Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع بیماری کرونا موجب شده تا شاهد اعمال محدودیت هایی برای کاهش روند ابتلا و مرگ و میر این بیماری باشیم، در چنین وضعیت حساسی عده ای به این محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی بی توجه هستند که بررسی علت این نوع رفتارها از بُعد روانشناسی حائز اهمیت است.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ شیوع بیمار کرونا در سراسر جهان از جمله کشور ما موجب شده تا دستورالعمل هایی برای مقابله با این بیماری از سوی سازمان بهداشت جهانی توصیه شود که از جمله این موارد زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رعایت این دستورالعمل ها اگرچه امری حیاتی است ولی این موارد از سوی برخی آنگونه که باید جدی گرفته نمی شود به طوری که با وجود اعمال محدودیت هایی از سوی دولت از ابتدای آذر ماه، ولی عده ای هنوز به دورهمی های خانوادگی ادامه داده و یا به اشکال دیگر پروتکل های بهداشتی را زیرپا می گذارند که نتیجه این امر تهدید سلامت خود و اطرافیان است.

 

روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین در خصوص علل برخی رفتارها در عدم رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد: از نظر ما روانشناسان بسیار مهم است که در ایام کرونایی از سلامت ذهن و روان مراقبت ویژه ای شود چراکه اگر ذهن و روان انسان درگیر این بیماری شود که اینگونه شده است تا سال های سال اثر خود را در زندگی فرد، خلق و خو، افکار و رفتار او می گذارد.

 

«زهرا علیخانی»  ادامه داد: در اوایل شیوع بیماری کرونا، همه افراد تشویق به قرنطینه شدند، این تداوم قرنطینه خانگی و شنیدن اخبار تکراری مرگ و میر و ابتلا، به مرور زمان در افراد احساس درماندگی و ناتوانی به وجود آورد، از همین رو برخی به این نتیجه رسیدند که با وجود رعایت قرنطینه و بهداشت، باز هم در اخبار آمار بیشتری از مبتلایان به این بیماری و مرگ و میرها اعلام می شود، پس کاری از دست آنها ساخته نیست و در واقع این افراد فکر می کنند هیچ کنترلی بر اوضاع ندارند که حالت هایی از افسردگی است.

 

وی عنوان کرد: البته دوران قرنطینه موجب افزایش اضطراب، افسردگی، تنهایی و معضلات اجتماعی شد به طوری که این دوران بیشتر اختلالات روانی را در کسانی که مستعد بودند، پرورش داد و این موارد در آنها نمود ظاهری یافت.

 

* ارتباط اختلال تجزیه ای و بیماری کرونا

علیخانی در خصوص اینکه چرا مردم در ابتدا پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت می کردند و سپس کنار گذاشتند، گفت: این موضوع به این دلیل است که به مرور حس درماندگی و عدم کنترل اوضاع به مردم دست داد و بسیاری از افرادی که مستعد بیماری روانی بودند، دچار اختلالی به نام اختلال تجزیه ای شدند؛ در این اختلال افراد به دلیل اینکه نمی توانند فشار روانی بسیار زیاد را تحمل کنند، برای کم کردن فشار روانی اقدام به پاک کردن صورت مسئله می کنند.

 

وی تصریح کرد: روند اختلال تجزیه ای به این شکل است که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است و فرد تلاش می کند اتفاق را از ذهن خود پاک کند و تأثیر فشار روانی را بر ذهن خود کمتر کند و از طر فی هم می خواهد بی خبر بماند و همچنین بی قرار بوده و خشم و وحشت دارد، چنین فردی در واقع نوعی مکانیسم دفاعی انکار از خود نشان داده و می گوید هیچ اتفاقی نمی افتد و اگر هم قرار است اتفاقی بیافتد برای ما رخ نمی دهد.

 

این روانشناس بالینی تأکید کرد: مکانیسم های دفاعی بیشتر برای فرونشاندن اضطراب ناشی از کرونا نمایان می شوند و در ایران این امر در مواقع بحرانی مختلف وجود دارد به طوری که وقتی فشار روانی زیاد می شود، افراد از مکانیسم دفاعی شوخی استفاده می کنند و پیام های طنزی در خصوص بحران در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود.

 

وی توضیح داد: برای تحمل اضطراب ناشی از کرونا هم هر کسی دست به کاری زده است، به طوری که عده ای انکار می کنند، برخی از مکانیسم شوخی استفاده می کنند، برخی آن را کم اهمیت جلوه می دهند و می گویند به ما آسیبی وارد نمی شود و عده ای هم از واکنش وارونه استفاده می کنند و در واقع به جای رعایت کردن، رفتارهای پرخطر و  متضاد انجام می دهند.

 

علیخانی افزود: تمام رفتارهایی که مردم انجام می دهند به نوعی در ناخودآگاه شان وجود دارد و همه اینها برای فرونشاندن اضطراب وارده در اثر موضوع کرونا و احساس درماندگی در برابر این بیماری است.

 

* برخی از دوگانگی های رفتار مردم ناشی از اقدامات مسئولان است

وی گفت: البته در این بین مسئولان هم بسیار مقصر بوده اند زیرا مردم را دچار دوگانگی کرده اند؛ مردم به عمل نگاه می کنند نه به صدا و سخنرانی مسئولان، صدای عمل آنقدر بلند است که هیچ صدایی به آن نمی رسد، وقتی مسئولان خود پروتکل های بهداشتی را جدی نگرفته و یا در جلسات پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند مردم از آنها الگو می گیرند.

 

این روانشناس بالینی اضافه کرد: تنها کاری که ما می توانیم به لحاظ روانشناسی برای مردم انجام دهیم این است که مردم را به رعایت پروتکل ها و حفظ سلامت روان خود تشویق کنیم تا با ورزش، مطالعه، پیگیری اخبار از مراجع موثق، دور کردن استرس و اضطراب از خود، آرامش خود را حفظ کنند.

 

 

* وسواس و اضطراب های ناشی از کرونا

وی اعلام کرد: البته کرونا علاوه بر اضطراب یکسری وسواس فکری و وسواس شستشو هم به مردم تحمیل کرده است در حالی که مردم خیلی نباید نگران پاکیزگی خود باشند و این رعایت اصول بهداشتی در حدی است که دستان خود را با آب و صابون بشویند، مراقب باشند در محیط آلوده قرار نگیرند و از افکار پریشان جلوگیری کنند و همچنین برای خود و اعضای خانواده وقت گذارند و فضای خانه را طوری آرم بخش کنند که بتوانند بیماری را با سلامت روان پشت سر گذارند.

 

علیخانی یادآور شد: البته جمع گریزی هم به دلیل شیوع کرونا افزایش یافته است، افراد جامعه وقتی اضطراب داشته و ناراحت هستند دوست دارند کنار هم باشند، افراد می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی تعاملات خود را داشته باشند ولی طوری که سلامت جسمی و روانی یکدیگر را به خطر نیاندازند.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: پروتکل های بهداشتی اختلالات روانی بیماری کرونا پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل فشار روانی عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۱۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!

محققی از دانشگاه کوئینزلند دریچه‌های مولکولی پیدا کرده است که می‌تواند برای کمک به رساندن دارو به مغز و درمان اختلالات عصبی استفاده شود.

به گزارش دیجیاتو، دکتر «رزماری کاتر» از مؤسسه علوم زیستی مولکولی UQ تیمی را رهبری کرد که کشف کردند یک ماده مغذی ضروری به نام کولین می‌تواند توسط پروتئینی به نام FLVCR۲ به مغز منتقل شود.

دکتر کاتر گفت: «کولین یک ماده مغذی مانند ویتامین است که برای بسیاری از عملکرد‌های مهم بدن، به ویژه برای رشد مغز ضروری است.»

ما باید روزانه ۴۰۰-۵۰۰ میلی‌گرم کولین مصرف کنیم تا از بازسازی سلولی، تنظیم بیان ژن و ارسال سیگنال بین نورون‌ها حمایت کنیم.

دکتر کاتر گفت که تاکنون اطلاعات کمی درمورد چگونگی عبور کولین رژیم غذایی از لایه سلول‌های تخصصی که خون را از مغز جدا می‌کند، وجود داشت. این سد خونی در مغز از ورود مولکول‌های موجود در خون که برای مغز سمی هستند، جلوگیری می‌کند.

مغز نیاز به جذب مواد مغذی از خون دارد؛ بنابراین این سد حاوی انتقال‌دهنده‌ها است که به مواد مغذی خاصی مانند گلوکز، اسید‌های چرب امگا ۳ و کولین اجازه ورود می‌دهد.

اگرچه این سد یک خط دفاعی مهم است، اما چالشی برای طراحی دارو‌های اختلالات عصبی محسوب می‌شود.

دکتر کاتر توانست نشان دهد که کولین در حفره‌ای از FLVCR۲ می‌نشیند که از سد خونی مغزی عبور می‌کند و توسط قفسی از باقی مانده‌های پروتئین نگهداری می‌شود.

او گفت: «ما از میکروسکوپ الکترونی کرایو استفاده کردیم تا نحوه اتصال کولین به FLVCR۲ را دقیقاً ببینیم. این اطلاعات برای درک چگونگی طراحی دارو‌هایی که کولین را تقلید می‌کنند تا بتوانند توسط FLVCR۲ به محل عملیات خود در مغز منتقل شوند حیاتی است. این یافته‌ها به طراحی آینده دارو‌های بیماری‌هایی مانند آلزایمر و سکته کمک می‌کند.»

این تحقیق همچنین بر اهمیت خوردن غذا‌های غنی از کولین، مانند تخم مرغ، سبزیجات، گوشت، آجیل و لوبیا تاکید می‌کند.

دیگر خبرها

  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • تغییرات اقلیمی دشمن پنهان کارگران است
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • هشدار مرسک درباره ادامه اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است