Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@22:01:40 GMT

بهشت تاریخی در میان 3 استان

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۰۷۲۳

بهشت تاریخی در میان 3 استان

کیلومتر 30 جاده دامغان به سمت کیاسر یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری و تاریخی ایران که محیط آرام بخش آن زبانزد خاص و عام است را در خود جای داده است.

به گزارش برنا؛ محور دامغان به کیاسر که در میان 3 استان سمنان، گلستان و مازندران قرار گرفته است یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری شمال کشور را در خود جای داده است که علاوه بر طبیعت چشم نواز در خود آثار تاریخی ارزشمندی را قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته این منطقه تحت عنوان ایالت قومس شناخته می شد و در عصر قاجار نیز از اهمیت بسزایی برخوردار شد. در عصر اقتدار قاجار این منطقه به تفرجگاهی برای آغامحمدخان قاجار بدل شده بود تا پس از فتح گرجستان و در میانه فراغت از نبردهای موفقیت آمیزی که با روسیه داشت در این مناطق به استراحت پردازد. او در همان برهه زمانی عمارت چشمه علی را بنا کرد.

پس از او، فتحعلی‌ شاه‌ در چشمه‌ علی‌ دامغان‌ ساختمان‌ های‌ زیبایی‌ بنا کرد که‌ در سال‌ های‌ اخیر نیز مرمت‌ شده ‌اند. عمارت‌ چشمه‌ علی‌ شامل‌ دو قسمت‌ است‌. یکی‌ عمارت‌ قراول‌ خانه‌ که‌ بنایی‌ خشتی‌ است‌ و معماری‌ آن شباهت زیادی به معماری عصر صفوی‌ دارد و در زمان‌ آغامحمد خان‌ قاجار بنا شده است و دیگری‌ بنایی‌ دو طبقه‌ و آجری‌ است‌ که ‌شالوده‌ سنگی‌ دارد و در داخل‌ یک‌ دریاچه‌ طبیعی‌ قرار گرفته‌ است‌. این‌ بنا به‌ دوره‌ فتحعلی‌ شاه‌ مربوط‌ است‌.

در زمان فتحعلی شاه قاجار در این محل یک مسجد و یک عمارت ساخته شد. بنای فتحعلی شاهی در میان رودخانه و وسط مجموعه تفریحی چشمه علی قرار گرفته و مسجدی تاریخی نیز در ضلع جنوبی قرار داشته که اکنون مسجدی جدید در همان جا بنا شده است.

این بنا بین روستاهای آستانه و کلاته رودبار واقع شده است. وجود درختان بید و صنوبر، باغ های گردو، زردآلو، درختان میوه، گیاهان دارویی و ارتفاعات کوهستانی به جاذبه های این منطقه افزوده است. در جلسه ی هیأت وزیران در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۸۶، این منطقه به استناد ماده ۸ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری ملی تعیین شد و با نام چشمه علی بولاغ شناخته شد.

//انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی سمنان قاجار چشمه علی دامغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۰۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک

قدیر افروند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عوامل شهرداری منطقه ۲۰ تهران روز گذشته در محدوده گورستان تاریخی «زیرین»، برج «اینانج» و کوه «نقاره‌خانه» ری اقدام به حفاری کردند.

وی گفت: مالک این آثار باستانی در راستای جلوگیری از حفاری وارد عمل شد، اما متأسفانه عوامل شهرداری اقدام و به ضرب و شتم مالک میراث فرهنگی کردند.

رئیس پایگاه ملی میراث ری گفت: البته با ورود عوامل نیروی انتظامی تمام افراد دستگیر و به کلانتری منتقل شدند و با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی و عوامل کلانتری امین‌آباد حفاری متوقف شده است.

وی ضمن انتقاد از حفاری انجام شده گفت: محل مورد حفاری شهرداری منطقه ۲۰ عرصه‌ای تاریخی و گورستان زیرین باستان است که ثبت ملی نیز شده و بر اساس قانون نباید مورد حفاری قرار گیرد، اما در روزهای پیش که عوامل شهرداری اقدام به نقشه‌برداری در محل کردند، از سوی پایگاه ملی میراث ری در بازدید از محل، اخطاری در خصوص عدم حفاری و اقدامات عمرانی در منطقه به عوامل حاضر در محل صادر شد، اما به آن توجهی نشد.‌

کد خبر 6089024

دیگر خبرها

  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی عملیات وعده صادق
  • چگونه خنجر شمر به قصر محمدیه رسید؟
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • احداث ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان‌های منطقه ۲۱ در سال ۱۴۰۳/ احداث ۴ هزار متر مکعب مخزن بتنی در منطقه
  • رمزگشایی از گورستان تاریخی هفتاد ملا (+عکس)