Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:51:00 GMT

مرگ خاموش را در دوران کرونایی جدی بگیریم

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۳۰۱۹

مرگ خاموش را در دوران کرونایی جدی بگیریم

اسماعیل مفردبوشهری روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به طور معمول، روشن ماندن هر نوع وسیله گازسوز در محیطی بسته به مدتی طولانی باعث تولید گاز کشنده‌ای می‌شود. 

وی با بیان اینکه این نوع گاز به دلیل کاهش اکسیژن موجود در هوا به وجود می‌آید، افزود: اگر در محیطی که راه مناسبی برای ورود هوا به آن نباشد و یک وسیله شعله‌سوز هم باشد، به طور طبیعی گاز مونوکسید کربن تولید می‌شود که خطرناک بوده و مرگ هر انسانی را رقم می زند که از آن به مرگ خاموش تعبیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول خاطرنشان کرد: متاسفانه همه ساله و با رسیدن به فصل سرما که استفاده از گاز برای گرم نگاه داشتن محیط زندگی و کار افزایش می‌یابد، گاهی اوقات با کوچکترین سهل انگاری در خصوص راه‌اندازی وسایل گرمایشی با خطرات بزرگ و جبران ناپذیری روبرو می‌شویم و به همین خاطر است که همواره توصیه شده تا افراد قبل از آغاز سرما و با حوصله اقدام به نصب و راه اندازی وسایل گاز سوز خود کنند.

بوشهری با بیان اینکه استفاده از گاز طبیعی اگرچه برای آحاد جامعه رفاه و آسایش به همراه دارد اما باید توجه داشت که اگر به نکات ایمنی این فرآورده توجه نشود خطرات جبران ناپذیری را نیز به همراه خواهد داشت، تاکید کرد: موضوع دقت در نصب وسایل گازسوز، باز بودن مسیر دودکش‌ها، استفاده از کلاهک H و لوله‌های دودکش استاندارد و خودداری از لوله‌های آکاردئونی همواره به مشترکان توصیه شده است. 

  مرگ خاموش به دقت مشترکان در استفاده از وسایل گازسوز باز می‌گردد

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین ادامه داد: طی چند سال گذشته این شرکت همواره سعی داشته تا با اطلاع رسانی‌های مناسب از طریق رسانه‌ها و فضاهای مجازی، به خصوص در فصل زمستان با فرهنگ سازی در خصوص استفاده بهینه از گاز و وسایل مربوط به آن اطلاع رسانی شفافی را ارایه دهد و در ادامه نیز از مردم تقاضا داریم تا در فصل سرما هنگامی که قصد روشن کردن وسایل گرمایشی را دارند دقت لازم در نصب دودکش‌ها را داشته و در حوزه نشت‌یابی وسایل گازسوز نیز توجه کافی را به عمل آورند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از متقاضیان ما در مجتمع‌های مسکونی اصرار به تفکیک کنتورهای گاز خود دارند، اظهار داشت: انجام این مساله باید از طریق سازمان نظام مهندسی ساختمان و کارشناسان مربوط به این حوزه صورت پذیرد اما متاسفانه گاهی اوقات مشاهده شده که این کار به صورت غیرقانونی انجام و در چند مورد نیز شاهد حوادث انفجاری در این حوزه بوده‌ایم.

این مسوول خاطرنشان کرد: در نشست‌هایی که با کارشناسان نظام مهندسی ساختمان استان نیز داشتیم در حوزه گازرسانی به روستاها، به ویژه در مناطق رودبار الموت و طارم، تاکید شده تا ناظران این سازمان دقت لازم را در بخش گاز داشته باشند و ما نیز تا تاییده آنان را نداشته باشیم از اتصال انشعاب به مشترکان خودداری خواهیم کرد.

به گفته وی، حیف است با اقداماتی که دولت در خصوص شبکه‌گذاری طولانی گاز به مناطق دور افتاده استان و با صرف هزینه‌های میلیاردی به انجام رسانده تنها با یک سهل انگاری و کار غیراستاندارد شیرینی این خدمت را به تلخی بکشانیم.

بوشهری، تغییر بخاری‌های نفتی به گازی را نیز خطای بزرگی دانست که برخی خانوارها برای صرفه جویی اقتصادی اقدام به این کار می‌کنند و تاکید کرد: توصیه شرکت گاز همواره بر استفاده از بخاری و وسایل گرمایشی استاندارد بوده و همه ساله نیز بر انجام این کار از سوی مشترکان اصرار می‌ورزد.

آمار فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی نگران کننده است

وی با اشاره به ۹ مورد فوتی ناشی از گازگرفتگی در سال گذشته، تصریح کرد: علی رغم توصیه‌های به عمل آمده و افزایش تعداد مشترکان گاز استان، متاسفانه امسال و با نزدیک شدن به فصل سرما تعداد فوتی‌های ناشی از گاز در استان تاکنون ۹ مورد بوده که این مساله به هیچ عنوان خوب نیست و انتظار داریم با توجه به توسعه گازرسانی، به خصوص در روستاها مردم به مسایل ایمنی گاز به طور جدی نگاه کرده و ساده از کنار این موضوع نگذرند.

به گفته بوشهری، هرچند موارد آتش سوزی، انفجار، گازگرفتگی و حوادث منجر به فوت در استان قزوین از ۸۱ مورد در سال ۹۵ به ۳۵ مورد در سال جاری رسیده اما همچنان تعداد فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی برای ما حایز اهمیت بوده و باید توجه جدی به این موضوع داشت.

وی اضافه کرد: انتظار داریم در فصل سرمای پیش رو، با رعایت تمامی موارد و الزامات ایمنی به تعداد کشته‌ها و حوادث ناشی از گاز در استان اضافه نشود و با فرهنگ سازی بیشتر، حتی در زمان واگذاری انشعاب به مشترکان خود در قالب ارایه بروشور توصیه‌های لازم در نحوه استفاده از گاز و توصیه‌های ایمنی ارایه می‌شود.

وی با بیان اینکه علی‌رغم تفاهم نامه سراسری شرکت گاز با بیمه معلم در خصوص تعهدات مالی در رابطه با حوادث منجر به فوت و خسارت مالی مشترکان خود سعی داشته‌ایم تا حدودی این خسارت ها را پوشش دهیم، افزود: اگر واقعه منجر به فوتی پیش بیاید، این نوع خسارت‌ها به هیچ عنوان جبران مافات نمی‌کند و آثار بعد از این اتفاقات را هم نمی‌تواند پوشش دهد و لذا انتظار داریم تا نسبت به نصب ادوات و تجهیزات گازرسانی دقت لازم از سوی مشترکان به عمل آید.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین با اشاره به اینکه گاهی اوقات نصب ناقص یک دودکش می‌تواند یک خانواده را به کام مرگ بکشاند و این جای تاسف است، اظهار داشت: مردم خیلی به خاطر صرفه اقتصادی ساده از کنار چنین موضوعاتی نگذرند تا جایی که برای پایین آوردن هزینه نباید تحت هیچ شرایطی از استانداردهای مورد نظر ما صرف نظر کنند.

بوشهری، استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد ، توجه نکردن به تامین هوای تازه و کمبود اکسیژن مورد نیاز، استفاده از وسایل غیر گرمایشی نظیر اجاق گاز و پلوپز برای گرمایش، استفاده از شیلنگ و بست غیر استاندارد و در نهایت استفاده از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز را از مهمترین عوامل بروز حوادث مربوط به گاز طبیعی دانست.

وی بر رعایت مسایل صرفه جویی از گاز طبیعی اشاره و تاکید کرد: استفاده از پرده‌های ضخیم برای اتاق‌ها، پوشیدن لباس مناسب و تنظیم دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگرادی در منزل از جمله مواردی هستند که می‌توان با به کارگیری آن مصرف گاز خود را کاهش داد.

بهره‌مندی ۵۵۳ روستای قزوین از نعمت گاز طبیعی 

بوشهری اضافه کرد: تا قبل از سال ۹۵ بالغ بر ۳۰۶ روستای استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند بودند و از سال ۹۵ تا امروز نیز با انجام عملیات گازرسانی، ۲۴۷ روستای دیگر نیز از این نعمت برخوردار شده و تا پایان سال جاری نیز ۱۸ روستای دیگر استان گازدار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین با اشاره به پوشش ۸۸ درصدی خانوارهای روستایی استان از نعمت گاز طبیعی، افزود: این در حالی است که ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری از این نعمت برخوردار بوده و براساس دستورالعمل وزیر نفت مبنی بر اینکه تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۰ درصد روستاهای کشور که بایستی از گاز طبیعی بهره‌مند شوند، انشاالله به این عدد هم خواهیم رسید.

برچسب‌ها ایرنا گاز رسانی شرکت گاز استان قزوین استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا گاز رسانی شرکت گاز استان قزوین استان قزوین ایرنا گاز رسانی شرکت گاز استان قزوین استان قزوین اخبار کنکور شرکت گاز استان قزوین وسایل گرمایشی ناشی از گاز وسایل گاز گاز طبیعی فصل سرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۳۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!

خبرگزاری علم‌وفناوی آنا- هدا عربشاهی: استفان هاوکینگ، اخترفیزیکدان و ریاضیدان انگلیسی که بیش‌از هرچیز به‌دلیل مطالعاتش درباره سیاهچاله‌ها شناخته می‌شد، از اواخر میان‌سالی به‌طرز روبه‌رشدی برای برقراری ارتباط با دیگران با مشکل مواجه شد. آتروفی عضلانی نخاعی پیشرونده، بیماری حادی که در سن ۲۱ سالگی به او حمله‌ور شد علاوه‌بر فلجی ماهیچه‌های مورد نیاز برای راه‌رفتن و نوشتن، به‌تدریج عضلاتی را که در صحبت‌کردن نقش دارند درگیر کرد به‌طوری‌که او سال‌ها فقط با انقباض ماهیچه‌های گونه و انتقال این حرکات ازطریق حسگرهای فروسرخ به رایانه، توان نوشتن و صحبت‌کردن داشت. اما زمانی‌که او به سن ۷۱ سالگی رسید، قدرت ماهیچه‌های گونه‌اش هم به مرور تحلیل رفت و به‌این‌ترتیب، یکی از پویاترین ذهن‌های علم قادر بود فقط یک کلمه در دقیقه بنویسد. ازاین‌رو، سال ۲۰۱۳ شرکت آمریکایی اینتل، پیشگام در فناوری‌های تراشه و سامانه‌های رابط کاربری، دستگاه جدیدی ساخت که به این دانشمند اجازه می‌داد هر ۶۰ ثانیه ۵ تا ۱۰ کلمه بنویسد و حرف بزند. این سامانه که برپایه فناوری تشخیص چهره بود نه‌فقط حرکات عضلات گونه، که حرکات دهان و ابروها را هم ثبت می‌کرد و به‌این‌ترتیب، هاوکینگ می‌توانست از آن برای انتخاب حروف روی صفحه نمایشگر رایانه، نوشتن واژه‌ها و عبارات و تبدیل آنها به صدای الکترونیکی استفاده کند. اگر امروز این فیزیکدان انگلیسی زنده بود شاید می‌توانست به استفاده از نمونه‌های اولیه‌ دستگاه‌هایی که به مدد هوش‌مصنوعی افکار را می‌خوانند و آنها را به کلمات تبدیل می‌کنند برای برقراری ارتباط با سرعتی بیشتر امیدوار باشد.

هوش‌مصنوعی سکوت ذهن را می‌شکند

از سال ۲۰۱۹ گروهی از دانشمندان دانشگاه کلمبیا در کانادا به سرپرستی پژوهشگر ایرانی، نیما مسگرانی، با کمک هوش‌مصنوعی گام‌های رو به جلویی را برای تحقق رویای امکان تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار برمی‌دارند. به اعتقاد این دانشوران، آنچه که درحال‌حاضر قدم‌های نخستین خودش را می‌پیماید ظرف یک‌دهه آینده به واقعیتی دردسترس تبدیل خواهد شد. تیم نیما مسگرانی مشغول توسعه الگوریتمی است که بااستفاده از هوش‌مصنوعی و استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرام قادر است سیگنال‌های مغز را به کلمات گفتاری تبدیل کند.

همچنین یک‌سال پیش‌از آغاز این پروژه، یعنی سال ۲۰۱۸، گروهی از دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه تورنتو، سامانه‌ای را توسعه دادند که امکان بازآفرینی تصویر ذهنی را روی صفحه نمایشگر میسر می‌کرد. این سامانه زمانی مفید است که شخصی بخواهد چهره‌ای را تشخیص دهد که در ذهنش واضح است، اما قادر به توصیف آن برای کارشناسان تشخیص چهره یا کشیدن آن روی کاغذ نیست و با کمک این سامانه و به لطف اسکن افکار، بازنمایی آن چهره امکان‌پذیر می‌شود. آزمایش این پژوهشگران، نمونه‌ای از افرادی را شامل می‌شد که عکسی از صورت انسانی به آنها نشان داده شده بود و هنگام انجام الکتروآنسفالوگرام آنها باید درباره تک‌تک جزییات چهره فردی که تصویرش را دیده بودند فکر می‌کردند و هم‌زمان، دستگاه ثمره آن افکار را روی صفحه نمایشگر می‌کشید و بازنمایی می‌کرد. درنهایت چهره شخص در عکس به‌طور کامل روی نمایشگر ظاهر می‌شد.

اما نیما مسگرانی، سرپرست گروه پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در این تحقیقات بر ابزار خاصی به‌نام «ووُکدر» به‌معنی «رمزگذار صوت» تکیه کرد. این دستگاه قادر است هر سیگنال صوتی را به‌صورت کدهایی رمزگذاری کند. الگوریتم‌هایی با قابلیت یادگیری جملات و داستان‌های کوتاه و بازتولید کلمات و گفتارهای خاص در این دستگاه نصب شده‌اند. این همان فناوری است که به سامانه دستیار صوتی الکسا محصول آمازون و سیری محصول اپل اجازه می‌دهد که به سوال‌های کاربران پاسخ صحیح ارائه دهند. این مطالعه داده‌هایی را از پنج بیمار مبتلا به صرع در‌حالی‌که تحت جراحی مغز و اعصاب بودند جمع‌آوری کرد. در مغز این بیماران یک سری الکترود کاشته شده بود که به دانشوران اجازه ‌داد همان‌طورکه بیماران به داستان‌هایی که چهار نفر مختلف تعریف می‌کردند گوش می‌دادند اندازه‌گیری‌های الکتروکورتیکوگرافی جامعی انجام دهند. هر ضبط عصبی حداکثر ۳۰ دقیقه طول کشید.

پس‌از جمع‌آوری داده‌ها، دستگاه رمزگذار صوتی امواج مغزی تولیدشده در قشر شنوایی را خواند و از آنها برای تبدیل آنچه که مغز شنیده بود به گفتار استفاده کرد. سپس صدای تولید‌شده با سامانه هوش‌مصنوعی از هرگونه اصوات مزاحم پاک و درنهایت، داده‌ها برای شنوندگانی بیرون از این آزمایش پخش شد. به‌گفته نیما مسگرانی، شنوندگان تا 75 درصد مواقع توانستند صداها را بفهمند و تکرار کنند که در مقایسه با تلاش‌های قبلی به‌طور متوسط بی‌نظیر است. او همچنین پیش‌بینی می‌کند که این فناوری دست‌کم تا یک دهه آینده در سطح جهانی در دسترس خواهد بود و هرچند امکان انجام اندازه‌گیری‌های الکتروکورتیکوگرافی (در تماس مستقیم با کورتکس مغز) محدود است، اما به‌هررو، این آزمایش می‌تواند پایه و اساس تبدیل افکار انسان به گفتار باشد. گام بعدی، اصلاح الگوریتم‌ها است تا بتوانند کلمات و جملات پیچیده را رمزگشایی کنند، تاحدی‌که این فناوری در آینده، واقعا بتواند به نقطه عطفی تبدیل شود که نه‌فقط در زندگی روزمره، که برای رفاه بیمارانی که به‌دلیل بیماری‌های تخریب نورونی و آسیب‌های مغزی نمی‌توانند صحبت کنند هم مفید باشد.

الگوریتمی برای تبدیل فعالیت مغزی به جملات

پس‌از مطالعات سال ۲۰۱۹ دانشمندان دانشگاه کلمبیا، گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ الگوریتمی را توسعه دادند که قادر است امواج مغزی را پردازش و آنها را به جملات معنا‌دار تبدیل کند. براساس داده‌های این محققان که در نشریه تخصصی نیچر نوروساینس منتشر شده است، میانگین میزان خطای این مدل برابر با ۳ درصد است. جوزف ماکین، متخصص یادگیری ماشین در این پژوهش می‌گوید: «واسط‌های ذهن و ماشین موفقیت محدودی در رمزگذاری فعالیت‌های عصبی نشان می‌دهند و قادر به رمزگشایی قطعات کلمات یا جملات خاص ساده هستند.» کار ماکین و گروهش با مشارکت چهار داوطلب شروع شد که در مغز آنها هم الکترودهایی برای نظارت بر تشنج‌های صرع کاشته شده بود. از داوطلبان خواسته شد تا حدود ۵۰ جمله مختلف را چندبار با صدای بلند بخوانند: جملات ساده‌ای چون «تینا ترنر یک خواننده پاپ است» یا «آن دزدها ۳۰ جواهر را دزدیدند». و هم‌زمان دانشمندان فعالیت مغز آنها را ثبت کردند. سپس الگوریتم هوش‌مصنوعی که برای تبدیل سیگنال‌های مغز به نمایش‌های انتزاعی، در قالب رشته‌های عددی طراحی شده بود، این داده‌های جمع‌آوری‌شده را پردازش کرد. در مرحله بعد، این رشته‌های عددی را کلمه به کلمه رمزگشایی کرد تا جملات تولید شوند. درطول مرحله آزمایش، سامانه ابتدا جملات بی‌معنی تولید می‌کرد، اما زمانی‌که «یاد گرفت» کدام جملات به کدام رشته‌ها متصل‌اند و کدام کلمات بیشتر با هم ظاهر می‌شوند، نتایج بهبود یافت. هرچند دقت تشخیص از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما به‌طور متوسط فقط در ۳ درصد جملات خطا شناسایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرگ خاموش تخت‌جمشید و بیستون
  • اقدامات پلیس آمریکا نمی‌تواند صدای دانشجویان معترض را خاموش کند
  • باید حواسمان را جمع کنیم و امتیاز بگیریم
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • مرگ خاموش مرد ۵۲ ساله در مشهد
  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • حالا آرون بروکس، تیلور جوان آمریکایی‌هاست؛ نه بزرگش کنیم نه دست کمش بگیریم
  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟