزایش سن، باید یاد بگیریم که اشتباهات گذشته را رها کنیم و اجازه ندهیم که ما را تعریف کنند. به یاد داشته باشید، شما بیش از مجموع اشتباهات گذشته خود هستید و هیچ وقت برای یادگیری، رشد و حرکت به جلو دیر نیست.

بنابراین، رها کنید و به خود اجازه دهید که با اطمینان انتخاب های جدید داشته باشید.

اگر مدام از شما انتقادهای تند می‌شود، این ۶ استراتژی دیدگاه شما را تغییر می‌دهد

۳) بی‌توجهی به سلامت جسمانی
با افزایش سن، بدن ما به طور طبیعی دستخوش تغییراتی می شود. اما این بدان معنا نیست که ما باید از حفظ سلامت جسمانی خود دست برداریم.

تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند، سلامت روان شما را بهبود بخشد و حتی روند پیری را کاهش دهد. و این فقط رفتن به باشگاه یا دویدن در ماراتن نیست.

تغییرات ساده سبک زندگی مانند پیاده روی روزانه، تمرین یوگا یا حتی رقصیدن در خانه می تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند.

وقتی از بدن خود مراقبت می کنید، انرژی، سرزندگی و اعتماد به نفس به شما پاداش می دهد. پس از سلامت جسمانی خود غافل نشوید. آن را در اولویت قرار دهید و مراقب باشید که چگونه با افزایش سن بر اعتماد به نفس شما تأثیر می گذارد.

به یاد داشته باشید، بدن سالم ذهن سالم را پرورش می دهد و ذهن سالم اعتماد به نفس را ایجاد می کند. با بی توجهی به سلامت جسمانی خود خداحافظی کنید و سبک زندگی فعال را بپذیرید.

۴) اجتناب از تجربیات جدید
اجتناب از تجربیات جدید با بالا رفتن سن، می تواند منجر به رکود و کاهش اعتماد به نفس شود.

تجربیات جدید، خواه سفر، یادگیری یک مهارت جدید، یا حتی امتحان کردن یک غذای جدید، افق دید ما را گسترش داده و ذهن ما را تحریک می کند. آنها به ما یادآوری می کنند که ما در هر سنی قادر به سازگاری و رشد هستیم.

هیچ وقت برای یادگیری یک زبان جدید، برداشتن یک ساز موسیقی یا غوطه ور شدن در یک سرگرمی جدید دیر نیست.

دعوت از تجربیات جدید به زندگی اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. یادآوری زیبایی است که سن فقط یک عدد است و زندگی پر از فرصت هایی است که در انتظار استفاده هستند.

۵) مقایسه خود با دیگران
در عصر رسانه‌های اجتماعی، وسوسه‌انگیز است که زندگی‌مان را با زندگی دیگران بسنجیم. اما این بازی مقایسه یک قاتل اعتماد به نفس است، به خصوص با افزایش سن.

مسیر زندگی هر کس متفاوت است و هر مرحله از زندگی با مجموعه ای از تجربیات خود همراه است. مسیری که در آن هستید منحصر به شماست.

بنابراین به جای مقایسه خود با دیگران، روی رشد شخصی خود تمرکز کنید. پیروزی های بزرگ یا کوچک خود را جشن بگیرید و از شکست های خود درس بگیرید.

به یاد داشته باشید، زندگی یک مسابقه نیست، یک سفر شخصی است. با افزایش سن، روی رشد و پیشرفت خود تمرکز کنیم.

اگر می‌ترسید اشتباهات گذشته را تکرار کنید، از این ۹ رفتار اجتناب کنید

۶) نادیده گرفتن علایق
زندگی، با تمام مسئولیت ها و تعهداتش، گاهی اوقات می تواند ما را از آنچه واقعاً مهم است غافل کند.

علایق ما، آن چیزهایی که در قلب ما آتش روشن می کنند، اغلب به عقب رانده می شوند.

اما نادیده گرفتن این احساسات می تواند منجر به احساس نارضایتی و عدم اعتماد به نفس با افزایش سن شود.

اشتیاق ما بخشی جدایی ناپذیر از چیزی است که هستیم. آنها به ما انرژی می دهند، ما را هیجان زده می کنند و به زندگی ما هدف می بخشند. وقتی به دنبال چیزی می‌رویم که دوستش داریم، به شیوه‌ای معنادارتر با زندگی درگیر می‌شویم.

بنابراین اجازه ندهید که احساسات شما از بین برود. چه نقاشی، نوشتن، باغبانی یا هر چیز دیگری که شما را شاد می کند - برای آن وقت بگذارید. اجازه دهید زندگی شما را پر از رنگ و انرژی کند.

زیرا هنگامی که با آنچه واقعاً برایمان مهم است درگیر می شویم، نه تنها شاد می‌شویم، بلکه احساس عمیقی از اعتماد به نفس نیز پیدا می کنیم.

۷) ترس از تغییر
تغییر اگرچه اجتناب ناپذیر است، اما اغلب می تواند ترسناک باشد.

تغییر بخشی از زندگی است. این نشانه رشد و تکامل است. و در حالی که می تواند ترسناک باشد، اغلب ما را به سمت فرصت ها و تجربیات جدیدی سوق می دهد که در غیر این صورت نمی توانستیم داشته باشیم.

پس ترس از تغییر را کنار بگذارید. آن را به عنوان بخشی از سفر خود در آغوش بگیرید. اشکالی ندارد که احساس عدم اطمینان یا ترس کنید، اما اجازه ندهید این احساسات شما را از حرکت به جلو باز دارد.

و چه کسی می داند؟ تغییراتی که از آنها می ترسید ممکن است شما را به بهترین بخش های زندگی تان برساند.

۸) به ارزش خود شک دارید
با بالا رفتن سن، به راحتی می توان به ارزش خود شک کرد، به خصوص در جامعه ای که اغلب جوانان را تجلیل می کند.

اما شک کردن در ارزش شما چیزی جز کاهش اعتماد به نفس شما ندارد.

ارزش شما با سن، ظاهر یا دستاوردهای شما تعیین نمی شود. شما همانطور که هستید ارزشمندید.

خداحافظی با شک و تردید در ارزش‌های خود گامی مهم در جهت احساس اعتماد به نفس بیشتر با افزایش سن است.

به یاد داشته باشید، شما ارزشی را برای جهان به ارمغان می آورید و هیچ کس نمی تواند آن را از شما بگیرد.

سخن نهایی
رفتارهایی که در مورد آنها بحث کردیم - از جستجوی تایید مداوم تا بی توجهی به مراقبت از خود - رایج هستند. اما با افزایش سن، اعتماد به نفس ما را مختل می کنند و باعث می شوند ارزش و پتانسیل ذاتی خود را از دست بدهیم.

به یاد داشته باشید، اعتماد به نفس این نیست که هرگز تردید یا ترس نداشته باشید. بلکه در مورد تصدیق آنها و حرکت رو به جلو بدون توجه به آن است. این در مورد پذیرش سفر منحصر به فرد شما و خرد ناشی از آن است.

با این رفتارها خداحافظی کنید، از رشدی که با افزایش سن به وجود می آید استقبال کنید و فرد مطمئنی را که قرار است تبدیل شوید در آغوش بگیرید.

زیرا در نهایت سن فقط یک عدد است. جوهر واقعی در این است که چگونه سال‌هایی را که به ما داده شده، زندگی کنیم.

کد خبر 846851 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم مهارت‌ها فرد مهارت‌های زندگی

دیگر خبرها

  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند
  • اگر می‌خواهید با افزایش سن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، با این ۸ رفتار خداحافظی کنید
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • روزی به نام تلفن!
  • کمک فوری/ حال این دو مادر بیمار خوب نیست
  • ۱۸۰۰ مادر دارای ۳ فرزند بوشهری در لیست بیمه رایگان