Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@22:06:01 GMT

موزه اسناد و نسخ خطی بجنورد بازگشایی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۶۸۸۸

موزه اسناد و نسخ خطی بجنورد بازگشایی می‌شود

علی مستوفیان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این موزه که در زلزله ۹۶ بجنورد آسیب دیده بود مرمت شده و امکانات آن به ویترین های جدید ارتقا یافته است.

وی گفت: راه اندازی دوباره این موزه با صرف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عملیاتی شد و پس از بازگشایی اگر ستاد کرونا مجوز دهد بازدید برای عموم آزاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که بهترین محل نگهداری اسناد و نسخ خطی در دست مردم موزه است از مردم تقاضا کرد تا برای جلوگیری از تخریب این آثار، آن ها را به موزه ها اهدا کنند.

وی افزود: در موزه اسناد و نسخ خطی آیینه خانه مفخم خراسان شمالی علاوه بر اسناد خطی که شامل فرمان ها، صلح نامه ها، مبایعه نامه ها، اسناد دیوانی، مکاتبات و نامه های شخصی است،  عکس های تاریخی نیز نگهداری می شود که قدمت برخی از آن ها به دوران صفویه می رسد.

موزه باستان شناسی و مردم شناسی، اسناد و نسخ خطی در مجموعه فرهنگی تاریخی عمارت مفخم، موزه قلعه جلال الدین گرمه و دو موزه تاریخ و حمام در شهرستان های فاروج و جاجرم موزه های فعال خراسان شمالی است که در مجموع ۹ هزار و ۵۵۰ متر مربع فضای فیزیکی دارد.

 بیش از دو هزار قلم شی فرهنگی و سند تاریخی در حال حاضر در موزه های خراسان شمالی نگهداری می شود.

بنای تاریخی آیینه‌خانه بخشی از مجموعه دارالحکومه سردار مفخم بوده که به‌عنوان فضای دیوانی و اداری در دوران قاجار مورداستفاده بود و از سال ۱۳۹۰ موزه اسناد و نسخ خطی استان در این بنا بر پایه آثار متعلق به استان شامل مبایعه‌نامه‌ها، مصالحه‌نامه، سند ازدواج، طلاق، سیاق، فرمان و... در آن نگهداری می‌شود.

از نکات قابل‌توجه این بنا وجود تالار آیینه در طبقه فوقانی وجود تصاویر۱۳۴تن از شخصیت‌های برجسته عصر صفوی تا دوره قاجار است که شاخص‌ترین آن‌ها شاه‌طهماسب، شاه‌عباس، آقا محمدخان، فتحعلی شاه و کریم‌خان زند بوده که در قسمت گلویی زیر سقف تالار نصب شده است.

برچسب‌ها بجنورد خراسان شمالی میراث فرهنگی موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد خراسان شمالی میراث فرهنگی موزه بجنورد خراسان شمالی میراث فرهنگی موزه اخبار کنکور اسناد و نسخ خطی خراسان شمالی نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۶۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها در پنج سال گذشته

تین نیوز

مدیرعامل پویش پژوهان از افزایش ۱۰ برابری هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها طی ۵ سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: ارائه کمک های نقدی در صنعت ریلی خصوصاً در زمینه حمل مسافر، در همه دنیا متداول است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، محمد حسین پیروزی مدیرعامل گروه صنعتی پویش پژوهان (FPSCO) با اشاره به افزایش روز افزون هزینه های تامین و نگهداری  لوکوموتیو، اظهار کرد: تنها طی پنج سال گذشته، هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.

پیروزی تصریح کرد: پشتیبانی از نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از این بخش مهم صنعت حمل و نقل، تاکید کرد: ارائه کمک های نقدی در صنعت ریلی خصوصاً در زمینه حمل مسافر، در همه دنیا متداول است.

پیروزی افزود: با در نظر داشتن محدودیت هایی که موجب عدم امکان افزایش قیمت در صنعت حمل و نقل ریلی می شود و قیمت بالای هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها، حمایت دولت و تخصیص بودجه مناسب باید از اولویت های دولت باشد.

پیروزی خاطرنشان کرد: جهت رفع بحران کمبود لوکوموتیو در سال جاری و به منظور تقویت ناوگان، با نگهداری و تعمیر به موقع و بازسازی و تعمیرات اساسی لوکوموتیوهای متوقف، می توان به شرائط مناسبی در حمل و نقل ریلی رسید.

 مدیرعامل پویش پژوهان تاکید کرد: تخصیص بودجه و تامین نقدینگی جزو ضروریات است تا بتوان انتظار اقدامات مناسب از طرف پیمانکاران نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها به منظور افزایش لوکوموتیوهای در گردش را داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • شیوه‌نامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی تصویب شد
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • افزایش هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها در پنج سال گذشته
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • جمع‌آوری ۱۵۰ سگ بدون صاحب از سطح نصیرشهر
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • تعویق در روند تحقیقات جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان  
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)