Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@23:20:46 GMT

عدم تحقق مطالبه رهبری در افزایش اعتبارات تحقیقاتی

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۹۴۰۱

عدم تحقق مطالبه رهبری در افزایش اعتبارات تحقیقاتی

به گزارش خبرگزاری مهر،  حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با حضور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی دبیر این شورا دیدار و گفتگو کرد.

دکتر عاملی به اشاره به سوابق فرهنگی دکتر حاجی بابایی در حوزه‌های فرهنگی حضور وی در جایگاه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را منشا اثر مثبت برای حوزه علم و فناوری و فرهنگ کشور خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلس بعضا به مصوبات شورا توجه نمی کند

وی در ادامه جلسه جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد توجه قرار داد و گفت: فلسفه وجودی شورا و آثار مصوبات این شورا در پیشرفت علم و فرهنگ کشور بعضا در مجلس مورد توجه قرار نمی‌گیرد که باید برای نهادینه شدن این جایگاه فراقوه‌ای تدبیر شود.

عاملی تاکید کرد: همچنین از طرف دیگر رکن بودن مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری کشور صیانت شود و اقدامی صورت نگیرد که موجب تضعیف آن شود.

عدم تحقق مطالبه رهبری در افزایش اعتبارات تحقیقات

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس برنامه ششم باید سهم اعتبار تحقیقات کشور به ۴ درصد می‌رسید که این مهم مورد تاکید و مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده است که همچنان شاهد عدم تحقق آن هستیم و امسال این سهم ۸۰ صدم یک درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: ما باید به نهادهای علمی یعنی آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور اهمیت فراوان دهیم که آثار تقویت آنها در هم بخش های مرتبط با سلامت و پیشرفت کشور مشهود خواهد بود.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به سرانه هزینه کرد برای مهد کودک در استرالیا که ۱۲۵۰۰ دلار است اشاره کرد و گفت: ما هزینه ای برای این حوزه‌ مهم و راهبردی نمی‌کنیم که زیرساخت اصلی فرهنگ و اقتصاد کشور در پرورش کودک سالم و صالح نهفته است.

عدم وجود نگاه بلند مدت به بخش فضای مجازی

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع فضای مجازی و عدم وجود نگاه بلند در کشور به آن گفت: رفع تبعیض اجتماعی، عدالت و... در کشور از طریق فضای مجازی محقق می‌شود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن مباحث جدی را داشته‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طراحی سکوی ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی در این شورا گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که حوزه‌های فضای مجازی و بسترهای ایجاد شده در آموزش عالی، وزارت بهداشت و... دچار پراکندگی هستند که سکوی ملی آموزشی تربیتی و پژوهشی برای ۴ حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و آموزش و پرورش ظرفیت برای هم افزایی و استفاده بهینه از ظرفیت ها خواهد بود.

وجود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون وب‌سایت در دنیا

عاملی گفت: در دنیا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون وب‌سایت با حداقل تاثیرگذاری داریم ولی هیچ کدام آنها به تنهایی دارای اثرگذاری نیستند و تجمیع آنهاست که قدرت ایجاد می‌کند و منابع تاثیرگذار قدرت در فضای مجازی بسترهایی هستند که با تجمیع این داده‌ ها ایجاد قدرت کرده‌اند.

وی افزود: به‌عنوان مثال دانشگاه‌های کشور تک به تک اقدام به خرید منابع کتابخانه‌ای می‌کنند در حالیکه اگر همه آنها در قالب یک کنسرسیوم خرید کنند قطعا موفقیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح مبلغ کم بودجه حوزه فرهنگ در بودجه کل کشور گفت: بودجه کل حوزه فرهنگ در کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان است که ۱۴۰ هزار تومان سرانه یعنی روزانه ۱۰۰ تومان می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ضرورت دارد این تخصیص بودجه با سیاست‌های کلان کشور انطباق بیشتری داشته باشد، گفت: در حوزه فرهنگ در حکمرانی دچار پراکندگی هستیم و در سهم بودجه نیز با کمبود مواجه هستیم و البته در حوزه فرهنگ و علم و فناوری نیاز به بازمهندسی در نظام حکمرانی داریم.

عاملی گفت: سهم حوزه فرهنگ نسبت به کل بودجه در سال ۹۳ تا ۹۷ یک درصد بوده و در سال ۹۸  هفت دهم درصد و در سال ۹۹ نیم درصد کل بودجه شده است.

وی افزود: ۸۰ درصد بودجه فرهنگ هزینه حقوق و دستمزد می‌شود و متاسفانه مبلغی برای پژوهش، مطالعه و عملیات بسیار ناچیز است. این بدین معناست که در نظام بودجه ریزی ما تامین اعتبار برای کار اداری فرهنگ می کنیم.

پیش بینی سامان دهی آموزش عالی در مصوبه جهش تولید

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود پیرامون نکته مطرح شده توسط دکتر حاجی‌بابایی برای سامان‌دهی آموزش عالی گفت: در مصوبه جهش تولید که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شده است سامان‌دهی و بازمهندسی آموزش عالی کشور دیده شده است.

وی تصریح کرد: به‌روزرسانی نقشه جامع علمی کشور که ماموریت‌های جدید برای این حوزه طراحی می‌شود نیز در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 5085946 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی مجلس شورای اسلامی محسن فخری زاده دانشگاه های علوم پزشکی حمله تروریستی سازمان سنجش وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون دکتری تخصصی دانشگاه ها ویروس کرونا دوره های فراگیر ارشد دانشگاه پیام نور روز دانشجو فراگیر پیام نور وام دانشجویی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی حوزه فرهنگ فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۹۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیصد و نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست حجت الاسلام رستمی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پیش از دستور این جلسه با تاکید بر تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر اظهار کرد: در تدوین این بسته باید هماهنگی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط مدنظر باشد.

وی ادامه داد: در تدوین این بسته به هنرستان‌های هنر توجه شود چراکه باید موضوع به صورت پایه‌ای مدنظر باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر پس تدوین، به اطلاع فعالان حوزه هنر برسد، همچنین در تدوین این بسته از ظرفیت فرهنگستان هنر نیز استفاده شود.

در ادامه حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواستار تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر در قالب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شد.

از این رو مقرر شد دکتر ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره، بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه­های هنر با قابلیت اجرا در سه سطح (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) را تدوین و جهت طرح در جلسه شورا به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارسال کند.

در ادامه جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با موضوع ارائه گزارش سامانه فرنما براساس درخواست دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در راستای اجرایی سازی راهبرد ۳، ۱۱ و ۲۱ نظام فرهنگی ـ تربیتی سند دانشگاه اسلامی ادامه پیدا کرد. در این جلسه معاون فرهنگی وزیر علوم گزارشی از وضعیت سامانه «فرنما» که مربوط به فعالیت فرهنگی دانشجویان کشور است، ارائه کرد.

عبدالحسین کلانتری در این گزارش بر سیاستگذاری شاهدمحور، ظهور فناوری­های نوین و توسعه رویکرد دیجیتال در عرصه  فرهنگی، افزایش رویکرد‌های داده محور، هوشمندسازی، حکمرانی باز و پلتفرمی، مشارکتی شدن حکمرانی تأکید کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مزایای سامانه فرنما را یکپارچگی داده­ها از فعالیت­های دانشجویی، تحلیل فعالیت­های فرهنگی، زمینه­سازی برای کشف ضعف­ها، افزایش تولیدات بومی و شبکه­سازی میان کنشگران فرهنگی اعلام کرد.

محمدابراهیم سقزچی دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه­ها و مراکز آموزشی با تشکر از معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازبینی و ارتقاء سامانه شد تا با فراهم شدن امکان مشارکت کنشگران، رتبه­بندی فرهنگی دانشگاه­ها، ارتباط با شبکه‌­های اجتماعی جهت بازنشر تولید محتوا‌ها و تحلیل کارشناسی و استخراج شاخص­‌ها، سامانه یکپارچه‌­ای در دسترس باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با استقبال از ارائه گزارش سامانه فرنما، خواستار رسانه‌­ای شدن اقدامات این معاونت شد و بر ارائه گزارش­‌های فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد.

حجت ­الاسلام والمسلمین رستمی ضمن تقدیر از گزارش معاونت فرهنگی وزارت علوم، با ضروری دانستن هم­افزایی نظام آموزش عالی کشور، افزودند طرحی صورت گیرد  تا از نظر فنی امکان تجمیع داده­‌های آموزش عالی و گزارش‌­گیری از سامانه فرنما برای سایر مدیران جهت مجموعه سیاست‌گذاری­‌های بعدی فراهم شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بوشهر نیز با سازمان نوسازی مدارس کشور
  • مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه
  • مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری