Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@00:47:12 GMT

کرونا رهبری اقتصاد جهان را تغییر می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۰۲۷۶

کرونا رهبری اقتصاد جهان را تغییر می‌دهد

گروه جهان/ آنگلا مرکل در اجلاس دیجیتال دولت فدرال آلمان، با اشاره به احیای اقتصادی در کشورهایی مثل چین و کره‌جنوبی، اعلام کرد، ویروس کرونا می‌تواند توازن اقتصادی جهان را به نفع آسیا تغییر دهد.


به‌گزارش خبرگزاری رویترز، صدراعظم آلمان پس‌از اظهارات وزیر بهداشت این کشور که خبر داد کار واکسیناسیون آلمانی‌ها از ژانویه آغاز خواهد شد، با ستایش مردم چین و کره‌جنوبی که با ماسک و پیروی از قوانین قرنطینه بدون کوچک‌ترین اعتراضی به دولت‌های خود کمک کردند تا با کرونا جنگیده و آن را شکست دهند، گفت: «همه‌گیری کرونا آسیب اقتصادی زیادی به ما زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من معتقدم، اینگونه اقدامات باعث پیشبرد مبارزه با کرونا می‌شود.» وی با این حال تأکید کرد: «ما نمی‌خواهیم مانند چین دست به کنترل مردم خود بزنیم یا آنها را مجبور به این اقدامات کنیم. اما معتقدیم که آلمانی‌ها باید متناسب با پیشرفت‌های فناوری خود تلاش کنند.»
آنگلا مرکل درحالی آینده اقتصاد جهان را در دستان آسیا پیش‌بینی کرد که ماه گذشته پلیس آلمان برای پراکنده کردن هزاران معترض خشمگین از ادامه تعطیلی‌های کرونایی در برلین به خودروهای آب پاش و اسپری فلفل متوسل شد. آلمان به‌دلیل واکنش به اولین موج ویروس کرونا در بهار امسال مورد ستایش گسترده‌ای در جهان و خود این کشور قرار گرفت، اما با شروع موج دوم کرونا در اروپا و از جمله آلمان که از ماه گذشته آغاز شده است، اعتراض‌های آلمانی‌ها به سیاست‌های سختگیرانه دولت در این خصوص بالا گرفت. آلمانی‌ها که حالا جیب خود را خالی‌تر از همیشه می‌بینند، دیگر تحمل ادامه محدودیت‌های کرونایی را که به اقتصاد خانواده‌های آلمانی آسیب زیادی وارد می‌کند، ندارند. این در حالی است که دیروز آمارهای سایت «ورلد مترز» نشان می‌داد، بیش از یک میلیون آلمانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون 17 هزار و 500 نفر نیز براثر کووید19 جان خود را از دست داده‌اند.
به‌گزارش ایرنا، در حالی که همه‌گیری کرونا در شرق آسیا بخوبی کنترل شده و اقتصاد کشورهای این منطقه به آرامی در حال بازگشت به حال عادی است، کشورهای اروپایی با موج سهمگین دیگری از این همه‌گیری دست به گریبان بوده و ناچار به تشدید محدودیت‌های کرونایی هستند، اقدامی که بیش از هر چیز به اقتصاد آنها لطمه وارد می‌کند. از همین رو ماه‌هاست که محققان اقتصادی در تلاشند میزان این آسیب و سرعت آن را تخمین زده و به سؤالاتی مانند این که رکود اقتصادی چقدر به اقتصاد کشورها ضربه می‌زند و وضعیت با چه سرعتی به سطح قبل از بحران کرونا می‌رسد، پاسخ دهند. با این حال پیش‌بینی‌ها با توجه به فراز و نشیب تعداد آلودگی‌ها و اقدامات سیاسی، در نوسان بود. به‌عنوان مثال در آلمان پیش‌بینی‌های فعلی به‌طور یکسان نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور مجبور خواهد شد با رکودی بیشتر نسبت به اوایل تابستان روبه‌رو شود. برخی محققان اقتصادی حتی تخمین می‌زنند که رشد اقتصادی در سال‌جاری کمتر از بحران مالی سال ۲۰۰۹ باشد.
این در حالی است که طبق گزارش مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که اواسط تابستان منتشر شد، در سال ۲۰۲۴ چین بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا خواهد بود و در میان پنج اقتصاد بزرگ دنیا به استثنای امریکا که جایگاه دوم را دارد، بقیه کشورها در قاره آسیا خواهند بود. صندوق بین‌المللی پول بر این باور است در سال ۲۰۲۴، آسیا گوی قدرت را از اقتصادهای اروپایی خواهد ربود.در همین حال سناریوی تهدیدآمیز برگزیت بدون توافق و عواقب احتمالی اختلافات تجاری بین‌المللی نیز از خطراتی است که اقتصاد اروپا را تضعیف می‌کند. «تیمو ولمرهاوزر» مدیر یک مؤسسه اقتصادی تأکید می‌کند که عدم اطمینان در پیش‌بینی‌ها بسیار زیاد است. همانگونه که «تورستن اشمیت» مدیر مؤسسه تحقیقات اقتصادی لایب نیتس (RWI) می‌گوید روند بعدی همه‌گیری کرونا، بزرگترین عامل عدم اطمینان برای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آلمانی ها پیش بینی همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۰۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

محمد خوش‌چهره گفت: اگر کسی بنده را قبول دارد، من به عنوان دلسوز دارم هشدار می‌دهم که در اقتصاد داریم می‌بازیم. من به دنبال ناامیدکردن نیستم، بلکه هشدار می‌دهم. بعد از عملیات وعده‌صادق ما باید بیشتر در حوزه اقتصاد متمرکز شویم. اسرائیل تمرکز بیشتری می‌کند تا در این حوزه به ما ضربه بزند.

روزنامه جوان با محمد خوش‌چهره گفتگو کرده است. بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

در هر نظامی فردی است که بالاترین حرف را می‌زند، حتی در امریکا هم رئیس‌جمهور این مسئولیت را بر عهده دارد، بنابراین رهبری تعیین‌کننده اولویت‌ها و جهت‌گیری‌های کشور است.

رهبری وظیفه دارند این جهت‌گیری‌ها را مشخص کنند. اینکه چرا برخی مواقع عملیاتی نمی‌شود، مرتبط با عملکرد بخش‌های مختلف کشور است. در ساختار کشور ما قوای مقننه، مجریه و قضائیه هر کدام استقلال ساختار‌های خود را دارند و این عدم‌تحقق مرتبط با غفلت‌ها، کج‌فهمی‌ها و عدم‌درک و باور در بعضی از سطوح عالی و تصمیم‌گیر و سیاستگذار بوده که در سالیان گذشته اتفاق افتاده است. خود بنده موقع نامگذاری شعار‌های سال دلم می‌ریزد که رهبری فرمایش مهمی را مطرح کردند و ممکن است بخش‌های مختلف با غفلت و برخی بخش‌ها هم با تعمد و شیطنت خلاف سخن رهبری عمل کنند.

تبیین درستی از شعار‌های سال و فرمایشات رهبری نمی‌شود، مثلاً من در جمع برخی روحانیون برجسته سخنرانی داشتم. در آن جمع سؤال این بود که مگر ما کشور کمونیستی که در آن اقتصاد زیربناست، هستیم که این همه بر مسئله اقتصادی تأکید می‌شود؟! من دیدم که درک درستی از جهت‌گیری رهبری شکل نگرفته است.

متأسفانه در خصوصی‌سازی برخی در پوشش مردم، اما در واقع ثروتمندان زالو‌صفت وارد شدند و اقداماتی انجام دادند و خواهان دراختیارگرفتن مراکز مهم اقتصادی مثل پالایشگاه‌ها بودند. این‌ها که مردم نیستند، ما باید حساب مردم با افراد به ظاهر سرمایه‌دار زالوصفت یا سرمایه‌دارنما را جدا کنیم، چون خیلی از این‌ها پول هم نداشتند. واگذاری‌ها به افرادی صورت گرفته است که دغدغه تولید نداشته‌اند بلکه دنبال فروش دارایی این شرکت‌ها بوده‌اند.

برخی مواقع صداوسیما ناخواسته در تقابل با نظام عمل می‌کند. بسیاری از دولت‌ها و مسئولان حرف‌های ناپخته زیادی در تلویزیون می‌زنند که متأسفانه مبنای تصمیم‌گیری و سیاستگذاری می‌شود. در عین حال در برنامه‌های تلویزیونی دستگاه‌های اجرایی به جای پاسخگویی مطالبه‌گر شده‌اند. این در حالی است که در دهه ۷۰ من با وزیر دولت مناظره و سیاست‌هایش را نقد می‌کردم. همین دو‌سه روز پیش رئیس بانک مرکزی در صداوسیما حاضر شد و به جای پاسخگویی مطالبه‌گری کرد.

من این مسئله را فاجعه زمامداری می‌دانم. رئیس بانک مرکزی به جای پاسخگویی به فاجعه سقوط ارزش پول ملی و سیاست‌های نامناسب ارزی در مورد سقوط ارزش پول ملی، استدلال‌های نادرست می‌کرد.

نظام تصمیم‌گیری ما خیلی وقت است دچار توهم دانایی و آگاهی است. این افراد طعمه راحت برای نفوذ دستگاه‌های جاسوسی دشمن هستند. امروز ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم که از جنگ نظامی هم بالاتر است.

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

دیگر خبرها

  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • چین سفیر آلمان را احضار کرد
  • هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش
  • آخرین تحولات اوکراین| تصمیم برلین برای عدم ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف تغییر نکرده است
  • ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی
  • اقتصاد آلمان شگفتی آفرید
  • محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!
  • تقلای باشگاه پرهوادار آلمانی برای زنده ماندن
  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان