Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@02:22:18 GMT

واکسن سل به حفاظت در مقابل کرونا کمک می کند

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۶۸۳۵

واکسن سل به حفاظت در مقابل کرونا کمک می کند

مطالعه محققان نشان می‌دهد افراد دریافت کننده واکسن سل موسوم به "ب ث ژ" کمتر مبتلا به کووید ۱۹ شده و احتمالا آنتی بادی بیشتری در مقابله با این عفونت در بدن شان دارند.

قدس آنلاین: محققان بیش از ۱۰۰ سال پیش واکسن ب‌ث‌ژ را برای مقابله با بیماری سل تولید کردند.

در ایالات متحده، این واکسن برای افراد پرریسک ابتلاء به بیماری سل و درمان برخی از انواع سرطان مثانه استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان معتقدند که این واکسن سیستم دفاعی ذاتی، اولین خط دفاعی بدن در برابر ویروس‌ها و دیگر ارگانیسم‌های مهاجم، را آماده می‌کند. برخلاف مصونیت تطبیقی، مصونیت ذاتی به ندرت عوامل بیماری زای خاصی را که بدن در گذشته با آنها روبرو بوده را هدف قرار می‌دهد.

محققان در مرکز پزشکی سدارس سینا کالیفرنیا، به بررسی تأثیر ب‌ث‌ژ بر کاهش آسیب پذیری در مقابل کروناویروس پرداختند.

دکتر «موشه آردیتی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما علاقمند به مطالعه واکسن ب‌ث‌ژ بودیم زیرا مدت هاست که مشخص شده این واکسن اثر حافظتی کلی در برابر طیف وسیعی از بیماری‌های باکتریایی و ویروسی غیر از سل، نظیر سپسیس نوزادان و عفونت‌های تنفسی دارد.»

محققان در این مطالعه، نمونه خون ۶۲۰۱ نیروی بخش بهداشت و درمان را جمع آوری کردند و از آنها در مورد سابقه پزشکی شأن از جمله دریافت واکسن ب‌ث‌ژ و واکسن‌های مربوط به عفونت‌های باکتریایی و آنفلوانزا سوال پرسیدند.

در کل، ۱۸۳۶ نفر گفتند که واکسن ب‌ث‌ژ را دریافت کرده اند، ۴۲۷۵ نفر این واکسن را دریافت نکرده بودند و ۹۰ نفر هم مطمئن نبودند.

افرادی که این واکسن را دریافت کرده بودند در طول ۶ ماه گذشته، کمتر علائم ابتلاء به کووید ۱۹ را گزارش کرده بودند.

در بین دریافت کنندگان واکسن ب‌ث‌ژ، تست کرونا ۲.۷ درصد افراد مثبت بود، درحالیکه در بین افرادی که این واکسن را دریافت نکرده بودند تست کرونا ۳.۸ درصدشان مثبت بود.

محققان معتقدند افراد واکسینه شده با ب‌ث‌ژ یا ممکن است کمتر بیمار شده باشند از اینرو آنتی بادی‌های ضد کرونا کمتری تولید کرده اند، یا ممکن است واکنش ایمنی سلولی کارآمدتری را در مقابله با ویروس ایجاد کرده باشند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کرونا واکسن سل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون

محققان دانشگاه دوک (Duke) آمریکا با یک آزمایش خون جدید و با کمک هوش مصنوعی توانستند تا هشت سال زودتر از تشخیص آسیب ساختاری توسط اشعه ایکس، تعیین کنند که آیا فرد به آرتروز زانو مبتلا می‌شود یا خیر. محققان دقت این آزمایش را حدود ۷۷ درصد محاسبه کردند که نسبت به روش‌های دیگر، رقم خوبی محسوب می‌شود.

به گزارش دیجیاتو،  محققان می‌گویند با آزمایش خون می‌توان آرتروز زانو را در افرادی که هنوز علائمی در آن‌ها ایجاد نشده است و تا هشت سال قبل از اینکه اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان‌های آن‌ها باشد، شناسایی کرد. در این پژوهش، محققان خون ۲۰۰ فرد را که در اولین نمونه‌گیری از خونشان هیچ علامتی از آرتروز نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

تشخیص زودهنگام آرتروز با استفاده از آزمایش خون

استئوآرتریت (Osteoarthritis) یا آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات‌متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری در ابتدا به‌عنوان یک بیماری «ساییدگی» شناخته می‌شد؛ زیرا زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل یک مفصل (معمولاً در دست‌ها و زانوها) از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود استخوان زیرین در طول زمان تغییر کند و منجر به درد، سفتی و تورم شود.

بااین‌حال، اکنون شواهد نشان می‌دهد که نوعی التهاب می‌تواند محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز باشد. این بدان معناست که نوعی «بیومارکر» (زیست‌نشانگر) یا علامت قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این بیماری مدت‌ها قبل از اینکه آسیب ساختاری قابل تشخیص باشد، شروع می‌شود.

محققان در این پژوهش از مجموعه خون ۲۰۰ فرد استفاده کردند؛ این افراد درواقع از سال ۱۹۸۹ به‌صورت سالانه از نظر استئوآرتریت مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. حدوداً ده سال بعد، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به همین دلیل می‌توان بیومارکر‌های این افراد را طی سال‌های مختلف سنجید.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در نمونه‌های خون افراد شناسایی کردند که نشان می‌دهد فرد به استئوآرتریت مبتلا می‌شود یا خیر. این پروتئین‌ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص با پرتو ایکس، در خون آن‌ها مشاهده شده بود.

با تشخیص این پروتئین‌ها، می‌توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده به آرتروز مبتلا می‌شود یا خیر. این روش در مقایسه با دقت حدود ۵۰ درصدی روش‌های مبتنی بر وزن و سن و همچنین دقت ۵۷ درصدی روش‌های مبتنی بر درد زانو، رقم خوبی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون