مصاحبه| حسن نافعه: انتقام ترور شهید فخری زاده حق ایران است/ سه هدف عمده طراحان این جنایت
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۷۳۷۸
کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی جهان عرب با محکوم کردن اقدام جنایتکارانه در ترور شهید «محسن فخری زاده» گفت: قانون بین الملل حق واکنش ایران به این عملیات را محفوظ میداند. - اخبار بین الملل -
«حسن نافعه» استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در گفتگو با خبرنگار بینالملل خبرگزاری تسنیم ضمن محکوم کردن عملیات جنایتکارانه ترور شهید محسن فخری زاده تاکید کرد: قانون بین الملل حق واکنش ایران به این عملیات را محفوظ میداند و ایران باید دلایل قاطع و روشنی در خصوص طرفی که مرتکب این جنایت شده است، ارائه کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سه هدف عمده طراحان جنایت ترور شهید فخری زاده
وی اقدام تروریستی را خطرناک خواند و درباره اهداف طراحان آن گفت: این عملیات تروریستی بسیار خطرناکی است که باید تلاش کرد به اهداف عامل ارتکاب آن پی برد؛ به عقیده من هدف نخست از این عملیات مانع تراشی در مسیر برنامه هستهای ایران و متوقف کردن آن و یا به تاخیر انداختن آن برای زمانی طولانی و در نتیجه مختل کردن این برنامه است.
نافعه در توضیح این مطلب تصریح کرد: این یکی از مهمترین اهداف این عملیات تروریستی به شمار میآید از همین رو ایران باید بکوشد فرصت تحقق چنین هدفی را سلب کند و یا این فرصت را به عاملی که در تلاش برای تحقق هدف مزبور است، ندهد.
وی اظهار داشت: باید نشان داده شود که این ترور برنامه هستهای ایران را مختل نخواهد کرد و در نتیجه این زیان سنگین (ناشی از ترور) جبران میشود و نشان داده شودکه توسعه برنامه هستهای همچنان ادامه دارد.
توقف برنامه هستهای با حذف دانشمندان علمی؛ اهداف راهبردی مخالفان ایران
این استاد علوم سیاسی به هدف دوم طرح عاملان این جنایت اشاره کرد و افزود: هدف دوم این عملیات جنایتکارانه اثبات این است که ایران نمیتواند از دانشمندان خود حمایت کند در نتیجه ساختار امنیتی آن دچار ضعف است. هنگامی که یک طرف بتواند چنین عملیاتی را به اجرا در آورد، در عین حال نشان میدهد که نهاد امنیتی ایران یک نهاد ضعیف و قابل نفوذ است بنابراین ایران باید روزنهها و راههای نفوذ امنیتی را سد کند و تا جایی که ممکن است از دانشمندان و اهداف راهبردی خود حمایت بعمل آورد زیرا دانشمندان برنامه هستهای ایران بیتردید اهداف راهبردی کسانی هستند که تلاش دارند این برنامه را متوقف کنند.
کشاندن ایران به سمت انتقام و موضع گیری شدید
نافعه اظهار داشت: هدف سوم سوق دادن ایران به سمت یک حمله انتقامجویانه و شدت عمل است.
وی گفت: ایران اگر به دنبال انتقام است که این حق طبیعیاش است باید یک عملیات منحصر به فرد در حد و اندازه عملیاتی که صورت گرفته است، انجام دهد تا امکانات و توانمندیهای خود را به دشمن نشان دهد و در عین حال فرصت اسرائیل برای سوق دادن آمریکا به حمله نظامی علیه ایران با هدف آسیب زدن به برنامه هسته ای این کشور را سلب کند.
مصاحبه| کارشناس مسائل امنیتی ترکیهای: پایههای علمی کشورهای اسلامی هدف ترور صهیونیستها استتحلیلگر آمریکایی: فخریزاده بیشک توسط اسرائیل ترور شده است/ باید در کوتاهمدت پاسخ گستاخی صهیونیستها را دادهمه کاملا متقاعد شدهاند که ترور «فخری زاده» کار اسرائیل بوده است
نافعه تاکید کرد: بسیاری از اشخاص باور خواهند کرد، اسرائیل این عملیات را مرتکب شده است و به احتمال زیاد همه کاملا متقاعد شدهاند که اسرائیل این عملیات را انجام داده است اما آنچه تا این لحظه از سوی ایران صورت گرفته اظهاراتی است که بیشتر رسانهای بوده است، حال آنکه لازم است دلیل قاطعانهای در خصوص طرفی که مرتکب این جنایت شده است، ارائه دهد.
وی در توضیح این مطلب گفت: هرچقدر دلایل مستدلتر باشد، اعتبار بیشتری خواهد داشت و محکومیت عامل این عملیات جنایتکارانه روشنتر خواهد بود. همچنین لازم است بین کسانی که این جنایت را تایید میکنند و نیروهایی که آن را محکوم کردهاند، تفاوت قائل شد و بر این اساس محکومیت باید مستند به دلایل واقعی باشد که به دقت به طرفی که مرتکب این جنایت شده است، اشاره کند و این موضعی است که از اهمیت زیادی برخوردار است.
احتمال چراغ سبز آمریکا به اسرائیل در ارتکاب این جنایت
نافعه در خصوص دلایل سکوت آمریکا و برخی کشورهای غربی از محکوم کردن عملیات ترور شهید محسن فخری زاده، گفت: بر فرض اینکه اسرائیل عامل این جنایت باشد - این احتمال بسیار قویای است- و میدانیم که اسرائیل متحد شماره یک آمریکا به شمار می آید، از سویی دیگر آمریکا ایران را کشور دوست نمیداند و با برنامه هستهای آن مشکل دارد و در درجه نخست به دنبال حمایت اسرائیل است و بیتردید به این موضوع واقف است که اسرائیل این جنایت را مرتکب شده است و چه بسا آمریکا به اسرائیل برای ارتکاب چنین جنایتی چراغ سبز نشان داده است.
بازخوانی مصاحبهای تأملبرانگیز از وزیر خارجه آمریکا یک روز قبل از ترور شهید فخریزادهوی در این زمینه به روابط محکم نتانیاهو و ترامپ اشاره کرد و گفت: میدانیم که رابطه بین دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ و کابینه بینامین نتانیاهو بسیار مستحکم است تا جایی که تقریبا سیاست دو طرف در این دوره بسیار منطبق بر هم بود از همین رو سکوت آمریکا عجیب نیست.
این تحلیلگر برجسته مصری در خصوص برخی کشورهای عربی که مانند آمریکا از برنامه هسته ای ایران ادعای اظهار نگرانی می کنند!، و مدعی می شوند که ایران در مسائل داخلی کشورهای عربی دخالت می کند، اظهار داشت: این کشورها معتقدند که ایران توانست متحدانی در داخل برخی کشورهای عربی چه لبنان ، عراق و یا یمن و سایر کشورهای عربی بدست آورد از همین رو این نیز عجیب نیست که برخی کشورهای عربی از این جنایت استقبال کردند و یا دست کم با چنین اقداماتی موافق بوده و به دنبال تضعیف برنامه هستهای ایران هستند و چه بسا این کشورها نه تنها مانع نمی شوند بلکه تلاش دارند آمریکا را به حمله به ایران تحریک کنند.
حق واکنش به این اقدام جنایتکارانه برای ایران «محفوظ» است
وی در بخش دیگری از این گفتوگو در مورد اینکه در صورتی که ایران بتواند دلایلی مبنی بر دست داشتن یک کشور در این جنایت تروریستی ارائه دهد که تا همین لحظه هم این اقدام، جنایت تروریست دولتی به شمار می آید، قانون بین المللی ایران را به چه شکلی مجاز به واکنش در برابر این جنایت می داند؟ گفت: این حق ایران است که واکنش نشان دهد و قانون بین المللی چنین حقی را به ایران می دهد اما جامعه جهانی در عین حال بیم دارد که واکنش ایران به نوعی باعث تشدید اوضاع شود.
وی سپس در مورد مسیر توسعه طرح های دفاعی و هستهای مسالمت آمیز پس از ترور شهید فخری زاده در ایران گفت: ایران به برنامه هسته ای خود ادامه خواهد داد و باید ثابت کند که این برنامه ای مسالمت أمیز است.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: برنامه هسته ای ایران ترور شهید فخری زاده قانون بین الملل کشورهای عربی برخی کشورهای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۷۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
روز گذشته، انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران، از مردی با شماره عضویت «۴۴» در این انجمن تجلیل و به مناسبت هفته گرافیک ایران، نمایشگاهی از آثار او برپا کرد. کامرانِ کاتوزیان، هنرمند پیشکسوت، عضو شماره «۴۴» این انجمن است که به عقیده بسیاری تحول قابل توجهی را در صنعت تبلیغات به وجود آورده است.
به گزارش ایسنا، کامران کاتوزیان حالا ۸۳ ساله است؛ با احتساب ارقام و اعداد و به حساب ما البته. این هنرمندِ طراحِ گرافیک، پیشتر در بخشی از مستندی کوتاه که سال ۱۳۹۰ در مراسم تولد ۷۰ سالگیاش در خانه هنرمندان ایران پخش شد، گفته بود: «احساس میکنم هنوز ۲۵ سالهام ...»
با محاسبه ارقام و اعداد که از نگاهِ دل، معیار صحیحی برای محاسبه سالهای عمرِ آدمی نیست، کامرانِ کاتوزیان، که یکی از نمایندگان اصلی جریان هنر انتزاعی در ایران بهشمار میرود، بدونِ در نظر گرفتنِ علاقه کودکیاش به نقاشی، دستِکم ۷۰ سالی را صرفِ طراحی گرافیک کرده است؛ به طوری که وقتی بزرگانِ هنر درباره او صحبت میکنند، گفتههایشان مملو از اشاره به افتخاراتِ کسب کرده و تحولات ایجاد شده از سوی اوست.
کسب جایزه مشترک چهارمین بینال تهران در سال ۱۳۴۳ به همراه ژازه طباطبایی ـ نقاش و مجسمهسازِ نوگرا ـ، شرکت در بینال پاریس در سال ۱۳۴۴، شرکت در بینال ونیز ۱۳۴۵، شرکت در جشنواره بین المللی هنر-واشنگتن در سال ۱۳۵۶، تاسیس گالری صبا ۱۳۴۳، فعالیت در شرکت تبلیغاتی آوانگارد در سال ۱۳۵۰، فعالیت در شرکت تبلیغاتی کارپی در سال ۱۳۶۵ و... از جمله سوابقی است که میانِ فعالیتهای این هنرمند به آن اشاره میشود.
حال روز گذشته، انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک در مراسم هفته گرافیک سال ١۴٠٣، از کامران کاتوزیان ـ پیشگام و پیشکسوت این عرصه ـ تقدیر و به صورت همزمان نمایشگاهی از آثار او در خانه هنرمندانِ ایران، برپا کرد؛ گرامیداشتِ فعالیتِ مردی با شماره عضویت «۴۴» در انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک.
بیشتر بخوانید
بزرگداشت کامران کاتوزیان در هفته گرافیک ایران
« احساس میکنم هنوز ۲۵ سالهام ...»
در نشست اخیرِ این انجمن نیز که هر هفته گذشته برگزار شد، ضمن اشاره به تاثیرِ کاتوزیان بر عرصه تبلیغات، به خصوص در بازه فعالیتش در آژانس تبلیغاتی آوانگارد، تاکید شد که درخشانترین دوره کاری این هنرمند مربوط به فعالیت آژانس آوانگارد است که به نوعی موجب احیای صنعت تبلیغات نیز شد.
آثاری که قرار است به مناسبت هفته گرافیکِ ایران برگزار شود نیز، اغلب مرتبط با فعالیتِ این هنرمند در حوزه تبلیغات است.
از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است.کامرانِ کاتوزیان پس از پایان دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد؛ در آنجا به توصیه یکی از اساتید خود، به دانشگاه ویندهام در ایالت ورمونت رفت و در سال ۱۳۴۰ در رشته هنرهای زیبا ـ نقاشی و مجسمهسازی ـ فارغ التحصیل شد.
او گفته است: «چرخش دیدگاه من به طرف نقاشی [مدرن] در سال ۱۹۶۲ اتفاق افتاد؛ یعنی زمانی که من ویلیام هانت را- که فکر میکنم یکی از بهترین نقاشان معاصر امریکا است- ملاقات کردم.»
کاتوزیان همچنین گفته بود: «از نقاشان مورد علاقهام در زمان تحصیل، بیش از همه کلاین (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۰- ۱۹۶۲)، که هنوز هم با من است، بود. او که عمری چندان طولانی نداشت، دوره کوتاهی درخشید. نقاشیهایش به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له میشد. در دورهای ماجراجویی جکسن پالک (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۲- ۱۹۵۶) من را مسحور خودش کرد. همچنین نقاشان دیگری مثل مارک روتکو (نقاش ۱۹۰۳- ۱۹۷۰) و مارک توبی (نقاش امریکایی/ ۱۸۹۰- ۱۹۷۶) که کارهای خیلی درخشانی داشتند. در نیویورک آن سالها، وقتی به گالریها سر میزدی، آثاری را میدیدی، بسیار قرص و بینظیر، و از نقاشانی که اصلاً معروف نبودند. بعد از آن دیگر کارهایی به آن محکمی و درخشندگی ندیدم. بدی نقاشی آبستره این است که خیلی سریع، اول صدها، و بعد هزاران نفر به آن پیوستند و چون چشم مخاطب به این نوع کارها عادت نداشت، بنابراین، در تشخیص هم دچار اشکال میشدند. شارلاتانیسم خیلی سریع در این سبک رخنه کرد، در حالیکه کمتر آدم خُبرهای قادر به تشخیص درستی و نادرستی و اصالت آن بود.»
همانطور که کاتوزیان گفته بود، به عقیده بسیاری از پژوهشگران هنری، تأثیر آثار کلاین در آثار دورههای مختلف کار این هنرمند قابل ردگیری است.
اثر فرانتز کلاین اثر کامران کاتوزیانانرژی ضربه قلم فرانتز کلاین، حرکت هیجانی او هنگان خلق اثر را نمایان میکنند؛ به طوری که گویی حرکت قلم بر بوم، قرص و محکم و مطمئن بوده است، همانطور که کامران کاتوزیان اظهار کرده بود «نقاشیهایش (کلاین) به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له میشد.»
و گویی کاتوزیان، این شکلِ شدت حرکت قلم مو و رنگ گذاری جسورانه را در آثار خود حفظ کرده است.
آنطور که گفته شده، آیدین آغداشلو دربارهٔ آخرین نمایشگاه کامران کاتوزیان اینطور اظهار نظر کرده بود. «وقتی قرار شد آثار تازه کامران کاتوزیان را تماشا کنم، نمیدانستم انتظار دیدن چه نوع مجموعهای را باید داشته باشم و پس از انزوای چندساله او و دوری سالیان اخیر من از نمایشگاههای نقاشی، ارتباط میان هنرمند و مخاطب چه صورتی خواهد یافت؟ اما وقتی دیدم، آسوده شدم که نقاشیها، در وجهی بسیار جدی و حرفهای، تداوم معنا و دستاورد گذشته او را دنبال کرده بودند و آن شدت حرکت قلم مو و رنگگذاری جسورانه، گیرم کمی ملایمتر، همچنان جاری و باقی و مداوم بود. تعلق و وابستگی قدیمی و همیشگی کامران کاتوزیان به مکتب اکسپرسیونیزم انتزاعی سالهای ۵۰ میلادی نیویورک، که هیچ کاستی نگرفتهاست، و با گوشه چشمی به کارهای پرتلاطم کلاین یک سره جهان شخصی و خاص خود را دنبال و بنا میکند.»
روز گذشته نیز هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳، در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، هفته گرافیک ایران با افتتاح نمایشگاه آثار کامران کاتوزیان در گالری استاد ممیز و نمایشگاه پوستر در جستجوی نسل نو در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران همراه شده بود.
در این مراسم بهرام کلهرنیا ـ رییس هیات مدیره انجمن گرافیک ایران ـ ضمن اشاره به دشواریهای این انجمن، ایستادن تا لبه سقوط و نابودی و سپس نگه داشتنش با چنگ و دندان، بر ایستادن زیر سایه کامران کاتوزیان تاکید کرد. او ضمن توصیف کاتوزیان با عنوان «سرو عتیق» گفت: «نخستین شماره ویژهنامهای دوره جدید انجمن آماده شده و با اسم استاد کاتوزیان بیرون آمده است. امیدوارم انتشار این ویژهنامه ادامه دار باشد.»
بخشی از مراسم روز گذشته، به نکوداشت کامران کاتوزیان اختصاص پیدا کرد و ویدیویی که به گفته امراله فرهادی ۱۲ سال قبل از کامران کاتوزیان تهیه شده بود، پخش شد.
امرالله فرهادی گفت: «واقعیت اینکه امکان فیلمبرداری جدید از آقای کاتوزیان وجود نداشت. امیدوارم آقای کاتوزیان دهها سال عمر کنند اما نباید فراموش کنیم که ایشان در این سالها خیلی اذیت شدهاند. از سال ۸۳ امکان همکاری و دوستی با ایشان را داشتم و به آن افتخار میکنم. کاری که در این رویداد انجام دادیم، این بود که خواستیم ویژه نامهای را برای آقای کاتوزیان در بیاوریم. از روزی که با افراد تماس گرفتیم تا یادداشتهای خود درباره ایشان را برایمان ارسال کنند، تنها یک روز گذشت و تقریبا تمام مطالب جمع شد. این ویژه نامه مطالب خوبی درباره آقای کاتوزیان دارد. بنابراین اگر کسی بخواهد ایشان را بشناسد، به خواندن مطالب این ویژهنامه را توصیه میکنم.»
او ادامه داد: «کاتوزیان در این سالها سختیهای خیلی زیادی را از سر گذراند. او در هر جایی کار میکرد، برای ما مانند الگویی بود که دنبالش میکردیم. او در کار خود ساختارشکن و شجاع بود. همین موضوع سبب شد تا به او اتهامهای واهی بزنند و حتی تا دادگاه ببرند. او را ممنوع الکار کردند اما او رفت و کار خودش را انجام داد. او هیچوقت معلم رسمی نبود، اما تاثیرش در کارهای امروز دیده میشود. برای ایشان آرزوی سلامتی میکنم.»
در بخش بعدی این مراسم نیز با حضور بهرام کلهرنیا، مجید بلوچ، علی خسروی، رضا خاکساری، علیرضا مصطفی زاده، لوح یادبودی از طرف انجمن گرافیک ایران به امراله فرهادی اهدا شد تا آن را به دست استاد کاتوزیان برساند.
انتهای پیام