Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:47:10 GMT

تلاش قطر برای نجات لیر

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۱۰۹۱

تلاش قطر برای نجات لیر

سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به آنکارا با مصوبه نمایندگان پارلمان اروپا علیه ترکیه همزمان شد . این نمایندگان در قطعنامه ای غیر الزام آور از اتحادیه اروپا خواستند ترکیه را تحریم کند.

پارلمان اروپا در قطعنامه روز جمعه خود فعالیت‌های ترکیه برای اکتشاف منابع گاز در دریای مدیترانه را «غیرقانونی» توصیف کرد ولی آنکارا این اتهام را رد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ تمیم بن حمد آل‌ ثانی امیر قطر روز پنجشنبه ۶ آذر (۲۶ نوامبر) برای شرکت در ششمین نشست کمیته عالی همکاری استراتژیک میان ترکیه و قطر به آنکارا سفر کرد و مورد استقبال رسمی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قرار گرفت.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که در ۷۰ ماه گذشته ۱۸ نشست میان سران قطر و ترکیه برگزار شده است. حتی ویروس کرونا هم نتوانسته است از دیدارهای متقابل اردوغان و امیر قطر جلوگیری کند و در چند ماه گذشته دو دیدار حضوری بین اردوغان و امیر قطر انجام گرفته است.

ترکیه و قطر در جریان این سفر 10 قرارداد راهبردی امضا کردند که یکی از این توافق نامه ها واگذاری سهم ۱۰ درصدی بورس استانبول به قطر بود.

صندوق ثروت ملی ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این صندوق و سازمان سرمایه‌گذاری قطر تفاهم‌نامه‌ای برای واگذاری سهم ۱۰ درصدی بورس استانبول امضا کرده‌اند.

 این توافق‌نامه که مراسم امضای آن با حضور ظفر سونمز، مدیر عامل صندوق ثروت ملی ترکیه و منصور بن ابراهیم المحمود، مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری قطر در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا برگزار شد، شامل همکاری دو سازمان در مدیریت بورس استانبول در آینده نیز است.

صندوق ثروت ملی ترکیه درحال حاضر با داشتن ۹۰.۶ درصد بزرگترین سهم بورس استانبول را دارد و پس از واگذاری سهم ۱۰ درصدی بورس استانبول به صندوق و سازمان سرمایه‌گذاری قطر نیز ۸۰.۶ درصد آن را خواهد داشت.

مبادلات تجارتی دو کشور در سال ۲۰۲۰ شش درصد رشد داشته و به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

 سرمایه‌گذاری قطر در ترکیه اکنون به ۲۲ میلیارد دلار رسیده و بیش از ۵۵۰ شرکت ترک در قطر فعالیت می‌کنند. پروژه‌های شرکت‌های ساختمانی مربوط به ترکیه در قطر به ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

ترکیه در قطر دو پایگاه نظامی ( طارق بن زیاد در سال 2015 و خالد بن ولید در سال 2019)  نیز ایجاد کرده و سربازان این کشور در قطر حضور دارند.

هر دو کشور در مسائل مربوط به منطقه از جمله امور سوریه، لیبی، یمن و عراق نظر یکسانی دارند.

مشکلات اقتصادی ترکیه

دیدار امیر قطر از ترکیه در شرایطی انجام گرفته است که اقتصاد ترکیه به دلیل گسترش ویرو کرونا و اختلاف نظرها با غرب دچار رکود شده و ارزش لیر در مقابل دلار کاهش پیدا کرده است.

قطر برای حمایت از اقتصاد ترکیه و تقویت لیر ۱۰ توافقنامه همکاری در بخش‌های گوناگون اقتصادی، مالی و سرمایه‌گذاری با ترکیه امضا کرد. یکی از این توافقنامه‌ها خرید ۱۰ درصد از بورس استانبول بود.

به گفته کارشناسان، قطر تا کنون در سیستم بانکداری، املاک و انرژی ترکیه سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده است و اکنون که ترکیه به دلیل گسترش ویروس کرونا و ایستادگی در مقابل اروپا و آمریکا بر سر مسئله مدیترانه، لیبی و سوریه و هم به دلیل اختلاف مواضع با روسیه بر سر قره‌باغ کوهستانی تحت فشار قرار دارد و اینجاست که سرمایه قطری به یاری ترکیه آمده است.

سابقه همکاری

مرداد ماه سال ۱۳۹۷ درست زمانی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه یک بار دیگر بر تلاطم در روابط دیپلماتیک دو کشور افزود و در نتیجه آن لیر ترکیه کاهش شدید یافت ، امیر قطر با انجام سفر مشابهی از کمک مالی ۱۵ میلیارد دلاری کشورش به ترکیه خبر داد.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از تصمیم کشورش برای سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیاردی در این کشور خبر داد تصمیمی که توانست به تلاش آنکارا برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش لیر در پی تنش این کشور با آمریکا کمک کند.

ترکیه و قطر به طور سنتی روابط خوبی دارند و آنکارا در جریان مناقشه میان قطر با عربستان، امارات، مصر و بحرین، طرف قطر را گرفت.

در جریان آن تنش که مربع عربستان، امارات، مصر و بحرین روابط سیاسی و اقتصادی خود با قطر را قطع کردند و این کشور را به حمایت مالی از "تروریسم" در منطقه متهم کردند، قطر علاوه بر از دست دادن مرزهای آبی و خاکی خود با این کشورها، مرز هوایی معمول خود برای آمد و شد پروازهای قطر ایرلاینز را که برایش حیاتی بود، از دست داد.

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان تمیم بن حمد آل ثانی اتحادیه اروپا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان تمیم بن حمد آل ثانی اتحادیه اروپا رجب طیب اردوغان تمیم بن حمد آل ثانی اتحادیه اروپا اخبار کنکور سرمایه گذاری قطر تمیم بن حمد آل بورس استانبول امیر قطر ۱۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۱۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است

روزنامه حریت اعلام کرده که اسرائیل در تلاش است تا مانع دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او شود.

سفر رئیس جمهور ترکیه به آمریکا قرار است نهم ماه مه برگزار شود، رسانه‌های مخالف ترکیه نوشتند که این سفر در آستانه لغو است.

اردوغان بار‌ها به شدت از اسرائیل به خاطر عملیات در غزه انتقاد کرده است. برا‌ی مثال روز سه شنبه نتانیاهو را "هیتلر زمان حال" نامید.

روزنامه حریت به نقل از یک منبع در دولت ترکیه گزارش داد آنکارا هیچ اطلاعاتی در مورد لغو سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آمریکا برای گفتگو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دریافت نکرده است. 

این نشریه می‌گوید: "هیچ اطلاعاتی از ایالات متحده مبنی بر لغو سفر اردوغان رئیس جمهور به ایالات متحده وجود ندارد. آمریکایی‌ها از قبل خواهان انجام این سفر هستند. "

خاطرنشان می‌شود که مذاکرات اردوغان و بایدن قرار است نهم ماه مه برگزار شود. در حال حاضر وزارت خارجه ترکیه و وزارت روابط خارجی زیر نظر رئیس جمهور هیچ دستورالعملی برای لغو این سفر دریافت نکرده اند.

اردوغان در سفر ماه مه به ایالات متحده، قصد دارد با بایدن در مورد خطرات ناشی از وضعیت فعلی اوکراین گفتگو کند. روسای جمهور همچنین درباره وضعیت غزه و به طور کلی خاورمیانه گفتگو خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • غرب ترکیه در محاصره ریزگردها
  • (ویدئو) تلاش برای نجات ده‌ها نهنگ به گل نشسته در غرب استرالیا
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • با هزینه کم به 3 شهر ترکیه سفر کنید
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود
  • تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری
  • همراه داشتن چه وسایلی در فرودگاه استانبول جرم است؟