Web Analytics Made Easy - Statcounter

   

خبرگزاری مهر: بعد از ظهر روز جمعه هفتم آذر ماه، محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران، طی یک عملیات تروریستی در منطقه آبسرد دماوند در نزدیکی تهران به شهادت رسید.

اگرچه هنوز هیچ فرد یا گروهی به طور رسمی عهده‌دار مسئولیت ترور شهید محسن فخری‌زاده نشده است، اما این اتفاق نظر وجود دارد که این اقدام تروریستی در اتاق فکر مشترک آمریکا-رژیم صهیونیستی تدارک دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی با «اونور سینان گُزآلتان» حقوقدان ترک انجام داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

*محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، روز جمعه در یک حمله تروریستی به شهادت رسید. با توجه به ترور برخی از دانشمندان ایرانی طی چند سال اخیر ارزیابی شما از این سلسله جنایات تروریستی چیست؟

ترور محسن فخری زاده دانشمند ایرانی یک بار دیگر نشان داد که نگرش تهاجمی آمریکا و اسرائیل نسبت به ایران همچنان ادامه دارد. از رویکرد رسانه‌های صهیونیستی به وضوح فهمیده می‌شود که اسرائیل پشت این اقدام تروریستی بوده است. هدف آمریکا و اسرائیل از چنین اقدامات تروریستی این است که ساختار دولت ایران و ثبات و بازدارندگی آن را در صحنه بین‌المللی هدف قرار دهند.

زمان ترور فخری‌زاده هم قابل توجه است. عملیات تروریستی درست بعد از شکست ترامپ در انتخابات روی داد که مخالف سرسخت برجام بود. می‌توان چنین تحلیل کرد که اسرائیل می‌خواهد تهران را مجبور به برداشتن گام‌هایی در راستای غیر عملی شدن اجرای مجدد توافق هسته‌ای میان اتحادیه اروپا، آمریکا و ایران کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سخنانی با اشاره به ترور شهید فخری‌زاده گفته بود که این ترور وحشیانه نشان می‌دهد که دشمنان ما در هفته‌های پر اضطرابی هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند و این چند هفته برای آن‌ها مهم است که حداکثر استفاده را از این روزها ببرند تا هم بتوانند شرایط نامطمئنی را در منطقه به وجود بیاورند و هم توجهات جهانی را از ترور و ارعابی که در مناطق اشغالی به وجود آورده‌اند، دور کنند. مسئولان پاسخ این جنایت را به موقع خواهند داد. اشاره آقای روحانی به پایان یافتن دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است.

ترکیه هم مانند ایران با اقدامات تحریک‌آمیز مشابهی روبرو است. توقف کشتی اکتشافی ترکیه در مدیترانه شرقی با توطئه آلمان، ایتالیا و یونان دقیقاً مانند ترور فخری‌زاده یک اقدام تحریک‌آمیز امپریالیستی است. ترکیه و ایران در برابر چنین حملات و اقدامات تحریک‌آمیز باید موضع‌گیری مشترکی داشته باشند.

* همانطور که شما نیز به این موضوع اشاره کردید برخی شواهد نشان می‌دهد که این حمله تروریستی توسط سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) انجام شده است. اهداف اصلی اسرائیل از این اقدامات تروریستی علیه دانشمندان ایرانی چیست؟

اسرائیل و عده‌ای در آمریکا، ایران را به عنوان یک تهدید نشان می‌دهند. اقدامات تروریستی علیه دانشمندان و مقامات ایرانی هم توسط آن‌ها صورت می‌گیرد. از سخنان مقامات و رسانه‌های صهیونیستی متوجه می‌شویم که موساد در پشت پرده ترور فخری زاده بوده است.

ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز با بازنشر توئیت یک خبرنگار صهیونیستی عملاً حمایت خود از این ترور را آشکار کرد. هدف آمریکا و اسرائیل از هدف قرار دادن سیستماتیک دانشمندان ایرانی و برنامه هسته‌ای ایران این است که می‌خواهد اسرائیل به عنوان تنها قدرت هسته‌ای در منطقه تسلط داشته باشد. کسانی که پروژه‌های هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌دهند در مقابل فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل ساکت هستند.

با پروژه «معامله قرن» اعلام شده توسط ترامپ و نتانیاهو تجاوزات آمریکا و اسرائیل به منطقه وارد مرحله‌ی جدیدی شده است. یکی از اهداف این پروژه گردهم آوردن کشورهای عربی علیه ترکیه و ایران بود.

ما در منطقه برای از بین بردن امپریالیسم غربی به ایجاد کانال‌هایی برای گفتگو با کشورهای منطقه نیاز داریم. زیرا تنها از این طریق می‌توان طرح‌های امپریالیسم غربی و همکارانش در منطقه را نقش برآب کرد.

* با نگاه اجمالی به ترور برخی دانشمندان کشورهای اسلامی از جمله کشته شدن ۹ نفر از مهندسان پهپادی و جنگنده‌های اف ۱۶ در کشور ترکیه از سال ۲۰۰۶ تا به امروز، ترور برخی دانشمندان فلسطین، مصر، تونس و می‌توان دریافت عاملان اصلی این اقدام بیشتر بر پایه‌های علمی کشورها تمرکز کرده‌اند. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

بله درست است در ترکیه و کشورهای دیگر منطقه نیز دانشمندان بسیاری قربانی چنین توطئه‌ها و اقدامات تروریستی شده‌اند. همه ما می‌دانیم که اسرائیل، آمریکا و همچنین برخی کشورهای اروپایی در پشت این گونه اقدامات هستند.

غرب نمی‌خواهد شرق توسعه یابد. از طرف دیگر کشورهای شرقی که در راستای پیشرفت تلاش می‌کنند قرن‌هاست با تهدید غرب مواجه هستند. نه تنها دانشمندان بلکه سیاستمداران، سربازان و حتی هنرمندانی که طرفدار استقلال هستند از سوی غرب مورد هدف قرار می‌گیرند.

غرب با استفاده از قدرت و همچنین متحدین خود در منطقه چنین حملاتی را سازماندهی می‌کند. در جریان «ارگنکن» و «بالیوز» که جریان فتح الله گولن در سال ۲۰۰۸ در ترکیه سازماندهی کرده بود سربازان، سیاستمداران و همچنین دانشمندان بسیاری مورد هدف قرار گرفته بود.

علاوه بر این گروه تروریستی پ. ک. ک تحت کنترل آمریکا و اسرائیل سالهاست حملاتی را با هدف قراردادن اساتید، معلمان و دانشمندان انجام می‌دهد. تنها راه برای خنثی کردن چنین حملاتی همکاری منطقه‌ای و مشترک در صحنه بین‌الملل است.

منبع: فردا

کلیدواژه: تحلیلگر ترکیه ای ترور شهید فخری زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا، اروپا و جهان عرب باید برای رفتن نتانیاهو آماده شوند/ یک لحظه مهم و سرنوشت ساز برای صلح و ثبات در منطقه

به گزارش جماران، اندیشکده چاتم هاوس در گزارشی به سراغ بررسی وضعیت سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل رفته و در این باره می نویسد:

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در جریان سخنرانی خود در 7 مارس اعلام کرد که بندری در سواحل غزه برای کمک رسانی به غیرنظامیان فلسطینی ساخته خواهد شد. در حالی که این یک اقدام مهم بشردوستانه بود، اما در واقعیت اعتراف به شکست در دستیابی به آتش بس و متقاعد کردن رژیم اسرائیل برای صدور مجوز به منظور کمک های بشردوستانه کافی از طریق زمین به داخل غزه بود.

تنها دو هفته پیش، بایدن اعلام کرده بود که پیش بینی می شود توافق آتش بس تا 4 مارس با مبادله گروگان  ( اسرای)  اسرائیلی و اسرای فلسطینی انجام شود. اما علیرغم هفته‌ها میانجیگری پرزحمت قطر، مصر و ایالات متحده، آتش‌بس قبل از ماه مبارک رمضان، که در 11 مارس آغاز شد، حاصل نشد.

شکاف های گسترده بین مواضع حماس و اسرائیل به خطر تشدید تنش در سطح منطقه وجود دارد اما مذاکرات هم با پیشنهادات جدید برای توقف کوتاه تر خصومت ها روی میز ادامه دارد.

ادامه خصومت‌ها رسیدگی به فاجعه انسانی در غزه را بسیار سخت‌تر می‌کند، جایی که سازمان ملل متحد گزارش می‌دهد که حداقل 500000 نفر در آستانه قحطی هستند و بیش از 30000 نفر در خشونت‌ها از 7 اکتبر کشته(شهید)  و حدود 72000 نفر زخمی شده‌اند. تخمین زده می شود که اکنون 17000 کودک یتیم یا بی سرپرست هستند.

کریدور جدید ارسال کمک های دریایی از قبرس و پروژه بندری ایالات متحده مربوط به آن، میزان نیاز مبرم به این کمک ها در غزه را نشان می دهد. این پروژه ها همچنین نشان می‌دهند که ایالات متحده و سایر کشورها فکر می‌کنند فاصله تا برقراری آتش‌بس فراگیر بسیار زیاد است و متقاعد کردن اسرائیل هم برای دریافت کمک های بیشتر و ارسال آن به غزه سخت است.  ساخت زیرساخت های پیشنهادی برای راه اندازی بندر فوق احتمالاً حدود دو ماه طول می کشد.

بحران غزه  تأثیر مستقیمی بر وضعیت کرانه باختری دارد. سازمان ملل گزارش می دهد که بیش از 400 فلسطینی از 7 اکتبر در نتیجه تهاجمات ارتش اسرائیل و خشونت شهرک نشینان در این منطقه کشته(شهید) شده اند. دستگیری ها در کرانه باختری افزایش و تنش  نیز تشدید شده است.

خبر خوب؟

در چنین بستری از تحولات، تنها خبر خوب این است که به نظر می رسد دوران بنیامین نتانیاهو به پایان خود نزدیک می شود،  هرچند هیچ کس دقیقا نمی داند چقدر طول می کشد تا او از قدرت برکنار شود. واشنگتن به وضوح نشان داده که کاسه صبرش لبریز شده و  به دنبال ایجاد روابط با  جایگزین بی بی در تل آویو است.

بایدن در سخنرانی سالانه خود، در ادعاهایی حق رژیم اسرائیل برای دفاع از خود را تایید کرد  اما مستقیماً با مخاطب قراردادن نتانیاهو گفت «کمک‌های بشردوستانه نمی‌تواند یک ملاحظه ثانویه یا یک ابزار چانه‌زنی باشد.»

سفر اخیر و برنامه ریزی نشده بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل به ایالات متحده که با مخالفت صریح بی بی انجام شد،  نشان‌دهنده آشکار خشم دولت بایدن از نخست‌وزیر اسرائیل بود. گانتز پس از گفتگو با کامالا هریس معاون رئیس جمهور، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع،  با دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا در لندن دیدار کرد.

تحول بی سابقه دیگر در رابطه امریکا و نتانیاهو زمانی بود که آقای شومر، رهبر اکثریت سنا، بالاترین مقام منتخب یهودی در ایالات متحده در سخنرانی خود در روز 14 مارس، خواهان برگرازی انتخابات در سرزمین های اشغالی و یافتن جایگزینی برای نتانیاهو شد. او همچنین خواستار کناره گیری محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین شد.

سه تن از اعضای کابینه جنگ نتانیاهو ،  یوآو گالانت، بنی گانتز و گادی آیزنکوت  همگی قصد خود را برای به چالش کشیدن جایگاه نتانیاهو به تصور کشیده اند.  اسرائیلی ها نیز آماده تغییر هستند. در نظرسنجی‌های اخیر که توسط کانال 13 اسرائیل و موسسه دموکراسی اسرائیل انجام شد، حدود 75 درصد اعلام کرده اند که از پایان دولت نتانیاهو استقبال می کنند.

حتی در درون حزب او، لیکود، مانورهایی برای جانشینی او انجام می‌شود و چالش‌هایی نیز از سوی چهره های افراطی در ائتلاف سیاسی او که فعلا حاکم است در مسیر ادامه قدرت او به چشم می خورد.   در این شرایط، از هم پاشیده شدن ائتلاف و قدرت گرفتن یک دولت جدید صرفا امری قطعی است که زمان آن مشخص نیست.  تا زمانی که او در قدرت است، هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود. تنها سوال نگران‌کننده این است که بی بی قبل از خروج از دولت چقدر خسارت وارد می‌کند، به‌ویژه با توجه به اینکه یک دوره سه ماهه وجود دارد که پس از سقوط دولتش و قبل از انتخاب و تشکیل دولت جدید، به او فرصت تخریب پل های پشت سر را می دهد.

لحظه مهم و سرنوشت ساز

خروج نتانیاهو یک لحظه مهم برای اسرائیل، منطقه و جهان خواهد بود. اسرائیل فرصتی واقعی برای ترویج اولویت های جدید، ایده های تازه و ادغام در منطقه خواهد داشت. همچنین این یک فرصت منحصر به فرد برای  شتاب بخشیدن در روند صلح جدید خواهد بود. برنامه ریزی برای آن روز باید از امروز آغاز شود.

یک دولت ائتلافی جدید اسرائیل که متشکل از احزاب در حال حاضر در اپوزیسیون خواهد بود و احتمالاً توسط یک ژنرال سابق رهبری می شود، از حمایت ایالات متحده برخوردار خواهد شد. البته ناگفته نماند  که ماهیت و دامنه این حمایت بستگی به این دارد که رئیس جمهور بعدی ایالات متحده چه کسی باشد.  یک دولت جدید اسرائیل تلاش خواهد کرد تا مسیری امن برای برقراری صلح فراهم کند و آن دولت به حمایت آمریکا و کشورهای عربی نیاز خواهد داشت.

دولت جدید همچنین باید متقاعد شود که یک کشور فلسطینی بهترین راه برای حفاظت از امنیت اسرائیل خواهد بود. شاید برای کشورهای عربی این امر بدیهی به نظر برسد، اما برای اسرائیلی ها پس از 7 اکتبر اصلاً امری بدیهی نیست.

موانع مهمی فراتر از نتانیاهو وجود دارد: عناصری در  ساختار سیاست داخلی اسرائیل و فلسطین بر این باورند که تشدید خشونت به نفع آنها خواهد بود. حمایت از جریان حماس در کرانه باختری هم افزایش یافته و برهمین اساس هم در طرف اسرائیلی و هم فلسطینی به چهره ای جدید به عنوان رهبر نیاز است.  نخست وزیر و کابینه تشکیلات خودگردان فلسطین در اواخر فوریه تحت فشار برای اصلاحات استعفا دادند. در 14 مارس، محمود عباس، مشاور ارشد اقتصادی خود، محمد مصطفی را به عنوان نخست وزیر جدید منصوب کرد.

در حال حاضر، از آنجایی که هیچ راهی برای دانستن زمان دستیابی به توافق آتش‌بس وجود ندارد، ارسال مقادیر زیادی کمک به غزه و رسیدگی به قحطی و رنج شدید حاکم بر این منطقه حیاتی است، خوشبختانه اولین کشتی با 200 تن کمک به غزه رفت. در همین حال، تلاش‌ها برای آزادی اسرای اسرائیلی در اختیار حماس هم نباید متوقف شود.

اما هر چقدر هم که آتش بس دور به نظر برسد، ایالات متحده و جهان عرب باید اکنون برای سقوط نتانیاهو آماده شوند. همه کشورهای عربی که با اسرائیل روابط دیپلماتیک دارند باید زودتر برای وداع با او مهیا شوند.  خروج او فرصتی حیاتی برای برقراری یک آتش بس پایدار و یک فرآیند صلح معتبر خواهد بود و جهان باید برای جلوگیری از جنگی دیگر و تضمین صلح و ثبات در منطقه، آماده استفاده از این لحظه باشد.

 

دیگر خبرها

  • در سایه پرچم سه رنگ، همراه اشک و لبخند
  • مصر: آمریکا تبعات حمله به رفح را برای اسرائیل روشن کند
  • آمریکا، اروپا و جهان عرب باید برای رفتن نتانیاهو آماده شوند/ یک لحظه مهم و سرنوشت ساز برای صلح و ثبات در منطقه
  • «خواب پنبه‌دانه» تحلیلگر اسرائیلی و واکنش تند تهران
  • زیدآبادی تحلیل کرد؛ چرا ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نرفته است؟
  • معرفی متهمان دادگاه منافقین/ حسین دادخواه؛ متهم ردیف هفتاد و یکم
  • خاطرات بولتون: نامه مهمی که روحانی به پوتین نوشته بود
  • قفل مذاکرات هسته ای ایران چطور در دوره دوم بایدن یا ترامپ باز می شود؟
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...
  • پایگاه های گروهک های تروریستی نزدیک به مرزهای ایران را به دست گرفتیم