Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی «وظایف فردی و اجتماعی مسلمانان در مواجهه با بیماری کرونا» توسط مرکز اسناد فرهنگی آسیا وابسته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.  سخنرانان نشست مذکور آیت‌الله شیخ محمدجواد خالصی (عراق)، محمدعلی فتح‌الهی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ جمال حسین (میانمار)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین داود کیوورانگر keuveranger (اوگاندا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید نصرت علی‌جعفری (هندوستان) و کامیار صداقت‌ثمرحسینی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حاشیه سخنرانی‌ها نیز شعرخوانی استاد حسین کریمی مراغه‌ای و استاد عباس ثاقب (از پاکستان) درباره کرونا پخش شد. 

آیت‌الله خالصی از عالمان برجسته کاظمین و از اعضای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در سخنرانی خود توصیه‌هایی در مواجهه با بیماری کرونا ارائه داد و بر لزوم حفظ آرامش، حفظ روحیه و پیروی از دستورات پزشکان متخصص به‌مثابه یک واجب شرعی و ارتقای همبستگی اجتماعی با شاخص کمک و همیاری به یکدیگر در قبال بحران‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا تاکید کرد .

وی گفت: تحقق این مهم در وهله‌ی اول وظیفه علمای دین، فرهیختگان، سیاستمداران و دولت‌ها و به طور کلی هر انسان مسلمانی است.

محمدعلی فتح‌الهی رییس پژوهشکده‌ی مطالعات سیاسی، بین‌المللی و حقوقی، در سخنرانی خود به موضوع تهدید کرونا، فرصتی برای تأملات دینی پرداخت.

وی گفت: همه‌گیری کرونا فرصتی برای تجربیات جدیدتر دینی است که می توان آن را در سه حوزه‌ سرنوشت مشترک جهانیان، اولویت یافتن بهداشت و اهمیت یافتن روابط غیرفیزیکی (زندگی الکترونیک) مورد بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ‌جمال‌حسین مبلغ و نویسنده‌ی دینی و مدیر «انجمن علمی و فرهنگی حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) در میانمار» در سخنرانی خود، با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع و علمای اسلام در مورد بیماری کرونا و لزوم تبعیت از آن‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جهت از میان بردن زنجیره شیوع بیماری ویروس کرونا، بر دستورالعمل‌های پزشکی وزارت بهداشت نظیر استفاده از ماسک‌ و مواد ضدعفونی مورد تأئید مراجع پزشکی، شستشوی دست‌ها، قرقره و نظایر آن تأکید کرد.

دیگر محور مورد توجه سخنران، همیاری اجتماعی همچون کمک به فقیران جامعه، خواندن زیارت عاشورا و ادعیه نورانی صحیفه‌ی سجادیه بود که در بالا بردن روحیه معنوی مسلمانان و فائق آمدن بر مشکلات بیماری کرونا کمک بسزایی می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین داود کیوورانگر دارای دکترای اندیشه‌ی معاصر نویسنده و مترجم و مسئول بخش آفریقای ستاد اربعین به آموزه‌های دین در چگونگی برخورد با مصائب و سختی‌ها نظیر بیماری‌های فراگیر پرداخت و با بحثی قرآنی (حدید: ۲۲؛ شوری:۳۰ و بقره: ۱۲۴) به انواع مصائب و روش‌های مقابله با آن‌ها پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید نصرت علی جعفری، نماینده آیت‌الله شیخ عبدالله جوادی آملی در شبه قاره هند، با استفاده از آیات قرآن (آل عمران: ۹۲ و مائده: ۲) به تبیین این موضوع پرداخت که نیکی در انواع مختلف آن (وسیله‌ی مال، صله‌رحم، رسیدگی به بیماران، تأمین غذا و داروی ایشان) همگی بر مبنای این باور عمیق هستند که همچنان که انسان باید زندگی دیگران را نظیر زندگی خود دوست بدارد تا رضای الهی حاصل شود.

وی افزود: در همه‌ مواقع خصوصاً در موقعیت‌هایی مانند شیوع بیماری کرونا نباید از کمکِ فردی و اجتماعی به دیگران دریغ کرد و باید یکدیگر را یاری داد و در امور خیر سهیم شد تا علاوه بر آن‌که آسیبی به ایشان نرسد، خداوند نیز پاداش خوبی به ایشان عطا کند.

کامیار صداقت‌ثمرحسینی (دبیر علمی نشست) نیز در سخنرانی خود به موضوع کرونا پیش‌آگهی عصری پرخطر پرداخت.

وی در سخنرانی خود به مباحثی درباره‌ بازاندیشی درباره‌ خدمت نظام وظیفه، توجه ویژه به داوطلبان جهادی مبارزه با کرونا به مثابه سرمایه‌های ارزشمند کشور، تأکید بر محله‌محوری، ارتقای مباحث علم و دین پرداخت.

صداقت‌ثمرحسینی همچنین بر ضرورت ایجاد شبکه ملی مجازی (ملی به معنای واقعی کلمه) برای هر محله در سطح کشور تأکید کرد و گفت: باید بتوانیم در مواقع بحران، هر یک از مساجد، مدارس، ادارات و مؤسسات آموزشی، خانه‌های بهداشت، بسیج و کلانتری‌ها، اصناف مهم و … را با کُدها و تعاریف مشخص بر اساس دستورالعمل‌های کشوری به هم پیوند بزنیم تا در حل مسئله کارمان راحت تر شود.

کد خبر 5086420

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مسلمانان ویروس کرونا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی محسن فخری زاده ترور دانشمندان هسته ای معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی تجدید چاپ تازه های نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ترجمه ویروس کرونا مد و لباس رایزنی فرهنگی ادبیات داستانی حجت الاسلام والمسلمین سخنرانی خود بیماری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم

    به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی دادستان انتظامی قضات کشور با همراهی رئیس کل دادگستری استان و اعضای شورای قضایی باحضور در گلزار شهدای کرمان، به مقام شامخ همه شهدای آرمیده در این گلزار ادای احترام کرد و سپس با حضور بر مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای جنایت تروریستی کرمان، ضمن قرائت فاتحه، با آرمان‌های این شهدای والامقام تجدید پیمان کرد.

 دادستان انتظامی قضات کشور در بدو ورود به گلزار شهدای کرمان، با تعدادی از زائران گلزار شهدای کرمان به گفتگوی چهره به چهره پرداخت و مطالب و درخواست‌های آنها را شنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی، دادستان انتظامی قضات به منظور شرکت در مراسم تکریم و معارفه رئیس نظارت و ارزشیابی قضات به استان کرمان سفر کرده و دیدار با قضات شهر کرمان از دیگر برنامه‌های او در کرمان است.

 

دیگر خبرها

  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آینده شغلی طلبه تداوم کار انبیاء است
  • فساد و مفسد در دولت سیزدهم تحمل نخواهد شد
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • همایش سراسری روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج
  • برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است
  • حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی؛ خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم