Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: منابع مالی طرح ملی "جهاد روشنایی" از طریق نصب نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس و خرید تضمینی برق در استان تامین شده که بهترین راه برای درآمدزایی آسان افراد کم توان، زنان سرپرست خانوار و اقشار محروم جامعه است.

به گزارش قدس آنلاین،  علی رسولیان امروز در نشست کمیته انرژیهای تجدیدپذیر در محل استانداری خراسان رضوی افزود: طرح "جهاد روشنایی" از سوی بسیج سازندگی به منظور تولید برق از طریق نصب نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس و ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، سالمندان، بازنشستگان، اقشار کم درآمد و محروم جامعه با ظرفیت هزار و ۱۰۵ نفر در استان اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مزیت این طرح بر سایر طرحهای اقتصادی این است که نیاز به بازار فروش ندارد، فعالیتی سالم و درآمد آن تضمین شده است به طوری که هر فرد از محل نصب نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در خانه خود و ارسال برق آن به شبکه ماهانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال درآمد خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: منابع مالی جهاد روشنایی برای اجرای این طرح از محل بند "ه" تبصره ۱۶ قانون بودجه که مربوط به تسهیلات قرض الحسنه اشتغال برای اقشار کم درآمد است در نظر گرفته شده و پنج بانک عامل شامل ملی، تجارت، سپه، صادرات و ملت عهده دار پرداخت تسهیلات با نرخ سود پنج درصد برای خرید این نیروگاه‌ها شده‌اند.

رسولیان افزود: برای اجرای این طرح علاوه بر تسهیلات تامین شده برای هزار نیروگاه کوچک مقیاس، می توان از اعتبارات دستگاههای حمایتی شامل ۱۸۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار بهزیستی و ۴۷۰ میلیارد تومان در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی استفاده کرد.

وی ادامه داد: تاکنون هزار و ۱۰۵ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در خراسان رضوی نصب شده و استان از این حیث با ۲۳ درصد سهم کشوری در رتبه دوم قرار دارد و در این راستا برای توسعه نیروگاه‌های مزبور، به مدت پنج سال، سالی هزار نفر در استان را زیر پوشش طرح "جهاد روشنایی" قرار خواهیم داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مدیران بانکهای عامل مشارکت کننده در طرح جهاد روشنایی خراسان رضوی لازم است تا هرچه سریعتر نسبت به پرداخت تسهیلات این طرح وارد عمل شوند تا منابع مالی اختصاص یافته به استان در این طرح به طور کامل و در موعد مقرر جذب شود.

رسولیان افزود: سقف تسهیلات بانکی طرح جهاد روشنایی برای هر متقاضی ۵۰۰ میلیون ریال و فاصله این قیمت تا هزینه نصب نیروگاه و اجرای آن، ۱۵۰ میلیون ریال است که تلاش می‌شود این فاصله قیمتی با روشهایی تامین شود.

وی ادامه داد: با تلاشها و پیگیریهای موثر استاندار خراسان رضوی امید است از ظرفیت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام راحل و جلب مشارکت آنها در اجرای طرحهای اقتصادی استان استفاده کرد و تلاش می‌شود از این طریق بتوان کمکهای مالی بلاعوض برای شرکت کنندگان در طرح جهاد روشنایی را به دست آورد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: برای ضمانت تسهیلات بانکی اختصاص یافته به هر متقاضی نیز، زنجیره‌های ضامن با معرفی یک ضامن معتبر از سوی نهادهای حمایتی و معرفی شورای شهر و روستا در نظر گرفته خواهد شد تا اجباری به ارائه ضامن کارمند برای متقاضیان نباشد.

فرمانده بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) نیز در این نشست گفت: تسهیلات طرح جهاد روشنایی فقط به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص ندارد بلکه همه اقشار مردم می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

سرهنگ محمد روحانی افزود: برای انتخاب شرکتهای سازنده و نصاب نیروگاه‌های خورشیدی، مناقصه‌ای برگزار و برندگان مشخص خواهند شد که بسیج سازندگی یک استعلام برای نصب نیروگاه و یک استعلام برای خرید نیروگاه از سوی متولیان خواهد گرفت.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به وجود ۲ هزار و ۲۸ مددجوی متقاضی شرکت در طرح جهاد روشنایی گفت: اقساط تسهیلات نخستین گروه از مددجویان که نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در سال ۱۳۹۴ نصب کرده بودند به پایان رسیده است.

حبیب الله آسوده افزود: مددجویان کمیته امداد خراسان رضوی تاکنون ۵۲۱ نیروگاه خورشیدی در استان نصب کرده اند و درآمد ماهیانه هر مددجو از این محل حداکثر ماهی ۳۰ میلیون ریال بوده است.

معاون بهره برداری دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در راستای اجرای طرح جهاد روشنایی تاکنون ۲۰۰ مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی برای دریافت تسهیلات به بانک ملی معرفی شدند که از این تعداد، مدارک ۱۳۵ نفر به بانک ارسال شده و مدارک باقی مددجویان نیز در حال ارسال است.

وحید باغشنی افزود: در مرحله بعد ۳۰۰ نفر از دیگر مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی در شهرستانهای بجستان، گناباد، سبزوار و باخرز برای شرکت در این طرح معرفی و احراز هویت می‌شوند.  

وی اضافه کرد: تسهیلات مربوط به بند "ه" تبصره ۱۶ قانون بودجه فقط به جهاد سازندگی اختصاص یافته است و باید بخشی از این بودجه مربوط به ۲۰۰ متقاضی که مدارک آنها به بانک ارسال شده هر چه سریعتر جذب شود.

حمیده محدث، نماینده اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مددجویان واجد شرایط برای شرکت در طرح جهاد روشنایی، باید معلولان یا زنان سرپرست خانوار باشند که از بین هزار نفر سهمیه استان در این طرح در سال جاری، ۸۰ نفر از مددجویان بهزیستی هستند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی درامد زدایی کمیته امداد امام خمینی مددجویان کمیته امداد طرح جهاد روشنایی خورشیدی کوچک مقیاس نیروگاه خورشیدی نیز در این نشست میلیون ریال نصب نیروگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۱۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: پروژه ساخت ۱۶ نیروگاه خورشیدی پشت بامی مدارس کشور در ۱۶ مدرسه در حال بهره برداری است، که از این تعداد ۷ نیروگاه در استان های اصفهان، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی امروز به صورت همزمان به بهره برداری رسیده است.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ حمیدرضا خان محمدی معاون وزیرآموزش و پرورش و رئیس این سازمان، در آیین بهره برداری همزمان از ۷ نیروگاه خورشیدی پشت بام مدارس در ۶ استان کشور، که با افتتاح دبیرستان خیرساز زیرک پردیسان قم مجهز با این فناوری برگزار شد، اظهار داشت: ساخت این نیروگاه ها ضمن ایجاد اقتصاد و درآمد پایدار و صرفه جویی در هزینه های مدارس سبب افزایش خودآگاهی و تربیت اقتصادی دانش آموزان درجهت استفاده از انرژی های پاک برای کشور و حفظ محیط زیست با جلوگیری از بکارگیری سوخت‌های فسیلی در مدارس می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش، اذعان داشت: از آنجا که سرانه های تخصیص یافته به مدارس پایین هستند و در فصل های فعال مجبورند از سوخت های فسیلی استفاده کنند، استفاده از نیروگاه های خورشیدی ضمن صرفه جویی در هزینه های جاری، سبب کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی می شود.

وی با اشاره به این که بسیاری از مدارس در موضوع سرانه دانش آموزی دچار مشکل هستند، یادآورشد: خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه کشور، اختیار کسب درآمد اختصاصی برای همه مدارس از مسیرهایی مانند تولید انرژی پاک توسط سلول‌های خورشیدی یا تعبیه فضای تجاری گذاشته شده تا هر مدرسه بتواند اقتصاد خود را پیش ببرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ طرح برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی هدف‌گذاری شده است، گفت: در یک برنامه کوتاه مدت با همکاری دستگاه‌های متولی ۲۰هزار مدرسه به سلول‌های خورشیدی مجهز می‌شوند. در حال حاضر ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست.

وی تصریح کرد: تاکنون نیروگاه‌های خورشیدی ۱۱ مدرسه در استان قم با ظرفیت ۲۲۰ کیلووات به مرحله اجرا رسیده اند که از این تعداد نیروگاه‌های ۵ مدرسه با مجموع ظرفیت مجموع ۱۰۰ کیلووات به شبکه سراسری برق متصل شده‌اند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، عنوان کرد: برای تولید انرژی از سلول‌های خورشیدی و استفاده از فضای مدارس در این امر، با خیرین و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وارد مذاکره شده‌ایم تا ان شاء الله این موضوع در همه مدارس جدیدالاحداث محقق شود.

خان محمدی در پایان خاطرنشان کرد: با تولید هر کیلووات ساعت نیروگاه خورشیدی ۵۶۰ گرم از انتشار گاز دی اکسید کربن جلوگیری می‌شود و سبب صرفه جویی ۰.۲۷ مترمکعب مصرف گاز طبیعی و ۰.۲۲ لیتر مصرف آب می‌شود.

محمود کمانی، معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق نیز در این مراسم با اشاره به تفاهم‌نامه مشترک این وزارتخانه با آموزش و پرورش و نوسازی مدارس برای تجهیز مدارس خیرساز به نیروگاه‌های برق خورشیدی، گفت: استان قم با ۱۱ مدرسه مجهز به سلول‌های خورشیدی در این زمینه پیشتاز است.

وی افزود: سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) برق تولیدی این مراکز را به قیمت مناسب خریداری می‌کند که علاوه بر فرهنگ‌سازی برای نسل آینده در تامین هزینه‌های جاری و نگهداری مدارس نیز موثر است.

گفتنی است همزمان با بهره برداری از این نیروگاه، آیین افتتاح مدرسه خیرساز حاج غلامرضا زیرک در پردیسان قم برگزار شد. این مدرسه خیّری به همت حاج حبیب الله زیرک و به یاد پدر مرحومش، حاج غلامرضا زیرک با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان و از محل اعتبارات ملی، استانی و طرح شهید سلیمانی (ره) به ثمر نشسته است.

مدرسه زیرک در زمینی به مساحت پنج هزار و ۲۳ مترمربع و با زیربنای ۳هزار و ۱۵۹ مترمربع در سه طبقه و بر اساس آخرین استانداردهای روز ساخته شده و دارای ۱۸ کلاس درس، ۱۱ اتاق اداری و جنبی، سه کارگاه و آزمایشگاه و همچنین نمازخانه‌ای به مساحت ۲۸۰ مترمربع است. در کنار این مدرسه، یک سالن ورزشی ۶۱۵ مترمربعی نیز احداث گردیده تا علاوه بر ارائه خدمت به دانش آموزان عزیز، در غیر ساعات آموزشی نیز پذیرای مردم باشد.

بر اساس ظرفیت‌های موجود، مدرسه حاج غلامرضا زیرک به سه سامانه ۲۰ کیلوواتی تولید برق از انرژی پاک خورشیدی نیز مجهز است که این سامانه‌ها بر اساس نرخ مصوب سال ۱۴۰۲ می‌توانند در هر ماه مبلغ ۲۷۰ میلیون ریال برای این مدرسه مُعظم ایجاد درآمد کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن
  • ۱۵۴ پنل خورشیدی در روستاهای دیلم راه اندازی می‌شود
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب
  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است
  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند
  • جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی
  • ۲ پروژه روشنایی معابر در منطقه شهرک جهاد زاهدان در حال اجرا است