Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، سیدعبدالله طباطبایی اظهارداشت: با توجه به اینکه تاریخ و تمدن منطقه و صیانت و حراست از آثار ملی و باستانی که از گنجینه‌های تجدیدنشدنی تمدن فاخر ایرانی محسوب می‌شود، امری ضروری است، ورود هر گونه خسارت به این آثار پیگرد قانونی می‌شود.

او افزود: آسیب به این آثار قابل درک نبوده تا جایی که در عصر کنونی حتی سازمان‌های بین‌المللی و مردم‌نهاد نیز کمر همت به حراست و پاسداری آن بسته‌اند اما گاهی مواقع مشاهده می‌شود هزینه‌های کلان و هنگفت از بودجه عمومی و بیت‌المال صرف شده تا یک پروژه به مرحله پایانی نزدیک شود ولی به دلیل نبود هماهنگی‌های لازم دستگاه مجری، برخی دستگاه‌های متولی امر از جمله میراث‌فرهنگی ملاحظات تاریخی طرح را مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل همچنین گفت: قبل از شروع پروژه‌ها در همان مراحل مطالعات اولیه پیوست فرهنگی و تاریخی از سازمان‌های مربوطه توسط دستگاه‌های مجری اخذ شود تا موجبات هدررفت انرژی کشور در این زمینه فراهم نشده و در نتیجه منابع مالی و تاریخی و ملی پاسداری شود.

طباطبایی اضافه کرد: هرگونه فعل و ترک فعلی که منجر به ورود خسارت به طرح‌های اجرایی، بودجه عمومی و آثار باستانی در اردبیل شود، طبق قوانین و مقررات مربوطه و دستورالعمل‌های صادرشده از سوی رییس قوه قضاییه پیگرد کیفری و قضایی را به دنبال خواهد داشت.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

خانه صادقی ، خانه منافزاده ، خانه رضازاده ، خانه ابراهیمی ، خانه وکیل‌الرعایا ، خانه مروج ، خانه شریعت ، خانه چنذاب ، خانه مبشری، خانه آصف ، خانه ارشادی ، خانه میرفتاحی ، دبیرستان صفوی ، بنای فرمانداری اردبیل و مدرسه امام خمینی (ره) بیله‌سوار از جمله خانه‌ها و بناهای تاریخی اردبیل می‌باشند.

برچسب‌ها دادستانی کل کشور تخریب بنای تاریخی میراث فرهنگی اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادستانی کل کشور تخریب بنای تاریخی میراث فرهنگی اردبیل دادستانی کل کشور تخریب بنای تاریخی میراث فرهنگی اردبیل اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۳۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: ارتباطات اجتماعی ساکنان کشاورز تپه‌ علی‌کش موسیان در دوره‌های فرهنگی عصر نوسنگی با همسایگان جای تحقیق بسیار دارد.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: آثار به دست آمده از تپه «علی‌کش» موسیان در شهرستان دهلران مربوط به دوره نوسنگی است، یافته‌های باستان‌شناسی،  ۷ دوره فرهنگی را برای تپه‌ علی‌کش ارائه کرده است که دوره‌های «بزمرده»، «علی‌کش»، «محمد جعفر»  قدیمی‌ترین دوره‌های فرهنگی است.

وی با اشاره به دوره بزمرده در دشت موسیان خاطرنشان کرد: در دوره «بزمرده» ابزارهای سنگی شامل سنگ‌های کوبنده، کاسه‌های سنگی، مهره‌های تزیینی و پیکرک‌های گلی حیوان در این تپه به دست آمده است.
محمودیان ادامه داد: کشت غلات رونق داشته و از غلات گندم و جو کشت می‌شده است و از حبوبات نمونه عدس در حفاری‌های دوره علی‌کش به دست آمده است، در دوره علی‌کش از داس‌های سنگی کاسه‌های کف تخت و شقاب‌های کم‌عمق استفاده شده ضمن اینکه علاوه بر پیکرک‌های گلی بز چند نمونه پیکرک گلی انسان نیز یافت شده است.
این باستان‌شناس افزود: قدمت این دوره بر اساس آزمایش‌های انجام شده از طریق کربن ۱۴ بیش از ۸ هزار سال است، در مورد استقرار در تپه چنین اظهار نظر شده که در دوره بزمرده نوعی استقرار فصلی وجود داشته است در دوره علی‌کش طول مدت استقرار بیشتر شده و در دوره محمدجعفر ساکنان دهلران استقرار دائم داشتند.
وی بیان کرد: تنوع آثار به دست آمده از تپه علی‌کش، ارتباطات اجتماعی ساکنان دهلران با «بیشابور»، «فارس»، نواحی غرب ایران، «سیلک» کاشان «جارمو» در کردستان و طراف دریاچه وان در ترکیه را نشان می‌دهد از طرفی دیگر ارتباط ساکنان بین النهرین از طریق موسیان به سمت فارس و کرمان و حوزه رودخانه هلیل رود در استان کرمان می‌تواند جهات مختلف ارتباط این تمدن فرهنگی کشاورزی با مناطق دیگر را روشن کند.
انتهای پیام 
 

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • دستگیری ۳ حفار غیر مجاز در شهرستان آمل
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟