Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:44:45 GMT

پیش‌بینی افزایش 10 درصدی تولید مرکبات در مازندران

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۸۱۶۲

پیش‌بینی افزایش 10 درصدی تولید مرکبات در مازندران

به گزارش ایرنا ، قیمتکه فروش مرکبات روی درخت از ۷۰ تا ۸۰ هزار ریال برای هرکیلوگرم در هفته های گذشته هم اکنون به ۹۵ هزار تا ۱۱۰ هزار ریال افزایش یافته است. برخی از باغداران هم از فروش محصولشان تا ۱۳۰ هزار ریال خبر می دهند اگر چه علت تفاوت قیمت فروش را در مرغوبیت محصول خود می دانند.

باغداران مازندران پارسال هرکیلوگرم مرکبات را روی درخت به قیمت حداکثر ۲۰ تا۳۰ هزار ریال بسته به کیفیت و دور ماندن از آفت فروخته بودند و در سال های قبل تر نیز گاهی دیده شده که باغدار به خاطر نبود مشتری ، محصول را رها و دروازه باغش را باز گذاشته تا افراد محلی محصول را برای مصرف خودشان برداشت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان اقتصادی در همه این سال ها مهم ترین مشکل بازار مرکبات مازندران را حضور دلالان و رقابت باغداران با یکدیگر بر اثر ترغیب آنها می دانستند ، تحلیلی که امسال با خارج کردن اجباری دلالان از این بازار صحت آن بر همگان مشخص شده است.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که در حال حاضر چند دسته مشتری در باغ های مرکبات مازندران فعال هستند و رقابت نیز میان آنان شدیدتر از هر سال دیگری است. گروهی از این مشتریان را فرزندان کشاورزان و باغداران تشکیل می دهد که با خرید یکجای محصول ، آن را روی درخت یا در انبارهای از قبل تدارک دیده شده نگهداری می کنند . بخشی از مشتریان را صادر کنندگان تشکیل می دهند که قبل از ورود به باغ ، محصول را به طرف خارجی فروخته اند . گروه دیگر مشتریان هم سورتینگ داران هستند که محصول را برای نگهداری و عرضه در فصل زمستان و یا شب عید خریداری می کنند. گروه چهارم از خریداران هم افرادی هستند که محصول را به میادین بار در سراسر کشور انتقال می دهند و به صورت روزانه می فروشند.

رقابت این گروه پرتعداد مشتریان ، اقدامات زیرساختی انجام شده در باغ های مرکبات و زمینه سازی صادرات بیشتر طی چند سال گذشته با حمایت دولت ، اطلاع رسانی و هشدار پیاپی مسئولان استانی و محلی نسبت به فروش زودهنگام محصول ، تجربه تلخ رقابت باغداران با یکدیگر به خاطر تحریک شدن توسط دلالان سبب شد تا امسال باغداران تعجیلی برای فروش محصول نداشته باشند و از آغاز فصل برداشت نارنگی زودرس در نیمه شهریور ماه تاکنون همچنان به صورت کنترل شده در حال فروش محصول خود هستند.

افزایش ۱۰ درصدی تولید

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران وجود هرگونه کمبود مرکبات در استان را تکذی کرد و گفت : باغداران امسال بر خلاف سال های گذشته محصولشان را مدیریت شده عرضه می کنند و دیگر بازار یکمرتبه با حجم زیادی از مرکبات مواجه نیست که یک عده بتوانند با خرید دسترنج باغدار به ثمن بخس سودجویی کنند.

هادی ایزدی افزود : هیچ کمبودی در تولید و عرضه انواع مرکبات نداریم و افزایش قیمت این محصول نیز بر اساس عرضه و تقاضا است. 

وی گفت : طی هفته های اخیر رقابت برای خرید مرکبات در مازندران به صورت چشمگیری افزایش یافته است ، ضمن این که باغداران هم بر خلاف سال گذشته یا سال های قبل تر حاضر به فروش محصول به روش یکجا سر درخت نیستند.

این مسئول افزود : پیش بینی ما تولید بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در سال جاری است که ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته است ، اما باغداران با آموزش‌هایی که برای نحوه برداشت و ذخیره میوه فرا گرفته‌اند، عرضه محصولشان را مدیریت می‌کنند.

ایزدی با بیان اینکه برخی ادعاهایی که در کشور مطرح می شود و یا مسئولان میدان بار میوه تهران اخیرا در باره کمبود مرکبات مطرح کردند ، اصلا صحت ندارد ، گفت : اینکه قیمت مرکبات بویژه پرتقال افزایش یافته ، درست است، اما کمبودی در عرضه وجود ندارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران توضیح داد : اگرچه تقاضای برای خرید مرکبات زیاد است ، اما روزانه به اندازه کافی مرکبات استان روانه همه نقاط کشور بویژه تهران می‌شود.

وی تولید و عرضه مدیریت شده مرکبات مازندران در سال جاری را استثنایی توصیف کرد و بیان داشت : پیش بینی می‌شود با اقدامات فنی که در برداشت و ذخیره سازی توسط باغداران انجام می‌شود و از سوی دیگر با گسترش ایجاد دستگاه‌های پیشرفته یعنی سورتینگ داران و بسته بندی مرکبات؛ ضایعات مرکبات به صورت چشم گیری کاهش یافته و حتی به کمتر از یک درصد برسد.

ایزدی گفت : در حال حاضر ۵۰۰ واحد سورتینگ با ۲۵۰ هزار تن ظرفیت ، ۱۱۹ سردخانه دارای مجوز با ۴۷۳ هزار تن ظرفیت ، ۱۴۸ واحد خدمات انبارداری با ۳۸۱ هزار تن ظرفیت نگهداری میوه در مازندران فعال است که بخش زیادی از این ظرفیت در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است.

وی از صادرات روزانه ۵۰ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات به کشورهای روسیه و عراق خبر داد و افزود : اگر باغداران فرایند عرضه را بیشتر کنند، تقاضا برای صادرات داخل کشور و خارج از کشور وجود دارد.

پیش‌بینی افزایش باغداری تجاری 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت : حمایت‌های دولت در زمینه آبیاری قطره‌ای، تهیه نهال سالم و عاری از بیماری و همچنین تولید و معرفی ارقام تجاری مرکبات، سبب شده است تا علاوه بر روند افزایشی تولید سالانه، استقبال از فعالیت‌های باغداری بین جوانان تحصیل کرده دو چندان شود.

وی افزود : بر اساس بررسی‌های میدانی کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی، برخی از باغداران خرد حتی با وسعت هزار متر مربعی در صدد احیا و اصلاح باغات شدند، یعنی علاوه بر اینکه به دنبال ارقام تجاری زوبازده هستند، در دوره‌های آموزشی نحوه باغداری نیز شرکت می‌کنند.

کارشناسان اقتصادی بخش کشاورزی و صاحبان باغ‌های تجاری مرکبات مازندران معتقدند که پشت گرمی باغداران به سیاست‌های حمایتی دولتی در کنار گسترش آشنایی باغداران با مدیریت محصولات باغی در انبارداری فنی، مقابله بموقع با آفات و کاهش ضایعات سبب شده است تا این روزها دست افراد سود جو از محل تولید تا بازار مصرف بشدت کوتاه شود، اما لازمه دوام این وضعیت توسعه بازارهای داخلی و خارجی این محصول است که باید به صورت جدی دنبال شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یک دهه اخیر اجرای طرح‌هایی نظیر اصلاح و احیاء باغ مرکبات مازندران مورد توجه جدی قرار گرفت یعنی توسعه سیستم آبیاری تحت فشار، توسعه سیستم کود آبیاری و محلولپاشی عناصر غذایی، احداث باغ به شیوه جوی پشته ای، توسعه ارقام جدید با عملکرد بالا و پیش رس، تولید نهال‌های استاندارد و گواهی شده، مدیریت کنترل آفات و بیماری‌های گیاه و از همه مهمتر ذخیره سازی مناسب و کاهش ضایعات سبب شد تا متوسط عملکرد تولید مرکبات درهکتار ارتقا بیابد و عرضه آن نیز مدیریت شود.

طبق آمار رسمی مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران متوسط تولید مرکبات از حدود ۱۸ تن در هکتار سال ۹۰ اکنون به ۲۵ تا ۲۷ تن افزایش یافت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که باغداران پیشرو استان نیز تولید ۹۰ تن در هکتار را نیز در کارنامه باغداری استان به ثبت رسانده‌اند.

مجموع باغ‌های مرکبات استان مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت ارقام زودرس نارنگی در مازندران از ۱۵ شهریور ماه آغاز شد و اکنون نیز پیک برداشت پرتقال است که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می‌دهد.

برچسب‌ها مرکبات مازندران قیمت کالا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکبات مازندران قیمت کالا مرکبات مازندران قیمت کالا اخبار کنکور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران مرکبات مازندران فروش محصول هزار هکتار هزار ریال پیش بینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۸۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ جواد حاتمی در نشست هم اندیشی راهکار‌های تحقق حداکثری جهش تولید با مشارکت مردم در صنعت ارزآفرین پتروشیمی با حضور معاون وزیر نفت اظهار داشت: پتروشیمی بوشهر در سال گذشته با ۵۱۰ میلیون دلار صادرات در این شاخص رشد ۱۸ درصدی داشته و همچنین موفق به کسب درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد ریال شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی بوشهر حدود ۹ میلیون و ۲۴۸ هزار تن است که بخشی از این محصولات به صورت خوراک به مصرف واحد‌های دیگر مجتمع می‌رسد و بخش دیگر به عنوان محصول نهایی صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر گفت: مجموعه پتروشیمی با توجه به تنوع محصولات بزرگ‌ترین زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی کشور را دارا است به نوعی که از مرحله دریافت گاز ترش تا انواع محصولات شیمیایی و الفینی در پتروشیمی بوشهر تولید می‌شود.

حاتمی ادامه داد: این محصولات توسط ۱۲ پتروشیمی تولید می‌شود و یا در آینده با راه اندازی فاز‌های توسعه‌ای تولید آنها آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: پتروشیمی بوشهر از طریق فروش یوتولیتی کمک شایانی به سایر واحد‌های پتروشیمی دارد به نحوی که یک سوم درآمد پتروشیمی بوشهر از محل فروش یوتیلیتی است.

حاتمی عنوان کرد: یکی از مسائل و مشکلات پتروشیمی تهیه خوراک است که با توجه به راه اندازی فاز دوم در آینده نزدیک نیاز است سهمیه خوراک پتروشیمی بوشهر افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر گفت: در تحقیق و توسعه نگاه به این است که از ظرفیت‌های داخلی نهایت استفاده انجام و از شرکت‌های داخلی برای شارژ کاتالیست‌ها بکارگیری شود.

حاتمی افزود: رویکرد زیست محیطی به صورت عینی و واقعی در پتروشیمی بوشهر دنبال می‌شود و در این زمینه برای کاهش پساب و حفظ محیط زیست منطقه اقدام‌های ارزشمندی اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته نیز تندیس واحد پاک به پاس اقدام‌های ارزشمند زیست محیطی به مجموعه پتروشیمی بوشهر اهدا شده است.

حاتمی ادامه داد: بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی و صرفه ۱۵۰ هزار دلاری ماهانه از دیگر دستاورد‌های این پتروشیمی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: روزانه مصرف انرژی در حوزه تولید پایش می‌شود تا سهم بسزایی در صرفه جویی و پایش به صورت روزانه انجام شود.

حاتمی ادامه داد: کل فروش پتروشیمی بوشهر ۵۹۸ میلیون دلار گزارش شده است.

وی افزود: در مرحله دوم پتروشیمی متوسط پیشرفت واحد‌های در دست ساخت ۹۳.۵ درصد است که انتظار می‌رود دو تا سه طرح این مرحله در سال جاری به بهره برداری برسد.

دیگر خبرها

  • افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است
  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • پیش بینی تولید ۱۵۰۰ قلم کالای دانش بنیان در مازندران
  • پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • شرکت ۲۷ واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • افزایش ۶ درصدی مصرف برق