تأثیر نماز شب در رسیدن به حاجتهای دنیا و آخرت/ دلیل تاکید قرآن بر اقامه نماز شب
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۱۸۱۳
تآثیر نماز شب در برآورده شدن حاجات به قدری است که در حدیث آمده: «هر کس نماز شب بخواند و در روز بگوید که گرسنه هستم یا غذا و روزی ندارم، او را تکذیب کنید.» - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از مستحبات مورد تأکید در اسلام نماز شب است؛ عملی که خدای متعال در آیات قرآن بر آن تأکید فرموده و ائمه اطهار علیهم السلام نیز در روایات و سخنان گهربار خود بارها به آن اشاره کرده و از فضیلت آن سخن گفتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرگزاری تسنیم با مرور بخشهایی از سخنان علمای دین، به مرور کیفیت و اهمیت نماز شب و آثار آن در زندگی دنیایی و اخروی پرداخته است.
اگر دنیا میخواهی نماز شب بخوان
در مجلس اول ملاقات مرحوم علامه طباطبایی با استاد اخلاقی خود مرحوم آقا سید علی قاضی، مرحوم قاضی به ایشان فرموده بود: فرزندم! اگر دنیا میخواهی نماز شب بخوان، اگر آخرت هم میخواهی نماز شب بخوان.
در روایت هم آمده است: «هر کس نماز شب بخواند و در روز بگوید که گرسنه هستم یا غذا و روزی ندارم، او را تکذیب کنید.»
کیفیت نماز شب و وَتر در بیان آیتالله خوشوقت (ره)
نماز وتر یک رکعت بیشتر نیست. آخرین نماز در نماز شب که از همه فضیلتش بیشتر است، کدام است؟ نماز نافله صبح است. این آخرین نماز است. نماز وَتر آخرین نماز نیست. وتر از شَفع فضیلتش بیشتر است، شفع آن دو رکعت قبل از وتر است.
نافله صبح از همه افضل است. اگر ما باور کنیم آن از همه مهمتر است ترکش نمیکنیم، وقتی نماز شب را خواندهایم و تا اینجا آمدهایم خسته نمیشویم و رها نمیکنیم، دنبال آن که فضیلتش بیشتر است میرویم، لذا از این نظر گفتهاند فضیلت نافله صبح از همه بیشتر است.
آشنایی با بخشهای از سبک زندگی آیتالله قاضی/ چرا آیتالله قاضی بر اقامه نماز و نماز شب تأکید داشت؟شرح حدیث اخلاقی پیامبر(ص) توسط رهبر انقلاب/ "نماز شب" را حتماً بهجا بیاوریدمستحب مؤکد است انسان قبل از نماز صبح که وقت نماز شب است بیدار شود. ثلث آخر شب اسمش سحر است. در سحر مستحب است آدم چند رکعت نماز نافله به نام نافله شب بخواند. ابتدا چهار نماز دو رکعتی است که این نافله شب است. بعد از این هشت رکعت، یک نماز دو رکعتی به نام شفع و بعد یک نماز یک رکعتی به نام وَتر بخواند.
چرا یک رکعت بخواند؟ زیرا آن اذکاری که باید در قنوت وَتر بخوانیم جای یک رکعت حساب شده است. آن اذکار زیاد است. لذا گفتهاند: به جای یک رکعت آن اذکار را انجام بدهید، آن مهم است، بعد هم نافله صبح را بخوانید، ولو صبح نشده نافله را میشود خواند، که باز دوباره در معرض ترک قرار نگیرد.
و اما اذکار نماز وتر عبارت است از هفتاد بار«أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْه»، بعد چهل مؤمن را دعا کنیم، بعد هم هفت بار بگوییم «هَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِكَ مِنَ النَّارِ»، بعد هم سیصد بار بگوید: «اَلعفوَ اَلعفوَ». این نماز وتر است.
نماز شب در بیان آیتالله بهجت (ره)
حجتالاسلام سید محمدباقر شفتی رحمهالله به نماز شب بسیار معتقد بود، و بیش از سایر مستحبات به آن اهمیت میداد. به خلاف مرحوم سید بحرالعلوم که صبر میکرد تا هوا مقداری روشن شود و آنگاه نماز صبح را میخواند، حجتالاسلام سید محمدباقر شفتی رحمهالله در اصفهان درست اول فجر نماز صبح را به جماعت اقامه مینمود؛ با اینکه اگر نماز جماعت را به تأخیر میانداخت، افراد بیشتری حاضر میشدند؛ ولی ایشان دستور میداد دو عادل بالای مناره بروند و پس از مشاهده طلوع فجر، بلافاصله اذان صبح بگویند.
به ایشان گفتند: چرا مقداری صبر نمیکنید تا جمعیت زیادی برای درک فیض جماعت حاضر شوند؟ در جواب فرمودند: «در میان مستحبات افضل از نماز شب سراغ ندارم»؛ لذا ایشان برای اینکه مردم نماز شب را بهجا آورند، اینچنین چارهاندیشی نموده بود که به دو نفر شخص عادل دستور داده بود تا بهطور دقیق وقت فجر تعیین شود و کسانی که در نماز جماعت حاضر میشوند، پیش از فجر بیدار شوند و نماز شب بخوانند. بدین ترتیب، قطعاً کسانی که در نماز جماعت ایشان شرکت میکردند نماز شب را هم میخواندند و با این کار مردم را به نماز شب وادار میکرد.
بنده خیال میکنم فضیلت بکاء بر سیدالشهدا علیهالسلام بالاتر از نماز شب باشد. زیرا نماز شب عمل قلبی صرف نیست، بلکه کالقلبی است، ولی حزن و اندوه و بکاء، عمل قلبی است، بهحدی که بکاء و دمعه (اشک چشم) از علائم قبولی نماز وتر است.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: احکام دینی قرآن کریم تفسیر قرآن قرآن و عترت اهل بیت علیهم السلام حدیث احکام دینی قرآن کریم تفسیر قرآن قرآن و عترت اهل بیت علیهم السلام حدیث نماز وتر آیت الله نماز شب یک رکعت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۱۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیت الله رمضانی: علمای مسلمان باید صلح عادلانه را در جهان اسلام تبیین کنند
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) شامگاه چهارشنبه 19 اردیبهشت در نشست شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در بغداد برگزار شد، درباره تهدیداتی که امروز در دین اسلام وجود دارد اظهار داشت: برخی افراد مفهوم اسلام را دگرگون می کنند مثل تفکر داعشی که به عنوان یک خطر محسوب می شود.
وی به تهدید دوم یعنی اسلام لیبرال اشاره کرد و گفت: اسلام لیبرال در صدد است برای احکام شریعت جایگزین قرار دهد، مثلا در انگلستان به هنگام اقامه نماز جماعت، علاوه بر خواندن نماز به زبان عربی، آن را به انگلیسی هم می خوانند.
رمضانی تهدید سوم که توسط عده ای از روشنفکران ارائه شده، را اسلام رحمانی عنوان کرد و گفت: این اسلام رحمانی نباید در برابر مقاومت قرار بگیرد بلکه باید در کنار آن باشد زیرا مقاومت بستر انتشار رحمت الهی است.
وی افزود: واژه دیگر صلح مطلق است که ما در آیات و روایات به هیچ وجه صلح مطلق نداریم مثل برخی کشورها که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. در صورتی که صلح عادلانه صحیح است و علمای ما باید این را تبیین سازند.
رمضانی در ادامه از کرامت به عنوان یک اصل ایجابی و از ظلم به عنوان یک اصل سلبی نام برد و افزود: امیدواریم بتوانیم اسلام جاوید را که پاسخگوی تمام پرسشهای فکری و اخلاقی و عملی است، به اجرا درآوریم.
انتهای پیام/