Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:23:39 GMT

شکار در حریم تالاب‌های لرستان ممنوع است

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۶۲۴۹

شکار در حریم تالاب‌های لرستان ممنوع است

نبی الله قائدرحمتی روز دوشنبه در گفت و با ایرنا بیان کرد: با توجه به اینکه تالاب و آبگیرهای استان در مسیر عبور و میزبان پرندگان مهاجر هستند بنابراین احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان وجود دارد.

وی افزود: به همین منظور هیچ‌گونه مجوزی برای شکار پرندگان مهاجر و بومی در این استان صادر نمی‌شود و شکار در تالاب‌های استان تخلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: تالاب‌های گوری بلمک، تنوردر دورود، بیشه دالان بروجرد و سدهای مروک و ایوشان به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی جوامع بومی و محلی، خطر بیشتری دارند که به ساکنان این مناطق هشدارهای لازم اعلام شده است و تاکید می‌شود از حضور پرندگان بومی در تالاب‌ها جلوگیری کنند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان با تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه در مرغداری‌های این مناطق بسیار مهم است و هرگونه موارد مشکوک باید به حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان اطلاع داده شود.

قائدرحمتی عنوان کرد: تیم‌های مشترک گشت و کنترل با هماهنگی دامپزشکی، بهداشت، امور آب و حفاظت محیط زیست در راستای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان در استان فعال شده است و حریم تالاب‌ها و آبگیرها روزانه نظارت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در لرستان گزارش نشده است ادامه داد: باتوجه به مشاهده این بیماری در استان مرکزی و همجواری آن با برخی تالاب‌های لرستان، رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه ضروری است.

حدود ۱۵ تالاب و بیش از ۱۰ سد و آب بند در این استان وجود دارد که احتمال ورود پرندگان مهاجر به آنها دور از انتظار نیست همچنین شهروندان به هیچ عنوان نباید از گوشت پرندگان صید شده استفاده کنند چرا که هرگونه تماس با پرندگان آلوده احتمال انتقال بیماری را به همراه دارد.

ویروس آنفلوآنزا سندرم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم، بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند.

دوره نهفتگی در اشکال مختلف بیماری متفاوت و بین چند ساعت تا سه روز در یک پرنده و در یک گله تا ۱۴ روز است. طول این دوره به میزان آلودگی ویروسی، راه عفونت، گونه پرنده، قدرت بیماری‌زایی ویروس و عوامل محیطی مانند گرد و غبار و آمونیاک بستگی دارد.

بیماری آنفلوآنزا فوق حاد در طیور تخم‌گذار و مادر شروعی ناگهانی و دوره‌ای کوتاه بین سه تا ۷ روز دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آنفولانزای پرندگان شکارچیان غیرمجاز خرم آباد لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آنفولانزای پرندگان شکارچیان غیرمجاز خرم آباد لرستان سازمان حفاظت محیط زیست آنفولانزای پرندگان شکارچیان غیرمجاز خرم آباد لرستان اخبار کنکور حفاظت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۶۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، کلاته گفت: ۳ کیلومتر از حریم رودخانه از آلودگی‌های پلاستیکی و پسماند‌های به جای مانده از گردشگران پاکسازی شد. وی بیان کرد: هفته زمین پاک فرصتی برای تامل در خصوص اهمیت زمین، طبیعت و همچنین احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به حفاظت از محیط زیست است.  این مقام مسئول با اشاره به شعار این هفته و لزوم حفاظت از زمین در برابر پلاستیک و آلودگی‌های ناشی از آن از تمام دوستداران محیط زیست درخواست کرد تا با جمع آوری زباله‌های خود از طبیعت زیبا و کاهش مصرف پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی ما را در حفاظت از محیط زیست و داشتن زمینی پاک یاری کنند.

دیگر خبرها

  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان