Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، بابک رضی منش امروز در جلسه ارزیابی بین المللی برنامه شهر سالم سهند که توسط سازمان بهداشت جهانی"WHO" به صورت وبینار با کارشناسان برجسته این سازمان، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در محل سالن شبکه بهداشت و درمان اسکو برگزار شد اظهار داشت: برنامه شهر سالم، مسیر و برنامه‌ای جامع برای نیل توسعه پایدار در تمامی ابعاد توسعه است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه اولین قدم در شروع برنامه شهر سالم سهند در سال ۹۴ تعیین و احصاء اولویت‌های برنامه با بهره گیری از روش‌های علمی بود افزود: عمدتاً گردآوری اولویت‌ها برگرفته از نظرات مردم در بیان مسائل و مشکلات و کاستی تدوین شده است‌.

ناظر عالی برنامه شهر سالم سهند ابراز کرد: ساختارسازی و مدیریت کلان برنامه مهم‌ترین وظیفه فرماندار جهت راهبری، هدایت صحیح و امکان نظارت مستمر در این برنامه در گام دوم طراحی و اجرایی شد.

فرماندار شهرستان اسکو تصریح کرد: ایجاد کمیته‌های تخصصی برنامه شهر سالم متناسب با مسائل و مشکلات و تعیین اولویت‌ها از حیث تعداد کمیته‌ها صورت پذیرفت و تشکیل مستمر جلسات کمیته‌های شهر سالم بدون وقفه و به صورت هفتگی در این پنج سال انجام شده است.

رضی منش ادامه داد: رصد مستمر جلسات کمیته‌های تخصصی، اطمینان از تحقق مصوبات، ارزیابی برنامه‌ها و پیگیری روند پیشرفت و تشکیل منظم جلسات هماهنگی کمیته‌های تخصصی در بازه زمانی هر سه یکبار به ریاست فرماندار به طور مداوم در اجرای برنامه اجرایی و هماهنگی بی نظیری در بخش‌های مختلف دستاورد این جلسات بود.

وی افزود: ساختار برنامه شهر سالم به گونه‌ای طراحی شده که پایداری طرح تضمین شده و با تغییر مسئولین برنامه به مسیر خود ادامه دهد و از زمان شروع اجرای طرح ناظر عالی پروژه، دبیر اجرایی و تمامی مسئولین کمیته‌های تخصصی تغییر کرده ولی برنامه با قدرت و قوت ادامه یافته است.

ناظر عالی برنامه شهر سالم سهند هماهنگی بین بخشی را یک راهبر اساسی در پشبرد اهداف سلامت، و از برجسته‌ترین عوامل تعیین کننده‌های اجتماعی در حوزه سلامت دانست و گفت: افزایش مشارکت پذیری سازمانها و درگیر کردن تمامی نهادها برای تأمین سلامت جامعه از جمله فواید هماهنگی بین بخشی است.

فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به اینکه ارتباط تنگاتنگی بین سلامت جامعه با مسائل اجتماعی و اقتصادی وجود دارد عنوان کرد: توسعه سلامت از رهگذر روندی از اقدامات سیاسی و اجتماعی، برنامه ریزی و اجرای طرح‌های نوآورانه را پیگیری و عملیاتی کردیم.

رضی منش، نقطه عطف و لازمه استمرار این برنامه را مشارکت جامعه و حضور مردم در عرصه‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی برشمرد و گفت: اقدامات جامعه محور، مشارکت و مدیریت موضوعات توسط مردم، همراهی آنان را در اجرای طرح‌های سلامت تضمین می‌کند و نتایج بسیار رضایت بخشی از اقدامات جامعه محور در این برنامه به دست آمده است.

فرماندار شهرستان اسکو در پایان با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و تنگناهای اقتصادی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت و توان داخلی با هدف توانمند سازی اقشار مختلف جامعه در دستور کار شهرستان قرار گرفت و کمیته توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی با تمرکز بر جامعه زنان و اقشار آسیب پذیر شکل گرفته و تاکنون اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه آموزش، مهارت آموزی، ایجاد کسب و کارها انجام شده است.

کد خبر 5087434

منبع: مهر

کلیدواژه: اسکو فرماندار شهرستان اسکو شهر جدید سهند ویروس کرونا محسن فخری زاده محدودیت های کرونایی شیوع کرونا شیراز آمار کرونا بارش باران کرمانشاه بوشهر شهرستان کرج گرگان بارش برف شهرکرد آبگرفتگی معابر برنامه شهر سالم سهند کمیته های تخصصی کمیته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۲۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای ۵۰۰ عنوان برنامه در ایام دهه کرامت در استان فارس
  • اجرای پویش «سلامت دهان و دندان» در کردستان آغاز شد
  • لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در شمال سیستان وبلوچستان
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • اجرای طرح ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها در میدان امام اصفهان
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • پوشش مناطق خطرآفرین دریا در دستور کار طرح سالم‌سازی
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • سلامت هوای کلانشهر مشهد؛ یک شنبه ۱۶ اردیبهشت