Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ بارش‌های شب گذشته خوزستان بسیاری از شهرهای این شهر را به زیر آب برده و تردد در بسیاری از شهر با مشکل و در برخی شهرها آب به داخل منازل نفوذ کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، باران این رحمت الهی وقتی با بی تدبیری و نداشتن راهکار مسئولان روبرو شود، به زحمتی جانکاه برای مردم تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدیده قابل پیش بینی بارندگی بیش از 10 سال است با تدابیر نادرست و عدم پیش بینی مسئولان، از طراوات و نشاط پس از باران، آبگرفتگی و رفتن خانه‌ها به زیر آب را از خود به یادگار می‌گذارد.

آبگرفتگی معابر داستان پر تکرار شهرهای خوزستان

مُسکن تعطیلی و ورود نیروهای جهادی برای نجات مردم گرفتار در سیل نسخه‌ای است که هر ساله مسئولان برای حل مسئله آبهای سطحی خوزستان تجویز و درمان قطعی را به سال بعد و نداشتن اعتبارات گره می‌زنند.

پدیده آبگرفتگی نه در یک شهر و بلکه در سراسر خوزستان همه ساله تکرار و زندگی مردم را به یغنا می‌برد و جالب آنجاست هر سال با وجود تجارب سال گذشته، مدیریتی ضعیف و پر اشتباه ظاهر میشود. به طوری که اگر مسئولان شهری اهواز از آبگرفتگی سنگین آبان 98 معابر اهواز عبرت گرفته بودند، اکنون مدیریت این حجم کم بارندگی شاید دقیق تر انجام می‌شد.

مسئولانی که نه استعفا بلدند و نه عذرخواهی! چه بسا پس از 10روز بارندگی و فروکاستن سطح آب، در قامت ابرمرد میدان ظاهر شده و حل مشکلات را به سال بعد و روزگاری دگر حواله می‌دهند.

بندر ماهشهر با 107 میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی را داشته است

محمد سبزه زاری مدیرکل هواشناسی استان خوزستان درباره بارندگی های دیشب خوزستان اظهار داشت: براساس گزارش‌های رسیده میزان بارندگی ایستگاه‌های هواشناسی استان خوزستان از دیروز تا امروز (هشتم آذرماه تا نهم آذرماه سال 99)؛ بندر ماهشهر با 107 میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی داشته و اهواز نیز 30 میلی متر بارندگی داشته است.

سازمان هواشناسی استان خوزستان همچنین اظهار داشت: از چهارشنبه سامانه بارشی جدیدی وارد خوزستان می‌شود. این سامانه بارشی از روز پنجشنبه هفته گذشته در خوزستان فعال شد که تا اواسط فردا دوشنبه در استان فعال است.

در پی بارش باران در چند روز اخیر طبق اعلام هلال احمر خوزستان به 729 نفر گرفتار در آبگرفتگی امدادرسانی شده است.

تعطیلی دیرهنگام، نخستین اقدام مدیریت استان برای حل مشکل آبگرفتگی معابر

امید بن عباس صبح امروز یکشنبه اظهار داشت: به دنبال آبگرفتگی معابر شهری و به منظور پیش بینی مشکلات در تردد مردم به درخواست فرمانداران و با تأیید استاندار خوزستان، ادارات و بانک‌های اهواز، ماهشهر، رامشیر و امیدیه امروز تعطیل اعلام می‌شود.

وی تأکید کرد: این تعطیلی شامل مراکز درمانی، واحدهای عملیاتی، امدادی و خدماتی نمی‌شود.

اعلام ساعت 9 صبح مدیریت بحران در تعطیلی ادارات باعث سردرگمی پرسنل و مردم شد. به طوری که بسیاری از پرسنل سازمان‌ها و ادارات که به محل کار رفته بودند، مجدد مجبور به بازگشت به خانه شدند.

نفوذ آب به منازل مردم/ تردد در برخی خیابان‌ها سخت است

اهواز پس از بارش 30 میلی متری به زیر آب رفته و نبود سازوکار مناسب برای دفع آبهای سطحی بخشی از خیابانهای اصلی شهر را غیرقابل تردد کرده است. به طوری که در بخشی از خیابان‌ها، آب به منازل مردم وارد شده و نشاط پس از باران را به تخلی بدل کرده است.

آبگرفتگی معابر شهر حمیدیه و مشکلات مردم/ داستانی که نقطه پایان ندارد + فیلممنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر خوزستان به علت آبگرفتگی معابر تعطیل شداحتمال آبگرفتگی معابر در جنوب و غرب استان؛ تمهیدات لازم برای جاده‌ها اندیشیده شده است

بارندگی ها که از شنبه شب شدت بیشتری به خود گرفت سبب آبگرفتگی مناطق کیانپارس، کوی فرهنگیان، کوروش، زیتون، کیان‌آباد، باهنر، پاداد و بسیاری از نقاط حاشیه ای و کم برخوردار اهواز شده است. منازل و خیابان‌های منطقه بهارستان در شهر اهواز استان خوزستان به علت بارش باران و نداشتن کانال فاضلاب دچار آبگرفتگی شده و مشکلات فراوانی را برای ساکنان این منطقه به وجود آورده است.

27 مورد عملیات امدادرسانی از سوی سازمان آتش نشانی اهواز

ابراهیم قنبری رئیس سازمان آتش نشانی اهواز گفت: 27مورد عملیات امدادرسانی از سوی این سازمان در پی بارش شدید باران در شبانه روز گذشته در سطح شهر انجام گرفته است.

وی افزود: در این مدت 904 تماس از شهروندان به سازمان آتش نشانی اهواز برای انجام عملیات امداد و نجات انجام گرفت. 17 مورد از عملیات انجام شده، مربوط به حوادث برق بدنبال بارش باران بوده است.

آبادان با 42 میلی‌متر بارندگی به زیر آب رفت

بارش باران پاییزی که از عصر روز شنبه در آبادان شدت گرفته موجب آبگرفتگی در مناطق کوی ذوالفقاری، برخی از مناطق هسته مرکزی شهر، کارون، جمشیدآباد، فیه ، کوی بهار، کوی قدس و امیرآباد شد و همچنین برق منطقه علوانیه و کوی کارگر و مناطقی از بخش‌ اروندکنار قطع شد.

شادگان در حالت آماده باش

امید صبری پور سرپرست فرمانداری شادگان در جلسه ستاد بحران شادگان به بارندگی روز گذشته و آب‌گرفتگی برخی مناطق این شهرستان اشاره و اظهار کرد: بارش‌های پی در پی روز گذشته در شادگان و روستاهای اطراف این منطقه باعث آب‌گرفتگی معابر و بخش‌هایی از شهر شد.

وی بر آماده باش شدن همه ادارات و دستگاه‌های شادگان تأکید کرد و افزود: برای تسهیل در رفع و هدایت آب‌های سطحی و همچنین رفع سریع آب‌گرفتگی در معابر، ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط باید همکاری و اقدامات لازم را انجام دهند.

باران، شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرماهشهر را تعطیل کرد

امید شهیدی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: در پی بارندگی‌های شدید و آبگرفتگی معابر در بندرماهشهر تمام بخش‌های ستادی و اداری شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرماهشهر امروز تعطیل شد.

وی افزود: این تعطیلی شامل نیروهای نوبتکار بخش‌های عملیاتی نخواهد شد و تردد برای حضور کارکنان عملیاتی با رعایت حداکثر ملاحظات ایمنی انجام می‌شود.

بخشدار بندر امام خمینی(ره) با بیان اعلام شماره تماس ٦١٥٢٢٣ 0 ٤ برای اسکان مردمی گفت: هنوز آمار دقیقی از خسارت به منازل و وسایل مردم در دسترس نیست ولی آب به بیشتر منازل کوی شهید مطهری نفود کرده است.

به گزارش تسنیم، نبود زیرساخت مناسب دفع آبهای سطحی، رعایت نشدن اصول شهرسازی سبب شده است که شهرهای خوزستان پس از هر بارشی، با مشکلات فراوانی روبرو شوند. حل این مسئله عزم جدی و جهادی مسئولان را می‎طلبد.

انتهای پیام/341/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آبگرفتگی معابر استان خوزستان بارش باران زیر آب میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۴۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصائب شیراز پس از باران (+ عکس)

به گزارش صدای ایران از ایرنا، آبگرفتگی معابر شیراز و تبدیل زیرگذر‌های این شهر به استخر در پی بارندگی قصه پرتکراری است که گویا نمی‌توان علاجی برای آن متصور شد.



پس از هر بارانی در شیراز این سوال تکراری در بین شهروندان و فعالین شهری ایجاد می‌شود که چه زمانی این مشکل سریالی و پرتکرار پایان خواهد یافت.

پس از هر بارندگی مسوولان شهری و استانی حل این معضل را وعده می‌دهند، اما تاکنون که این نوید‌ها عملی نشده و کماکان شیرازی‌ها به جای لذت پس از هر باران هراس آبگرفتگی و رفتن زندگیشان زیر آب را در دل دارند.

بسیاری از محلات و معابر شیراز در پی باران عصر چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ دچار آبگرفتگی شد و این درحالی بود که مدیران شهری همواره از آمادگی کامل این شهر دم میزدند اما...




این بارندگی علی رغم هشدار‌های پیاپی روز‌های اخیر موجب آبگرفتگی در بسیاری از معابر و حتی واحد‌های تجاری و مسکونی این کلانشهر شد.

آبشار‌های روان در مجتمع‌های تجاری شیراز

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا بسیاری از محلات و معابر شهری شیراز، مجتمع‌های تجاری و منازل مسکونی خصوصا در مرکز این کلانشهر دچار آبگرفتگی شد.

آبگرفتگی عصر پنجم اردیبهشت نه تنها در مرکز کلانشهر شیراز بلکه در اغلب مناطق این شهر به وقوع پیوست و مشکلات زیادی برای مردم به بار آورد.

به جز منازل مسکونی صاحبین کسب و کار‌ها و اصناف شیرازی نیز در این بارندگی دچار مشکل شدند به نحوی که تصاویر روان شدن آب به محیط‌های تجاری و تاریخی شامل پاساژ شهر، بازار زرگرها، بازار‌های تاریخی شیراز مانند روح الله و وکیل در فضای مجازی بین کاربران دست به دست میچرخد.


سابقه قصه‌های بهاری سیلاب در شیراز

سابقه آبگرفتگی و حتی جاری شدن سیلاب در پی باران‌های بهاری قصه پرتکراری است که در تلخ‌ترین آن پنجم و ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۸ و حدود پنج سال قبل ده‌ها نفر از هموطنان و میهمانان نوروزی را کشت و صد‌ها نفر مجروح و هزاران خانه ویران شده به جا گذاشت.

شیراز پرترددترین شهر گردشگری ایران و مقصد بسیاری از توریست‌های خارجی در نوروز ۹۸ و در پی بارندگی بهاری نسبتا شدید طی ۱۷ دقیقه و جاری شدن روان آب به یکباره به قتلگاه ۲۱ نفر از هم وطنان در دروازه قرآن تبدیل شد و روز بعد نیز در پی تکرار بارشها، سیلاب خانه هزاران نفر در محله سعدی را با خود برد.



این محله در ششمین روز از سال نو و فروردین ۹۸ دچار سیلی بنیان کن شد که زندگی، خانه و کاشانه بسیاری از اهالی این منطقه را با خود برد و بسیاری از مردم شهرک سعدی را ماه‌ها با مشکلات جدی مواجه کرد.

آبگرفتگی‌های پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در شیراز از معابر شهری نیز فراتر رفته و وارد منازل و مغازه‌های بسیاری از اهالی شده و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

بارندگی‌های چهارشنبه گذشته در شیراز بعضی خودرو‌ها خصوصا در خیابان‌های اطراف رودخانه خشک را محاصره و در سیلاب گرفتار کرد.

عصر چهارشنبه و هزاران شهروند شیرازی در آب مانده

رییس سازمان آتش نشانی شیراز در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه آتش‌نشانان این شهر ۱۲۹ عملیات در بارندگی عصر پنجم اردیبهشت انجام دادند گفت: هزار و ۱۴۰ تماس با مرکز ۱۲۵ برقرار شد.

هادی عیدی پور با اشاره به تلاش‌ها و فعالیت‌های آتش نشانان در عصر روز بارانی برای امداد رسانی به شهروندان شیرازی افزود: عصر چهارشنبه گذشته بارش‌های شدید و کم سابقه در شیراز به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: آتش‌نشانان شیراز چهارشنبه گذشته ۱۲۹ عملیات مربوط به بارندگی در مناطق مختلف شهر انجام دادند.



به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز ۲۳ واحدعملیاتی برای بازدید ایمنی دوره‌ای از محدوده رودخانه خشک و سایر نقاط شهر شیراز در محل‌های مورد نظر مستقر بودند.

وی همچنین اعلام کرد: ۲۴ ایستگاه عملیاتی در پی فعالیت سامانه اخیر سازمان آتش نشانی در آماده باش کامل بودند.

پس از باران شیراز

مسعود حقیقت، مدیرکل هواشناسی استان فارس در گفتگو با ایرنا میزان بارندگی سامانه اخیر در سطح شیراز را ۲۲ و ۲ دهم میلیمتر اعلام کرد.

معاونت محیط زیست خدمات شهری شهرداری شیراز در این باره به ایرنا گفت: شدت و میزان زیاد بارندگی عصر چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مدت زمان اندک سبب آبگرفتگی در چند نقطه شهر شیراز شد.

روح الله خوشبخت افرود: با حضور بخش‌های مختلف مدیریت شهری شاهد رفع آبگرفتگی در اکثر نقاط و بازگشت روال عادی به سطح شهر هستیم.




وی با اشاره به آبگرفتگی زیرگذر سرداران عنوان کرد: به رغم شدت آبگرفتگی تلاش‌های بی وقفه نیرو‌های خدمات شهری تا ساعت ۲۳ چهارشنبه شب پنجم اردیبهشت زمینه تخلیه آب و پس از آن پاکسازی یک ساعته این‌زیرگذر را فراهم کرد.

پیگیری ترک فعل

دادستان مرکز استان فارس پیشتر در این باره گفت: با هدف حفظ و صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع حوادثی همانند سیل سال ۱۳۹۸ شیراز پروژه کنترل سیلاب آب‌های سطحی شیراز و طرح کنترل آب‌های سطحی مسیل شهرک سعدی کلید خورد که اجرای هرچه سریعتر و پیگیری این طرح در راستای پیشگیری از حوادث احتمالی در فصل بارندگی ضروری است.

سید مصطفی بحرینی در خصوص حفظ حقوق عامه و اقدامات صورت گرفته از سوی دادستانی مرکز استان و سایر دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان اظهار کرد: حفظ و حراست از اراضی ملی و منابع طبیعی و کوتاه کردن دست متجاوزین به عرصه‌های ملی، پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی، اقدامات زیربنایی، مطالبه گری از دستگاه‌های مختلف و برخورد قانونی و قاطع با مدیران و مسئولانی که با ترک فعل خود زمینه ضرر و زیان به جامعه و بیت‌المال را فراهم کرده با جدیت دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم دادستان‌ها در موضوع حقوق عامه، اجرای دقیق مفاد دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه است که در صورت عدم اجرا یا نقض حقوق عامه یا قریب‌الوقوع بودن نقض آن نسبت به تذکر یا اخطار به دستگاه اجرایی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و صدور دستور توقف اقدامات و نهایتاً تعقیب کیفری متهمان خواهد پرداخت.

پیش از این نیز در این خصوص نشست‌های مختلفی از سوی کارگروه حفظ و صیانت از حقوق عامه با مدیریت بحرینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس و با حضور برخی از معاونین وی و دستگاه‌های مجری و متولی امر مربوط به جزیره مصنوعی نهر اعظم واقع در بلوار شهیدچمران شیراز و مدیریت و ساماندهی فاضلاب شیراز در رودخانه چنار راهدار و ... برگزار شد و از سوی دادستان مرکز استان فارس نیز تذکرات قانونی لازم نسبت به ترک فعل از سوی مدیران دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی امر داده شده، اما ساماندهی جامع روان آب‌ها و دفع آب‌های سطحی کلانشهر شیراز باتوجه به گسترش این شهر اکنون یکی از مهمترین نیاز‌ها و ضرورت‌های مدیریت شهری است.

دیگر خبرها

  • آبگرفتگی معابر داودآباد برای شهروندان اراکی دردسرساز شد
  • مصائب شیراز پس از باران (+ عکس)
  • مصائب شیراز پس از باران
  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس
  • بارش باران سیل آسا در یزد
  • (تصاویر) بارش باران و آبگرفتگی معابر در شیراز
  • ویدیو/ آبگرفتگی معابر در شیراز به دنبال بارش شدید باران
  • از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان
  • احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در رفسنجان
  • احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در رفسنجان