Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز- هنوز مهر توافق‌نامه استانداری، شهرداری و آب و فاضلاب خوزستان بر روی کاغذ خشک نشده است که باران روز گذشته یک‌بار دیگر اقدامات این مسئولان را محک زد و نشان داد که آب‌گرفتگی و مقابله با آن با توافق‌نامه کاغذی قابل‌حل نیست.

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: بیستم مهرماه خبری بر روی خروجی رسانه‌های دولتی قرار گرفت که حکایت از امضای یک توافق‌نامه مابین استانداری به‌عنوان مقام عالی اجرایی و هم‌چنین شرکت آب و فاضلاب به‌عنوان متولی اجرای طرح فاضلاب شهری و هم‌چنین شهرداری به‌عنوان مسئول جمع‌آوری آب‌های سطحی منتشر شد که به قول مسئولان قرار بود این تفاهم‌نامه از تکرار حادثه سال قبل و آب‌گرفتگی خانه‌های مردم جلوگیری کند اما بارندگی‌های روز گذشته به‌درستی توان مسئولان را به محک گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قالب این تفاهم‌نامه مقرر شد تا شرکت آب و فاضلاب با لایروبی ۱۵۰ کیلومتر مسیرهای انتقال فاضلاب و نصب ۷۰ پمپ جدید اجازه مسیر انتقال فاضلاب را تسهیل و سرعت ببخشد تا در صورت بارندگی شاهد پس‌زدگی فاضلاب نباشیم و در همین رابطه شهرداری نیز نسبت به لایروبی انهار و مسیل‌های هدایت آب اقدام کند.

 متأسفانه در دومین هفته آذرماه در اهواز، مشابه حادثه آب‌گرفتگی آذرماه سال گذشته تکرار شد و محله‌های خشایار، فرحانی، کیان، کوی انقلاب، باغ شیخ، کیان پارس، کوی فرهنگیان، کوی ملت، زیتون کارمندی، کیان‌آباد، باهنر، پاداد و بسیاری دیگر از معابر شهری حکایت دارد.

تکرار واقعه

آذرماه سال گذشته نیز با آب‌گرفتگی شهروندان اهوازی دادستان مرکز استان خوزستان اظهار کرد که دفع آب‌های سطحی طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری با شهرداری است و هیچ اقدام مؤثری از شهرداری مشاهده نشده است اما به این نکته هم اشاره کرد که علاوه بر شهرداری شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز باید در زمینه پاسخ‌گو باشد.

بحران فاضلاب در آذرماه سال گذشته به‌گونه‌ای بود که حتی صدای حجت‌الاسلام صادق مرادی رئیس دادگستری خوزستان را هم درآورد تا آنجا که پس از حضور در بین آسیب دیدگان اذعان کرد: برای مردم، این سؤال وجود دارد که چرا بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، هنوز استان خوزستان باوجود منابع عظیم نفت، گاز، آب و برق باید در شرایطی باشد که به‌هیچ‌وجه زیبنده مردم نیست!

مسئول کیست؟

گرچه استاندار خوزستان ماه گذشته وعده داد شهر اهواز و شهرستان کارون اگر بارندگی به‌اندازه سال گذشته باشد دیگر شاهد آب‌گرفتگی هم چون سال قبل نخواهیم بود اما بسیاری از مردم چندان به این وعده خوش‌بین نبودند.

در ماه گذشته هم‌زمان با امضای توافق‌نامه قائم‌مقام شرکت آبفای اهواز نیز اعلام کرد با ۷۰ پمپ جدیدی که توسط این شرکت خریداری و به ایستگاه‌ها افزوده‌شده است مشکلی برای پمپاژ فاضلاب نخواهیم داشت.

احمد باقری اطمینان خاطر داد که مردم اهواز می‌توانند امیدوار باشند شاهد مشکلات سال قبل نباشند این در حالی است که باری دیگر با طغیان فاضلاب در اهواز روز گذشته معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خوزستان توپ مشکلات را به زمین سایرین انداخت و اذعان کرد: پس‌زدگی فاضلاب به دلیل انباشت  نخاله و ظروف پلاستیکی در شبکه است!

فرزان عباسیان در این رابطه باری دیگر برای شانه خالی کردن سازمان متبوعش از زیر بار مسئولیت با اشاره به ماده ۵۵ از قانون تشکیل شهرداری‌ها؛ جمع‌آوری آب‌های سطحی را از وظایف تکلیفی شهرداری‌ها عنوان کرد.

شاید وقتی دیگر

مردم و مسئولان اهواز تاکنون راه‌های متفاوتی را برای جلب‌توجه به این موضوع در طی سال گذشته در پیش گرفتند ازجمله اقدام امام‌جمعه اهواز که بدون هیچ خطابه‌ای در منطقه«عین دو اهواز» درحالی‌که نخاله‌های ساختمانی و آب‌های سطحی نمازگزاران را احاطه کرده بود در کف خیابان نماز اقامه کرد و یا نگارش نامه به مقامات مختلف تا اینکه لطف مقام معظم رهبری شامل حال مردم این خطه از سرزمین اسلامی شد و به دستور رهبر معظم انقلاب ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۸ دستور پیگیری مشکل آب و فاضلاب را به رئیس‌جمهور داده شد اما به نظر می‌رسد دولت هنوز در تأمین اعتبارات با مشکل مواجه است.

قائم‌مقام شرکت آبفای اهواز ماه گذشته در خصوص روند اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز به دنبال دستور رهبر معظم انقلاب برای رفع سریع مشکل و اجازه برداشت ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی توضیح  داد: به دنبال دستور رهبر معظم انقلاب آقای نوبخت در تاریخ ۱۳ تیرماه در نامه‌ای از ابلاغ اعطای ۵۷۵ میلیارد تومان اعتبار بدین منظور خبر دادند که امیدواریم تخصیص داده شود.

احمد باقری خاطرنشان کرد: در قالب طرح جامع فاضلاب، اهواز باید ۱۷۶ کیلومتر لوله اصلی فاضلاب داشته باشد که از این میزان ۶۲ کیلومتر موجود است و ۱۱۴ کیلومتر باقی‌مانده است.

​قائم‌مقام شرکت آبفای اهواز تأکید کرد: ساخت ۹۴ کیلومتر از این شبکه فاضلاب به‌زودی به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپرده می‌شود که اجرای این طرح ۲۴ ماه زمان می‌برد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شهر اهواز سیل شرکت آب و فاضلاب آب های سطحی توافق نامه آب گرفتگی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۵۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: پیشنهاد می‌کنم بازرسی کار در کشور توانمندسازی شود، در این راستا ادارات نیز مکلف به فعال کردن واحد HSE شوند و در کنار مدیریت بحران استان قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منصور شیشه‌فروش امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش اهمیت، نقش و جایگاه HSE در مدیریت شهری با تقدیر از مدیریت شهر اصفهان که در مدیریت بحران و در حوزه پیشگیری پیشگام است، اظهار کرد : بخشی از حوادث ریشه طبیعی دارند، در کشور بیش از ۴۲ حادثه طبیعی که سابقه وقوع داریم شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از حوادث انسان ساخت هستند که می‌توان اقداماتی را در راستای کنترل و پیشگیری آن انجام داد، افزود: نوروز ۸۵۰ نفر و در تعطیلات عید فطر ۱۵۰ نفر در جاده‌های کشور جان باختند که بر اساس گزارش علت بیش از ۸۰ درصد این حوادث، خطای انسانی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هر فردی در پازل مدیریت بحران باید نقش خود را بداند و نباید در کنترل حادثه‌ها ناامید شد و هیچ موضوعی نمی‌تواند مانع مسائل ایمنی شود.

وی ادامه داد: در مدیریت بحران نباید بی‌تفاوت شد، زیرا بی‌تفاوتی نقطه عطفی در رخ دادن حادثه است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه حادثه‌ای نیست که در اصفهان رخ دهد و آن را مستند سازی نکرده و پیرو آن دستورالعمل نداده باشیم، افزود: وظیفه ما در مدیریت بحران پیشگیری است و ابزاری که در این مسیر داریم، آموزش است، در نهایت نیز باید حوادث رخ داده را در کمترین زمان کنترل کرد و در ادامه بازسازی را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۶ نفر به دلیل حوادث ناشی از کار فوت کردند که نیمی از آمار فوتی‌ها به کارگاه‌های ساختمانی اختصاص داشته است تصریح کرد: مشکلاتی همچون فرونشست در اصفهان وجود دارد که باید برای ایمنی شهر در برابر این پدیده پیش بینی‌هایی انجام شود، در این راستا مطالعات فرونشست زمین در کارگروهی در استان انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به انجام مطالعات هدایت و جمع آوری آب‌های سطحی توسط شهرداری اصفهان گفت: مطالعه ایمنی بازار با موضوع حریق انجام و در یونسکو به‌عنوان مطالعه برتر شناخته شده است.

وی با تقدیر از شهرداری اصفهان برای استقرار و پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE و تشکیل کارگروهی با این موضوع اظهار کرد: شناسایی سازه‌های آسیب پذیر در برابر حوادث در دست انجام است از ۴۳۰ ساختمان شناسایی شده، ۵۰ ساختمان رفع عیب شده است.

شیشه‌فروش با یادآوری مدیریت بحران در دوران شیوع کرونا و روش مشارکت جمعی در آن روزها گفت: مدیریت بحران در دوران شیوع کرونا درس آموز است و باید تجارب آن مستند سازی شود، روزهایی که صنایع هم به کمک آمدند، در جایی که خود صنایع کمترین فوتی را بر اثر کرونا داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان داریم که با چند نفر نیرو نمی‌توان بازرسی آنها را عملیاتی کرد افزود: باید ساختار در وزارت کار تغییر کند ، پیشنهاد می‌کنم بازرسی کار در کشور توانمند سازی شود، در این راستا همه ادارات نیز مکلف به فعال کردن واحد HSE شوند و در کنار مدیریت بحران قرار بگیرند .

وی گفت : آمادگی داریم جلسه مشترکی با حضور صنایع بزرگ و شهرداری و یا مشارکت اداره کار در راستای تبیین مسائل استان با تمرکز بر حوزه HSE برگزار کنیم.

کد خبر 750045

دیگر خبرها

  • بارش ۳۰ میلی‌متر باران طی ۳۰ دقیقه در اهواز
  • تخلیه آب از ۸۰ منزل در شهر اصفهان انجام شد
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • آمادگی ۱۰۰ اکیپ عملیاتی و پشتیبانی آبفا در سطح استان یزد
  • مانور پیشگیری از آبگرفتگی احتمالی و کمک به دفع آب‌های سطحی در معابر و خیابان‌های اهواز
  • آمادگی برای مدیریت بارندگی در اهواز
  • آمادگی برای مدیریت بارندگی و ماندآب احتمالی در اهواز
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز
  • پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود