Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین طاهره گودرزی؛ امروز در کنار عرضه‌ کالاها در تالار بورس، مکانیسمی از سوی تولیدکنندگان راه‌اندازی شده که کالاها را بدون شرکت‌دادن در رقابت، به مشتریان خاص عرضه می‌کنند.

البته سیستم مچینگ در بین همه تولیدکنندگان فولادی مورد استفاده ندارد اما از جمله تولید کنندگانی که در این سیستم عرضه می‌کنند، شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که بیش از 60 درصد از محصول خود را در مچینگ با قیمت پایه بورس به مشتریان خاص عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرید ورق‌های فولادی در فرآیند مچینگ در انحصار صنایع و افراد خاصی است که بر اساس صلاحدید فولاد مبارکه بدون هیچ نظارتی از سوی بورس کالا یا وزارت صمت به افراد خاص اختصاص داده می‌شود. اما نکته جالب توجه در معاملات مچینگ این است که برخی از خریداران مانند خودروسازان داخلی بدون ثبت میزان تولید و نیاز خود در سامانه بهین یاب، بیش از نیاز خود سهمیه ورق دریافت می‌کنند.

در همین رابطه چندی پیش یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین بیان کرد: سهمیه بندی و نظام قیمت‌گذاری دستوری، عامل اصلی ایجاد رانت و معاملات مچینگ فولادی‌هاست و تا زمانی که این مشکل حل نشود، همچنان شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود.

وى افزود: اگر اقتصاد آزاد و ‌بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت‌ها تعیین شود، فولادسازان هم تخلف کمتری می‌کنند و سیاست‌گذار نیز به هدف اصلى خود، یعنى تعادل بهتر بازار و کاهش فساد مى‌رسد.

یک منبع آگاه در بورس کالا نیز در این راستا تصریح کرد: فولاد مبارکه در آبان ماه با عدم رعایت کف عرضه، علیرغم آنکه موظف به عرضه تمام تولید خود در بورس کالا بوده، همچون ماه‌های گذشته بیش از 60 درصد محصول خود را خارج از بورس کالا به فروش رسانده است. 

این منبع آگاه در ادامه تاکید کرد: بورس کالا از تاریخ ۲۴ مهر ماه معاملات مچینگ را ثبت نکرده و هرگونه فروش خارج از بورس به معنی توزیع خارج از شبکه و خلاف قانون است.

بر اساس شنیده‌های اقتصادآنلاین؛ بورس کالا گزارش عملکرد عرضه‌های فولادمبارکه را به سازمان‌های نظارتی اعم از سازمان بازرسی، شورای رقابت، وزارت صمت و دادستانی کل کشور گزارش کرده است. لذا باید منتظر ماند و دید چه برخوردی از سوی سازمان‌های مذکور در پیش گرفته

پربیننده ترین آخرین اخبار سهام عدالت/ دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود سالیانه اقدام کنند سقوط آزاد ارزش پالایش یکم/ گرفتاری خریداران پالایش یکم در منجلاب ناهماهنگی‌ها ارزش سهام عدالت من (۱۴ آبان ماه) قابل توجه سهامداران «شپنا»/ اخبار انتخابات آمریکا سهامداران «شپنا» را به صف خرید کشاند ارزش سهام عدالت من (۲۴ آبان ماه)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا فولاد مبارکه اصفهان مچینگ فلزات گرانبها سهام فولاد مبارکه سهام فولاد مبارکه اصفهان مچینگ ورق سهام عدالت فولاد مبارکه سهام عدالت بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۵۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلف عرضه خارج از شبکه ۶۶ کیسه آرد خبازی در بیرجند

معاون بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از تخلف عرضه خارج ازشبکه ۶۶ کیسه آرد خبازی در شهرستان بیرجند خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علی سرگلزایی، اظهار داشت: برابر گزارشات واصله مبنی بر تعطیلی بودن واحد صنفی نانوایی یارانه‌ای، موضوع طی گشت مشترک بازرسین اداره کل صمت و جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به تراکنش کارتخوان نانینو  این واحد صنفی به صورت غیرمجاز، تخلف عرضه خارج از شبکه به تعداد 66 کیسه آرد و ارزش بیش از  400 میلیون ریال برای نامبرده تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: هم استانی‌ها در صورت داشتن هر گونه شکایت یا گزارش مراتب را به سامانه 124 اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت گزارش مردمی، بازرسان پس از بررسی موضوع گزارش، نتیجه را به فرد گزارش دهنده منعکس خواهد کرد.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • تخلف عرضه خارج از شبکه ۶۶ کیسه آرد خبازی در بیرجند
  • ۷۲۷ هزار قرص و داروی خارج از شبکه توزیع در زابل کشف شد
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا
  • ۱۵۰۰ کیلو گرم زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود
  • ۳۰ دستگاه کامیون کشنده در بورس کالا عرضه می‌شود