Web Analytics Made Easy - Statcounter

موافقت عربستان با عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی این کشور، امضای توافقنامه نظامی میان آمریکا و قطر، برگزاری نشست شورای امنیت درباره توافق هسته‌‌ای با ایران و اتهام ‌پراکنی وزرای خارجه آمریکا و بحرین علیه ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نشست‌های محرمانه کشورهای عربی خلیج فارس برای حل اختلافات با قطر نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، پس از گذشت بیش از سه سال از آغاز بحران در روابط میان قطر و چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، برخی منابع از پیشرفت میانجیگری کویت برای پایان این بحران خبر می‌دهند.

به نوشته روزنامه الاخبار، پیش‌نویس طرح کویت برای حل بحران مذکور به مراحل نهایی خود رسیده و به گونه‌ای است که تمامی طرف‌ها بتوانند خود را پیروز ماجرا معرفی کنند. توافق برای کاهش تنش‌های رسانه‌ای نیز در این پیش نویس مطرح شده و دولت سعودی نیز از این طرح استقبال کرده است.

به نوشته این روزنامه، کویت مدت‌هاست برای وساطت تلاش می‌کند، اما این بار احتمال موفقیت آن بیش از گذشته است. کویت سعی دارد تا پیش از نشست سالانه سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه که ماه آتی برگزار می‌شود، طرف‌های بحران را راضی کند تا به طور علنی اختلافات را حل و فصل کنند و در این راستا هر یک از کشورها باید از برخی مواضع خود کوتاه بیایند.

الاخبار در ادامه نوشت که «نواف الاحمد» امیر جدید کویت از سه هفته گذشته میانجیگری خود را شدت بخشیده و در این راستا نشست‌های محرمانه‌ای در سطح وزرای خارجه انجام گرفته است. در این راستا «سامح شکری» وزیر خارجه کویت سه روز در کویت مانده است تا در خصوص طرح مورد نظر کویت به گفت‌وگو بپردازد. طرحی که از قاهره می‌خواهد موضع خود را در قبال اخوان‌المسلمین و همچنین شبکه الجزیره تلطیف کند. از این شبکه قطری نیز خواسته شده تا از شدت بیان خود در قبال دولت مصر بکاهد و رسانه‌های مصری نیز باید اقدام متقابل انجام دهند.

طرح کویت همچنین شامل بازگشت روابط به پیش از آغاز بحران در تمامی سطوح است. در این راستا باید پروازها از سر گرفته شود و شهروندان قطری بتوانند آزادانه به چهار کشور سفر کنند و فعالیت‌های تجاری از سرگرفته شده و مرزها بازگشایی شوند. همچنین قطر کمک مالی به بحرین برای عبور از بحران اقتصادی ارائه دهد.

منابع مطلع به روزنامه الاخبار گفته‌اند که کویت به تمامی کشورهای دخیل در بحران برای پذیرش توافق فشار می‌آورد و پیش‌نویسی توافق شده با «سامح شکری» در ماه جاری، به قاهره ارسال شده تا بررسی بیشتری روی آن صورت گیرد. عبدالفتاح السیسی نیز در دیدار با «احمد ناصر الصباح» وزیر خارجه کویت که برای پیشبرد طرح به قاهره رفته بود، از بازگشت وحدت عربی استقبال کرده، اما گفته است که باید مراقب «کارشکنی» قطر بود و دوحه را به بی صداقتی در خصوص این توافق متهم کرده است.

الاخبار در ادامه نوشت که کویت در حالی نقش میانجیگری را بر عهده گرفته که تلاش زیادی می‌کند که حد میانه را نگه دارد. به خصوص اینکه اسلامگراها در پارلمان این کشور، بر روی سیاست خارجی کویت تأثیرگذار هستند و کویت تنها کشوری عربی حاشیه خلیج فارس است که پارلمان تا حدودی در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارد.

از سوی دیگر، یکی از دلایل تمایل عربستان و امارات برای حل بحران، سوگیری عمان به سمت قطر است و «هیثم بن طارق» سلطان جدید عمان به دلیل بحران اقتصادی کشورش بیش از گذشته به دوحه نزدیک شده است.

این روزنامه لبنانی همچنین نوشت که عربستان سعودی بیش از امارات و مصر به پایان این بحران علاقه‌مند است تا از این رو ضمن اینکه می‌تواند تمرکز خود را بر روی بحران یمن بگذارد، موجبات رضایت دولت «جو بایدن» را نیز فراهم سازد. دولتی که سعودی‌ها از رفتار احتمالی وی در قبال «محمد بن سلمان» بیم دارند.

موافقت عربستان با عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی این کشور

روزنامه "یدیعوت آحارونوت" به نقل از منابع اعلام کرد که عربستان در ابتدا با این امر مخالفت کرده و علت آن را دلایل فنی بیان کرده بود.

این روزنامه پیش بینی کرده بود که پرواز هواپیمای اسرائیلی که قرار است به عنوان اولین پرواز تجاری اسرائیل به امارات در تاریخ ثبت شود، در صورت عدم اجازه عربستان برای عبور از حریم هوایی این کشور، با تهدید لغو شدن روبرو است.

روزنامه اسرائیل الیوم نوشت که موافقت عربستان با این مساله در پی فشارهای آمریکا و مداخله جارد کوشنر، مشاور کاخ سفید صورت گرفت.

روز دوشنبه یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که عربستان پس از گفتگوهای مقامات سعودی و جارد کوشنر موافقت کرد که هواپیماهای تجاری اسرائیلی از حریم هوایی آن برای سفر به امارات عبور کنند.

کوشنر و آوی برکوویتس و برایان هوک، فرستادگان ایالات متحده به خاورمیانه بلافاصله پس از ورود به عربستان برای گفتگو، موضوع را مطرح کردند.

امضای توافقنامه نظامی میان آمریکا و قطر

قطر و آمریکا در چارچوب توافقنامه اجرایی بین وزارتخانه‌های دفاع دو کشور، توافقنامه نظامی در زمینه فعالیت‌های دریایی امضا کردند.

بر اساس این گزارش؛ قطر و آمریکا در چارچوب توافقنامه اجرایی بین وزارتخانه‌های دفاع دو کشور، توافقنامه نظامی در زمینه فعالیت‌های دریایی امضا کردند.

عبدالله حسن السلیطی فرمانده نیروی دریایی قطر از جانب دوحه و ساموئل پاپارو فرمانده نیروی دریایی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه از جانب واشنگتن توافقنامه را در حضور غانم بن شاهین الغانم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قطر امضا کردند.

همچنین عبدالعزیز صالح السلیطی رئیس هیئت همکاری بین المللی نظامی قطر و گریتا سی هولتز کاردار سفارت آمریکا در قطر و شماری از افسران نیروی مسلح قطر در این مراسم حضور داشتند.

در حاشیه مراسم امضای این توافقنامه، غانم بن شاهین الغانم رئیس ستاد نیروهای مسلح قطر با ساموئل پاپارو فرمانده نیروهای دریایی فرمانده مرکزی آمریکا در خاورمیانه دیدار کرد و طرفین همکاری نظامی میان دو کشور و راههای توسعه آن‌را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

این سفر یک هفته پس از آن روی می‌دهد که کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز هفته گذشته به دوحه رفت و با مقام‌های نظامی این کشور دیدار کرده بود.

حدود ۱۳ هزار نظامی آمریکایی که بیشتر آنان در نیروی دریایی مشغول فعالیت دارند، در پایگاه العدید واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب دوحه؛ پایتخت قطر حضور دارند.

آمریکا از این پایگاه که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در خاورمیانه است، برای حمله به مواضع گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق استفاده کرده است.

برگزاری نشست شورای امنیت درباره توافق هسته‌‌ای با ایران

 «جری متیوز ماتجلا» نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، اعلام کرد که این شورا در تاریخ 22 ماه جاری میلادی (2 دی ماه) نشستی را درباره توافق هسته‌ای با ایران برگزار خواهد کرد.

توافق هسته‌ای برجام که در سال 2015 با مذاکره بین ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (موسوم به کشورهای 1+5) حاصل شد قرار بود در ازای کاهش تحریم‌ها علیه ایران به ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور منجر شود، اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، اردیبهشت‌ماه سال 1397 آن را نقض کرده و از آن خارج شد.

ایران نیز در واکنش به خروج یک طرفه آمریکا از توافق هسته ای اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کرده است. پیشتر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته بود که تهران آمادگی مذاکره با طرف‌های دیگر برجام را دارد، اما در عین حال تا حصول نتیجه لازم به روند کاهش تعهدات هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

اتهام ‌پراکنی وزرای خارجه آمریکا و بحرین علیه ایران

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «عبداللطیف الزیانی» همتای بحرینی او، روز سه‌شنبه، در نشست مجازی گفت‌و‌گوی راهبردی دو کشور حضور پیدا کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه سعودی «العربیه»، وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس گفت که این کشور و بحرین در مبارزه علیه «تروریسم» با یکدیگر همکاری دارند.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش یکی از حامیان بزرگ تروریسم در خاورمیانه است، در ادامه اظهاراتش با اتهام‌زنی به ایران مبنی بر حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی مدعی شد که تحریم‌های آمریکا، ایران را از این اقدام بازداشته است.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله یمن و سوریه دخالت دارد و با فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی و مشارکت در محاصره یمن باعث کشته شدن هزاران زن و کودک بی‌گناه شده است، در این نشست مدعی شد که «ایران بزرگترین تهدید برای منطقه و جهان است».

در مقابل وزیر خارجه بحرین گفت: «شراکت با آمریکا سنگ بنای امنیت خلیج [فارس] بود». او نیز همچون پامپئو در ادامه با اتهام‌زنی به ایران مدعی شد که این کشور «مقاصد پلیدی» در قبال منطقه دارد.

عبداللطیف الزیانی همچنین مدعی شد که ایران «یک چالش امنیتی» برای منطقه است و از جامعه بین‌الملل خواست که به اعمال فشار بیشتر علیه ایران ادامه دهد.

الزیانی همچنین مدعی شد که توافق صلح با اسرائیل به «بازترسیم خاورمیانه» کمک خواهد کرد و این کشور به دنبال شکوفایی بیشتر کشورهای منطقه است.

بحرین و رژیم صهیونیستی اخیرا با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری فعلی آمریکا عادی‌سازی کامل روابط خود را اعلام کردند.

علی‌رغم آنکه مقام‌های کشورهای سازش‌کننده اصرار دارند که در مقابل تعلیق اشغال کرانه باختری با تل‌آویو روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کرده‌اند؛ اما مقام‌های رژیم صهیونیستی بارها تأکید کرده‌اند که مسئله الحاق کرانه باختری کماکان در دستور کار قرار دارد و تنها مدتی به حال تعلیق در آمده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی محسن فخری زاده پروتکل الحاقی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین محدودیت های کرونایی محسن فخری زاده پروتکل الحاقی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها اسرائیلی از حریم هوایی حریم هوایی این کشور موافقت عربستان وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته توافقنامه نظامی شورای امنیت نظامی میان علیه ایران مدعی شد خلیج فارس دو کشور برای حل هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۸۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خلیج فارس را «نامی جاودانه و میراثی جهانی» توصیف کرد و نوشت «در تاریخ ایران دهم اردیبهشت روزی است که یادآور از خودگذشتگی‌های مردمانی دلاور که با مجاهدت خود، پایان اشغال و استعمار پرتغالی بر سواحل جنوبی را پس از سال‌ها رقم زدند».

وزیر خارجه ایران در پیام خود به مناسبت «روز ملی خلیج فارس» نوشت: خلیج‌فارس پهنه بی‌نظیر مواصلاتی میان اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است و از نظر راهبردی، بخشی از یک نظام ارتباطی مهم جهانی است که اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند را در بر دارد. اهمیت خلیج فارس در ابعاد تاریخی، تمدنی، جغرافیایی، فرهنگی و از  جهات گوناگون اقتصادی، سیاسی، حمل‌ونقل، انرژی و ژئوپلیتیک از توضیح و تکرار بی‌نیاز است. به همین دلیل است که اهمیت این پهنه آبی در سراسر جهان بسیار قابل توجه است.

او با اشاره به اینکه «در نگاه و باور جمهوری اسلامی ایران، امنیت مقوله‌ای پیچیده، متکثر، چند بعدی و تفکیک ناپذیر است که صرفاً با همکاری دست جمعی و از طریق تقویت پیوندها و ایجاد سازوکارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محقق خواهد شد»، نوشت: در همین راستا معتقدیم امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این مسیر، استثناء و تجاهل نسبت به هیچ کدام از کشورها پذیرفته نیست و جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارائه پیشنهاد و ابتکار در این حوزه‌ها، همواره پیش‌قدم بوده است.

دیپلمات عالی‌رتبه ایران با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارزش‌ها و پیوندهای مشترک با مردم منطقه همواره در کلیه زمینه‌ها از پدیده‌های زیست محیطی و گردشگری گرفته تا امنیت نظامی و روابط اقتصادی آماده همکاری و در اختیار قرار دادن ظرفیت‌ها و مزیت‌های خود در مسیر توسعه پایدار خلیج فارس بوده است»، تاکید کرد که ایران «با برخورداری از ظرفیت‌های گسترده خدادادی و کسب پیشرفت‌های گسترده در عرصه‌های مختلف، آمادگی دارد تا این دستاوردها را در خدمت به صلح، ثبات، توسعه و پیشرفت منطقه و ارزش‌های مشترک دیرپای آن قرار دهد».

امیرعبداللهیان در ادامه نوشت: هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده اما در عین حال خلیج فارس محملی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است. از همین رو، دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و نصب‌العین قرار دادن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، بازتعریف و بازتنظیم روابط با همسایگان را مد نظر قرار داد و نه در شعار بلکه در عمل نشان داد که مجدانه به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی و صلح و ثبات در منطقه از راه تعامل و گفتگو بین دو ساحل این گستره آبی است.

وزیر خارجه ایران ویژگی مهمی که وجه شناسه امروز برای خلیج‌فارس است را «روحیه مبارزاتی ساحل‌نشینان سلحشور که اشغال و حضور بیگانگان را برنمی‌تابند» توصیف کرد و ادامه داد: بخش اعظم نابسامانی‌های موجود در خلیج فارس به واسطه دخالت و حضور قدرت‌های خارجی در منطقه بوده که درک سطحی، برداشتی نادرست و منفعت محور از تحولات آن دارند. دخالت و نقش‌آفرینی کشورهای فرامنطقه‌ای نه تنها موجب ثبات و امنیت مردمان این دیار نشد، بلکه مسیر همکاری‌های مسالمت‌آمیز را به مواجهه و واگرایی سوق داد.

او نوشت: در حالی‌که آمریکا و غرب به دنبال فروش تسلیحات بیشتر و متنوع‌تر به کشورهای منطقه هستند، جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به نفس، عقلانیت سیاسی، رفتار مسولانه و روابطی مودت‌آمیز به دنبال اتصال جنوب این پهنه تاریخی به آسیای میانه، قفقاز و دریای سیاه بوده تا منافع همه ملت‌های منطقه را مورد توجه قرار دهد. ایران، به عنوان یک کنشگر بزرگ و توانمند، با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم خود و ایمان به توانمندی‌های نهفته در خلیج فارس و داشته‌های کشورهای این حوزه، برای کمک به پیشرفت و تعالی ملل مسلمان منطقه اطمینان کامل دارد. فراموش نکنیم ما با همه تمایزها و تفاوت‌های فرهنگی، زبانی، نژادی، مذهبی و فکری قرن‌هاست در کنار یکدیگر زیست مشترک داشته‌ایم و به یقین برای نسل‌های آینده نیز باید سرنوشتی مشترک توام با همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی اجتماعی را به ودیعه بگذاریم.

امیرعبداللهیان همچنین نوشت: اینک با درک و مطالعه این تجربه، جمهوری اسلامی ایران بر آن است تا در مشورت و همکاری با همسایگان خود یک الگوی بومی برای ثبات و امنیت منطقه استراتژیک غرب آسیا را پیشنهاد کند. در این خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی آن را دارد تا در همفکری و جلب نظرات سازنده مراکز مطالعاتی و اندیشمندان صاحب نام کشورهای منطقه، نگرش مفهومی مورد نظر را غنا بخشد.

وزیر خارجه ایران به حوادث غزه و حملات رژیم صهیونیستی به مردم این باریکه نیز اشاره کرد و نوشت: امروز در حالی نام جاودان خلیج فارس را گرامی می‌داریم که تحولات مهمی در اطراف ما به ویژه در شامات که ارتباط تاریخی با خلیج فارس دارد در جریان است. قطعا دفاع از فلسطین و فروکاستن از آتش افروزی رژیم صهیونیستی تاثیرات مثبتی در منطقه مهم و حساس خلیج فارس نیز خواهد داشت.

امیرعبداللهیان در پایان ابراز امیدواری کرد که «خلیج فارس همواره امن، با ثبات و پر رونق محیطی برای آرامش مردمان شمال و جنوب آن باشد».

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • یک‌روز برای خلیج همیشه فارس
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه