Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

حسین شهدادی_معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان پیشنهاد داد، مجلس و مسؤولان استان‌های ساحلی در بودجه سنواتی ملی و استانی پیگیر ردیف‌های ویژه‌ای برای ساخت بزرگراه، خط لوله و ریل بین بنادر جنوبی کشور از خرمشهر تا چابهار و امتداد آن در بصره در غرب و گوادر در شرق باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تدوین استراتژی، ایجاد مراکز صنعتی و سرمایه‌گذاری حوزه نفتی در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس از اصول پدافند غیرعامل کشور خواهد بود و تعالی کشور در مسیر توسعه دریا محور را سبب می‌شود، موضوعی که طی سالیان اخیر توسط دولتمردان و صاحب‌نظران اقتصادی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

باوجود ظرفیت‌های بی نظیر تجاری-اقتصادی کشور و طراحی اسناد بالادستی خوب و اجماع همه صاحب‌نظران در اهمیت توسعه سواحل جنوبی کشور، به دلیل عدم تدوین برنامه‌های میان مدت عملیاتی متأسفانه در بهره‌گیری از فرصت‌ها خصوصاً در افزایش سهم تجارت از جابجایی بین المللی کالا ناکام بوده‌ایم و شاهد واگذاری فرصت‌های طلایی به رقبا هستیم، به عنوان مثال سال‌هاست که بر ظرفیت ترانزیتی ایران و نقش کریدورهای شمال- جنوب و شرق - غرب تاکید می‌شود، ولی سهم ترانزیت کشور در بهترین سال‌ها همچنان از سبد ترانزیتی کشورهای پیرامونی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن در سال بوده است و متاسفانه طی سال‌های گذشته نیز این میزان رو به کاهش است.

این در حالی است که جریان عبور کالا و تجارت جهانی منتظر تاخیرات، قوانین دست و پاگیر و رویکردهای بخشی و صنفی ما نخواهد ماند و مطمئنا مسیرهای جایگزین توسط رقبا طراحی و استفاده خواهد شد؛ نمونه بارز آن طی سال‌های گذشته، بهره برداری از خط سراسری «TSR» از مبدا بنادر چین به مقصد اروپا و خط ریلی «TCR» ارتباط دهنده کشورهای شرق دریای خزر و افغانستان به چین و امتداد آن از بندر اکتائو در شرق دریای خزر تا آذربایجان و ادامه آن تا ترکیه در غرب جهت جابجایی کالاهای کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای است.

نکته قابل تأمل بعدی موضوع تنگه هرمز و عدم برنامه ریزی ساخت آلترناتیوهای جایگزین حمل و نقل دریایی برای رفع محدودیت های احتمالی این گذرگاه استراتژیک برای آینده تجارت دریایی کشور است، ‌در حالی که کشورهای جنوبی خلیج فارس با برنامه ساخت پروژه ریلی «شورای همکاری خلیج فارس از کویت تا عمان» و ساخت «پل سرزمینی» از شمال عربستان تا سواحل دریای سرخ در جنوب این کشور با جدیت به دنبال کاهش وابستگی جابه‌جایی کالا و نفت به تنگه هرمز هستند؛ نکته قابل تامل اینجاست که ۹۰ درصد تجارت دریایی کشورمان در خلیج فارس وابسته به تنگه هرمز است با در نظر گرفتن اقدامات کشورهای همسایه و تجربه واگذاری فرصت ها طی سنوات گذشته، برنامه توسعه صنعتی، گردشگری و کشاورزی در ساحل خلیج فارس و دریای عمان شرط لازم هست اما توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به عنوان آلترناتیو و مکمل نقش تجاری بنادر کشور ضروری است.

در این راستا پیشنهاد می‌شود در‌ مجلس یازدهم با هماهنگی استانداران استان‌های ساحلی از خرمشهر تا چابهار، در بودجه‌های سنواتی ملی و استانی مسئولان مربوط پیگیر ایجاد ردیف های ویژه‌ای برای ساخت بزرگراه، خط لوله و ریل بین بنادر جنوبی کشور از خرمشهر تا چابهار و امتداد آن در بصره در غرب و گوادر در شرق باشند.

* معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حمل ونقل ریلی و جاده ای بنادر جنوبی ایران خرمشهر تا چابهار خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۱۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای ساخت پایانه مرزی کلاله_آغبند مصمم بوده و با جدیت کار را پیش می‌برند.

داریوش امانی در بازدید از محل ساخت این پایانه در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تقسیم کار بین دو کشور به این ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به موازات آن پل روی رودخانه ارس را می‌سازد.

وی با بیان اینکه فاز اول این پایانه و پل روی رودخانه در مدت یک سال ساخته خواهد شد، افزود: این طرح از اول امسال آغاز شده و در دو طرف مرز، دو همسایه با اراده کافی مصمم هستند تا در مدت معین کار را به سرانجام برسانند.

امانی با بیان اینکه برای آزاد سازی زمین و پیش‌بینی سایت موقت، ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: کل این پایانه در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار ایجاد خواهد شد که در فاز اول هشت هکتار در حال آماده‌سازی است.

رئیس سازمان راهداری کشور گفت: این طرح در قالب شبکه بزرگراهی ایران با هدف افزایش ترانزیت اجرا می‌شود و در این زمینه قرار است جاده نوردوز به کلاله را نیز چهاربانده کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از  روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی، وی با بیان اینکه قرارداد اولیه با پیمانکار برای چهاربانده کردن این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود پنج هزار میلیارد تومان است، افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از ساخت گذرگاه ارس و پایانه مرزی کلاله_آغبند، بخش زیادی از ترانزیت کشور همسایه جمهوری آذربایجان از این مسیر اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سعیدی: اگر معادل اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت / تردد روان در محورهای شمالی
  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • ۳۰۰۰خوابگاه متاهلی در کشور در حال ساخت است
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند