Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:12:04 GMT

درباره حجت‌الاسلام محمدعلی شهیدی محلاتی

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۳۴۱۱

درباره حجت‌الاسلام محمدعلی شهیدی محلاتی

سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی از جمله شخصیت های برجسته فرهنگی و سیاسی کشور بود که در ترویج فرهنگ دینی، اخلاقی، آرمان‌ها، ارزش‌های اسلامی و انقلابی و همچنین گسترش و ترویج فرهنگ والای ایثار و شهادت با خدمت در بنیاد شهید و امور ایثارگران از هیچ کوششی فروگذار نبود و در این بستر نیز اقدامات ارزشمندی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عالم وارسته‌ای که همواره چه پیش از انقلاب و به‌ویژه پس از انقلاب با تأسی از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خدمت به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرد و سال‌ها در مسوولیت‌های مختلف اقدامات شایسته و ماندگاری داشت. به‌یقین اخلاق‌مداری، ایثار، تعهد، خلوص، تلاش و پشتکار وافر او در خدمت به خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان که حتی در زمان کسالت نیز با جدیت انجام می‌شد، زبانزد خاص و عام بود.

زندگینامه و فعالیت‌های اجرایی شهید محلاتی

سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی در ۱۸ تیر ۱۳۲۸ خورشیدی در شهرستان محلات چشم به جهان گشود. او در همین شهر تحصیلات متوسطه خود را به پایان رساند و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد تا به فراگیری علوم حوزه بپردازد. شهیدی محلاتی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به یکی از شهرهای استان البرز رفت تا به تبلیغ و فعالیت‌های سیاسی مشغول شود.

او خود در این باره گفته بود: «یک سال مانده به پیروزی انقلاب اسلامی به توصیه آیت الله شهید مرتضی مطهری جهت ساماندهی امور مذهبی و اجتماعی به شهر نظرآباد آمدم. در آن دوران که طلبه جوانی بودم چند سال در مسجد غدیریه نظرآباد حضور یافتم و به انجام وظیفه در راستای آگاه سازی مردم منطقه ساوجبلاغ پرداختم و خاطرات خوش بسیاری از نظرآباد دارم. در همان زمان نیز مردم نظرآباد انسان‌های شریف، مؤمن، ولایی و پیرو نهضت امام خمینی (ره) بوده و در راه مبارزه علیه رژیم طاغوت با جان و دل تلاش می‌کردند. جوانانی که آن زمان فعالیت‌های دینی، مذهبی و سیاسی انجام می‌دادند یا در دوران هشت سال دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت و جانبازی نائل شده یا همچنان در مسیر ولایت حرکت می‌کنند. این روحیه شهادت طلبی و ولایت مداری مهمترین ویژگی مردم نظرآباد است.»

با پیروزی انقلاب اسلامی مدتی در کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون شهید مفتح بود و سپس در زمان ریاست محمدرضا مهدوی کنی در کمیته‌های انقلاب اسلامی مسوول کمیته منطقه ۱۱ تهران شد. بنابر اظهارات مسوولان نظام او پیوند خوبی با نهادهای نظامی و انتظامی داشت و مدتی به شهربانی منتقل شد و مسوول نشریه پلیس بود.

شهیدی محلاتی در میانه دهه ۶۰ خورشیدی معاون حقوقی و پارلمانی سپاه بود و سپس توانست از شهرستان محلات به عنوان نماینده دوره سوم به مجلس راه یابد.

پس از جنگ ایران و عراق همزمان با نمایندگی در مجلس با حکم حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری رییس عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش شد. همچنین به مرکز اسلامی مونیخ اعزام شد و آنجا را تأسیس و ۲ سال هم در آنجا فعالیت کرد.

بعد از دوره نمایندگی مجلس، مشاور پارلمانی وزارت خارجه بود و به عنوان سرکنسول ایران در جده منصوب شد و چهار سال در آنجا به ایفای مسوولیت پرداخت. بعد از آنکه به تهران بازگشت، به عنوان مدیرکل امور مجلس و بعد هم به عنوان معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه در فاصله میان سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ خورشیدی مشغول به کار شد و همچنین در دولت دهم رییس دفتر ویژه بازرسی نهاد ریاست جمهوری شد.

۲ سال بعد شهیدی محلاتی از این مسوولیت کناره گیری کرد که به گفته خودش، نامزدی برای مجلس علت این امر بود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، شهیدی محلاتی به عنوان رییس بنیاد شهید انتخاب شد و به مدت هفت سال در این منصب باقی ماند. شهیدی در خصوص پذیرفتن ریاست بنیاد شهید گفته بود: «بنده این مسوولیت را پذیرفتم اما به حمایت، هدایت و دعای همه شما نیاز دارم زیرا بنیاد شهید و امور ایثارگران نهادی نیست که متعلق به یک قشر باشد، بلکه به همه جامعه حق دارد و دولت و مجلس برای اداره شایسته این نهاد مقدس کمک کنند. ما در نهادی مسوولیت داریم که باید به پولادمردان و شیرزنانی که جان و مالشان را در راه حراست از ایران اسلامی نثار کرده‌اند و درس ایثارگری به ما آموختند، خدمت کنیم. آنان با ایثارگری خود، ما و کشور را از یورش اهریمنان حفظ کردند و ما در این نهاد مقدس مسوولیت یافته‌ایم به اشخاصی خدمت کنیم که نزد خدا درجه بالایی دارند. از زمان ادغام امور آزادگان و جانبازان به عنوان ایثارگر در بنیاد شهید کمتر به آنها بها داده شده است که باید ارایه خدمات به این ۲ قشر جبران و عرضه خدمات یکسان‌سازی شود. یکی از مسایل مورد تاکید مقام معظم رهبری نشر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و توجه بیشتر به مسایل فرهنگی است.»

وی در اواخر دوران خدمت خود با مشکلات جسمی و بیماری روبرو شد و با شدت گرفتن بیماری در خرداد ۱۳۹۹ خورشیدی از مسوولیت خود به عنوان معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استعفا داد و به عنوان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به خدمت ادامه داد.

رسیدگی به مشکلات ایثارگران و خانواده‌های شاهد

رسیدگی به امور و مشکلات این قشر از وظایف اصلی دستگاه‌های اجرایی است. شهیدی محلاتی در همین زمینه در خصوص فعالیت‌های اجرایی بنیاد شهید گفته بود: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) دستور تشکیل نهادی را برای رسیدگی به امور خانواده‌های معظم شهدای قبل و حین پیروزی انقلاب اسلامی صادر کرد و بنیاد برای رسیدگی به جمعیت معدودی تأسیس شد. در حال حاضر به دلیل تحریم‌های ناعادلانه کشور عزیزمان و کمبود منابع اعتباری مشکلاتی داریم اما همه ما تلاش می‌کنیم این وظیفه را به بهترین وجه ممکن انجام دهیم زیرا به آن به چشم یک وظیفه اداری نگاه نمی‌کنیم، بلکه آن را ادای دین کوچکی به افرادی می‌دانیم که همه چیز انقلاب اسلامی و کشورمان را به برکت خون آن‌ها داریم و به این کار افتخار می‌کنیم.»

برپایه آمار بنیاد شهید و امور ایثارگران، جمعیت تحت پوشش بنیاد شهید بالغ بر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده که این بنیاد در اقدام‌های مختلف به امور آنان رسیدگی کرده است. تنظیم برنامه کوتاه مدت ۲ ساله برای پرداخت معوقات خانواده ایثارگران و شهدا از جمله فعالیت‌های حجت الاسلام شهیدی به شمار می‌رود که در ۱۶ استان کشور پرداخته شد.

یکی از ۲ اولویت اصلی بنیاد در سال‌های اخیر موضوع درمان بوده که در دوران خدمتگذاری شهیدی محلاتی از تمام ظرفیت‌های بنیاد در مسیر خدمت رسانی به ایثارگران استفاده شد. مساله اشتغال ایثارگران و ایجاد شغل برای ۱۰۵ هزار تن از ایثارگران از دیگر کارهای اجرایی در زمان تصدی شهیدی محلاتی در بنیاد شهید به شمار می‌رود. او در این باره گفته بود: «در راستای اشتغال‌زایی برای ایثارگران تمام اولویت‌های شغلی را به ایثارگران اختصاص داده‌ایم و در تمام هیات مدیره سازمان‌های زیر مجموعه بنیاد نیز از حضور فرزندان معظم شهدا استفاده کرده‌ایم.»

درگذشت حجت الاسلام شهیدی محلاتی

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی، سرانجام پس از طی یک دوره بیماری در ۹ آذر ۱۳۹۹ خورشیدی چشم از جهان فروبست. او با وجود مشکلات تمام تلاش و سعی خود را در مسیر خدمت به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران به کار برد.

برچسب‌ها دانشنامه مقام معظم رهبری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشنامه مقام معظم رهبری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز دانشنامه مقام معظم رهبری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز اخبار کنکور بنیاد شهید و امور ایثارگران پیروزی انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری شهیدی محلاتی بنیاد شهید حجت الاسلام امام خمینی معظم شهدا سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۳۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند

اختتامیه نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل سخنگوی سازمان و حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در هتل بزرگ ارم برگزار شد.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان اولین سخنران به تشریح نمایشگاه دستاورد‌های وقف پرداخت و گفت: در این نمایشگاه شاهد غرفه‌هایی از تجهیزات پزشکی، تولیدات دامی، محصولات کشاورزی، آبزی‌پروری و دیجیتال بودیم. به طور میانگین روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند، که ۷۰ درصد آنها جزو بازدیدکنندگان تخصصی بودند. 

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: از کار‌های عمیق فرهنگی و قرآنی گرفته تا کار‌های تخصصی اقتصادی در نمایشگاه دستاورد‌های وقف شاهد بودیم. اگر حضرت آقا موضوع اقتصاد دریاپایه، معادن و مشکلات معیشتی مردم را مطرح می‌کنند، خروجی آن را در غرفه‌های نمایشگاه می‌دیدیم. حمایت از نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان، الگوسازی مدل‌های جدید اقتصادی و تولید جزو خروجی دستاورد‌های وقف است.

وی با بیان اینکه گاهی از ما سوال می‌شود که چرا در فضای رسانه بابت موضوع پیش آمده پاسخ نمی‌دهید، گفت:، اما حجت‌الاسلام خاموشی می‌گفت که لازم نیست چنین مباحثی را به فضای رسانه بکشانید. با عملتان به سوالات پیش آمده پاسخ دهید.

حسن اسدی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با بیان اینکه من از شاگردان تنبل حاج آقا خاموشی هستم و سال‌هاست که در خدمت ایشان شاگردی می‌کنم، افزود: در نمایشگاه دستاورد‌های وقف شاهد حمایت از جوانان هستیم. اگر کسی دست جوانان را نگیرد، فرصت‌ها را از بین می‌رود. اقتدار ملی ما در گرو تولید خوب است. 

در حال تکمیل ...

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • هویت ۲ شهید دوران دفاع مقدس در البرز شناسایی شد
  • کارگران در سنگر کار و تولید نقش ارزنده در شکوه ایران دارند
  • در برنامه‌ریزی‌ها استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود
  • دغدغه اهالی هرمز درباره گلزار شهدا چه زمانی رفع می‌شود؟
  • شهادت جانباز ۷۰ درصد سیلاوی در اهواز
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال ۱۴۰۳
  • خانواده‌های شهدا پشتوانه‌های اصلی نظام هستند
  • برنامه ریزی برای واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام