Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@10:09:40 GMT

دانشگاه‌ها نمی‌توانند نیاز صنعت را تامین کنند

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۶۰۱۷

دانشگاه‌ها نمی‌توانند نیاز صنعت را تامین کنند

ایسنا/خراسان رضوی معاون آموزش و فناوری صنعت، معدن و تجارت گفت: سطح آمادگی فناوری مراحلی نه‌گانه دارد و دانشگاه‌ها با مشارکت صنعت می‌تواند محصولات را تا سطح تجاری‌سازی پیش برند. تا زمانی که دانشگاه و صنعت مشارکت نداشته باشد، ما نباید انتظار معجزه را در کشور داشته باشیم.

برات قبادیان در اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال که به صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص طرح تاپ و اهداف و برنامه‌ریزی‌های آن اظهار کرد: طبق گفته مقام معظم رهبری صنعت کشور دچار آفت مونتاژکاری و تحرک است؛ در واقع کار علمی و نوآوری در آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه احساس نیاز به دانشگاه باید در صنعت به وجود آید، افزود: تبدیل نگاه از مونتاژ کاری به نوآوری در صنعت در یک بازه زمانی ۱۰ ساله صورت می‌گیرد. اگر ما هوشیار باشیم و برنامه‌های کشور را مانند سند چشم‌انداز و سیاست‌های مختلف علمی و فناوری ابلاغ شده توسط رهبری و همچنین برنامه‌های صنعتی و سنواتی را به خوبی به اجرا درآوریم، در سال ۱۴۰۶ باید یک سند نوآور داشته باشیم.

دانشگاه‌های برتر دنیا درحال ورود به نسل پنجم هستند

معاون آموزش و فناوری صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش ارتباط میان دانشگاه و صنعت ادامه داد: باید در دانشگاه‌ها و در زمانی که دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری از پایان‌نامه و رساله خود دفاع می‌کنند، صنعت آن‌ها را شکار کند. دانشگاه‌های خوب دنیا چهار نسل را که شامل آموزش‌محور، پژوهش‌محور، کارآفرین و ماموریت‌گراست را گذرانده‌اند و در حال حاضر درحال گذراندن نسل چهارم و ورود به نسل پنجم هستند.

قبادیان بیان کرد: در بخشی از فناوری‌ها و حوزه‌ها دانشجویان ما از صنعت عقب‌تر هستند. دانشجویانی که ما تربیت می‌کنیم، کسانی نیستند که صنعت نیز نیازمند آن‌ها باشد. به نظر من صنعت ما نیز عقب است. دانشگاه‌های ما بودجه خود را از دولت می‌گرفتند و نیازمند بودجه از طرف صنعت نبودند. از طرفی دیگر صنعت نیز نیازهای خود را با دلار ارزان وارد می‌کرد. در نتیجه این عقب ماندگی در هر دو حوزه ایجاد شد. 

وی تشریح کرد: تحولات پیش رو در صنایع منجر به انقلاب صنعتی اول که نیروی بخار بود، انقلاب صنعتی دوم الکتریسیته و انقلاب صنعتی سوم فناوری اطلاعات شده است. طرح تاپ که مخفف توانمندسازی تولید و توسعه اقتصاد پایدار است را دو سال است که آغاز کرده‌ایم. ما امروز به این موضع نیازمندیم که در کنار یکدیگر قرار بگیریم. دانش‌آموختگان دانشگاه نه تنها باید بعد از اتمام تحصیل وارد صنعت شوند بلکه باید تلاش کنند حین تحصیل نیز به صنعت ورود پیدا کنند. طرح تاپ راه حلی در همین راستاست.

دانشگاه‌ها نمی‌توانند نیاز صنعت را تامین کنند

معاون آموزش و فناوری صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در حال حاضر اصل و محوریت دانشگاه‌ها بر ایجاد و تولید مقاله است. صنعت نیازمند عمل‌گرایی و سود است نه حل ارزش برای جامعه خود و رقابت با جامعه جهانی. دانشگاه‌ها نمی‌توانند فناوری دسته اول را به سرعت به صنعت ارائه کنند. سطح آمادگی فناوری مراحلی نه‌گانه دارد و دانشگاه‌ها نهایتا تا مرحله ۶ و با مشارکت صنعت می‌توانند محصولات را تا سطح تجاری سازی پیش ببرند. تا زمانی که دانشگاه و صنعت مشارکت نداشته باشند، نباید انتظار معجزه را در کشور داشته باشند. 

قبادیان گفت: شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و فناورانه می‌توانند محصول را انتخاب و به مرحله فناوری برسانند اما در مراحل بعدی که شامل تحقیق و توسعه فناوری است، هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. در حال حاضر برای ما تولید محصول روز بیشتر از سرمایه‌گذاری اهمیت دارد. در طرح تاپ یک هدف اصلی کلان در نظر گرفتیم که شامل ارتقای دانشگاه‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌سازی برای دانشجویان سرباز می‌شود. ذی‌نفعان طرح  توانمندسازی توسعه پایدار بنگاه‌ها، واحدهای صنعتی و تولیدی متقاضی فناوری و طراحی و توسعه است. به باور من این بنگاه‌ها می‌توانند فناوری‌ها را با حداقل هزینه به صنعت و جامعه عرضه کنند. 

وی افزود: ما در این طرح بیان کردیم که بنگاه‌ها نیازهای خود را اعلام کنند، در ثبت نام این بنگاه‌ها ۷۶ درصد از اهداف محقق شدند و ۳۶۰۳ نیاز ثبت شده داشتیم. گاهی جامعه دانشگاهی نیز کوتاهی‌هایی می‌کنند. علی‌رغم اینکه پروژه‌های ثبت شده در طرح ۳۷۸۳ پروژه بوده است، ۵۶۱ دانشجوی دکتری و ۶۶۹ استاد دانشگاه در آن ثبت نام کردند. 

قبادیان ادامه داد: تصور من این است که با وجود اسناد و برنامه‌های بالادستی بسیار مشکل جامعه ما در مرحله اجراست. اکنون زمان ورود دانشگاه‌ها برای حل مشکلات این بخش است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه ها بنگاه ها طرح تاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۶۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران از ورود و توزیع روزانه ۸۰۰ تا هزار تن کود کشاورزی بین کشاورزان شالیکار استان خبر داد.


رضا افراسیابی افزود: برای توسعه کشت برنج و حمایت از کشاورزان، تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز استان، روند افزایشی داشت.


وی ادامه داد: با هماهنگی‌های بعمل آمده با مبادی تامین کود‌های کشاورزی و مجتمع‌های پتروشیمی تولید کود اوره در کشور، در حال حاضر روند تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز با توجه به شروع فصل کشت برنج در استان، روند افزایشی داشته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه بین ۸۰۰ تا هزار تن کود کشاورزی وارد استان شده و از طریق حواله الکترونیک و براساس نیاز هر منطقه بین کشاورزان متقاضی توزیع می‌شود.

دیگر خبرها

  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند
  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی دارد
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور