Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:38:11 GMT

کتاب ناشنوایی که می‌شنید در ایلام چاپ شد

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۳۹۶۳

کتاب ناشنوایی که می‌شنید در ایلام چاپ شد

این نویسنده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتاب پیرامون کودکان و نوجوانان دارای معلولیت بوده که توسط نشر باشور منتشر و تصویرگری آنرا آمنه پورخلیل و بهاره الیاسی انجام داده اند.

وی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از دانش تجربی کارشناسان خبره در این راستا در جهت تقویت علمی آثار برای کودکان دارای معلولیت، تاکید کرد: ناشنوایی که می‌شنید در قالب داستانی کوتاه برای کودکان دارای نیازهای ویژه با رعایت توان ذهنی و درک آن‌ها نوشته شده که در آن به برخی از قابلیت ها و توانایی های کودکان معلول با نگاهی امیدآفرین و روحیه بخش به زبان داستان پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: ناشنوایی که می شنید! نخستین کتاب برای کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص در استان ایلام است که با حمایت مالی موسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام منتشر و به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه استان اهدا شده و تمام درآمد ناشی از فروش آن و نیز حق تالیف نویسنده در تمام چاپ ها برای کودکان و نوجوانان معلول اهدا و تقدیم شده است.

وی ادامه داد: در عالم واقع و با رعایت تکنیک‌ها و محتوا، بیشتر برای مخاطبانی عادی و معمولی نوشته، آفرینش و منتشر می‌شود و متاسفانه تاکنون توجه زیادی به نوع نیازهای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه (معلول)در تولید آثار ادبی نشده در حالی که کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه، از ادبیاتی مختص به خود در گستردگی و دامنه مناسب، بی‌بهره‌اند و تا کنون اقدامات کمی و کیفی مناسبی در این راستا صورت نگرفته است.

حاتمی با اشاره به انواع اختلالات و معلولیت‌های جسمی و حرکتی این کودکان افزود: با وجود تلاش‌های آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی و سازمان‌های دولتی دیگر و نهادهای مردم نهاد متاسفانه جامعه نسبت به این گونه کودکان و نوجوانان توجه زیادی ندارد و بیشتر نگاه ترحم‌آمیز به این عزیزان داشته در حالیکه این نوع نگاه، آسیب‌زاست و منزوی شدن و به دیگران متکی بودن را برای‌ کودکان و نوجوانان به دنبال دارد.

این منتقد ادبی گفت: علاوه بر این‌، نگرش ناصحیح، موانع ارتباطی، موانع قانونی و مشکلات حضور در جامعه عادی، بطور عمیق بر کیفیت و نوع زندگی و وضعیت اجتماعی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و اثرات مخربی به دنبال دارد.

به گفته وی، برای بازنمایی معلولیت در ادبیات کودکان و نوجوانان، توجه، دقت و اقدامات مناسب و موثری صورت نگرفته و تنها تعداد معدودی از نویسندگان و شاعران به این مقوله پرداخته‌ و آثاری را منتشر کرده اند که صرف نظر از نفس ارزشمند کار، کمیت آماری در این خصوص دغدغه آفرین است.

نویسنده رمان نوجوان «فرار...فرار...» افزود: بخشی از معلولیت، ناشی از پیامد جنگ ایران و عراق است بطوریکه در استان‌های مرزی و درگیر با جنگ ۸ ساله همچون ایلام، کرمانشاه، خوزستان و کردستان، همچنان بعد از گذشت سال‌ها از پایان جنگ، مین‌ها و بمب‌های به جا مانده از جنگ، قربانی می‌گیرند و قربانیان هم اغلب کودکان‌ هستند.

به گفته وی، خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی در آفرینشِ آثار ادبی برای چنین مخاطبانی در دو حوزه شعر و داستان و نیز ساخت فیلم های کوتاه داستانی و مستند رخ داده است.

نویسنده مجموعه ۳۰ جلدی «حکایت‌هایی از مرزبان‌نامه و الهی‌نامه» برای کودکان افزود: در ایران تعداد اندکی کتاب درباره کودکان و نوجوانان معلول نوشته شده که برخی از آن‌ها فاقد ارزش‌ها و عناصر ادبی، محتوایی و حتی ظاهری است که این مساله از سویی ناشی از عدم آگاهی و شناخت نویسندگان از زندگی افراد معلول و از سوی دیگر نویسندگان ما کمتر امکان ارتباط و تماس با کودکان معلول را دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کودکان دارای معلولیت یا در مراکز و مدارس خاص نگهداری می‌شوند یا در چارچوب خانه و اتاق محصورند ضروری است که بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی امکانات و اقدامات مناسب در جهت حضور هدفمند و با برنامه اهالی قلم از مدارس و مراکز هدف مهیا نمایند تا امکان آفرینش واقعی و به دور از تخیل صرف توسط مولفان محقق شود.

وی گفت: اگرچه در این راستا حضور و همکاری کارشناسان زبده و متخصص در حوزه ی کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص در کنار مولفان کاملا ضروری است.

وی در ادامه به تولید کتاب‌های صوتی اشاره کرد و گفت:  آنچه در دهه‌های اخیر در حوزه کودکان معلول به آن توجه بیشتری شده، تولید کتاب صوتی و برجسته برای آن‌هاست بطوریکه تولید و انتشار کتاب برای این مخاطبان، با معلولیت‌هایی همچون: لکنت زبان، فلج مغزی، مشکلات بینایی، عقب ماندگی ذهنی، گفتاری، حرکتی و غیره یک ضرورت فرهنگی، ادبی و اجتماعی و البته اخلاقی است.

حاتمی گفت: خوشبختانه کتاب‌های بریل و کتاب‌های گویا از جمله کتاب‌های مورد استفاده برای کودکان نابیناست که از سوی ناشران دولتی تولید و منتشر شده و در اختیار جوامع هدف قرار گرفته است.

حاتمی با یادآوری اینکه ادبیات در زندگی انسان، نقش مؤثر، ماندگار و سرنوشت ‌سازی داشته، گفت: مسئولیت اهالی قلم در قبال کودکان با نیازهای ویژه بسیار جدی‌تر و مهم‌تر خواهد بود، که باید تلاش شود تا این ضرورت را در سطوح گسترده‌تری در جامعه هدف توسعه دهیم و ادبیات ویژه کودکان معلول به جایگاه مناسب خود برسد.

۱۳آذرماه روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.
 

برچسب‌ها استان ایلام روز جهانی معلولان صنعت چاپ کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان ایلام روز جهانی معلولان صنعت چاپ کتاب استان ایلام روز جهانی معلولان صنعت چاپ کتاب اخبار کنکور کودکان و نوجوانان کودکان معلول نیازهای ویژه برای کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۳۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، تابستان سال ۱۴۰۲ فراخوان جشنواره از تهران ارسال و اطلاع رسانی به مراکز و گروه‌های اجرایی انجام گرفت که از این ۱۰ گروه، ۶ گروه از مراکز کانون پرورش فکری استان همدان هستند و چهار گروه آزاد شرکت کرده‌اند.

در پایان این جشنواره با نظر هیات داوران سه نمایش به عنوان کار برگزیده به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند که مرحله کشوری در شهریورماه برگزار خواهد شد.

گروه‌های شرکت کننده در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، عروسکی و خیابانی در گروه سنی کودک، نوجوان و ارشد حضور دارند که اکثرا از اعضای فعال مراکز کانون پرورش فکری استان همدان هستند.

دیگر خبرها

  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد