با «مرگ قسطی» به زندگی افراد سرک بکشید
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۹۰۰۷
زبان سلین در این کتاب، ساده اما بسیار آشفته است. او در مصاحبهای در مورد زبان کتابهای خود اینطور میگوید: «من همانطور که حرف میزنم مینویسم.»
به گزارش جنوب نیوز، عنوان «مرگ قسطی» خود شعری است و داستانی و معنایی از رنجی به نام زندگی. رنجی که گرچه سراسر ملال نیست، لحظات کوتاه شاد آن را بهسختی میتوان یافت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نهالی را تصور کنید که در اولین سالهای رشد خود از امداد باغبانی چیرهدست محروم بوده، ناگزیر زیر بار سنگینی اولین شاخ و برگهای خود خمیده است و حال پس از گذشت سالها، تلاش او برای قد کشیدن و تصاحب سهم بیشتری از آفتاب بیاثر مانده. نه پناهی برای آشیان ساختن است و نه سایهای برای آرمیدن.
شخصیت اصلی داستان، فردینان، پسرک جوانی است که طی سالها به این باور میرسد که اگر دیگران ریشه ناکامیهای زندگی را در ذات او میجویند، پس باید جهانی پلید و سیاه در وجود خود داشته باشد. میآموزد که باید بهخاطر تمام اتفاقات ناگوار پیرامون خود شرمگین باشد و این شرم را تا آخرین لحظه در خود حس میکند. تا آنجا که برای دوری از ملامت دیگران همراهی با شخصیتهایی که جایی در دلش ندارند را وظیفه خود میداند.
وقایع داستان در فضای زندگی طبقه محروم جامعه رخ میدهد و فقر، عنصر مهمی است که بر سراسر داستان سایه انداخته و تمام شخصیتها را کم و بیش به خود دچار کردهاست؛ خلأیی که حسرتی مدام در شخصیت فردینان میسازد و زندگی او را با جستوجویی بیپایان برای به دستآوردن آسایش و رفاهی نسبی گره میزند. او بهدنبال یافتن شغلی مناسب با شخصیتهایی از شهرها و جوامع مختلف همراه میشود و تجربه سالها زندگی را در مدت کوتاهی توشه راه میکند و در پایان چیزی که او بیش از هرچیز با آن آشنا میشود شکست است. شکست و اهمیت تلاش دوباره.
زبان سلین در این کتاب، ساده اما بسیار آشفته است. او در مصاحبهای در مورد زبان کتابهای خود اینطور میگوید: «من همانطور که حرف میزنم مینویسم.» درحالیکه حتی میتوان گفت او همانطور که فکر میکند مینویسد؛ چرا که اثری از تلاش برای نظمدهی و معیارنویسی در جملات او به چشم نمیخورد. مهدی سحابی، مترجم کتاب، این ویژگی زبانی سلین را بهخوبی حفظ کرده و به ما اجازه داده سبک نویسنده را دریافته و از آن لذت ببریم. او با وقوف کامل بر قصد نویسنده از انتخاب این شیوه نگارش، سعی کرده تا تفاوتهای زبانی نویسنده را بیکم و کاست به مخاطب منتقل کند.
سلین با آدمی و زشتیهای رفتاری و شخصیتی او بدون تعارف برخورد میکند و نشان میدهد انسانها چطور در شرایط گوناگون ابعاد تاریک خود را بروز میدهند و دست به اعمالی شنیع میزنند. در قسمتی از داستان میخوانیم: «توی زندگی همینکه وضعمان یکخرده بهتر میشود همه فکرمان میرود دنبال کثافتکاری.»
او شخصیتها را با تمام وجوه مثبت و منفیشان میپذیرد و به ما میگوید ما نیز شاکلهای از نقاط قوت و ضعف هستیم که توسط دیگران و جامعه خود پذیرفته شدهایم. در طول داستان درمییابیم که او مایل به خلق هیچ شخصیت سفید یا سیاهی نبوده و انسانها را همگی ترکیبی از این دو رنگ میداند.
اگر در وهله اول با کتابی چنین پرحجم مواجه شوید، گمان خواهید کرد خواندن آن با لحظاتی کسالتبار همراه خواهد بود، اما اتفاقات و رخدادهای مهم داستان یکی پس از دیگری شما را به ادامه دادن آن ترغیب میکند؛ بهطوریکه حتی اگر اهل رمانهای بلند و پر شرح و تفسیر نباشید، از خواندن این کتاب خسته نخواهید شد.
با اینکه مرگ قسطی در فراز و نشیب زندگی شخصیتها در هر سنی سرک میکشد و از تلخی و شیرینی آن سخن میگوید، اما ادبیات نهچندان فاخر طبقه محروم داستان باعث میشود که این کتاب برای هر سنی از مخاطبان قابل توصیه نباشد.
*اسما ساجدی پویا نویسنده / ویژه نامه قفسه / روزنامه جام جم
منبع: جنوب نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۹۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمیتوانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود میکند
مراسم رونمایی از کتاب «چالشهای تاریخی» پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403) با حضور جمعی از شخصیتهای سیاسی و فرهنگی در کتابخانه ملی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار جماران، مشروح سخنان حجتالاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در این مراسم را میتوانید «اینجا بخوانید».
به گزارش خبرنگار جماران، عباس سلیمی نمین نیز در این مراسم با بیان اینکه تاریخ هر ملت موجب انسجام آن ملت و رقم خوردن وحدت در آن جامعه است، گفت: شخصیتهای تاریخآفرین هم منشأ وحدت به حساب میآیند. به همین دلیل است که قدرتهای زیادهخواه و سلطهطلب در صدد مخدوش کردن تاریخ ملتها و خدشه وارد کردن بر شخصیتهای تاریخساز ملتها هستند.
نویسنده کتاب «چالشهای تاریخی»، افزود: دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مفتخر است که کار خودش را در سال 1380 با دفاع از شخصیت تاریخساز معاصر ملت ایران آغاز کرد. کتاب «پاسداشت حقیقت»، در برابر هجمههای سازمان یافته به امام درباره خاطرات آیتالله منتظری به نگارش درآمد. بعد از نگارش این کتاب نتوانستیم از سد صدور مجوز وزارت ارشاد عبور کنیم و خوشبختانه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با استفاده از یک بند قانونی توانست مشکل را حل کند و مجوز انتشار این کتاب را بدهد.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد از کتاب «چالشهای تاریخی» دفاع از امام خمینی(س) است، اظهار داشت: اگر بخواهیم پژوهشگر و مورخ بدون آزادسازی اسناد وظیفه خودش را به خوبی انجام بدهد، انتظار دقیقی نیست. متأسفانه امروز به دلیل بخلورزی مراکز اسنادی و اینکه اسنادی که ثروت ملت است را ثروت خودشان میپندارند، کار پژوهش بسیار سخت شده و دشوارتر اینکه شخصیتهایی که در جایگاههای مهم و تعیین کننده از جمله مراکز فرهنگی هستند، مطالعه نمیکنند و بنابراین نمیتوانند به درستی از اهل قلم حمایت کنند.
سلیمی نمین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه هرگز نقد را موجب انسداد ارتباط ندانستهام، گفت: مسائل فرهنگی را نمیتوانیم یک سویه حل کنیم و به خصوص برای جوانان امروز بحث دو سویه میتواند یک مقداری عدم اعتمادهای شکل گرفته را برطرف کند. این مهم است که بدانیم افرادی که طور پنهان مرتب دارند کار میکنند. ولی ما در مورد نخبگان خودمان کار نمیکنیم؛ البته تودههای مردم را هم رها کردهایم. جای تأسف است که با مسئولینی مواجه میشوم که کتاب نمیخوانند. وقتی بر کتاب اشراف نداشته باشید، طبیعتا نمیتوانید در کشور جریان سازی داشته باشید و دیگران را به کتابخوانی تشویق کنید. امروز ظاهرا جوانان و دانشجویان از همه مظلومتر هستند؛ مقصرین اصلی کسانی هستند که در جایگاههای مهم قرار دارند و حاضر نیستند کتاب بخوانند و از طریق مطالعه بر جریانهای جاری جامعه مشرف شوند. اگر اینها جریان سازی کنند، دانشجو دنبال این جریان سازی حرکت خواهد کرد.
وی تأکید کرد: تا کسانی به اوج کارهای اجرایی میروند و همچنان در اوج کارهای اجرایی بودن را میپسندند، یک معضل جدی در کشور به وجود میآورد. مثلا افرادی که چند دوره رئیس جمهور یا رئیس مجلس بودهاند، خودشان داوطلبانه ورود به عرصههای فکری را انتخاب کنند تا به جامعه این گونه القا شود که عرصه فرهنگ به مراتب بالاتر از کار اجرا است. ولی وضعیت ما این گونه است که فقط مسائل اجرایی را دارای اهمیت میدانیم و اگر کسی یک گوشه بنشیند و تحقیق کند، یک عده پست میدانند. تا این تفکر بر جامعه حاکم باشد، انتظار تحول نداشته باشید.
به گزارش خبرنگار جماران، محمدحسین صفار هرندی نیز در این مراسم گفت: دهه 70 از زبان عناصر ضد انقلاب خواندم که لازم نیست کار سیاسی و مبارزه سیاسی کنیم و کافی است با نسلی که از دوره انقلاب فاصله دارد وارد گفتوگو شویم و اطلاعات آنها در زمینههای تاریخ و فرهنگ را منطبق با آنچه خودمان درست میدانیم، تنظیم کنیم. اگر آنها این گونه مطالب را از ما دریافت کردند، عمل سیاسی را خود آنها انجام خواهند داد. به نظرم این کار را هوشمندانه انتخاب کردند و خیلی ظریف شرارت در پیش گرفتند؛ و موجی از کتابهای که روایت تاریخی معوج و منحرف از حقیقت در آنها صورت گرفته بود راه افتاد. بعد از آن عدهای که غیرت انقلابی و دینی داشتند، آستین بالا زدند و کارهای مفیدی را شروع کردند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: غیرت و حساسیتی در آقای سلیمی روی انقلاب و ارائه تصویر روشن و درست از حضرت امام یافتم و این روحیه ایشان را تحسین میکنم. انصافا هم حساسیتهایی که به خرج دادهاند در نقاط درستی بوده است. یعنی جاهایی است که اگر آدم اجازه بدهد این انحراف مستقر شود و پاسخ در خور به آن داده نشود، به تدریج تبدیل به یک حقیقت دروغین میشود و نسلهای آینده شاید خیلی سخت بتوانند حقیقت راستین را پیدا کنند. تا فرصت هست و هنوز نسلی که خالق بسیاری از واقعیات تاریخی ما بودند در قید حیات هستند، باید این کارها صورت بگیرد و از آنها کلامی دریافت شود.
وی تأکید کرد: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود میکند. آنهایی که زدن امام را انتخاب کردهاند، درست فهمیدهاند که چطور میشود همه چیز را تباه کرد. ما امام را در همان چهره قدسی دیدیم و شیفته او شدیم و این شیفتگی عدهای را روی میادین مین برد. به این اعتبار دنبال امام راه افتادند که او را نایب امام زمان(عج) و پیامبر(ص) میدیدند و از ابتدا تا انتها از او غیر صدق ندیدند. همان چیزی که اول گفته بود را روز آخر هم گفت؛ بر خلاف بعضی از ما که میگوییم هر روزی در شأنی هستیم. امروز ممکن است چیزی بگوییم و فردا به اقتضا حرفمان را عوض میکنیم.
صفارهرندی افزود: کسانی که معاصر ما هستند و معاصر پیشینیان ما نبودهاند، تاریخ را از روی آثار میبینند. باید در همین نقطه این حساسیت را نشان داد و گفت اگر یک روزی رادیو اسرائیل محل انعکاس منویات یک شخصیت برجستهای میشود که از شاگردان امام بوده و به قدری برجستگی داشته که بزرگان قوم فکر میکردند در آینده پس از امام باید او فرد جایگزین باشد، آنجا آدم میفهمد که تحریف تاریخی چقدر خطرناک است. باید معلوم شود که از کجا انحراف شروع شد. امام میگوید بیت خود را از آمد و شد لیبرالها و منافقین پاک کنید تا سالم بماند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه قشر وسیعی از جوانان ما اهل مطالعه نیستند. باید برای دعوت به خواندن کتاب همت کرد و راههای بیشتر و بهتری برای این الفت و انس پیدا کرد. در کتاب آقای سلیمی میشود گمشدههایی را پیدا کرد و گرههای ذهنی اینجا گشوده میشود. باید راه تبلیغ کتاب را پیدا کنیم. اگر توانستیم به جامعه بگوییم چاره مشکل ذهن تو در اینجا هست، کتاب خریدار بیشتری پیدا میکند.
به گزارش خبرنگار جماران، در پایان این مراسم با حضور حجتالاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی و جمعی از مهمانان این مراسم، از کتاب «چالشهای تاریخی» رونمایی شد.