Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@20:23:07 GMT

بازیگران به سریال از سرنوشت کمک کردند یا پولشویی؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۱۶۰۱

بازیگران به سریال از سرنوشت کمک کردند یا پولشویی؟

وقتی قصه‌های سریال "از سرنوشت" وارد ماجرای پولشویی و اتفاقات روز شد، مردم بیشتر دوست داشتند، یا هدایت درستِ کارگردان و یا جاافتادن شخصیت‌ها نقش داشته است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سریال شبکه دو به ایستگاه پایانی نزدیک شده و از 15 آذرماه قرار است کار جدیدی را روی آنتن ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"بیگانه‌ای با من است" احمد امینی جایگزین سریالی می‌شود که محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان کارگردانی کرده‌اند. البته دو فصل قبلی تجربه حضور در آنتن شبکه دو سیما را داشتند اما این بار بیش از گذشته، مورد استقبال قرار گرفتند. به چرایی این اتفاق در جریان این یادداشت پرداخته‌ایم. 

"از سرنوشت" در ابتدای راه با "بچه مهندس" مقایسه شد؛ سریالی که معلوم نبود ژانر قصه‌اش برای چه نوع مخاطب و رده سنی تهیه و تولید شد. چرا که با محوریت داستان زندگی دو کودک بدون سرپرست به آنتن آمد؛ همان داستانی که جوادی و دیگر کودکان بی‌سرپرستِ "بچه مهندس" هم روایتش کردند. داستان در یک مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست به نام "خانه‌سالاری" آغاز شد و داستان بیشتر بین دو نام هاشم و سهراب چرخید.

کودکانی که قربانی طماعی و زیاده‌خواهی اقوام نامادری خود شدند؛ سهراب که در این جریان مادرش را از دست می‌دهد و پدر متمولش در یافتن سهراب به دلیل ترفندهای بدخواهان ناموفق می‌ماند. اما نتوانست فصل اول جایگاهی که باید را برای خودش دست و پا کند و دغدغه‌هایش درباره رفاقت سهراب و هاشم به فصل دوم موکول شد. دو دوستی که در فصل دوم وارد عالم نوجوانی شدند و به دنبال ساختن آینده خود، آن "خانه سالاری" را ترک کردند. 

بسیاری اعتقاد داشتند تغییر کارگردان در فصل دوم، باز آن اتفاقی که باید را برای این سریال رقم نزد تا سریال با مدتی غیبت و فاصله به فصل سوم رسید. "از سرنوشت" با این حال‌وهوا واردِ دوران جوانی سهراب و هاشم و نغمه و آرزو شد که هرکدام قصه‌های قابل‌توجهی را در فصل سوم رقم زدند؛ از ازدواج، پولشویی، پرده‌برداری از اتفاقات گذشته و حتی رفتن به زندان و خیلی اتفاقات دیگر.

شاید سرمنزل اصلی داستانِ "از سرنوشت"، قصه رفاقت است رفاقتی که در اولین رکن اجتماعی یعنی خانواده شکل می‌گیرد. جالب است که سهراب اصولی‌تر و درس‌خوان‌تر است و هاشم زیرک و کمی‌ پرالتهاب‌تر؛ این دو شخصیت به‌خوبی توانسته‌اند این پیوند را حفظ کنند.

البته در آماری که از استقبال مخاطبین از "تلوبیون" نشان می‌داد رتبه نخست را "از سرنوشت" به خودش اختصاص داده بود شاید از این جهت که قصه تکراری عدم مدیریت کنداکتور باعث شده مخاطب نتواند در ساعت‌های پخش سریال‌های شبکه سه و دو، مخاطبِ پروپاقرصی باشد. از آن جائیکه ساعتِ پخش سریال در شبکه یک، مناسب‌تر است این اتفاق افتاده و البته بعد از مدتی ناکامی، سریال این‌ روزهای شبکه دو بیشتر به مذاقِ بیننده خوش آمد. 

جایی که خردمندان و گروهش، بازیگران خوبی مثل دارا حیایی در نقش هاشم، کیسان دیباج در نقش سهراب، فاطیما بهارمست در نقش نغمه و مونا کرمی در نقش آرزو را به دنیایی تصویر معرفی کرد. البته که بهارمست مدت‌ها قبل از طریق اجرا، نمایش تئاتر و حتی بازی در سریال‌ها شناخته شده بود اما در این سریال، توانمندی‌های این بازیگرِ جوان بیشتر دیده شد. این نقطه مهمی است که کمتر در سریال‌های ما مورد توجه قرار می‌گیرد که جوانگرایی در موضوع، کارگردانی و بازیگری داشته باشند. 

بیشتر یا به سراغ سلبریتی با دستمزدهای گزاف می‌روند و یا رفاقت و رانت در انتخاب بازیگر و عوامل، حرف اول را می‌زند. همان‌طور که در ناکامی برخی از سریال‌های تازه پخش شده تلویزیون نقش عمده‌ای داشته است. 

یکی از نکاتی که جبار آذین به عنوان منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون درباره سریال "از سرنوشت" به آن اشاره کرد، این بود که: "واقعیت این نوع قصه‌ها این است که عمدتاً به حاشیه توجه می‌کنند یا بر اثر تکرار در سریال‌های مشابه، از موضوع‌های تکراری استفاده می‌کنند. مهمترین تکراری‌ها همین است که معمولاً در این نوع سریال‌ها، پایِ سوژه کودکان بی‌سرپرست به میان می‌آید که بعضی از خانواده‌ها بزرگ‌شان می‌کنند، این همان سوژه و موضوع تکراری است. اما "از سرنوشت" این رخداد را در حاشیه‌اش قرار داد و محور چیز دیگری بود."

وقتی به روندِ داستانی "از سرنوشت" خصوصاً در فصل سوم توجه کنیم، دو شخصیت اصلی هاشم و سهراب قدم به قدم خودشان، "سرنوشت‌"شان را رقم می‌زنند. این مهمترین نکته‌ای است که سریال یادآور می‌شود. زیرا انسان‌ها قصه زندگی خودشان را می‌سازند چیزی که در مکتب ما به آن تأکید شده و البته از نظر علمی هم به اثبات رسیده است. نویسندگان و دو کارگردان "از سرنوشت" به این نکته توجه کردند که از مقایسه با سریال‌هایی که پیش از این به موضوع "کودکان بی‌سرپرست" پرداختند، مقایسه نشود. 

چرا فصل سوم "از سرنوشت" بیشتر دیده شد؟

در فصل سوم "از سرنوشت"، محمدرضا خردمندان کارگردان بیشتر به پررنگ‌شدن شخصیت‌ها و ملموس شدن موضوع و شخصیت‌پردازی‌شان توجه کرد. با این روش، روند قصه برای مخاطب علاوه بر آشنایی با سرنوشت‌شان، جذاب‌تر شکل گرفت. رفتار حرفه‌ای در پرداخت موضوع روز و شخصیت‌پردازی درست باعث شد تا خودش را از قافله ناکام‌های فصل‌سازی تلویزیون جدا کند. به دلیل توجه درستِ نویسنده "از سرنوشت" به موضوع خانواده و گسترش این سوژه‌ها به مسائل و مشکلات اجتماعی از زوایای آسیب‌شناسی، مخاطب را وارد دنیای شخصیت‌های اصلی داستان کرد. 

توجه "خردمندان" به جذابیت‌های بصری و تصویری باعث شد تا میزان مخاطبان سریال "از سرنوشت" بالا برود. کارگردان توانست از بازیگران جوانش بازی خوبی بگیرد و در کنار امتیازاتی مثل نوشته و تصویرپردازی و شخصیت‌پردازی مناسب، برخی از منتقدین اعتقاد داشتند با این رویه قوت نوشتار و شخصیت‌پردازی و فضاسازی، "از سرنوشت" می‌تواند به فصل‌های بعدی بیندیشد. داستان اگر به دوران کهنسالی و پیری شخصیت‌های اصلی برود شاید از آن جهت هم مخاطبان خودش را داشته باشد و به توفیقات دیگری برسد. 

وقتی پولشویی وارد داستان شد

یکی از عواملی که توانست فصل سوم را بیش از فصل‌های دیگر مورد توجه قرار دهد ورود شخصیت‌های اصلی به موضوع مهم قاچاق و پولشویی و فضای پلیسی و اکشن که در داستان اتفاق افتاد. البته این نکته هم وجود دارد که موضوع‌های مهمی مثل قاچاق، پولشویی و انواع فسادها کم و بیش در بسیاری از سریال های تلویزیون، آثار پلیسی به کار گرفته شده اما نکته مهم این است که این پردازش‌ها نباید محدود به جریان خاص بشود. یعنی این مشکلات و معضلات اجتماعی فقط از ناحیه گروه خاص و جریان خاص اجتماعی و سیاسی یا گروه‌های انحرافی شکل نگرفته است.

جا دارد وقتی که قرار است مثلاً به معضل پولشویی پرداخته شود شرایط و موقعیتی که ایجاب کرده پولشویی در جامعه شکل بگیرد و عواملی که مسبّب آن شده و نقش نیروهای انسانی و نیروهای انتظامی در این ماجرا و همین طور قوه قضائیه که ارکان جلوگیری از این معضلاتند را به خوبی مورد توجه قرار دهد. اگر در حد سهل‌انگاری و ساده‌نگری به این مسائل توجه شود و از پردازش کامل آن‌ها خودداری شود چیزی در حد حادثه‌پردازی در سریال‌ها خواهد بود.

زندانی قابل تأمل در "از سرنوشت"

در این سریال نکات دیگری هم وجود دارد که متأسفانه نشان‌دهنده اوضاع نابسامان برخی از فضاهای کاری حتی زندان‌ها در کشور است.  ما در این سریال با زندانی روبروییم که محیط آن را عوامل و اشرار تحت حاکمیت خودشان قرار داده‌اند و این به هیچ وجه امتیاز تلقی نمی‌شود و نشان‌دهنده ضعف دستگاه‌های مرتبط با ایجاد فضاهای مناسب زندان‌های کشور است. 

چهره این روزهای کارگردانی؛ خردمندان

متأسفانه در این چند سال اخیر، کارگردان‌ها و حتی نویسندگان از روی رانت و مافیایی خاص انتخاب می‌شوند. بذرافشان و خردمندان کارگردان‌های سریال "از سرنوشت" با پیشینه‌ای که از آن‌ها در سینما و تلویزیون سراغ داریم هر دو کارگردان کاربلدی‌اند اما خردمندان در فصل سوم ثابت کرد سریال‌سازی را بهتر از بذرافشان می‌شناسد. 

بازیگران چقدر در دیده شدن "از سرنوشت" نقش داشتند؟

در این سریال بازیگران پیشکسوت و کاربلدی مثل حبیب دهقان‌نسب، حسین پاکدل، پوریا پورسرخ و حتی لیلا بلوکات و مجید واشقانی حضور داشتند که در جای خود بسیار مؤثر بودند.گرچه روی نقش‌های منفی در این سریال کار شده اما نقش‌های مثبت و خاکستری پررنگ‌تر نوشته شده و ملموس‌ترند. همین‌طور به پررنگ‌تر شدن شخصیت‌ها، هدایت کارگردان و گرفتن بازی‌های به نسبت مقبول، به نظر می‌رسد کار هدایت کارگردان و بازیگردانی نسبت به دو فصل قبلی موفق‌تر بوده است. 

البته پررنگ‌شدن کاراکترها و جاافتادن آن‌ها هم به این هدایت و شخصیت‌پردازی درست، کمک کرد. بازی‌های بازیگران حرفه‌ای مقابل آن‌ها مثل پوریا پورسرخ و حبیب دهقان‌نسب به علاوه مجید واشقانی و لیلا بلوکات در حدّ پردازش نقش‌ها و توانایی‌های بازیگری خود، خوب ظاهر شدند.

چرا تلویزیون در سرگرم‌ کردن مخاطبش موفق نیست؟/ مدیران ریسک‌ناپذیر پشتِ امتحان‌پس‌داده‌ها پنهان شده‌اندنگرانی عمو فیتیله‌ای تلویزیون از خوراک‌ مسمومِ ماهواره برای کودکان ایرانیروایت مسعود روشن‌پژوه از رقابت اشتباه تلویزیون با فضای‌مجازی/ فکر می‌کنند با فالوور زیاد و بازیگر، برنامه‌شان دیده می‌شود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه دو سریال رسانه ملی تلویزیون شبکه دو سریال رسانه ملی تلویزیون کودکان بی سرپرست شخصیت پردازی سریال ها فصل سوم شخصیت ها نقش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۱۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی نزدیک به یک دهه است که فیلم‌ها و سریال‌های کره جنوبی بر سرویس‌های استریم تسلط یافته‌اند، به خصوص به خاطر رونق فوق‌العاده‌ی سریال‌هایی که موضوعشان فاجعه و بقا است. این سریال‌ها با هیجان و تعلیق درجه‌یکی که به مخاطبان ارائه می‌دهند، موفقیت زیادی را در سطح بین‌المللی کسب کرده‌اند.

به گزارش فرادید، موفقیت بی‌سابقه‌ی «بازی مرکب» باعث شد همۀ سریال‌های با موضوعات آخرالزمانی در لیست تماشای بینندگان قرار بگیرند. این سریال‌ها آنقدر پرهیجان و جذاب هستند که تماشاگران نمی‌توانند خودشان را در حال فرار از هجوم هیولاها یا آینده‌ای فاجعه‌بار بدون آب تصور نکنند. با وجود اینکه کمبودی از فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای با مضمون بقا وجود ندارد، اما تعداد معدودی از آن‌ها آنقدر عالی هستند که مخاطبان را از ابتدا تا انتها میخکوب نگه می‌دارند. در اینجا پنج مورد از این سریال‌هابرتر اما کمتر دیده شده را معرفی خواهیم کرد.

۱. روز موعود (D-Day)

روز موعود یک سریال کره‌ای در ژانر «بقا» است که از جهت نزدیکی‌اش به واقعیت با بقیۀ سریال‌های این ژانر متفاوت است. این سریال به موضوعاتی کاملا جدی می‌پردازد و معنای واقعی تلاش برای بقا را به تصویر می‌کشد.

در این درام پزشکی فاجعه‌آمیز و مهیج، شهر سئول با یک زلزله وحشتناک مواجه می‌شود که تقریباً شهر را با خاک یکسان می‌کند. در پی این فاجعه، تنها افرادی که قربانیان می‌توانند به آنها تکیه کنند گروهی از پزشکان و امدادگران شجاعی هستند که در یک وضعیت آشفته گرفتار شده‌اند.

روز موعود درباره افرادی نیست که برای یک قوطی غذا به جان هم می‌افتند یا کسی را به دلیل احتمال آلوده بودن محکوم به مرگ می‌کنند. این سریال یک تصویر واقعی از ترس و عدم اطمینانی است که یک جامعه هنگام وقوع فاجعه تجربه می‌کند. چنین حوادثی به طور طبیعی غریزه بقا را در انسان بیدار می‌کنند و این یکی از چیزهایی است که این سریال با روایتی مبتنی بر واقعیت به طور موفقی به تصویر می‌کشد.

۲. گودال تاریک (Dark Hole)

گودال تاریک یک سریال مهیج و کمترشناخته‌شده در ژانر بقاست که شباهت‌هایی به سریال محبوب نتفلیکس، یعنی «خانۀ شیرین» دارد. این سریال داستان گروهی از بازماندگان را روایت می‌کند که در حال فرار از مه مرموز و تاریکی هستند که باعث تبدیل شدن انسان‌ها به هیولا می‌شود. زندگی این افراد زمانی دگرگون می‌شود که دود سیاه ناشی از فرو ریختن چاه فاضلاب یک کارخانه‌ی شیمیایی، آن‌ها را به زامبی‌های جهش یافته تبدیل می‌کند.

این سریال یک داستان کلاسیک بقا است که شما را به سفری هیجان‌انگیز می‌برد و باعث می‌شود حدس بزنید کدام شخصیت‌ها می‌توانند تا پایان دوام بیاورند. گودال تاریک اثری پر زرق‌وبرق نیست، اما وفادار به مضمون و عناصر ژانر بقا است. این سریال با طرح سؤالاتی درباره‌ی ارزش‌های انسانی و حس فرورفتن در تاریکی‌ای که شاید همیشه در درونمان وجود داشته، شما را به فکر وامی‌دارد.

۳. دریای خاموش (The Silent Sea)

دریای خاموش یک سریال علمی-تخیلی مهیج و آینده‌نگر است که با به تصویر کشیدن دنیایی بدون آب، تماشاگران را میخکوب می‌کند. تصور کنید در دنیایی زندگی کنید که آب به یک کالای فوق‌العاده با ارزش تبدیل شده باشد. این فرضیه می‌تواند غریزه بقا را در هر کسی بیدار کند.

در حالی که همه شخصیت‌ها در این سریال در تلاش برای زنده ماندن در پی عواقب کمبود آب هستند، داستان عمدتا بر روی گروهی از فضانوردان مأموریت فضایی متمرکز است که وظیفه دارند اطلاعات و نمونه‌هایی را از یک مرکز تحقیقاتی روی ماه بازیابی کنند.

دریای خاموش سفری پرهیجان، نفس‌گیر و مرموز به دنیای علمی-تخیلی است. تماشاگران تا قسمت آخر نمی‌توانند به طور کامل حدس بزنند در این سریال چه اتفاقی در حال رخ دادن است و همین سفر پرخطر از ناشناخته‌ها به سوی شناخته‌ها، یکی از بهترین ویژگی‌های این سریال است. شاید این سریال یک مجموعه بقا به سبک سنتی نباشد، اما درباره‌ی تلاش برای بقای نسل بشر و انجام هر کاری برای جلوگیری از انقراض انسان‌ها است. درخشش این سریال به خاطر بازی خیره‌کننده‌ی گونگ یو است که هر صحنه را با بار احساسی عمیقی اجرا می‌کند.

۴. پادشاهی (Kingdom)

پادشاهی یکی از بهترین سریال‌های کره‌ای نتفلیکس است که می‌توان آن را آغازگر جریان داغ سریال‌های مدرن بقا با فضاسازی متفاوت دانست. برخلاف اکثر سریال‌های بقا که در مکان‌های آشنایی مانند یک مجتمع مسکونی پرجنب‌وجوش یا یک دبیرستان اتفاق می‌افتند، «پادشاهی» دارای یک پیشینه تاریخی قوی است که به طرز شگفت‌انگیزی با یک ماجرای آخرالزمانی دربارۀ زامبی‌ها پیوند می‌خورد. این سریال که اقتباسی از یک وب‌تون است، داستان مهیجی در دوران سلسلۀ چوسان را روایت می‌کند که در آن پادشاه به طور ناگهانی به یک بیماری مرموز و جدید مبتلا می‌شود. ولیعهد مشتاق برای کشف راز این بیماری، متوجه می‌شود که قربانیان این بیماری دوباره به صورت هیولاهایی به زندگی برمی‌گردند؛ همان هیولاهایی که در دوران مدرن «زامبی» نامیده می‌شوند.

پادشاهی رویکردی فوق‌العاده هوشمندانه به مضمون بقا دارد و بدون تکیه زیاد بر کلیشه‌ها داستان خود را پیش می‌برد. تماشاگران می‌توانند انتظار صحنه‌های اکشن و خون‌آلود زیادی را در مکان‌های غیرمنتظره داشته باشند. با این حال، کسانی که به دنبال یک داستان زامبی معمولی‌تر هستند، ممکن است در پادشاهی آنچه را که می‌خواهند پیدا نکنند، به ویژه به این دلیل که در این سریال، موجودات گوشت‌خوار عمدتاً در پس‌زمینه‌ی خط اصلی داستان قرار دارند.

۵. شادی (Happines)

در دنیایی که بقا حرف اول را می‌زند، کمتر جایی برای شکوفه زدن عشق پیدا می‌شود. «شادی» یک تریلر مهیج دیگر با محوریت حمله زامبی‌هاست که سختی‌های گرفتار شدن در یک مجتمع مسکونی لوکس را به تصویر می‌کشد، البته در حالی که دنیای بیرون در حال نابودی است.

یکی از بهترین ویژگی‌های «شادی» که آن را از سایر سریال‌های مشابه جدا می‌کند، داستان عاشقانه‌ی صمیمانه‌ای است که به خوبی با فضای وهم‌آلود رویدادهای آخرالزمانی ترکیب شده است. شخصیت‌های اصلی، به ویژه شخصیت زن (با بازی هان هیو جو)، جوانانی قوی و مستقل هستند که جذابیت مضاعفی به روایت این سریال بخشیده‌اند.

این سریال با دوز متناسبی از احساسات، هرج و مرج و هیجان همراه است. داستان نه ‌تنها غیرواقعی به نظر نمی‌رسد، بلکه تعادل فوق‌العاده‌ای بین منطق و تخیل برقرار می‌کند. «شادی» یک درام زامبی غیرمعمول است که درگیری‌های ساکنان ساختمان و تأثیر یک وضعیت اضطراری بر ارزش‌های اخلاقی انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904160

دیگر خبرها

  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول
  • (ویدیو) افشاگری عجیب الهام حمیدی از ازدواجش
  • اعتراف یک کارگردان: من از نزول خوار‌ها پول می‌گرفتم تا...
  • ۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!
  • اعتراف یک کارگردان: من از نزول خوار‌ها پول می‌گرفتم
  • اعتراف یک کارگردان: من از نزول خوارها پول می‌گرفتم تا...
  • دانلود سریال افعی تهران قسمت 10 با حجم رایگان
  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول؛ از Women at War تا Parade’s End
  • رخنه به قلب دشمن
  • بیوگرافی و اسامی بازیگران سریال خاله خانم