Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-05@19:14:42 GMT

نگاهی به عملکرد مجلس یازدهم در روز مجلس

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۳۰۱۴

‍‍‍‍‍‍

سخنگوی هیات رئیسه مجلس رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم را در صدر فعالیت ها و نظارت های مجلس یازدهم اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،    همزمان با ۱۰ آذر روز شهادت "سید حسن مدرس" نماینده شجاع و جسور زمان خفقان ستمشاهی و روز مجلس شورای اسلامی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفتگوی ۱۸:۳۰ به بیان عملکرد شش ماهه‌ی مجلس یازدهم پرداخت و گفت: با گذشت حدود شش ماه از عمر مجلس یازدهم اقتصاد و معیشت مردم در اولویت کار مجلس بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محمدحسین فرهنگی افزود: گرایش مجلس فعلی به سمت حل مسائل مالیات، مسکن و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باعث شد به مسائل بانکداری، بورس نیز بپردازد.
او افزود: اقتصاد کشور در سال‌های اخیر با مشکل جدی روبرو شده است. هر چند از عمر این مجلس خیلی نمیگذرد، اما مجلس بعنوان ریل گذار سیاست‌های اقتصادی با تصویب قوانین جدید نقش مهمی در بهبود اقتصاد کشور ایفا کرده است.

محمدحسین فرهنگی گفت: دولت در مسائلی مانند بورس که با مجلس موضع مشترک دارد به سهولت پیگیری و اجرا می‌شود.
فرهنگی از مخالفت با برخی لایحه‌های دولت گفت و افزود: برخی از مسائل مانند کمک معیشتی مردم در شرایط کرونایی در اولویت مجلس است که با شرایط آسان انجام شود.
او گفت: تصویب قوانین در حوزه‌ها مسکن، معیشت مردم، اشتغال جوانان و سایر موضوعات فرهنگی و اجتماعی از اهم اقدامات مجلس یازدهم است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس از بودجه ۱۴۰۰ گفت و افزود: مجلس در چندین موارد می‌تواند در بودجه سال بعد کشور دخالت کند.

فرهنگی افزود: بیشتر درآمد‌ها قبلا معین و درباره تقسیم آن‌ها تصمیم گیری شده است و عملا مجلس در مقدار ناچیزی از بودجه حق تغییر و دخل و تصرف دارد. آنچه که مجلس می تواند در بودجه جدید دولت دخالت کند بررسی چگونگی خلق منابع واقعی درآمد و بودجه های عمرانی است.

فرهنگی با بیان اینکه مجلس انتخابی است، انتصابی نیست، گفت: نگاه ملی به مسائل کشور همان مجموع نگاه منطقه ای است که نمایندگان پیگیر آن هستند. نمایندگان مجلس منتخب مردم منطقه اند که به نوعی وظایف نانوشته ای دارند که مشکلات مردم و منطقه خود را پیگیری می کنند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به وظیفه نظارتی مجلس در ابعاد گوناگون اشاره کرد و افزود: ابزار‌های نظارتی مجلس از جنس تذکر، سوال و تحقیق و تفحص است که در اکثر مواقع موثر واقع شده است.

او گفت: نظارت عالی مجلس جدای از نظارت هایی مانند دیوان محاسبات نیست. نظارت مجلس از جنس جداگانه ای است. برخی مواقع سوال نمایندگان مجلس از وزیر و عملکرد وزارتخانه ای در صحن مجلس چاره گشا است اگر چه جدیدا مد شده و وزرا به بهانه کرونا در جلسات کمیسیون‌های مجلس شرکت نمی‌کنند.

او از طرح مجلس با موضع جمعیت و اطاله خانواده گفت و افزود: در پیگیری این طرح مجلس کمیسیون های مشترکی تشکیل شده است و امیدواریم در این دوره مجلس به نتیجه برسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   برچسب ها: روز مجلس ، قالیباف

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: روز مجلس قالیباف مجلس یازدهم رئیسه مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۳۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که بین مجلس و هیئت نظارت مجمع تشخیص بر سر موارد اختلافی در لایحه برنامه هفتم وجود دارد، بررسی این لایحه بدون شک پیش از پایان مجلس یازدهم به اتمام خواهد رسید. - اخبار سیاسی -

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس گفت: در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی برخی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در رابطه با لایحه برنامه هفتم مورد بررسی قرار گرفت. 

کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود

 

وی افزود: در همین رابطه اکثر ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه مرتفع شد اما در عین حال نمایندگان بر روی برخی مصوبات خود نیز اصرار کردند که با این اوصاف این بخش از مواد برنامه هفتم برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد. 

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در روزهای پایانی مجلس یازدهم قرار داریم، آیا اتمام بررسی لایحه برنامه هفتم در مجلس فعلی میسر خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه پیش از این مجلس و هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مواد اختلافی با شورای نگهبان هماهنگی‌هایی را با هم داشته‌اند، بدون شک در جلسات باقی مانده از مجلس یازدهم، کار بررسی برنامه هفتم توسعه نیز به پایان خواهد رسید و این قانون برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. 

به گزارش تسنیم، لایحه برنامه هفتم توسعه 5 ساله کشور با تاخیری دو ساله در تاریخ 28 خرداد سال 1402 توسط رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد که بلافاصله مجلس آن را به دلیل ناقص‌بودن به دولت، بازگرداند و بعد از دو ماه دولت مجددا این لایحه را با اصلاحاتی به مجلس فرستاد و مجلس با وجود درگیر بودن نمایندگان با انتخابات اسفندماه، اواسط آذرماه آن را تصویب و برای نهایی‌شدن به شورای نگهبان ارسال کرد.

شورای نگهبان نیز اواخر دی‌ماه این لایحه را برای رفع ایرادات آن به مجلس برگرداند. در ادامه با توجه در اولویت‌ بودن بررسی و تصویب سند بودجه 1403 در مجلس، روند اصلاح و رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس به تاخیر افتاد و باعث شد که بررسی و تصویب بودجه 1403 بدون تصویب سند بالادستی آن یعنی برنامه هفتم توسعه، انجام شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • تحول از مجلس سنتی به نوین از مجلس یازدهم تا دوازدهم
  • انجام ۶۰ نظر سنجی در موسسه افکارسنجی ملت
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • نگاهی به چالش تاکسی های برقی برای مالکان| در صورت تصادف تاکسی های برقی، عملکرد بیمه باید چگونه باشد؟
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم
  • قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟