Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@08:48:38 GMT

آزادی بیان به سبک اینستاگرام

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۲۶۷۷

آزادی بیان به سبک اینستاگرام

پس از ترور دانشمند هسته‌ای ایران، شهید محسن فخری زاده، اینستاگرام در اقدامی که پیش از این نیز شاهد آن بودیم اقدام به حذف پست‌ها و استوری های مرتبط با شهید فخری زاده کرد و به نوعی ترور مجازی این شهید را در فضای مجازی رقم زد. پیش از این و همزمان با شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز این پلتفرم که مالکیت آن برعهده شرکت فیس بوک است، اقدام به حذف مطالب افرادی که درباره شهید سلیمانی و بر ضد دونالد ترامپ تولید محتوا می‌کنند، پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اینستاگرام فقط به پاک کردن پست کاربران و بستن صفحات خبرگزاری‌ها اکتفا نکرد و هر صفحه پرطرفداری را که در آن نامی از قاسم سلیمانی بود، حذف کرد. این شبکه اجتماعی در اقدامی دیگر بخش تگ‌های صفحه دونالد ترامپ را هم بست؛ چرا که کاربران نام کاربری ترامپ را روی پست‌های مربوط به حاج قاسم سلیمانی تگ می‌کردند. نکته جالب اینجاست که صفحات رسانه‌هایی مثل سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی یا صدای آمریکا و بقیه رسانه‌های وابسته به آمریکا، انگلیس و عربستان‌سعودی بدون حذف شدن پست یا صفحه مطالب خود را منتشر می‌کردند و همچنان هم منتشر می‌کنند.

شاید یکی از نخستین پست‌هایی که در اینستاگرام حذف شد، پست همسر شهید رضایی‌نژاد درباره ترور شهید فخری‌نژاد بود. وی در لحظاتی پس از ترور شهید فخری زاده در صفحه شخصی خود نوشت: دعوت کرده بودند برای افطار. من و خانم فخری زاده سر یک میز بودیم. ایشان محبت داشتند. برای من برنج کشیدند. دستشان می‌لرزید. گفتم حاج خانم من سر ترور داریوش لرزش دست گرفتم. شما چرا دستتان میلرزد. گفتند شما راحت شدید ما هر روز ترور می‌شویم. هر روز آماده ترور هستیم. حاج خانم امروز راحت شد. مثل خانم علیمحمدی، مثل خانم شهریاری، مثل خانم روشن، مثل من در یک مرداد ۱۳۹۰ دیگر لرزش دستان مان دلیل یکسان دارد.

در کمتر از ۱۲ ساعت از گذاشتن این پست، اینستاگرام اقدام به حذف این پست کرد. شهره پیرانی، همسر شهید رضایی‌نژاد در واکنش به حذف پست او درباره شهید فخری‌زاده در اینستاگرام نوشت: هم ترور می‌کنند هم پست‌های فضای مجازی را بر می‌دارند از اسم شهدامون هم وحشت دارن

نمونه دیگر از این حذف و آزادی بیان به سبک اینستاگرامی مربوط به پست علیرضا داوود نژاد کارگردان و نویسنده سینما بود که اینستاگرام سه بار پستی را که مربوط به شهید فخری نژاد نوشته بود، حذف کرد. داود نژاد در این باره گفت: عجیب است تا حالا سه بار پست شهید فخری زاده را در اینستاگرام گذاشته ام و حذف شده است.

علیرضا داوود نژاد در پست اینستاگرامی خود نوشته بود: مملکتی که بنیه دفاعی قوی نداشته باشد باید بازی را واگذار کند ولی اگر بخواهد در بازی اثرگذار باشد باید بنیه دفاعی قوی و توان بازدارندگی مناسب داشته باشد و دستیابی به این بنیه و توان معمولاً با مقاومت و کارشکنی قدرت‌هایی که از پیش توان بازدارندگی دارند مواجه می‌شود. به مادر بزرگم گفتم می‌خواهم مخترع بشوم گفت هرگز به دنبال چنین چیزی نباش مادر جان چون سر راه مخترعان چاه می‌کنند و در آن نیزه می‌کارند و روی آن را با خاک می‌پوشانند تا آنها در حالیکه به اختراع خود فکر می‌کنند در آن چاه بیفتند و تکه پاره شوند. ناگفته نماند که او عاشق «هزار و یک شب بود» و اغلب اوقاتش را با رمان‌های مفصلی نظیر «به سوی رم» و «ده نفر قزلباش» می‌گذراند. خلاصه اگر این روزها بر سر راه مردمان دانا و توانا و مبتکر این سرزمین که به هر نحو دنبال تقویت بنیه دفاعی مملکت هستند چاه آتشین می‌کنند و برآنها نیزه گلوله می بارند این همان داستان مادر بزرگ است که از دیروزها ادامه داشته و بالاخره اگر به دست امروزی‌ها برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود خواه ناخواه در فرداها نیز همچنان ادامه پیدا می‌کند و برای فرزندان این سرزمین تکرار خواهد شد.

علیرضا داوودنژاد بار دیگر و در پستی جدید، درباره حذف چند باره پست مرتبط با شهید فخری نژاد توسط اینستاگرام نوشت؛ «تا به حال اینستاگرام سه بار تصویر شهید محسن فخری‌زاده را همراه با متن زیر از صفحه من حذف کرده است. اگر این عمل سانسور نیست، پس چیست؟»

وی همچنین در گفت‌وگویی کوتاه در این باره گفت: مطلبی مربوط به وقایع این روزها در اینستاگرام گذاشتم که بار اول حذف شد، بار دوم گذاشتم و برای بار دوم نیز حذف شد، در حالی که فکر می‌کردم این اتفاق به دلیل اشتباه من باشد، برای بار سوم مطلب را ارسال کردم، اما برخی از دوستان می‌گویند که این مطلب را نمی‌توانند ببینند. این حذف برای من بسیار عجیب بود و به نوعی می‌توان آن را یک سانسور در فضای مجازی دانست. مسئله جالب این است که صفحه من در اینستاگرام به‌روز هم نمی‌شود.

پست علیرام نورایی بازیگر سینما نیز که از سلبریتی ها و همکارانش دعوت به واکنش در راستای ترور فیزیکی شهید محسن فخری زاده کرده بود، در تداوم سیاست حذف پست‌های مرتبط با شهید فخری زاده توسط اینستاگرام حذف شد. وی در واکنش به این اتفاق در پستی جدید نوشت: “اینستاگرام محترم!
استوری که حذف شد کاملاً ضد ترور و جنگ طلبی بود!
این پست جهت اعتراض به نقض آزادی بیان از طرف مدعیان آزادی بیان منتشر شده و بهترین عکس برای آن پرچم کشور عزیزم خواهد بود…
بماند به یادگار…
متأسفم برای کسانی که با ننگین شمردن ترور و جنگ مخالفند! ”

سال گذشته نیز نورایی پستی در حمایت از قاسم سلیمانی بازنشر کرد که توسط اینستاگرام حذف شد. او در آن زمان در این باره گفته بود: به شخصه بی نهایت از شنیدن خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی غمگینم، بعد از شنیدن این خبر در فضای اینستاگرام پستی را منتشر کردم که اینستاگرام آن را در کمتر از پانزده دقیقه حذف کرد. پیشتر هم پستی را از سردار سلیمانی منتشر کرده بودم که اینستاگرام آن را حذف کرده بود، متأسفم برای آزادی بیان آمریکایی که اینستاگرام آن را در قبال جهان دنبال و اعمال می‌کند.

حذفیات اینستاگرام در ارتباط با شهید فخری‌زاده موجی از انتقاد مردم و مسؤولان را در در شبکه‌های اجتماعی در بر داشت و این در حالی است که بسیاری از کاربران ایرانی از روز گذشته در شبکه‌های مجازی مطالب مربوط به شهید محسن فخری زاده را به اشتراک گذاشته و نسبت ترور و شهادت ایشان ابراز همدردی و ناراحتی کرده‌اند.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره حذف مطالب مرتبط با شهید فخری‌زاده از اینستاگرام اظهار داشت: اینستاگرام که پس از ترور حاج ⁧‫قاسم سلیمانی⁩، همسو با تروریست‌ها اقدام به حذف تصاویر و مطالب مرتبط با او کرده بود، از دیشب دوباره استوری پیام تسلیت برای ترور شهید ⁧‫محسن فخری‌زاده⁩ را حذف و اخطار مسدودی اکانت صادر کرد.

در ادامه چند پست دیگر که توسط اینستاگرام و توسط کاربران عادی تولید و بازنشر شد و توسط اینستاگرام با پیام حذف و مسدودی مواجه شد، آورده شده است:

در این میان برخی پست‌های اینستاگرام و تا زمان نگارش این گزارش از تیغ سانسور، سانسورچی‌های اینستاگرام در امان ماندند؛ پست محمود جواد ظریف وزیر امور خارجه و زینت سلیمانی فرزند شهید سلیمانی شاید مهمترین نمونه از طیف در امان ماندگان از سانسور باشد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامی خود به ترور ناجوانمردانه دانشمند ایرانی محسن فخری زاده اینگونه واکنش نشان داد؛ ما شیشه عطریم بگویید به سنگ

زینب سلیمانی دختر سردار قاسم سلیمانی به مناسبت شهادت دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده پوستر معناداری را از این شهید منتشر کرد. این پوستر با جمله معروف «ما ملت شهادتیم» طراحی شده است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.


در انتها به بازنشر پستی دیگر که هنوز توسط اینستاگرام حذف نشده و در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته، می‌پردازیم. نویسنده این پست و متن جواد موگویی پژوهشگر تاریخ انقلاب، نویسنده و مستندساز است: درست مثل فیلم‌های اکشن آمریکایی بوده:
۱- سرِ دوربرگردان بلوار امام، نیسان بدون سرنشین و مجهز به مسلسل اتوماتیک پارک شده بود؛ درست زیر ترانس برق.
مواد منفجره نیز در نیسان جاسازی شده.
آن دستِ بلوار نیز خودروی سانتافه با ۴ سرنشین در انتظار بوده. بعلاوه ۴موتورسوار و دو تک‌تیرانداز.
۲- خودروی «اسکورت ۱» عبور می‌کند.
خودروی دکتر  به دوربرگردان می‌رسد، مسلسل اتوماتیک شلیک می‌کند. سه گلوله به دست و پای دکتر فخری‌زاده اصابت می‌کند. وی پیاده می‌شود.
خودروی «اسکورت ۲» می‌رسد. حامد اصغری پیاده می‌شود، خود را روی دکتر می‌اندازد و ۴گلوله می‌خورد. ناگهان نیسان با ریموت منفجر می‌شود. همزمان سرنشینان و موتورسواران شلیک می‌کنند؛ ۱۲ نفر همزمان. تیم حفاظت زیرآتش گلوله قرار می‌گیرد... .

برچسب‌ها علیرضا داوودنژاد داده كاوي محسن فخری‌زاده محمد جواد ظریف اینستاگرام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علیرضا داوودنژاد داده كاوي محسن فخری زاده محمد جواد ظریف اینستاگرام علیرضا داوودنژاد داده كاوي محسن فخری زاده محمد جواد ظریف اینستاگرام اخبار کنکور شهید محسن فخری زاده مرتبط با شهید فخری شهید فخری زاده توسط اینستاگرام اینستاگرام حذف قاسم سلیمانی اقدام به حذف پست ها حذف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۲۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر مطهر شهید «محمد شفیع فیضی زاده» وارد ایلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر روز پنجشنبه پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده؛ محمد شفیع فیضی زاده از طریق فرودگاه شهدا وارد شهر ایلام شد و در طی آیینی مورد استقبال مسئولان استانی و نیروهای نظامی و انتظامی، بنیاد شهید و جمعی از خانواده‌های شهدا قرار گرفت.

کد خبر 6095148

دیگر خبرها

  • اسم رمز ترور؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم
  • اسم رمز ؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم
  • استقبال مردم و مسئولان استان ایلام از ورود پیکر شهید«فیضی زاده»
  • پیکر مطهر شهید «محمد شفیع فیضی زاده» وارد ایلام شد
  • تکریم خانواده شهدا کمک به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است
  • آقا معلم در لیست ترور!
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
  • بابک زنجانی امکان بهره‌مندی از «آزادی مشروط» را دارد
  • ببینید | جزئیات جدید از طراحی ترور شهید آیت الله بهشتی در سال ۵۴
  • کوهپایه زاده: بابک زنجانی امکان بهره‌مندی از «آزادی مشروط» را دارد