Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان را می‌توانیم یکی از سرمایه‌های اجتماعی جامعه و موتور محرکی برای به حرکت درآوردن اقشار مختلف مردم برای حرکت به سمت آرمان‌های اصلی جامعه بدانیم. نقش جنبش‌های دانشجویی در برهه‌های مختلف تاریخی کشورما از جمله پیروزی انقلاب اسلامی، غیرقابل انکار است؛ چرا که این قشر توانست با تکیه بر اندیشه روشنفکران آن دوره و با به کارگیری نیروی جوانی و روحیه مطالبه‌گری، محورهای اصلی انقلاب را برای عموم مردم تبیین و آن‌ها را در مسیر این محورها حرکت دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، دانشجویان باید همواره روحیه مطالبه‌گری و حساسیت نسبت به وقایع مختلف را، به عنوان هویت اصلی خودشان قلمداد کنند و هیچ‌گاه از آرمان‌ خواهی و تلاش برای حرکت به سمت جامعه آرمانی دست برندارند. اما طی چندسال گذشته باوجود شکل گیری انواع و اقسام تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی، آنطور که باید و شاید شاهد تاثیرگذاری دانشجویان در بدنه جامعه نیستیم. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که بررسی آن، نیازمند بحث‌های تخصصی با اندیشمندان و فعالان حوزه صنفی و دانشجویی است.

از همین روی برای بازشناسی هویت اصلی دانشجویان و نقش اصلی آن‌ها در شرایط امروز جامعه، با «ابوالفضل یداللهی» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به گفت‌وگو نشستیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

به نظر شما رسالت اصلی دانشجو و حساسیت او نسبت به جامعه امروزی چیست؟

توجه به پیشرفت علمی، تقویت مبانی معرفتی و حضور موثر و جریان ساز در مسائل اجتماعی از جمله مهم‌ترین وظایف دانشجویان در دوران کنونی است. منظور از  علم، علمی است که به افراد بصیرت و آگاهی داده و  قوه عاقله دانشجویان را برانگیخته تا با صراحت لهجه بتوانند در حل مسائل جامعه موفق شوند همچنین مطالبه گری و آرمان‌خواهی را جهت اصلاح امور و بهبود وضعیت در عرصه‌های مختلف ادامه دهند.

دانشجوی امروزی چگونه می‌تواند پرچمدار تحول در این عرصه باشد؟

بنا بر اعتقاد و اعتماد امامین انقلاب اسلامی به دانشگاه و مبدا تحول بودن این نهاد از نگاه امام راحل و گفتمان ساز و تمدن ساز بودن آن از منظر مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر نقش آفرینی جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، بر دانشجویان به عنوان بخش مهمی از مخاطبان این توصیه‌ها واجب است که پرچمدار فعالیت‌های ارزشی و فرهنگی در دانشگاه‌ها باشند و مطالبه گری، آرمان‌خواهی و نقد منصفانه را در قالب برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تریبون‌ای آزاد دانشجویی تمرین و ممارست کرده و با اهمیت دادن به گفتمان دینی و انقلابی در فضای دانشگاه، بتوانند به عنوان آینده‌سازان نظام اسلامی  در ابعاد اعتقادی، فرهنگی و ارزشی قوی‌تر شده و با آگاهی و بصیرت بیشتر، آماده ورود به عرصه مدیریتی و اجتماعی شوند.

مهمترین جبهه‌ای که دانشجویان در عصر کنونی باید به آن توجه کنند چیست؟

تقویت بنیه علمی و توجه به پیشرفت در این جبهه باعث واکسینه شدن کشور در برابر زیاده خواهی چپاولگران می شود. اگر این پیشرفت حاصل شود، موجب دلگرمی دوستان و ناامیدی دشمنان از تهدید و تحریم ایران اسلامی خواهد شد. همچنین احساس مسئولیت داشتن نسبت مسائل اجتماعی و  کسب آگاهی نسبت به جریان‌های فکری و سیاسی، موجب تقویت قدرت تحلیل در آن‌ها می‌شود؛ در نتیجه می توانند در جبهه جنگ نرم مسلح شده و در مقابل جریان تحریف و نفوذ، منفعلانه برخورد نکنند.

نقش استاد و دانشگاه در شکل گیری شخصیت دانشجو چیست؟

تربیت نیروی انسانی دانا و کارآمد در بستر دانشگاهی محقق می‌شود که پرورش را در کنار آموزش یا به بیانی دیگر، در کنار دانش تخصصی زمینه فراگیری دانش اجتماعی( حضور موثر در جامعه ) و یک مهارت را برای دانشجویان فراهم سازد واز ارائه مدرک محض در یک حوزه تخصصی دوری جسته و مقدمات فراگیری و تمرین تعهد اخلاقی در برنامه دانشجویان داشته باشد.

در این میان نقش استاد به عنوان رکن رکین تعلیم و تربیت بسیار موثر است که در ادبیات مدیریت فرهنگ در دانشگاه از وی به عنوان یکی از اقطاب اثرگذار یاد می‌شود. پختگی این قشر از ارکان دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص و در یک کلام کارآمد بسیار موثر است. پس برای پرورش و تامین سرمایه اجتماعی با خصوصیات ذکر شده، نیاز به فضایی سالم و امن و الگویی سرآمد در اخلاق و معنویت لازم است تا بتوان محصول این کارخانه انسان ساز را نیروی در تراز انقلاب اسلامی توصیف کرد.

نقش استاد و دانشگاه در شکل گیری شخصیت دانشجو چیست؟

 جنبش‌های دانشجویی از همان ابتدای تاسیس دانشگاه، به شکل نوین در ایران به دلیل رسانیدن صدای دانشجو، پیگیری مطالبات دانشجویان و همچنین تعیین سرنوشت و تاریخ سازی برای کشور تشکیل شد که تبدیل به هویت سیاسی، اجتماعی یک دانشجو شد. تا جایی که از دانشجو در ادبیات سیاسی ایران اسلامی به عنوان موذن جامعه یاد شده است و همواره در تاریخ سازی برای ایران نقش موثری ایفا کرده‌اند؛ همانند 16 آذر و همچنین نقش بسزای جنبش های دانشجویی در پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز که این نقش آفرینی ادامه داشته است.

امروزه متاسفانه شاهد کم فروغ شدن جنبش های دانشجویی، پایین آمدن سطح مطالبات دانشجویان، عدم کادر سازی صحیح در قالب تشکل‌های دانشجویی و نگاه صرف آموزشی و بعضا مدرک گرایی در بین آنان و همچنین عدم پاسخ صحیح برخی از مسئولین دانشگاه به مطالبه‌گری و انتقاد سازنده دانشجویان هستیم. درحالی که این دانشگاه است که مبدا تحولات جامعه بوده و دانشجویان نیروی محرکه دانشگاه بشمار می‌آیند.

امروزه شاهد عدم تمایل دانشجویان به پیوستن به جنبش‌های دانشجویی هستیم. چراکه برخی کج سلیقگی ها موجب شده تا دانشجویان نسل جدید دیگر علاقه ای به فعالیت در برنامه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه و سطح جامعه نداشته باشند. زمانی به عمق این معضل پی برده می‌شود که نسل جوان و دانشجوی امروز دیگر مطالعه و انگیزه‌ای در زمینه شناخت جامعه و جریان‌های فکری و سیاسی نداشته باشند تا بتوانند مسائل و مناسبات روز جامعه را با آن بررسی و تحلیل کنند و به تحلیل های عموما غلط و جانب دارانه در فضای مجازی بسنده کرده و منظومه فکری و اندیشه ای خود را بر آن اساس طراحی کنند.

باید به این نکته اشاره داشته باشیم که برای برون رفت از این خمودگی و عزلت گزینی دانشجویی، باید شیوه و روش جنبش های دانشجویی مبتنی بر مخاطب شناسی و همچنین تغییر نگرش در مسئولان اتفاق بیافتد تا بافراهم کردن زمینه نقد و نقادی و برگزاری جلسات مناظره دانشجویی و کرسی‌های آزاد اندیشی که از توصیه‌های موکد رهبرانقلاب نیز هست، بتوان روحیه مطالبه گری و اندیشه ورزی را در میان دانشجویان تقویت کرد.

انتهای پیام/

شایان دنیادیده کد خبر: 1081999 برچسب‌ها ابوالفضل یداللهی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان جنبش دانشجویی تشکل‌های دانشجویی بسیج دانشجویی تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی رهبرانقلاب دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان جنبش دانشجویی تشکل های دانشجویی بسیج دانشجویی تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد جنبش های دانشجویی انقلاب اسلامی مطالبه گری تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۶۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیزش جنبش اصیل دانشجویی در آمریکا

گسترش دامنه اعتراضات دانشجویی در آمریکایی در قبال جنگ غزه و شراکت غرب در نسل کشی فلسطینیان، شوک سنگینی را به سران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات وارد ساخته و نقطه آشکارساز تحولات تازه ای در فضای دانشجویی این کشور محسوب می شود. از تگزاس (که به صورت سنتی در تسخیر جمهوریخواهان است) تا کالیفرنی ا(که به آشیانه دموکراتها معروف است)، این اعتراضات متبلور شده و روز به روز دانشگاههای بیشتری در آمریکا به آن می پیوندند.

به گزارش ایسنا، این اعتراضات بی سابقه، در حالی نضج یافته که بسیاری از تحلیلگران مسائل اجتماعی در آمریکا طی سال های گذشته و اخیر، نسبت به خیزش نسل جدید این کشور در برابر مداخله گرایی و سلطه گری تثبیت شده در سیاست خارجی واشنگتن هشدار داده بودند. اکنون دیگر زمان هشدار سپری شده و آمریکا با یک واقعیت محض رو به روست! دستگیری بیش از ۲۰۰ معترض در دانشگاه‌های لس‌آنجلس، بوستون و آستین، تگزاس و ورود پلیس به حریم دانشگاه و استفاده از گاز اشک آور و مواد محترقه در تقابل با دانشجویانی که تنها جرم آنها فریاد علیه جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی در نوار غزه بوده است، تصویر خودساخته و دروغین دموکراسی در غرب را به صورتی علنی در برابر افکار عمومی دنیا زیر سوال برده و فراتر از آن، منجر به عزم بیشتر و محکم تر دانشجویان در مواجهه با جریان سلطه و زور شده است.

مقامات آمریکایی هم اکنون با جنبشی مواجه هستند که نه تنها برگرفته از آموزه های لیبرال دموکراسی منحط غربی نیست، بلکه ماهیت و کارکرد جریان سلطه را به صورتی آشکار به چالش کشیده و اتفاقا درخاک آمریکا ظهور و بروز پیدا کرده است. کابوس مقامات آمریکایی در خصوص خیزش نسل جدید تعبیر شده و بایدن و همراهانش، حتی قدرت هضم حداقلی این واقعیت رو به رشد را پیدا نکرده اند!

در مقابل، ترامپ و جمهوریخواهان نیز با هدف حمایت مطلق از لابی های صهیونیستی( و در راس آنها آیپک) فرمان اخراج دانشجویان معترض از دانشگاهها را در راستای صیانت از رژیم کودک کش اسرائیل صادر کرده اند. این خیزش جدید را باید متاثر از آگاهی عمومی در جهان غرب قلمداد کرد: جایی که روایت دولتهای غربی از سوی ملتها به چالش کشیده می شود و شکاف میان جریان قدرت و لایه های گوناگون اجتماعی و در راس آنها جوانان -دانشجویان بیش از پیش هویدا شده است. دانشجویان غیرتمندی که در برابر قرائت جریان سلطه گر آمریکایی-صهیونیستی از جنگ غزه ایستادگی کرده و حتی هزینه های بازداشت و جراحت را متحمل شده اند،اکثرا در آمریکا متولد شده ،رشد کرده و دارای تابعیت این کشور هستند.

مطالبات حداقلی این جنبش اصیل مشخص است: قطع روابط علمی و دانشگاهی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، پایان دادن به جنگ و نسل کشی درنوار غزه و مجازات واقعی رژیم اشغالگر قدس و حامیانش بابت کشتار بیرحمانه دهها هزار نفر در فلسطین. وضع قوانین محدود کننده، تاثیری در خاموش شدن این جنبش نخواهد داشت ، چنانچه دانشگاه کلمبیا نیز ناچار به عقب نشینی از ضرب الاجل های پوچ خود در تقابل با دانشجویان معترض شده است. صدای در هم شکستن توامان صهیونیسم و لیبرال دموکراسی ادعایی غرب این روزها بیش از هر زمان دیگری در آمریکا به گوش می رسد...

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • خیزش جنبش اصیل دانشجویی در آمریکا
  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی