Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:00:15 GMT

کشت گندم پاییزه در ابرکوه ۱۲.۵ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۴۳۹۸

کشت گندم پاییزه در ابرکوه ۱۲.۵ درصد کاهش یافت

مهدی غیب الهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،افزود: تغییر الگوی کاشت محصولات ، تداوم پدیده خشکسالی و کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی از جمله دلایل کاهش سطح زیرکشت است.

وی بابیان اینکه کاشت گندم با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل مهرماه در شهرستان آغاز شد و تا اوایل آذرماه ادامه داشت ، اظهار کرد: هزار و ۵۰۰ نفر از کشاورزان و گندمکاران در کاشت محصول مشارکت داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه برای کشت پاییزه بیش از هزار تن کود فسفاته و اوره نیاز بود ، ادامه داد:  در اجرای این طرح  ۴۰۰ تن کود شیمیایی و ۶۳ تن بذر گندم گواهی ‌شده از نوع سیستان ، نارین ، برزگر و طلایی بین کشاورزان توزیع شد.

به علت گرانی مصرف کودشیمیایی به نصف کاهش یافت

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: به دلیل گرانی قیمت کودشیمیایی کشاورزان میزان مصرف خود را به کمتر از نصف کاهش دادند و کاهش مصرف کود علاوه بر کاهش سطح زیرکشت ، ۲۰ درصد نیز کیفیت گندم را در سال آینده کاهش می دهد.

این مسوول بوجاری بذور کشاورزان ، در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشت مستقیم ، خطی‌کار و «خاک ورز» حفاظتی را بخشی از حمایت‌های جها کشاورزی به گندمکاران ذکر کرد.

غیب الهی اضافه کرد: در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۲۵۴ تن گندم مازاد بر مصرف تولید کنندگان از سوی سه مرکز خرید تعاونی روستایی و یک مرکز بخش خصوصی خریداری شد که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵ برابر افزایش دارد.

تولید بیش از چهار تن گندم در هکتار

این مسوول اضافه کرد: از سه هزار و ۲۹۰ هکتار زمین‌های شهرستان که در سال ۱۳۹۸ به کاشت گندم اختصاص داشت ، امسال ۱۴ هزار تن محصول برداشت شد که متوسط تولید در هر هکتار چهار هزار و ۷۰۰ کیلوگرم تا پنج تن بود .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است .

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در شهرستان ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات با کیفیت گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت ، در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها گندم ابرکوه اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم ابرکوه اراضی کشاورزی گندم ابرکوه اراضی کشاورزی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۴۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر ظهر شنبه در همایش جهش تولید در دیمزارها گرامیداشت روز جهانی گندم و نان روستای امام‌قیس بروجن، اظهار کرد: تولید گندم به عنوان گسترده‌ترین سازوکار اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی در استان با حضور ۴۰ هزار کشاورز، ۱۰ هزار ماشین‌آلات و ادوات بخش کشاورزی، ۱۲ هزار تن نهاده‌های کود شیمیایی و بیش از ۱۵ هزار تن بذر یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود.

وی افزود: در دنیا بیش از ۶۰ درصد غذای تولیدی با استفاده از آب سبز و آب باران است، این میزان در ایران کمتر از ۲۰ درصد است، به تناسب همین موضوع، برنامه الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) کار خود را از سال زراعی ۱۴۰۲ آغاز کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امسال دومین سال طرح جهش تولید در دیمزارها است که در استان اجرا شده است و سطح زیر کشت از ۳۰ هزار هکتار در سال گذشته به ۶۰ هزار هکتار در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

برزگر عنوان کرد: سازوکار موفق طرح کشت در دیمزارها که توانست مشارکت بخش کشاورزی و بهره‌برداران جلب کند، خدمات حوزه فنی و مهندسی، توزیع ادوات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی خصوصاً دستگاه کشت مستقیم، تنوع بذری خصوصاً در زمینه دانه‌های روغنی و… بود.

کد خبر 6089871

دیگر خبرها

  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور