Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به مناسبت روز جهانی معلولان، ضمن اعلام آمادگی این دانشگاه برای حل مشکلات جامعه معلولان کشور، تولید شواهد علمی، استانداردها، پروتکل ها و گایدلاین های لازم برای تامین خدمات این قشر، گفت: این دانشگاه از ابتدای تاسیس، و همچنان تلاش می کند تا شرایطی را فراهم کند که علاوه بر حمایت طلبی توسط ارگان های مختلف، همکاری خوبی با سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی و بخش دولتی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با معرفی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که دارای ۲۳ دپارتمان تخصصی، ۸ مرکز تحقیقات و بنیه علمی حدود ۱۸۰ متخصص و حدود دو هزار دانشجو است، افزود: در حال حاضر، حدود ۷۰۰ میلیون معلول در جهان داریم که معادل ۱۰ درصد جمعیت دنیا است و بزرگترین اقلیت معلولان را تشکیل می دهند که متاسفانه ۸۰ درصد آنان در کشورهای با درآمد کم و متوسط مثل ایران قرار دارند و معمولاً در این کشورها شرایط مناسبی برای معلولان فراهم نشده است و به نوعی مورد غفلت واقع شده اند.

رئیس دانشگاه با اشاره به نامگذاری روز ۳ دسامبر به نام روز جهانی معلولان، در مورد هدف از این اقدام مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: آشنایی جامعه جهانی و مردم با مشکلات، مسایل و توانمندی معلولان و افزایش آگاهی خود معلولان نسبت به نیازها و توانمندی های خودشان، هدف این نامگذاری بوده است.

خانکه افزود: معلول، به افرادی گفته می شود که دارای محدودیت جسمی، روانی و گاهاً ذهنی هستند و این محدودیت ها، مانع نقش آفرینی آنان در حوزه های مختلف شود، و در نتیجه این افراد دچار مشکلاتی برای انجام فعالیت و داشتن زندگی مستقل خواهند شد که تمام تلاش جامعه جهانی بر این است تا شرایطی فراهم کند که معلولان نیز دارای فرصت برابر با سایر افراد باشند و با شان و عزت، زندگی مستقلی را در جامعه تجربه کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در هر کشور، فراهم آوردن امکانات برای زندگی با فرصت برابر برای گروه های اقلیتی است، اظهار داشت: برای معلولان هم باید شرایطی ایجاد کنیم که بتوانند در جامعه، به طور مستقل و با عزت زندگی کنند.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: این دانشگاه از بدو تاسیس با این فلسفه ایجاد شد که بتواند شواهد علمی مناسب برای تسهیل زندگی معلولان، حل مشکلات معلولان و فراهم آوردن امکانات لازم برای توسعه خدمات توانبخشی و سلامت اجتماعی را انجام بدهد.

وی توضیح داد: اگر سه سطح خدمات را در نظام سلامت یعنی بهداشت، تشخیص و درمان، و توانبخشی در نظر بگیریم، نظام سلامت در دو سطح اول و دوم از گستردگی خوبی برخوردار بوده ولی در سطح سوم (توانبخشی)، توجه کافی و وافی به آن نشده است و منابع لازم مصروف نشده، کما اینکه در حال حاضر متولی برای حوزه توانبخشی و سلامت اجتماعی در نظام سلامت دیده نشده است.

خانکه به عنوان استاد و محقق برجسته کشورمان نیز افزود: در حال حاضر، افرادی که دارای محدودیت یا معلولیت مادرزادی یا اکتسابی می شوند، خدمات توانبخشی متصل به نظام سلامت برای آنان دیده نشده است و این خدمات سلامتی به شکل پراکنده و براساس توان و بضاعت فرد ارائه می شود.

وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی، جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت و همچنین وزارت رفاه، برای تامین این خدمات تلاش می کنند ولی به نظر می آید که نیاز است تا این تولی گری، متمرکز در نظام سلامت ایجاد بشود، نیاز است که توجه خاص به این حوزه بشود، بلکه نیاز است که بخشی از امکانات در تمام عرصه ها از زندگی شهرنشینی تا خدمات سلامت برای این گروه اختصاص داده بشود، و امکانات مورد نیاز این گروه در وسایل نقلیه عمومی نیز فراهم بشود.

وی تصریح کرد: باید جامعه را برای حضور بیشتر معلولان، مناسب سازی کنیم، چرا که محدود کردن معلولان، ایزوله کردن و خانه نشین کردن آنان، حق انسانی این گروه نیست و این گروه هم حق دارد تا مانند سایر اقشار، در جامعه حضور داشته باشد و از توانمندی هایشان استفاده بشود و منابع مورد نیاز در اختیار آنان قرار بگیرد که دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این عرصه، قدم برمی دارد.

کد خبر 5087345

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان بهزیستی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روز جهانی معلولان معلولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی کووید 19 ایدز آمار کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سیما سادات لاری واکسن آنفلوانزا دیابت ستاد ملی مقابله با کرونا علیرضا رئیسی معلولین معلولان سعید نمکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۰۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند

آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه و در نشست با اعضای هیات رییسه دانشگاه فردوسی مشهد در محل این دانشگاه گفت: دانشگاه فردوسی مشهد دارای ذخایر علمی بسیاری است و یکی از دانشگاههای دارای برتری علمی در کشور است که توانسته افراد بزرگ و سرشناسی که در علوم تاثیر گذارند را در خود پرورش بدهد ولی متاسفانه در نشان دادن این عظمت علمی و استفاده از آن برای حل مسائل جامعه توجه ویژه ای صورت نگرفته است.

وی افزود:مردم و یا مسوولان دستگاه‌ها و نهادها قرار نیست به دنبال دانشگاه بیایند و به عبارتی این دانشگاه است که باید در ارتباط با جامعه نقش اثرگذار خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: ظرفیت دانشگاه در اثرگذاری در حوزه های مختلف از جمله فناوری، معدن، علوم انسانی، تربیت جامعه و فرهنگ سازی در جامعه بسیار است ولی دانشگاه باید خود را در این زمینه ها به جامعه اثبات کنند تا مشتری برای داشته های دانشگاه پیدا شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: سرمایه گذاران به دنبال ایجاد بهره و منفعت برای خود هستند و شاید تجربه یک تکنسین را به دانش یک متخصص دانشگاهی ترحیح دهند و این در حالی است که باید دانشگاه توانایی خود را به جامعه هدف اثبات کنند تا آنان از دانش این مجموعه علمی بهره ببرند؛ متاسفانه این نکته در بیشتر دانشگاه های کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

علم الهدی همچنین به نقش مسایل فرهنگی و توجه به موضوع جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد پردیس زندگی و خوابگاه متاهلی حرکت ارزشمندی است که می‌تواند در رونق ازدواج دانشجویی نقش بسزائی داشته باشد و البته باید به این موضوع توجه داشت که اگر امکان تغییر در احداث آن برای بهره مندی بیشتر دانشجویان وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد.

بال قوی برای دولت سیزدهم

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: این دانشگاه سعی کرده است تا با حضور نیروهایی که نگاه نوآور به حل مسائل کشور دارند مسائل و مشکلات را حل کند و به عنوان یک بال قوی در دولت سیزدهم نقش آفرین باشند.

مسعود میرزایی افزود:دانشگاه فردوسی مشهد جزو دانشگاه‌های باسابقه و برتر کشور است و در عرصه های مختلف علمی اقدامات بسیاری انجام است و اکنون به حوزه علوم انسانی با نگاه اسلامی و تولید علم توجه بسیاری شده است تا امکان ایفای نقش های جدیدی در جامعه و کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: در طول فعالیت مدیریت جدید این دانشگاه سعی شد تا نیروهای انقلابی و متخصص که نسبت به این کشور دغدغه مند هستند، جذب دانشگاه شوند تا در نهایت، دانشگاه برای آینده کشور داشته‌های بسیاری ارائه کند و بر همین اساس باید، غفلت نسبت به حوزه علوم انسانی نیز کاسته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که به آن توجه شده است، افزایش سرمایه اجتماعی در دانشگاه است و بر همین اساس، برخی از معوقات دانشگاهیان که مدت ها بر زمین مانده بود با رایزنی، کار جهادی و شبانه روزی پرداخت شد.

میرزایی افزود: می خواهیم دانشگاه فردوسی مشهد، یک دانشگاه تمدن ساز و الگو باشد تا بتواند نقش فعالی در سطح استان، کشور و حتی عرصه بین المللی، ایفا کند تا در توسعه و رونق کسب و کارها و یاری به حوزه اقتصاد دانش بنیان، موثر باشد.

رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: علم و دانش، مصدر عالم و شخصیت دهنده به آن هستند و اگر علم نورانی شود تمام مشتقات وابسته به آن نیز نورانی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ایمانی مقدم افزود: علمی که منجر به اخلاص، عمل و بصیرت شود باعث می‌شود برکات به دانشگاه و جمع دانشگاهیان اضافه شود.

وی ادامه داد: همراه کردن علم با اخلاق باید در اسناد بالادستی دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا منجر به تحول محتوایی در دانشگاه شود و در این راستا، تحول در ارائه دروس معارف نیز باید مورد توجه باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ارزیابی آمادگی ۴۰۰۰ خانوار قزوینی برای مواجهه با مخاطرات
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال احمر زنجان در نذر سلامت
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال زنجان در نذر سلامت با قرارگاه جهادی الکفیل
  • پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی ماما