Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی منابع آگاه گزارش دادند، عربستان و قطر با میانجی‌گری‌های دولت آمریکا به قرارداد اولیه‌ای برای پایان یافتن بحران میان خود که بیش از سه سال ادامه دارد، نزدیک شده‌اند.

به گزارش ایسنا، یکی از این منابع به خبرگزاری بلومبرگ آمریکا اعلام کرد: این قرارداد شامل حال سه کشور دیگر که در ژوئن ۲۰۱۷ قطع روابط خود با قطر را اعلام کردند یعنی مصر، امارات و بحرین نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک منبع دیگر اظهار کرد: توافقی گسترده‌تر (میان دو طرف) به دلیل برطرف نشدن برخی مشکلات موجود از جمله روابط دوحه با تهران، هنوز دور از دسترس است.

بلومبرگ در ادامه تاکید کرد: این موفقیت احتمالی پس از ماه‌ها تلاش‌های دیپلماتیک بی‌وقفه با میانجیگری کویت حاصل می‌شود که پس از حرکت آخر جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و فرستاده او به خاورمیانه یعنی سفرش به منطقه خلیج فارس در هفته جاری نتیجه داد.

به گفته این دو منبع بلومبرگ، نزدیک شدن روابط میان ریاض و دوحه احتمالا شامل بازگشایی آسمان و مرزهای زمینی، پایان جنگ رسانه‌ای و دیگر اقدامات جهت اعتمادسازی در چارچوب طرحی دقیق برای بازسازی تدریجی روابط خواهد بود.

برخی دیپلمات‌ها و تحلیلگران معتقدند، عربستان و امارات نیروی محرکه پشت ماجرای تحریم قطر بودند که به تقسیم منطقه و تغییر مسیر سفرهای هوایی و ایجاد مشکل در تجارت و فعالیت‌ها منجر شد. در این میان هم امارات بیش از همه با ازسرگیری روابط با قطر مخالف بود زیرا ترجیح می‌داد ضمن هشدار نسبت به آغاز هر گونه تنشی با ایران، تمرکز خود را بر ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی بگذارد.

همچنین به گفته این دیپلمات‌ها و تحلیلگران، از طرفی عربستان بابت نتیجه کاهش فشارهای آمریکا بر ایران با روی کار آمدن دولت دموکرات جو بایدن نگران است و این مساله زیرساخت‌های نفتی عربستان را به خطر خواهد انداخت، همچنین اختلاف‌نظرهای عربستان با هم‌پیمانش در مورد سیاست‌های اوپک رو به افزایش هستند.

یکی از پژوهشگران مسایل خاورمیانه در موسسه "بیکر" وابسته به دانشگاه "رایس" آمریکا گفت: شوک حاصل از حملات (به تاسیسات آرامکو) و نبود پاسخ صریحی از طرف آمریکا به این حملات منجر به این نتیجه‌گیری دیرهنگام شد که خطر واقعی علیه امنیت عربستان نه از سمت دوحه بلکه فقط از سوی برخی دیگر از بازیگران موثر منطقه وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بلومبرگ بحران عربستان و قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۱۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...

روزنامه تایمز مدعی شد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طرحی مفصل برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین دارد؛ اما قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، یک منبع نزدیک به ترامپ که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه تایمز گفت: (ترامپ) یک طرح دارد، اما نمی‌خواهد درباره آن با شبکه‌های خبری صحبت کند، چون در آن صورت دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند.

به گفته این منبع، ترامپ قصد دارد برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، پایان بخشیدن به جنگ اوکراین را در فهرست وعده‌های اصلی خود قرار دهد.

این گزارش در حالی منتشر شده که ترامپ بار‌ها گفته است در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این جنگ را تمام کند. او همچنین در اواخر ماه میلادی گذشته گفت در صورت پیروزی در انتخابات تنها زمانی حاضر به حمایت از اوکراین خواهد شد که اروپا هم در این حمایت شریک باشد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه نوشت ترامپ قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات حداقل بودجه نظامی لازم برای کشور‌های عضو ناتو را از ۲ درصد به سه درصد افزایش دهد.

منابع نزدیک به ترامپ باور دارند به نظر می‌رسد ترامپ این ایده را در پی گفتگو با «آندژی دودا»، رئیس‌جمهور لهستان پرورده باشد. دودا نیز پیش‌تر خواستار افزایش چشمگیر در بودجه دفاعی ناتو شده بود و انتظار می‌رود در اجلاس آتی سران ناتو آن را مطرح کند.

دیگر خبرها

  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • ۴۱ درصد آمریکایی‌ها نگران وقوع جنگ داخلی هستند
  • بلومبرگ: ترکیه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد