Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیرو تصمیمات ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی برخی مشاغل در راستای کنترل شیوع ویروس کرونا، حدود 70 درصد از اصناف مشمول این تعطیلات شدند و لذا در مدت معین از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه فعالیت صنفی ندارند.

این در حالی است که برخی اصناف از قبیل تالارهای پذیرایی و رستوران‌هادر 10  ماه گذشته و از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیل شده‌اند و پیرو این تعطیلات اجباری  متحمل ضرر و زیان‌های فراوان مالی شده‌اند بطوریکه برخی آنها ورشکسته یا در آستانه ورشکستگی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اگرچه با توجه به وضعیت کشور و درگیری شدید با ویروس کرونا تعطیلی‌ واحدهای صنفی یا سایر مراکز از قبیل ادارات امری اجتناب‌ناپذیر است اما نباید از این موضوع غافل شد که بخش خصوصی بخصوص اصناف با توجه به مشکلات اقتصادی سال های اخیر مانند تورم و رکود دچار مشکلات فراوان اقتصادی  هستند و در شرایط فعلی که ویروس کرونا نیز بر مشکلات مالی آنها افزوده است قطعا نیازمند حمایت و اخذ تسهیلاتی از دولت هستند که نباید از آن غافل شد. 

* لزوم مکاتبه با تأمین اجتماعی برای بخشودگی حق بیمه اصناف در تعطیلات کرونایی

مرادعلی شعبانلو رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی تهران با اشاره به آسیب‌های وارده به صنوف مختلف بر اثر ویروس کرونا، بیان داشت: با تعطیلی‌های پی‌درپی شاهد رکود کسب و کار و نبود رونق اقتصادی در صنوف مختلف هستیم اما برای کنترل بیماری کووید 19 باید همه همکاری کنیم تا از خسارت‌های جانی و مالی بیشتر به کشور خودداری شود. 

وی با بیان اینکه اما در این شرایط اصناف نیز انتظاراتی از دولت  انتظاراتی دارند،  گفت: برگشت چک‌های مکرر صنوف در ایام تعطیل یکی از مشکلات جدی اصناف است لذا با حذف سیستم کلرینگ در روزهای تعطیل می‌توان به اصناف کمک زیادی کرد تا حداقل بخشی از مشکلات آنها رفع شود. 

شعبانلو در ادامه با اشاره به پرداخت حق بیمه کارگران به سازمان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: دولت می‌تواند به اشکال مختلف از جمله مکاتباتی با سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بخشودگی حق بیمه در مدت تعطیلات اجباری قدم مؤثری در کمک به اصناف بردارد. 

شعبانلو  افزود: پرداخت وام کم‌بهره با اقساط طولانی مدت به کارفرما برای جبران معوقاتی که در خصوص حقوق کارگران به بدنه این واحدهای صنفی وارد شده و بخشودگی مالیاتی از راه‌های کمک به اصناف در دوران شیوع ویروس کرونا است تا با توجه به تعطیلی‌های مکرر بخش کوچکی از مشکلات مالی اصناف حل شود.

* تعطیلی‌های مکرر کرونایی رستوران دارها را در ورطه ورشکستگی قرار داد

سید علی‌اصغر میرابراهیمی رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس تهران، گفت: تعطیلی‌های مکرر باعث ورشکستگی بسیاری از واحدهای صنفی این بخش شده است، به طوری که تنها 30 درصد واحدهای این اتحادیه فعال هستند. 

میرابراهیمی با بیان اینکه تعطیلی واحدهای صنفی، رستوران و سلف سرویس نه تنها باعث زیان های مالی جبران ناپذیری به کارفرمایان این بخش شده است، گفت: علاوه بر این؛ تعطیلی ها منجر به بیکاری بسیاری از کارگران شاغل در این واحدهای صنفی شده است. 

وی با اشاره به مشکلات ناشی از این بیکاریها اظهار داشت: دولت باید در شرایط سخت اقتصادی تدابیری اتخاذ کند تا جوابگوی افراد بیکاری باشد که به علت تعطیلی‌های مکرر برای کنترل ویروس کرونا بیکار شده‌اند و اکنون با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند. 

* لزوم استمهال حق بیمه، هزینه‌های انرژی و بدهی‌های صنف پوشاک

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به اینکه تعطیلات ناخواسته اصناف ناشی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا موجب تغییرات اساسی در روند عادی کسب و کار و در نتیجه شیوه‌های معاملات شده است، گفت: اثر این تغییرات در عدم امکان ایفای تعهدات مالی ناشی از اصول و قواعد مرتبط با پرداخت بدهی در موعد مقرر است ضمن اینکه ایفای سایر تعهدات از جمله پرداخت به موقع چک، پرداخت انواع مالیات ها و حق بیمه را با مشکل مواجه کرده است. 

وی افزود: در این شرایط لازم است همانطور که در آغاز شیوع ویروس کرونا توسط ستاد ملی کرونا تصمیماتی اتخاذ شد و تسهیلات و استمهالی برای پرداخت قبوض خدماتی و معافیت از جریمه و دیرکرد اتخاذ شد مجددا این موارد احیا و ابلاغ شود.

شیرازی افزود: لازم است تا بابت حق بیمه و مالیات نیز همکاری مؤثر با اصناف صورت گیرد تا عدم پرداخت به موقع این مطالبات مشمول جریمه دیرکرد نشود و پرداخت قبوض خدمات نیز با استمهال موجه ممکن شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصناف بخش خصوصی دولت تعطیلات کرونایی مشکلات مالی شیوع ویروس کرونا تعطیلی های مکرر واحدهای صنفی ستاد ملی حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۳۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«رحمت‌الله مرزوقی» از حوزه شیراز و زرقان به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که تقسیم‌بندی حزبی و سیاسی مجلس آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید گفت: مجلس آینده از حیث آرا و افکار و جناح‌بندی‌ها مجلسی با تنوع آرا خواهد بود و گروه‌های مختلف سیاسی به خصوص از جناح اصولگرا از جمله جمنا، شانا، مصاف، پایداری و … در آن حضور خواهند یافت و مجلسی متکثر خواهد بود و با تعیین تکلیف مابقی نماینده‌ها این تنوع و نامتجانسی بیشتر نیز خواهد شد.

رحمت الله مرزوقی یکی از چالش‌های ابتدای مجلس آتی را انتخاب رئیس مجلس و هیأت رئیسه دانست و گفت: البته اگر این تنوع سبب تأمین منافع مردم و نظام شود به خودی خود مثبت ارزیابی می‌شود.

۲۰ میلیون دانش‌آموز و دانشجو ظرفیت عظیمی برای توسعه کشور است

وی با اشاره به مهم‌ترین موضوعاتی که با توجه به حوزه تخصصی‌اش باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد در پاسخ به این سوال که اولویت شما در مجلس آینده حضور در کدام کمیسیون خواهد بود گفت: با توجه به تخصص بنده که بیشتر در حوزه علمی و پژوهشی است و به سبب اینکه حل بسیاری از مشکلات کشور را در نظام آموزشی و در آموزش و تربیت صحیح می‌دانم عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را ترجیح می‌دهم زیرا حدود ۲۰ میلیون دانش‌آموز و دانشجو در کشور حضور دارند.

وی افزود: سیاست‌گذاری‌های آموزش و پرورش و تحقیقات بر اساس برنامه هفتم توسعه اصل نوزدهم و بیستم باید به سمتی برود که آنجاهایی که لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات طرح‌هایی ارائه بدهد و یا لوایحی برای بهبود وضعیت آموزشی کشور، معیشت فرهنگیان و معلمان و دانش‌آموزان و دانشجویان تنظیم کند و در جهت رفع نیازهای این قشر عظیم دانشگاه‌های مختلف گام بردارد تا دولت نیز ملزم به حمایت بیشتر از این جامعه بزرگ علمی شود.

مرزوقی اضافه کرد: تأسیس دانشگاه‌هایی که در عرصه‌های مختلف بتواند از ظرفیت عظیم انسانی ما استفاده کند و تنظیم رابطه صحیح بین دانشگاه با صنعت و بازار کار و حمایت از رشته‌های جدید و کارآمد نیز از جمله مواردی است که پیگیری خواهم کرد زیرا اگر وضعیت آموزشی کشور اصلاح شود بسیاری از بخش‌ها کارامدتر خواهند شد.

مهمترین چالش استان فارس مساله آب است

نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان مهمترین چالش استان فارس را مساله آب دانست و گفت: چون فارس استان کشاورزی است باید اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته را پیگیری کرد.

وی افزود: در حوزه صنعت نیز انتظاراتی وجود دارد که محقق نشده و با توجه به اینکه بیش از ۳۰ ماده معدنی در استان فارس وجود دارد باید اقدام به کشف و استفاده علمی و کاربردی از این ذخایر عظیم برای توسعه استان کرد.

مرزوقی افزود: علاوه بر همه این‌ها فارس ظرفیت‌های فرهنگی عظیم و مفاخر بین‌المللی بسیاری دارد که این ظرفیت شگرف نیز باید در مسیر توسعه استان و معرفی ظرفیت‌های آن به تمام دنیا قرار گیرد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش کشور افزود: در عرصه‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری و در حوزه درمانی و سلامت پتانسیل عظیمی در استان فارس وجود دارد که باید شناسایی و استفاده شود تا مسیر توسعه فراهم گردد.

رحمت الله مرزوقی خاطرنشان کرد: انجام این امور نیاز به همگرایی و انسجام میان ۱۸ نماینده مجلس استان فارس دارد و ابتدا باید نیازهای استان شناسایی و سپس بر اساس ظرفیت‌های استان اقدام به رفع آنها شود.

وی در پایان گفت: برنامه جامع راهبردی توسعه استان فارس باید با راهبری نماینده عالی دولت در استان و نمایندگان مجلس، همه بخش‌ها و ظرفیت‌ها را با توجه به هر شهرستان بررسی کرده و منجر به توسعه متوازن استان شود.

کد خبر 6093899

دیگر خبرها

  • چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان
  • بیش از ۳۰ درصد کل مالیات کشور در سال گذشته توسط شرکت‌های خصولتی پرداخت شده است
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان
  • پرداخت بیش از ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به نیازمندان البرزی
  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند
  • ارتقای نظام شایستگی در بخش عمومی ومهار تورم در مجلس موردتوجه باشد
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است