روایت بحرانهای کارآفرین ملی حوزه صنعت در قالب فیلم
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۱۵۸۳
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدرضا حقنگهدار کارگردان شیرازی پیرامون این فیلم مستند، گفت: افراد موفق برای حفظ ظاهر کسب و کارشان نمیتوانند بحرانهای کاری را بروز دهند، در نتیجه ما هیچ وقت در بحرانها با آنها مواجه نمیشویم.
او، بیان کرد: ساخت مستندهای پرتره از کارآفرینان موفق ما را با تلاشهایی که آنها برای رفع بحرانهای بزرگ کردهاند آشنا میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حق نگهدار، تصریح کرد: کارگردان مستند براده، ۱۶ فیلم به بخش مستندهای کارآفرینی چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت راه یافتهاند که یکی از این آثار، مستند براده است.
کارگردان شیرازی، ادامه داد: فیلم براده روایتی از زندگی احمد قرشینژاد نقاش و کارآفرین ملی حوزه صنعت بوده که در آستانه ورشکستگی به دالانهای تودرتوی ذهنش پناه میبرد.
او، در خصوص تولید این فیلم و وجهه امیدآفرینی پرداختن به کارآفرینانی که در شرایط سخت اتفاق مهمی را در حوزه اقتصادی تجربه میکنند، افزود: امیدآفرینی به شکل فرمایشی رخ نمیدهد و شما باید زمینه آن را داشته باشید و نکته مهم این است که ما به گفتگو و تبادل اطلاعات بین نسلهای گذشته و امروز نیازمندیم.
حق نگهدار، اضافه کرد: نسل گذشته از بحرانهایی عبور کردهاند که ممکن است درسهای زیادی برای نسل جوان امروز داشته باشد و در مقابل هم ایدهها و افکار تازهای در بین جوانها است که میتواند راهگشا باشد، یعنی چهرههایی که در سالیان گذشته در حوزه کارآفرینی به فعالیت مشغول بوده اند، برای برون رفت از بحرانهای کنونی نیازمند فکرها و ایدههای تازه هستند.
کارگردان شیرازی، اظهار کرد: بخش کارآفرینی جشنواره سینما حقیقت، یک زمینه خوب برای تبادل این تجربهها و ایجاد گفتگو میان نسلهای گذشته و نسل امروز بوده که به دنبال راهاندازی کسب و کار هستند.
او، گفت: یکی از بهترین شکلهایی که ما فکر میکردیم برای این تبادل و انتقال تجربیات میشود به سمت آن رفت، در واحد فیلم پرتره از کار کردن کارآفرینان تعریف میشد.
حق نگهدار، بیان کرد: احساس کردیم باید به سراغ چهرههایی برویم که امروز به واسطه شرایط پیچیده اقتصادی که در کشور وجود دارد، در بحرانهایی قرار دارند که در واقع ما فیلم خود را از بحران شروع میکنیم و دنبال اتفاق عجیب و غریبی نبودیم و تلاش شد لایههای انسانیتری مانند نقش خانواده و فعالیتهای جانبی که ممکن است به کارآفرین در شرایط بحرانی کمک کند در فیلم گنجانده شود.
کارگردان شیرازی، درباره تاثیر تولید و نمایش فیلمهایی با موضوع پرداختن به کارآفرینی در جامعه تصریح کرد: تاثیرگذاری در جامعه به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین موارد در دسترس عموم قرار گرفتن این فیلمها است و دیدن چنین آثاری به خصوص مستندهای پرتره که به زوایای دیگر زندگی این افراد میپردازد کمک میکند تا نگاه واقعیتری به زندگی آنها داشته باشیم.
او، ادامه داد: اغلب افراد موفق برای حفظ ظاهر کسب و کارشان نمیتوانند بحرانهای کاری را بروز دهند و بیشتر ذهنی با چنین اتفاقاتی مواجه میشوند که در نتیجه هیچ وقت در بحرانها با افراد موفق مواجه نمیشویم و شاهد تلاشهایی که برای رفع بحرانها میکنند نیستیم.
حق نگهدار، افزود: در دورهای قرار داریم که با سرعت به سمت ایجاد زمینههای مورد نیاز میرویم و احساس میکنیم که شکستها خیلی روی ما تأثیر نمیگذارد و در نتیجه نشان دادن بحرانهای زندگی چهرههای موفق میتواند کمک زیادی به ما کمک کند.
کارگردان شیرازی، اضافه کرد: قدرت افراد موفق به جوایز و موفقیتهایشان نیست، در واقع به پشتکار و تلاشی بوده که هنگام بحران از خود نشان میدهند و یکی از راهبردهایی که در این مستند داشتیم نشان دادن مسیر موفقیت چهرههای شاخص بود.
منبع: مهر
انتهای پیام/ت
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: فیلم مستند حوزه صنعت جشنواره سینما حقیقت کارگردان شیرازی کارگردان شیرازی افراد موفق حق نگهدار بحران ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۱۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخشهای رقابتی و ترویجی و کارگاههای پیشبینی شده برای این رویداد تشریح شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت، نشست خبری رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این نشست، سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، احمد نوری رییس این جایزه و رییس حوزه هنری اصفهان و حبیب احمدزاده دبیر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی، میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، علی عباسی مشاوره علمی جایزه بازافرینی، الهام زارع زاده دبیر اجرایی این جایزه و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، احمد نوری رییس این جایزه ضمن خیر مقدم به حضار و اصحاب رسانه گفت: داستان، موضوع با اهمیتی است که در قالبهای مختلف هنری از سینما و تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی نیز موثر است، لذا در گفتگوهایی که با دوستان ملی و کشوری نسبت به اهمیت داستان و بازآفرینی داشتیم، رفت و برگشتهایی انجام و نتیجه آن برگزاری اولین جایزه ملی داستان و بازآفرینی شد.
قلب حرکت فراتهران، مساله روایت است
در ادامه، سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه حوزه هنری اصفهان به عنوان یکی از پایگاههای اصلی هنر انقلاب محسوب میشود، گفت: مفتخریم که اصفهان پایگاه جایزه داستان و بازآفرینی است.
وی ادامه داد: قلب حرکت فراتهران، مساله روایت است، آن هم به تکیف قانونی و هنری حوزه هنری. روایت هویت انقلاب اسلامی که در دوره جدید حوزه هنری شکل گرفته است، روایت ایرانی است که هم در فرم و هم محتوا حرفهایی برای گفتن دارد.
لشکری اظهار داشت: پایگاه گفتمان هنر انقلاب اسلامی و قله این اتفاق حوزه هنری است و ما در روایت آن را ادامه دادیم، البته آن را در داستان محدود نکردیم، به عنوان مثل در کنسرت نمایش کنلل، ایران را از زاویهای هنری و خلاقانه روایت کردیم. حال ما بنا داریم اتفاق جدیدی در حوزه روایت داستان نیز رقم بزنیم.
بازافرینی داستان انقلاب در یک جایزه ملی
در ادامه برنامه، میلاد عرفان پور بیان داشت: ما در دوره جدید حوزه هنری، شاهد نهضت تحولی هستیم. با حضور استاد دانشگر در حوزه ادبیات داستانی، داستان، رمان و در بحث روایت، تولید و ترویج آثار و تربیت هنرمندان ادبیات داستانی را پیش میبریم و این مساله مهم، در فراتهران نیز درخشش پیدا کرده است.
ما هم در معاونت راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، در حوزه داستان همین نگاه داریم که بنا نیست همه اتفاقات در تهران بیافتد مثلا هفته گذشته، نشست افتتاحیه مدرسه روایت در استان سمنان انجام شد.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد:جایزه داستان و بازآفرینی، یک اتفاق ملی و بازافرینی داستان انقلاب است. ما تلاش داریم اتفاق نواورانهای در این رویداد بیافتد.
در ادامه، علی عباسی مشاوره علمی جایزه بازافرینی، از مشهود بودن موارد نشانه شناسی در پوستر این جایزه حرف زد و افزود گفت: در اهمیت روایت میتوان به جنایت غزه اشاره کرد، این جنابت حتما باید روایت شودآن هم به شیوهای درست، تا ماجرا و مفاهیمش به درستی منقل شود. در تعریف بازآفرینی نیز کشف کنش یا سخن آغازین لحاظ میشود. بازآفرینی هم در پژوهش و هم در خلق اثر هنری بسیار اهمیت دارد.
بحث داغ جریان سازی در جایزه ملی داستان و بازافرینی
در ادامه الهام زارع زاده دبیر اجرایی این جایزه بیان داشت: جامعه ما مصرف کننده جدی داستان است و در کارزاری هستیم که توسط داستان (استوری) به ما هجمه وارد میشود ما این به این نیاز و هجمه نمیتوانیم پاسخگو باشیم.
زارع زاده در ادامه افزود: همه توجه جایزه ملی داستان و بازافرینی است که هنرمندان به این مهم ورود کنند که چطور میتوان با گنجینههای ملی و تمدنیچون موسیقی، نگارکری، معماری، آیینها و اسطورهها زمینه داستان و بازآفرینی را فراهم آورد و ما در پی این هستیم که این جشنواره بتواند این جریان سازی را انجام دهد.
وی در توضیح ساختار جشنواره اظهار داشت: ما دو دسته فعالیت عمده را طراحی کردیم، شامل فعالیتهای رقابتی و ترویجی.
در قسمت رقابیتی تولید و بررسی داستان پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستار نویسی و طرح داستان را لحاظ کردهایم.
تشریح بخشهای رقابتی- ترویجی جایزه
دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به اینکه بخش حمایت از طرحهای داستانی بخشی ویژهای در راستای حمایت و تولید اثر است، گفت: بخش رقابتی از امروز شروع میشود، تا تیر ماه ادامه دارد و بنا به استقبال مخاطبان این زمان میتوانند تمدید شود. اختتامیه آن احتمالا در پاییز ۱۴۰۳ خواهد بود و ما میزبان اصحاب رس
امین سلیمانی: انه در اصفهان خواهیم بود.
وی ادامه داد: بخش ترویجی شامل دو قسمت کارگاهی است؛ کارگاههای داستانی و علمی. کارگاههای داستانی در استانها برگزار شده به توسط یکی از نویسندگان مهم رهبری میشود. در آن مخاطبان و هنرمندان با روشهای بازآفرینی آشنا میشوند. کارگاههای علمی نیز در اصفهان با نظر علی عباسی برگزار میشود و زمینه مطالعه و پژوهش پژوهشگران را ایجاد میکند. درضمن هیات داوران متعاقبا اعلام میشود و مخاطبان میتوانند از طریق سایت جشنواره با ما در ارتباط باشند.
بر اساس این گزارش، در پایان این برنامه، رونمایی پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی انجام شد.