Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@20:12:40 GMT

کمتر از ۴۰ درصد مبتلایان به ایدز را شناسایی کرده ایم

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۹۴۱۱

کمتر از ۴۰ درصد مبتلایان به ایدز را شناسایی کرده ایم

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی، در نشست روز جهانی ایدز که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: پاندمی کرونا سبب شد برخی کشورها از برخی مأموریت‌های اصلی غافل شوند که این موضوع نگران کننده است. چرا که اگر این برنامه‌ها تحت تأثیر قرار گیرد یکی از خسارت‌های جبران ناپذیر به کل دنیا وارد می‌شود. مهم است همه سیاست مداران در دنیا به این موضوع بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما از ابتدای سال جاری اولین سیاستمان در مقابل پاندمی کرونا حفظ برنامه‌های جاری حوزه PHC است.

وی گفت: یکی از اقدامات مهم ما این است که توسط همه اداراتمان در سطح بهداشت، همه مدیران را موظف کردیم اقدامات را بازنگری کنند و ببینند در هر حوزه آیا اقدام عقب افتاده‌ای داریم یا خیر. کار ارزشمندی بود و در تمام حوزه‌ها شامل بیماری واگیر، غیر واگیر، واکسیناسیون و… این اقدام انجام شد. ما بیش از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خدمت عقب افتاده با ضرب العجل فوری را ارائه دادیم که تجربه خوبی در بحث پاندمی است. در همه حوزه‌ها باید برنامه‌ای در ارتباط با وضعیت اجرای اهداف و تحقق آنها دنبال شود تا مبادا در پاندمی کرونا از چیزی غافل شویم. برای مهار بیماری‌های ویروسی، قابل انتقال و واگیردار فقط عزم و اراده یک کشور کافی نیست و همه کشورها باید دست به دست هم دهند.

رئیسی افزود: در پاندمی کرونا بسیار نگران همسایه‌های شرقی هستیم، البته نه برای کرونا بلکه برای کنترل سایر بیماری‌ها. پاندمی باعث شده کشورها خدمات روتین خود را فراموش کنند و مثلاً واکسیناسیون شأن دچار اشکال شده است که همین امر مسئولیت ما را بسیار سنگین می‌کند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پاندمی کرونا به ما نشان داد یک راه بیشتر نداریم، آن هم اینکه باید همبستگی جهانی و مسئولیت پذیری اجتماعی وجود داشته باشد و این موضوعی است که اگر راهبرد اصلی نباشد، دچار مشکل می‌شویم. در کنترل بیماری‌های ویروسی و واگیردار است که لغت «دهکده جهانی» معنا می‌گیرد. نمی‌توان کشوری را ایمن تصور کرد ولی سایر کشورها از اجرای برنامه غافل شوند.

وی افزود: به رغم تحریم‌های ظالمانه ما سعی کردیم در چندین جبهه بجنگیم. تجربه‌های سطح دنیا در کنترل کرونا به ایجاد محدودیت‌ها باز می‌گردد؛ در حالی که این موضوع فشار اقتصادی را افزایش می‌دهد. در کنار تمام مشکلات کشور، آمریکا ناجوانمردانه به ما فشار می‌آورد. حتی در بحث تأمین کیت‌های تشخیصی HIV امسال دچار مشکل شدیم. در بحث حمایت از آزمایشگاه‌ها دچار مشکل شدیم، به رغم اینکه یک شبکه گسترده آموزش دیده داریم، ولی ابزار در دستمان به راحتی فراهم نبود. ما هم به رغم برنامه‌های قوی که برای کنترل ایدز داریم ولی به خاطر تحریم‌ها مشکلاتی داریم.

وی با اشاره به اینکه بیماریابی ایدز کمتر از حد انتظارمان است، تاکید کرد: اهداف ۹۰-۹۰-۹۰ باید محقق می‌شد اما در بحث بیماریابی ۹۰ درصدی مشکل داریم که ناشی از عدم برنامه‌ریزی نیست بلکه ناشی از تحریم‌ها است. در سطح دنیا تعداد بیماران و کاهش مرگ و میر مبتلایان به ایدز را داریم.

رئیسی درباره آمار ابتلاء به اچ آی وی در کشور، گفت: ما ۶۰۴۳۱ تخمین مبتلای زنده داریم که از این تعداد ۲۲ هزار و ۴۰۶ نفر شناسایی شده و در حال زندگی هستند. تاکنون در کل ۴۱۸۷۶ نفر بیمار ثبت شدند و در کل ۱۹۴۶۹ مرگ به واسطه این بیماری ثبت کرده‌ایم. کمتر از ۴۰ درصد بیماران را شناسایی کردیم و ضعف ما در شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان مشهود می‌شود.

کد خبر 5085276

منبع: مهر

کلیدواژه: علیرضا رئیسی ایدز ویروس کرونا ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی آمار کرونا سیما سادات لاری دیابت کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سزارین زایمان ستاد ملی مقابله با کرونا دارو خدمات درمانی جامعه پرستاری علیرضا رئیسی پاندمی کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۹۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کمتر شاهد خبرنگاری تحقیقی و پژوهشی هستیم؟

غلامرضا آذری استاد ارتباطات در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا در پاسخ به این سوال که چقدر در حوزه رسانه و ارتبطات در دهه اخیر به مطالعات و ره آورد‌هایی تازه دست پیدا کردیم، گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه بگویم در این سال‌ها نسبتا خیلی خوب نتوانستیم در حوزه مطالعات و نظریه‌های جدید ارتباطاتی گام برداریم. تلاش‌هایی در دولت‌های گذشته برای پژوهش صورت گرفته، اما نبود بودجه لازم و مکفی و نبود فضای لازم برای کار پژوهشی در این سال‌ها باعث شده تا ان طور که ترسیم کرده بودیم از رشد لازم برخوردار نشویم. دلیل دیگری هم هست و این که انتصاب مدیران در مقاطع کوتاه و نبود توجه از جانب آن‌ها به بحث پژوهش است. مورد بعدی دیگر این که رساله‌های دکتری، عادلانه و به ترتیب واقعیت تخصیص و توزیع نمی‌شود و به عنوان مثال رساله‌هایی که می‌تواند خط مشی‌های علمی و پژوهشی گسترده داشته باشند به پژوهشگران متخصص و زبده سپرده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در همین دانشگاه آزاد که بنده سابقه چند دهه تدریس را در آن دارم باید بگویم که نبود مرکز پژوهشی کاربردی در آن که تحقیق‌ها جنبه عملیاتی داشته باشند و همچنین اختصاص ندادن بودجه مکفی سبب شده تا خیلی ره آورد مثبتی را شاهد نباشیم. امیدوارم که در سال‌های اخیر این پژوهش و تحقیقات به سمتی هدایت شود که اساتید و دانشجویان در حل مسیله و کشف نظریه‌های جدید پیشقدم شوند.

وی در خصوص این که چقدر توانستیم در این سال‌ها خبرنگار تخصصی و ژرف نگر تربیت کنیم این طور پاسخ داد: خبر از نظر من یکی از حوزه‌های موفق است، اما در همین حوزه توزیع عادلانه نداشتیم. دردانشگاه‌های علامه، تهران، سوره و آزاد که به صورت جدی به تربیت دانشجویان این رشته می‌پردازند اگر یک اماری بگیریم که از مجموع فارغ التحصیلان ان‌ها چقدر جذب بازار کار رسانه شدند به یک نمره قابل قبولی دست پیدا نمی‌کنیم، اما در همین فضای کار خبری وروزنامه نگاری می‌بینیم که از رشته‌های دیگری مثل فنی و مهندسی، پزشکان، پیراپزشکان و ... وجود دارند که خیلی موفق هم ظاهر شدند و کار می‌کنند. به نظرم بخشی از کار خبری ذاتی و وراثتی است و بخش دیگر آن وظایف دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی است. در کل باید بگویم که فعالانی که در این حوزه مشغول به کار هستند به صورت جدی و پرتلاش ظاهر شدند با بضاعت مالی اندکی که در این شغل و در مقایسه با کشور‌های دیگر شاهد هستیم که گا‌ها حتی به چند برابر هم می‌رسد، اما می‌بینیم که خبرنگاران باعشق به کار خود مشغول هستند.

آذری ادامه داد: خبرنگاری پژوهشی را خیلی کمتر شاهد هستیم بطوریکه یک خبرنگار با تسلط برتمام جوانب یک موضوع به سراغ آن برود و سعی در واکاوی و ارائه یک تحلیل جامع نسبت به آن اقدام کند. با رصدی که در این سال‌ها نسبت به خیلی از موضوعات منتشر شده در رسانه‌ها داشتم شاهد هستم که خبرنگاران به سراغ تولید مطالب سطحی و کپی از سایر همکاران مشغول هستند و البته باید بگویم که شاید یکی از دلایل آن مسائل مالی باشد که سبب شده ژرف نگری و توجه به عمق موضوعات را در آثار خبرنگاران شاهد نباشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • برگزاری ماراتون اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • برگزاری ماراتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • برگزاری مارتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • چرا کمتر شاهد خبرنگاری تحقیقی و پژوهشی هستیم؟
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • ۹ فیلم نفس‌گیر کره‌ای کمتر دیده شده ؛ از دست ندهید (+عکس)
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است