سینمای مقاومت عمری به درازای عمر تاریخ سینما دارد
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۸۶۲۸
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت عنوان کرد که سینمای مقاومت عمری به درازای عمر تاریخ سینما دارد.
به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از ستاد اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیامی را به مناسبت برگزاری شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت منتشر کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این پیام آمده است: هفته بسیج را به همه عزیزان عرصه ایثار و جهاد و شهادت تبریک میگویم و یاد بسیجیان گرانقدر ایام انقلاب و دفاعمقدس و پس از آن که در عرصههای پیکار و جهاد حضور داشتند، تبریک میگویم. موضوع مقاومت و استقامت در ادبیات دینی ما جایگاه خاصی دارد. جوهره مقاومت و استقامت در عرصه اجتماعی به پایداری در مبانی و اهداف بازمیگردد. مبانی حق و چشمانداز و اهدافی که با حوزه حق و حقیقت ارتباط دارند. قرآن کریم به ما بشارت میدهد که: وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا آنانی که در مسیر حق استقامت میکنند از سرچشمه حیات طیبه سیراب میشوند.
وی در این پیام افزوده است: عمدهترین و پایدارترین و اصلیترین حوزه مبانی و اهداف در نظام ارزشی الهی دو مسئله اساسی است؛ اول توحید که در حوزه زندگی اجتماعی به توحید اجتماعی برمیگردد، اینکه انسانی اسیر انسان دیگر نباشد، آزادگی انسانها در قبال انسانها و نفی هرگونه عبودیت و بندگی غیر از بندگی خداوند. اصل دوم عدالت است؛ اینکه انسانها از حقوق عمومی برابری برخوردار باشند و همنوایی و همسانی یکسانی داشته باشند و از مواهب عمومی الهی حق بهرهبرداری یکسانی داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دو اصل الهی و جریان دادن آن در زندگی اجتماعی و عدالت به عنوان دو مسیر و مبنا و هدف و چشمانداز بنیادین معارف قرآنی و وحیانی است. با این نگرش و نگاه است که استقامت و مقاومت در این مسیر جلوههایی پیدا میکند. این جلوهها در حوزههای مختلفی خود را نشان میدهد. نخست در قبال مقابله و مقاومت در مقابل اشغال سرزمینی و اخراج ساکنان یک منطقه و موطن ار سرزمین طبیعی و اقلیمی خودشان نماد و نمو دومی که پیدا میکند؛ مقابله با تبعیض و آپارتاید نژادی است؛ اینکه انسانها بخواهند بر اساس نژاد نسبت به انسان دیگری تجاوز و ستمی به خرج دهد. مقوله سومی که در این اصول و اسلوب قرار میگیرد تکفیریها و دینی و تفذقههای مذهبی است شعبهشعبه کردن انسانها و بر اساس آن با خشونت و مقابلات نابهحق با انسانها برخورد کردند و بالاخره هویتزدایی قومی، دینی و مذهبی است. اینکه عدهای این حق را به خود بدهند که هویت اقوام، هویت ملل و هویت ادیان را بخواهند از بین ببرند و تحت سلطه خود بگیرند.
در بخش دیگری از پیام صالحی آمده است: این موارد و مواردی مشابه در حقیقت به نوعی مقابله دارد با آن ظرفیت حق که توحید و عدالت است. جبهه مقاومت انسانی هم در طول تاریخ بشری و هم در دورههای معاصر در نقطهنقطه زمین در قبال این امور و مظاهر ایستادگیهایی در کنار این اصول و مظاهر داشته و دارد؛ بنابراین جبهه مقاومت جبههای است به فراخنای تاریخ انسان و همچنین به گستره جغرافیای زمین. در وجب به وجب زمین و در بخشبخش تاریخ ما مقاومت در مسیر توحید و عدالت و همچنین مظاهر و نمادهای آن را شاهد بوده و هستیم. به نظر میرسد انقلاباسلامی نقطه عطفی بوده است در این رویش و جهش جبهه مقاومت بشری در قبال اسارتهای انسانی در قبال بیعدالتی و با این نگاه جبهه مقاومت نوزایش پیدا کرده است که این نوزایش قابلتوجه و قابل رؤیت است. در ابعاد مختلف این رویش و زایش را مشاهده میکنیم و با همین نگاه بخشهای مختلف زندگی بشری را در بخشهای مختلف هنری و از جمله سینما جایگاه خاصی را پیدا کردهاند.
وی درپیام خود آورده است: سینمای مقاومت عمری به درازای عمر تاریخ سینما دارد. از نخستین روزهای تولید سینما به نوعی سینما و دوربین نسبتی را برقرار میکند با آنچه در حوزه پایداری حق و توحید و عدالت است. سینمای مقاومت روایتگر مظلومیت مظلومانی است که از اشغال رنجر میبرند مظلومانی که از آپارتاید و تبعیض نژادی رنج میبرند. محرومان و مظلومانی که مورد فشارهای خشونتهاآمیز و شقاوتهای تکفیری، تفسیری دینی و مذهبی رنج میبرند و کسانی که در معرض هویتزدایی از هویت ملی و دینی خود قرار دارند؛ همچنین سینمای مقاومت روایتگر عدالت است؛ روایتگر حقیقیت است در حوزه پیامهای اصیل و پابرجای انسانی در حوزههای مختلف کرامت انسان، حقوق انسان و آنچه که به حوزههای ایثار و کرامتهای انسان برمیگردد. سینمای مقاومت اکنون بخش قابلتوجهی از سینمای انسانی است؛ به هر میزانی که ما میبینیم فرصتهای بیشتری فراهم میشود برای عرصههای مختلف سینمایی، سینمای مقاومت ظهور و بروزش در آن عمیقتر و وسیعتر، جدیتر و تنوع و گسترده آن عمیقتر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این پیام افزود: در سینمای ما و سینمای پس از انقلاب هم در حوزه بلند داستانی و هم کوتاه و مستند شاهد اتفاقات قابلتوجه بوده و هستیم. سینمای ایران در دهههای اخیر با سینمای مقاومت پیوند داشته است. موضوع فلسطین و اشتغالگری اشغالگران در مناطق مختلف خاورمیانه و غیرخاورمیانه موضوع تکفیریهای منطقهای و فرامنطقهای و دهها موضوع دیگر در سینمای بلند داستانی و کوتاه و مستند ایرانی جایگاه قابل توجهی داشته است. اکنون سینمای مقامت در سطح ملی و بین المللی به یک سبک و ژانر تبدیل شده است که در کنار بقیه سبکها معنا و سبک خودش را پیدا کند و به پیش حرکت میکند. به نظر میآید در مسیر سینمای مقاومت دو حوزه همچنان بیش از گذشته مورد تأکید باید باشد؛ نخست نظریهپردازی در حوزه مقامت است که عنصرهای روایت، ساختار فرم و دیگر حوزههای دیگر چه تجربهها و مسیری را گذرانیده است، چه نظریههای تازهای را میتوان خلق و گسترش داد. حوزه نظریهپردازی سینمای مقاومت همچنان فضای قابلتوجهی را خواهد داشت برای اینکه بتواند در کنار انواع و سبکهای دیگر سینما برای خودش معنا مصداق و فرمهای مناسب خود را پیدا کند.
صالحی درپیام خود افزود: حوزه دومی که سینمای مقاومت باید بیش از گذشته در آن فعال باشد، حوزه شبکهسازی سینمای مقاومت است. کسانی که در جبهه وسیع سینمای مقاومت حضور دارند بتوانند شبکههای مفهومی کارکردی کنار هم قرار بگیرند؛ نویسندگان، تهیهکنندگان، کارگردانان و دیگر کسانی که در سینمای مقاومت قرار دارند در سطح جهانی در ارتباط پیوستهتری خلق اثر و مضمون کنند و به تبادل آثار بپردازند و مسیر جریان سینمای مقاومت را پیش ببرند. سینما مقاومت چون خود جبهه مقاومت یک واقعیت انکارناکردنی و واقعیت مسلمی است که مسیر خود را به پیش برده و به پیش خواهد برد. من ضمن سپاس و تشکر از همه عزیزانی که در ارتباط با جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت پانزده دوره را گذرانیده و اکنون دوره شانزدهم را برگزار میکند، خسته نباشید و خداقوت میگویم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است:امسال جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با سه پدیده خاص هم همراه بود که تأثیرگذار در این رویداد بوده و میتواند به عنوان یک نقطه جدید رویدادی این جشنواره تلقی شود؛ نکته اول چهلمین سالگرد دفاعمقدس بود. بیتردید هم دفاع هشت ساله یک پدیده بزرگ و اجتماعی انسان است و سینمای دفاعمقدس چنین است. این سینما از همان سالهای نخستین دفاعمقدس آغاز شد از همان سال به بعد ما شاهد حضور سینماگران و فیلمهای متعددی از همان سالهای نخستین دفاعمقدس تاکنون بودهایم. سینمای دفاعمقدس اکنون آثار بلند داستانی، مستند و هزاران فیلم کوتاه در این سالها ساخته شده است که گنجینه سینمای مقاومت جهانی را انباشتهتر و باکیفیتتر کرده است. سینمای دفاعمقدس یک جوهره و یک گوهر در کانون سینمای مقامت جهانی است که هم گذشته افتحارآمیز و هم در آینده با تلاشها، ابتکارات و خلاقیتهای تازه به سینمای مقاومت جهانی امداد برساند.
وی در این پیام میافزاید: نکته دوم اینکه امسال جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با آن همراه بود مسئله شهادت سردار سرافراز قاسم سلیمانی بود. شهیدی که جبهه مقاومت مدیون او است و او سردار این جبهه بود. تبعاً ویژگیهای فردی و خلاقیتهای خاص و میدانهایی که او در آنها حضور داشت فرصتهای تازهای را برای سینما مقاومت بر جا میگذارد. شهید قاسم سلیمانی کانون ایدهیابی و ایدهگستری برای سینمای مقاومت بوده و خواهد بود. طبیعی است امسال که در فضای شهادت سردار هستیم، هم در ماههای گذشته و هم در ماهها و سالهای پیشرو سینمای مقاومت دین خود را به سردار مقاومت بیش از گذشته ادا کند.
صالحی در پیام خود آورده است: نکته سومی که جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با آن روبرو بود، مسئله کرونا در سطح جهانی بود. در فضای کرونا با همه مصیبتها و سختیهایی که در حدود یکسال گذشته بر جهان تحمیل کرده است و در کنار آن اتفاقات خاصی هم به وجود آمد که میتواند در فضای جبهه مقاومت تعریف شوند؛ نمایههایی از ایثار از خود گذشتگی حمیت و حمایت همکاری و تعاون و خیلی دیگر از حوزههایی که در سطح بشری و در سطح ملی دیدهایم و خواهیم دید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی این پیام خاطرنشان کرد: جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در فضای کرونا نسبتی هم با مقاومتهای انسانی در فضای مواجه با کرونا داشته و این حادثه میتواند جریان دیگری از جریانهای سینمای مقاومت را با نگاه به حوزههای حقوق و کرامت انسانی بازگو کند. امیدوارم بتوانیم آنچه امسال در جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت اتفاق افتاده و در اتفاقات مشابه نیز تکرار میشود، مبنایی برای رویشهایی باشد که در مسیر سینمای جهانی و سینمایی ایرانی در حوزه مقاومت در فضای حق و عدالت باشد و همچنان شاهد اتفاقات مثبت در این حوزه باشیم.
پایان پیام/14
منبع: شبستان
کلیدواژه: جشنواره فیلم مقاومت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدعباس صالحی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای مقاومت جبهه مقاومت دفاع مقدس انسان ها سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۸۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نماوا بایکوت میشود؟/ رضا کیانیان: از شانهساززاده شکایت میکنیم/ همایون اسعدیان: با شما قطع همکاری میکنم/ فرحبخش: برو سرامیکت را بفروش !
مهسا بهادری: حدود ۲۴ ساعت است که جنجال عجیبی در فضای مجازی به راه افتاده و سرمنشا آن یک مصاحبه ویدیویی یک دقیقهای وایرال شده است که محمدحسن شانهساززاده مؤسس شاتل و نایبرئیس هیئتمدیره پلتفرم نمایش خانگی نماوا در آن حرفهای عجیب و غریبی میزند و همه بازیگران و تهیهکنندههای سینمای ایران را به بیاخلاقی متهم میکند. شانهساززاده دقیقا در این ویدئو میگوید: «حالا هزینههایش سرجای خودش، بازیگراش هم خیلی بیاخلاقند، یعنی من خودم یک مدت خیی وقت میگذاشتم تو نماوا، بازیگرها و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را انجام میدهند، نه به قرارداد متعهدند، نه به حرف خودشان متعهدند و من در چند صنعت مختلف بودم از مصالح ساختمانی تا کاشی و سرامیک و خودرو من به بیاخلاقی اینها [بازیگران و تهیهکنندهها] ندیدم و اسمش هم این است که هنرمندند و فرهیختند و فرهنگیاند اما بسیار بیاخلاقند»
مجری در ادامه میخندد و میگوید امیدوارم وقتی این مصاحبه بیرون آمد ما و نماوا را بایکوت نکنند اما شانهساززاده میخنددد و میگوید: «نه، آنها اول و آخرشان پول است، شما پول بده آنها هرکاری میکنند.»
اما پیشبینی مجری درست بود و بعد از انتشار این ویدیو نه تنها هجمههای زیادی به شانهساززاده وارد شد که نماوا بهخاطر آن ناچار به عذرخواهی شد و صنف بازیگران هم اعلام کرد که از این فرد شکایت خواهد کرد، بلکه هنرمندانی مثل همایون اسعدیان، مازیار میری، مصطفی کیایی هم نماوا را بایکوت کردند.
واکنشها چه بود؟/ برو سرامیکت را بفروش!همایون اسعدیان کارگردان سینما و تلویزیون نیز در واکنش به این اظهارات گفت: «آقای شانهساززاده یکی از مدیران ارشد نماوا با حرفهایی که بیشتر زیبنده خودشان است بازیگران و تهیهکنندگان سینمای ایران را مورد نوازش قرار دادند! من در چهلسال گذشته شاهد این میزان از وقاحت در اظهارنظر کسی در مورد هنرمندان نبودم و این صحبتها بیسابقه است. بهخصوص وقتی سوالکننده از آقای شانهساززاده میپرسد نگران عدم همکاری بازیگران و تهیهکنندگان پس از این حرفها نیستید؟ میگوید پول که بدهید میآیند!
قیاس به نفس میفرمایید جناب شانهساز! حداقل برای منی که در دو پروژه با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم این حرفها باعث تاسف است. جناب شانهساززاده برای حفظ حرمت سینمای ایران، من، همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانیکه شما در نماوا حضور داشته باشید در هیچ سمتی با این مجموعه همکاری نخواهم کرد.»
مازیار میری هم در این مورد گفت: «آقای شانهساززاده فرمایشاتی داشتند که واقعا باعث تاسفه. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی به وجود میآورند که افراد کاسب کاری همچون ایشان عهدهدار و تصمیمگیر امور فرهنگی میشوند و از آنجا که بر خلاف تصورشان معتقدم اخلاق و شرافت بیش از هر حرفهای نزد اهالی سینماست تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکند از تمام پروژههایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم انصراف میدهم.»
اسماعیل عفیفه تهیهکننده سریال جنگل آسفالت که از طریق نماوا پخش میشود در جواب به حرفهای مدیر ارشد این پلتفرم درباره بازیگران و تهیهکنندگان نوشت: «ما به اندازه جناب شانهساززاده درگیر پول نیستیم که بهخاطرش هرکاری بکنیم. ما مانند ایشان ابوالمشاغل نیستیم و شغل و میزان درآمد و سابقه و سطح زندگی ما چیز پنهانی ندارد. من در زمان مسئولیت آقای شانهساززاده قراردادی با نماوا نداشتم و قرارداد «جنگل آسفالت» با تیم مدیریتی جدید بسته شد و علیرغم بالا و پایینی که هر پروژه دارد صمیمانه و همراه با اعتماد متقابل مشغول کاریم. تهمتهای ایشان قابل پیگرد قانونی است، اما در حال حاضر تیم ما و مجموعه نماوا فصل مشترکی به نام «جنگل آسفالت» دارد، پس ما مانند ایشان مصداق این بیت سعدی نمیشویم که یکی بر سرِشاخ بُن میبرید.»
هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما هم نوشت: «در جبهه «قدرت و سرمایه» اغلب بیاخلاقی و بیتعهدی، با ستم و فساد مالی و رانتخواری و حقکشی نیز همراه است.»
علی رویینتن که کارگردان است هم در این میان سکوت نکرد و در پست اینستاگرامیاش نوشت: «در جواب آن آقایی که پول موزاییک فروشی را به رخ هنرمندان گشید و به احترام همه به خصوص همایون اسعدیان و مازیار میری و یک نکته شما نگران آن چیزهایی هستی که با پول نمیشود خرید، هنرمندان با پول هم تحقیرت کردند که به خودآیی. قلندران حقیقت به نیمجو نخرند، قبای اطلس آن کس که از هنر خالیست.
باید بدانی که در همه جا هر آن کس که در کیسهاش زر بود کلامش متین است اگر خر بود. سینما نیست. با پول خدمات هنری را میشود خرید اما هنرمند را نه.»
محمدحسین فرحبخش هم خطاب به مدیر ارشد پلتفرم نماوا نوشت برو سرامیکت را بفروش و با انتقاد تندی از او نوشت: «بیاخلاقی نه در میان قاطبه هنرمندان بلکه در میان مدیران برخی پلتفرمها و از جمله همین پلتفرم وجود دارد. از خودم شروع میکنم که فیلم مرا بیاجازه و بهصورت دزدی در پلتفرم قرار داده بودند و بهتازگی مجبور شدند بردارند. اگر یک فرد لمپن و باجخور تحت عنوان تهیهکننده کاری کرده ربطی به جامعه تهیهکنندگان ندارد.
به این مدیر پلتفرم توصیه میکنم به سراغ فروش سرامیک برود و عرصه هنر را برای اهالی هنر بگذارد. شان خود را باید خودتان حفظ میکردید و با افراد معتبر هنرمندان کار میکردید چون بخش عمده اهالی سینما افراد باشخصیت هستند، حتی آن آبدارچی صحنه.»
پرویز پرستویی هم نوشت نه به همکاری با نماوا.
محسن کیایی هم نوشت: « خوشبختانه من تا به حال با پلتفرم نماوا کار نکردم و از این به بعد هم نخواهم کرد، اما الان انتظارم ااز دوستان و هم صنفیهای خودمه که با این پلتفرم کار کردن و الان دارن کار میکنند حتمالا ایشون چون با شماها کارکرده این حرفها را زده بهتر عکسالعمل درستی نشون بدین.»
شهرام گیلآبادی هم نوشت: «آقای محترم بیاخلاقی از وقتی بر هنر سایه افکند که سیاستهای غلط فرهنگی به امثال شما اجازه داد به جایی وارد شوید که اندازه قد و قواره شما نیست... از موقعی که هنر خرید و فروش شد کاسبان و رانت خواران سر و کله شان پیدا شد. آقای عزیز جای شما همان صنوفی است که فرمودید، معلوم است هنرمندان زیر بار امثال شما نمیروند. خیلی روشن است، هر سرمایهداری لیاقت نفس کشیدن در فضای فرهنگ، اندیشه و هنر را ندارد.»
حسین سحرخیز هم نوشت: «اخیرا ویدئویی را مشاهده کردم که اقای شانه ساز از مدیران ارشد نماوا درآن ویدئو آنچه لایق خودشان و تراوشات مغزی ایشان بود به کلیه هنرمندان نسبت دادن که البته باعث تعجب بنده نشد چون به کرات از تریبونهای مختلف این گونه الفاظ و افتراها را برای تخریب کاریزمای هنرمندان شاهد هستیم ، تعجب من از این است چرا خانه سینما در این رابطه منفعل عمل کرده وبه وظیفه خود به عنوان یک تشکل صنفی عمل نمیکند، بجز یکی دو صنف و تنی چند از تهیه کنندگان و کارگردانها بقیه سکوت اختیار کرده اند؟ تا کی باید بنشینیم وشاهد آن باشیم هر بی سرو پایی به خودش اجازه دهد باآبرو و حیثیت جامعه هنری بازی و توهین کند؟ از چه نگرانیم؟ هویت این ادمها و این مراکز در گرو حضور هنرمندان است. من سینما گفتگو را با کارآمدی که از او شاهد هستیم یک تشکل میدانم، امیدوارم بادرایت و شجاعتی که در گردانندگان این تشکل سراغ دارم ، بنا به رسالتش بیانیه ای درخور اراجیف اظهارشده توسط این دلال کاسب کار در جراید انتشار داده شود تا این افراد متوجه شوند به دلیل داشتن صرفا ثروت که معلوم نیست از کجا و به چه شکل بدست آمده نمیتوانند آن دهان گشادشان را باز کنند و هرچه آشغال درون آن است بیرون بریزند. بااتحاد و تحریم این پلتفورم نشان دهیم که هنوز زنده ایم و هویت داریم.»
واکنش جدی اصناف به صحبتهای شانهساززاده/ شکایت میکنیمسخنان نایب رییس هیاتمدیره نماوا درباره اهالی سینما، در ساعات اخیر حاشیهساز شده و واکنش بسیاری از هنرمندان و صنوف سینمایی را برانگیخته است.
اظهاراتی که هرچند حالا با پاسخ روابط عمومی پلتفرم مذکور و عذرخواهی همراه بوده است و در متن این پیام آمده: «
غیر از هنر که تاج سر آفرینش است / دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست
مجموعه نماوا به عنوان یکی از قدیمیترین سکوهای نمایش خانگی مفتخر است که سالها خود را به منزله خانه سینماگران و هنرمندان ایران تلقی کرده و رابطه احترامآمیز و مبتنی بر اصول حرفهای با ایشان را همواره راهنمای عمل خود داشته است.
نماوا در بحرانهای اقتصادی سالهای اخیر سینمای ایران، در کنار سایر سکوهای نمایش، کوشیده فضا و فرصتی فراهم کند تا آسیبهای کمتری متوجه نیروهای خلاق سینما شود. هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعههای نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیات مدیره نماوا را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.
مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودتآمیز و محترمانه با سرمایههای گرانسنگ سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.»
به نظر میرسد در ادامه، این سکوی نمایش فیلم و سریال را حداقل برای همکاری با جمعی از هنرمندان، با چالش جدی مواجه کند.
نماوا بایکوت میشود؟همچنین جامعه صنفی تهیه کنندگان به صحبتهای شانه ساز زاده واکنش تندی نشان داد و نوشت :« سالیانی ست که ساحت هنر، گاه و بیگاه به درشتیِ کوته قامتان و تندیِاندک خردان و نیشِ کج فهمان، آزرده می شود و جماعت بدشگون، فخر فروش سرِ بازار شده اند. دور و نزدیک گواه این مطلبند که دامن هنر در این مُلک، از حافظ تا امروز به صفای باطن و صدقِ ظاهر سرآمد بوده و اسباب تحیر و تاسف است؛که به دست این نابخردانِ چشم تنگ افتاده که نمی دانند عسل به خانه می برند یا شوکران! مَسلک شان بدعتی ست که آراستن خویش به زیور هنر را به چنین بزکی شنیع آلودهاند.
روزگار ملال آوری ست و از ماست و برماست که خانه از غیر نپرداختهایم!
جناب مخاطب محترم، کمی آرام! آنجا که نشسته اید حرمتی دارد که اگر تمام قد به حفظ حریم و شانیت آن توجه نکنید، خود را سراپا آلوده کرده اید. فراموش نکنید که آنچه امروز شما را شان گفتن و شنیده شدن عطا کرده، منزلت و برکت هنر و هنرمندانی ست که متعهدانه به خلق آثاریدست زده اند؛ که اگر به طریق و سلوک شما رفته بودند، امروز همین اندک توشه را هم نداشتید.
بر این باوریم که هنر متاعی نیست که سر هر بازار بشود خرید و سر هر بازار بشود فروخت، لکن چه کنیم که از بدحادثه، این روزها قدر زر بیشتر است تا هنر.
گله کنید و معترض باشید اما از خود! از طریقی که نه مرام تجارت دارد، نه زبان اهل هنر می شناسد. آنکه امروز به تَبختُر، تخفیف و تحقیرش می کنید، بجای سلطنت بر مال و اموال، بر چشم و قلوب مردمی جای دارد که سرآمد فخر و شرافتند.
این تقلای بیهوده را وانهید؛ به بانگ رسا عذر بخواهید و اظهار ندامت کنید و این خانه را به صاحبانش واگذارید که عرصه سیمرغ جولانگاه شما نخواهد شد؛ عِرض خود می برید و زحمت ما می دارید.
اگر شمارش مَسکوکات مجالی داد، سری به عبرت خانه اَسلاف خود بزنید؛ از این راه به خدا نمی رسید، اما به خانه شاید!»
روابط عمومی خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران): «هیأت رئیسه خانه سینما ( جامعه اصناف سینمای ایران ) با توجه به اظهارات اخیر نایب رئیس پلتفرم نماوا که موجب تشویش اذهان عمومی و واکنشهای گسترده اعضای صنوف سینمای ایران شده است، بررسی این موضوع را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع میدهد. بدیهی است نتیجه و عکس العمل لازم پس از اظهار نظر شورای صیانت به اطلاع اعضای محترم سینمای ایران خواهد رسید.»
رضا کیانیان عضو انجمن صنفی بازیگران سینمای ایران نیز در واکنش به این ماجرا نوشت: «من هم سخنان نایبرئیس پلتفرم نماوا که به بازیگران و تهیهکنندگان توهین کرده بود را شنیدم. اتفاقا به همین علت واکنش انتقادی آقایان همایون اسعدیان و مازیار میری را در صفحه خودم استوری کردم و بازنشر دادم. اصلا دوست ندارم راجع به آن فرد و ادبیات زشت او حرفی بزنم و او را مخاطب قرار دهم، ولی این را بگویم که قرار است انجمن بازیگران سینمای ایران یک شکایت قضایی از نایبرئیس نماوا تنظیم کند. باید منتظر باشیم و ببینیم قوه قضائیه چه تصمیمی درباره سخنان توهینآمیز این فرد میگیرد.»
۲۴۵۲۴۵
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898667