Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@03:54:45 GMT

«کلاه» تقلای یک سارق برای مقابله با بازی دادنش

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۷۵۴۰

«کلاه» تقلای یک سارق برای مقابله با بازی دادنش

فیلم سینمایی «سردسته خلافکارها / Le Doulos» که در ایران به نام کلاه معروف است، اثری درخشان در کارنامه ژان پیر ملویل است و اگرچه بهترین ساخته او نیست اما یکی از مهم‌ترین فیلم‌‌های جنایی دهه شصت میلادی با فضاسازی است که بعدها منشاء الهام بسیاری از فیلمسازان جهان قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ سومین فیلم گنگستری ژان پیر ملویل از بهترین آثارش نیست و رجعت به گذشته‌های مکرر به ساختار روائی آن لطمه می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این همه فیلمی با امضای او است و صحنه‌هایی از آن از به یادماندنی‌ترین صحنه‌ها در تاریخ فیلم‌های نوع گنگستری به‌شمار می‌آیند.

«کلاه / Le Doulos» ژان پير بلموندو هر آنچه که قبلاً اتفاق افتاده را [از نگاه خود] بازتفسير می‌کند، کلماتش با فلش بک‌هایی از فيلمی که [تا بدانجا] تماشا کرده‌ايم جامه تصوير به تن می‌کنند. اين لزوماً چشم برهم زدن نويسنده و کارگردان اين اثر، ژان پير ملويل، است که نشان می‌دهد تمام اين مدت به مسير اشتباهی هدايت شده‌ايم. اين، قلمروی او را مشخص می‌کند به طوری که در مصاحبه‌ای در سال 1963 گفته بود، «هرگز دوست ندارم واقع گرا باشم».

آيا اين واقعاً اهميت دارد که آنچه می‌بينيم لزوماً همان چيزی که می‌فهميم نيست؟ اصلا و ابدا. اين فيلم سراسر درباره آن چيزی است که به نظر می رسد و حس می‌شود. من يکی از ستايشگران ملويل هستم؛ «باب قمارباز» (1956) و «سامورایی» اش (1967) جزء مجموعه بهترين فيلم‌های من هستند.

ملويل به معرفی فيلم نوآر به نسل موج نو کمک کرد و به قدری عاشق چيزهای آمريکایی بود که نام خود را به افتخار هرمان ملويل به ملويل تغيير داد. قهرمان‌های او عاشق راندن ماشين های ديترويتی هستند که در خيابان‌های پاريس غول پيکر به نظر می‌رسند؛ وقتی يکی از شخصيت‌ها در اين فيلم ماشينش را به اندازه سه جای خالی دورتر از ماشين ديگر پارک می‌کند، چگونه می‌توانيم چشم از اين ماشين بيست فوتی برداريم و متوجه بابایی که قبلاً آنجا بوده بشويم؟

ملويل همچنين يکی از مدپرست‌های سبک‌های پوشش مردان آمريکایی بود، مثلاً خيلی به ندرت می‌توان کلاه نمدی [مخصوص فرانسوی ها] در فيلم‌های او ديد. در واقع «le doulos» که در زبان خلافکارهای پاريسی به معنای «سردسته خلافکارها» است، نوعی کلاه نمدی لبه دار کوچک است که اکثر مردان بر سر می‌گذارند.

فيلم از المان‌هایی ساخته شده که به گفته ملويل با ديدن فيلم‌های سياه و سفيد جنایی آمريکایی دهه 1930 عاشقشان شده بود: سايه‌ها، شب، پالتو، اسلحه، آدم‌های خشن، سيگار، پليس‌های فاسد، سرقت و فيلمنامه‌ای دور از دنيای بيرون و محدود کننده شخصيت‌ها در درون زندگی و فضای خود. «کلاه» در قطع 35 ميلی متری جديد کمپانی ريالتو پيکچرز که بدون شک در قالب DVD توزيع خواهد شد زيبا به نظر می‌رسد.

فيلم با نمايش آزادی يک زندانی (با بازی سِرژِ رجيانی)، که به ديدن مردی که سرقت الماسی را برای او ترتيب داده بود می‌رود، شروع می‌شود. زندانی بعداً به اين باور می‌رسد که شخصيت بلموندو او را بازی داده است. ديدن بلموندو و پيکولی در سال 1962 يادمان می‌آورد که چقدر زود آنها به حضور متمايز خود روی پرده شخصيت می‌دادند: پيکولی، مردی کچل، افسرده و جذاب با ته ريشی بر صورت و بلموندو، ولگردی چرب و ياغی.

يکي از ترفندهای ملويل ملبس کردن آن‌ها و ديگران با پالتوها و کلاه‌های لزوماً يک شکل است و بعد آن‌ها را در سايه يا از پشت می‌کشد تا برای مدتی نسبت به آنچه می‌بينيم گمراه شويم. اين به همراه عادتی که برخی از آنها دارند و جلوی آينه کلاهشان را صاف می‌کنند شايد می‌خواهد بگويد که آنها قابل تعويض با يکديگرند و هر کدام بازی‌های مختلفی را با قوانين يکسان انجام می‌دهند.

همچنين در سامورایی، که درباره قاتلی است که با قوانين سختی مانند يک سامورایی زندگی می‌کند، ببينيد که چطور آلن دلون با مهارت با کلاهش بازی می‌کند. در اين فيلم نيز شخصيت بلموندو يک قانون دارد، اما آن را مخفی نگه می‌دارد، و اين قانون چندان برايش خوش يمن نيست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی آبسرد ترور محسن فخری زاده مجید شهریاری محسن فخری زاده فیلم سینمایی نقد فیلم ژان پیر ملویل محدودیت های کرونایی آبسرد ترور محسن فخری زاده مجید شهریاری محسن فخری زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۷۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرف‌های سریع‌ترین سارق خودرو ایران

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 13 سارقی که با قیچی آرایشی زنانه در کمتر از ۱۰ ثانیه خودروهای خارجی را به سرقت می‌کرد، در گفت و گویی از جزئیات این سرقت‌ها گفت و برای مقابله به ایران سرقت‌ها به مردم یک توصیه کرد: «خودرو نخرید!» اظهارات سریع‌ترین سارق خودروی ایران را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • مطهری و استفاده بهینه از ستاره استقلالی
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
  • حرف‌های سریع‌ترین سارق خودرو ایران
  • تقلای جنایتکاران جنگی برای رهایی از کابوس بازداشت
  • مطهری و استفاده بهینه از مطهری!
  • نکونام: سر ما کلاه گذاشتند/ قهرمان لیگ برتر هفته آخر مشخص می شود
  • نکونام: سر کسانی باید پایین باشد که مردم آنها را می‌شناسند/ سقف را رعایت کردیم و گریه مان درآمد، سرمان کلاه رفت
  • مهدی نصیری؛ سوژه‌ی متفکر یا شخصیت مبتذل؟
  • از فصل دوم جایگزین نقش کژال شدم/ پیشنهادات کاری دیگری دارم اما تصمیم نگرفته‌ام