Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهره‌وندی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن عنوان کرد که پس از دور نخست تعطیلی‌های کرونایی، صنایع با هیچ تخفیف یا اغماضی از سوی سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی مواجه نشدند. البته پرداخت مالیات به تعویق افتاد، اما تخفیفی بر آن اعمال نشد. به گزارش پول نیوز، محمدرضا زهره‌وندی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با اشاره به چالش‌هایی که صنایع کوچک این روز‌ها با آن دست به گریبان هستند، راهکارهایی، چون «مقررات زدایی»، «توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی» و «تسهیل ورود صنایع کوچک به فرابورس» را برای کمک به این صنایع در شرایط کنونی موثر خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زهره‌وندی، با اشاره به اینکه صنایع کوچک عمدتا از تسهیلات بانکی محروم هستند، گفت: صنایع کوچک برای آنکه بتوانند فعالیت کنند، نیاز به سرمایه دارند، اما بانک‌ها این سرمایه را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند؛ از این جهت که اسناد و مدارک صنایع کوچک در مقایسه با صنایع بزرگ از شفافیت کمتری برخوردار است. از این رو، بانک‌ها از تسهیلات‌دهی به صنایع کوچک امتناع می‌ورزند. این در حالی است که بالاترین میزان اشتغال متعلق به این صنایع بوده و حجم بالایی از تولید در این صنایع صورت می‌گیرد.

او افزود: صنایع کوچک از نظر تامین مواد اولیه نیز در مضیقه هستند و برای تامین این مواد باید به بازار مراجعه کنند. مساله این است که مواد اولیه عرضه شده در بورس، اغلب نصیب دلالان شده و آن‌ها در ارائه این مواد به صنایع کوچک از ارائه فاکتور رسمی امتناع می‌ورزند. بر این اساس، تولید کنندگان نمی‌توانند هزینه خرید مواد اولیه را در دفاتر خود قید کنند و به همین دلیل، دفاتر آن‌ها از سوی ممیزان مالیاتی رد شده و همچنین از حاشیه سودشان کاسته می‌شود.

زهره‌وندی با بیان اینکه «صنایع کوچک در عین حال همواره از نوسانات نرخ ارز و تورم متضرر شده‌اند» ادامه داد: تصور کنید، در فاصله‌ای که تولیدکننده برای خود تعهد ایجاد کرده تا کالایی را تحویل دهد، چنانچه نرخ ارز افزایش یابد، فروش این کالا به نرخ قبلی تولید کننده را متضرر می‌کند. در واقع یا باید فاکتور و خریدار را تغییر دهد یا با فروش به نرخ قبلی دچار زیان شود. درواقع چه نرخ ارز افزایش یابد و چه کاهشی شود، صنایع متضرر می‌شوند.

او افزود: با همه‌گیری ویروس کرونا نیز بیشترین آسیب را صنایع کوچک و اصناف که بدون پشتوانه هستند، متحمل شدند. اما صنایع بزرگ که حاشیه سود بالایی دارند و از منابع ارزان بهره می‌برند، به نسبت صنایع کوچک با آسیب کمتری این بحران را سپری می‌کنند. کرونا که از اسفند سال گذشته شیوع پیدا کرد، تاکنون با دوبار تعطیلی همراه بوده است و در تعطیلی نخست، صنایع بلاتکلیف بودند و چشم‌اندازی در مورد سال مالی آینده در مقابلشان قرار نداشت. آن‌ها که پرسنل خود را حفظ کردند با هیچ تخفیف یا اغماضی از سوی سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی مواجه نشدند. البته پرداخت مالیات اگر چه به تعویق افتاد، اما تخفیفی بر آن اعمال نشد. مساله این است که تحت هر شرایطی صنایع کوچک باید پرداخت‌های خود را انجام دهند.

او سپس به راهکار‌های حمایتی دولت از صنایع پرداخت و گفت: در این شرایط انتظاری برای کمک مالی و رانت‌زای دولت وجود ندارد، اما باید دست‌کم قوانین و مقررات مزاحم که هر روز عرصه را بر فعالان اقتصادی تنگ‌تر می‌کند، کنار گذاشته شود. تامین زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی تسریع شده و موانع توسعه واحد‌های صنعتی در شهرک‌ها از میان برداشته شود. اکنون بسیاری از شهرک‌های صنعتی به یک کشور جنگ‌زده شباهت پیدا کرده است. افزون بر این موارد، راهکار دیگری که برای حمایت از صنایع کوچک وجود دارد این است که راه ورود آن‌ها به فرابورس برای تامین سرمایه فراهم شود.

دولت در حال حاضر از درآمد نفتی محروم مانده و درآمد‌های صادراتی نیز کفاف هزینه‌هایش را نمی‌دهد، از این رو به منابع درآمدی خود در داخل چشم دوخته است. اما در شرایط فعلی که اغلب دولت‌ها به حمایت‌های مالی از صنایع و کسب و کار‌ها روی آورده‌اند، انتظار این است که دولت ایران حداقل از تشدید فشار‌های مالیاتی دست بردارد و، اما راهکار نهایی حمایت از فعالیت‌های صنعتی، ایجاد ثبات اقتصادی و تورم است.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بورس اوراق بهادار بورس تهران فرابورس ایران صنایع کوچک زهره وندی شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۶۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات

از اول فروردین ماه تا هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان یک میلیارد و 26 میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ 2 میلیارد و 383  میلیون دلار و برای خدمات 117 میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  به نرخ توافقی 689 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 930 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 96  میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و 26 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 462 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 223 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 167 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 138 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 194 میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 197، 29، 174، 103 و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هفتم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و 199 میلیون دلار ارز نیمایی و 183 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

طرزعلی در پایان افزود: تاکنون بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شده است و در مجموع 2716 کیلوگرم طلا عرضه و فروخته شده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • ورود صنایع بزرگ به حوزه استارت‌آپی کشور در استیج اینوتکس بررسی می شود
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • برخی پروژه هایی که رئیس جمهور در سفرهای استانی افتتاح می کند، آنقدر کوچک است که توسط بخشدار محل هم قابل افتتاح است
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع