Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@23:31:31 GMT

مطالعه و اهمیت تبدیل شدنش به ارزش اجتماعی

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۵۶۱۴

مطالعه و اهمیت تبدیل شدنش به ارزش اجتماعی

اوضاع بازار کتاب، خراب است. این جمله را حتماً یا در برنامه‌های کتاب‌محور رادیو و تلویزیون شنیده‌اید، یا در لا به‌ لای صفحات روزنامه‌ها و نشریات به چشمتان آمده است. واقعیتش را بخواهید حال و اوضاع صنعت نشر و بازار کتاب، هیچ‌وقت چندان تعریفی نداشته است.

 تیراژهای چندصد نسخه‌ای، آن هم در مملکتی که بالای 80 میلیون نفر جمعیت دارد، گویای این واقعیت است؛ صنعت نشر که سالانه فقط حول و حوش 3000 میلیارد تومان بهای پشت جلد کتاب‌های تولید شده‌اش است (این رقم را حتماً به یاد دارید؛ معادل است با رقم اختلاس تاریخی سال 90 که در فضای رسانه‌ای کشور، جنجال‌های زیادی به‌ همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

) و بنا به گمانه‌زنی‌ها (هیچ آمار دقیقی دراین‌باره وجود ندارد!) تعداد فروشگاه‌های عرضه تولیداتش در سراسر کشور، از مرز 1000 کتابفروشی فراتر نمی‌رود.
* حال بازار کتاب خوب نیست، اما چرا؟ عوامل مختلفی در چرایی این وضعیت دخیل‌اند اما همان پاسخی که پیش از همه به ذهنتان می‌دود، دقیق‌ترین و درست‌ترین جواب است: «اکثر مردم کتاب نمی‌خوانند.» این واقعیت را آمار رسمی هم تأیید می‌کند؛ آماری که از تنها 12 دقیقه سرانه مطالعه هر ایرانی خبر می‌دهد! از من خبرنگار کتاب اگر می‌پرسید؛ من به همین 12 دقیقه هم شک دارم اما بگذارید این مسأله را با یک پرسش از خود شما؛ شمایی که احیاناً نظرتان به خواندن این یادداشت جلب شده و آنقدر اهل مطالعه هستید که به اینجای متن رسیده باشید، روزانه چقدر کتاب می‌خوانید؟ چقدر از 12 دقیقه بیشتر یا کمتر؟
* همیشه به اینجای بحث که می‌رسیم، دیگر وقت عذر و بهانه است: «ای آقا... کو وقت!؟ کو دل و دماغ؟ کو پول کتاب خریدن؟» اما اگر این سه بهانه را یک‌ بار دیگر با خود مرور کنید، خودتان به صحت و حقانیتشان شک خواهید کرد. یعنی به اندازه 12 دقیقه در روز هم وقت ندارید؟ دل و دماغ همه کاری  دارید، الا مطالعه؟ یعنی ماهانه 20 هزار تومان هم نمی‌توانید برای خرید کتاب کنار بگذارید؟ اجازه بدهید هیچ کدام از این بهانه‌ها را قبول نکنم. خودتان هم اگر با خودتان صادق باشید، قبول نمی‌کنید.
* مطابق با آخرین آمارگیری نفوس و مسکن در سال 1395، بالغ بر 13 میلیون و 613 هزار و 651 نفر در کشور دارای تحصیلات عالی بوده‌اند. این رقم قطعاً در سال1399، به مراتب بیشتر بوده است. همچنین جمعیت   دانشجویان در سال‌ جاری نزدیک به چهار میلیون نفر برآورد می‌شود. جمعیت کل باسوادان کشور نیز قریب به 98 درصد جامعه را دربر‌گرفته است.
* با اتکا به این آمار و ارقام، می‌توان به وجود ظرفیت‌های بالقوه کشور برای ارتقای سرانه مطالعه  صحه گذاشت. هرچند که کتابخوان شدن، یک فرآیند درازمدت است که در بهترین حالت خود باید ریشه در کودکی و نوجوانی بدواند؛ اما از این تعداد باسواد و تحصیلکرده که دست‌کم به فراخور مطالعات درسی، با کتابخوانی غریبه نیستند و می‌شود عادت مطالعه را در آنها زنده کرد.
* ترویج کتاب و کتابخوانی، یکی از اهداف مهم نهادهای دولتی فعال در حوزه فرهنگ بوده است، اما این امر، چگونه محقق می‌شود؛ یعنی چطور می‌توان کتاب و کتابخوانی را در جامعه ترویج کرد؟ به عقیده نگارنده، بنیادی‌ترین و زیرساختی‌ترین روش یا بهتر است بگویم اصلی‌ترین اقدامی که می‌شود در این زمینه انجام داد، چیست؟ بله؛ ارتقای ارزش مطالعه و کتابخوانی، نزد خانواده‌ها. مسأله اینجاست که همچنان، خواندن برای ما یک ضرورت ارزشمند نیست. اگر روزی رسید که کتاب‌خواندن در جامعه، به‌عنوان یک ارزش شناخته شود، آن‌وقت می‌توان انتظار داشت که بازار کتاب و صنعت نشر در کشور رونق بگیرد. این کار، فراتر از حد ساخت و انتشار تبلیغات کتاب یا ناشر است و تنها با برنامه‌ریزی‌های کلان در سطح مدیریت فرهنگی کشور تحقق می یابد.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بازار کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۵۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه زوجین جوان مشهدی دچار پنج باور ارتباطی غلط هستند، گفت: برای مثال ۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند، یعنی اصلا گفتمان زناشویی در بین آنها وجود ندارد و مفهوم زوجیت را درک نکرده‌اند.

عباس نظافت، امروز ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری و سال‌های گذشته شهرداری مشهد طرح‌های جامعه‌محوری را برنامه‌ریزی کرده و توانسته اقداماتی را جهت آشنایی مردم با مولفه‌های روانشناسی و مشاوره انجام دهد.

رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از این اقدامات طرح «باشگاه اجتماعی همسران مشهدی» یا «باهم» است که بر اساس رفرنس‌های علمی انجام شد. وقت برای ما اهمیت زیادی دارد و هر لحظه آمار طلاق افزایش پیدا می‌کند؛ بالاترین رشد طلاق در بین زوجین جوان مشهدی است.

نظافت اضافه کرد: در اولین اقدام از دانشگاه فردوسی کمک گرفته و علت بالا بودن آمار طلاق بین زوجین جوان مشهدی را جویا شدیم؛ به این نتیجه رسیدیم که زوجین جوان مشهدی دچار پنج باور ارتباطی غلط هستند و این پنج باور غلط پاشنه آشیل زندگی‌ها شده است. اقتصاد در بین این موارد ردیف ۱۲ را دارد.

وی با اشاره به پنج باور ارتباطی غلط بین زوجین جوان مشهدی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ۶۷ درصد از این افراد باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند، یعنی اصلا گفتمان زناشویی در بین آنها وجود ندارد و مفهوم زوجیت را درک نکرده‌اند.

رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: طرح «ترنم زندگی» ویژه زنان سرپرست خانواده در حاشیه شهر مشهد نیز از جمله دیگر اقدامات شهرداری مشهد بوده و ۲۰ هزار زن در این طرح آموزش دیدند. در نظرسنجی‌ها بیش از ۶۴ درصد از این بانوان با مولفهٔ‌های روانشناسی و مشاوره آشنایی نداشتند.

نظافت عنوان کرد: همچنین طرح «شهید مهرورزی» از جمله دیگر طرح‌های شهرداری مشهد بوده و هدف آن پیشگیری از اعتیاد است. با ورود به این حوزه به این نتیجه رسیدیم که تعداد مربی متخصص پیشگیری از اعتیاد در مشهد بسیار کم بوده و طی سال گذشته ۳۰۰ نفر به ما اضافه شدند. امیدواریم در سال جاری ۱۷۰۰ مربی متخصص پیشگیری از اعتیاد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: وظیفه ما در شهرداری مشهد آشنا کردن مردم با مولفه‌های مشاوره و روانشناسی و معرفی اساتید و مشاوران متعهد و متخصص است. کلینیک‌های متعهد و متخصص از سمت ما حمایت ویژه خواهند شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • روایت ده نمکی از پیشنهاد وزیر شدنش در دولت احمدی نژاد
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها