Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیانیه کویت درباره حل بحران میان قطر و چهار کشور عربی، واکنش دیپلمات روس به درز گزارش محرمانه آژانس درباره ایران، واکنش تند ظریف به اظهارات وزیر خارجه آلمان و اظهارات شدیداللحن ترکی الفیصل علیه اسرائیل و نتانیاهو از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش جو بایدن به ترور شهید فخری زاده نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، جو بایدن در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی ان ان» مدعی شد دشوار است که بگوید این ترور چه میزان تعاملات او با تهران را پیچیده خواهد کرد.

بایدن به شکست سیاست های دولت کنونی آمریکا در قبال ایران اذعان کرد و گفت: ترامپ از توافق خارج شد تا چیز سخت‌تری به‌دست بیاورد، اما چه کاری انجام دادند؟ دولت ترامپ توانمندی ایران برای داشتن مواد اتمی را افزایش دادند.

رئیس جمهور منتخب آمریکا با تاکید بر اینکه مذاکره با ایران کار «بسیار سختی خواهد بود» اظهار داشت: «اما یک چیز را می‌دانم. ما نمی‌توانیم این کار را تنها انجام دهیم. به همین دلیل است که باید بخشی از گروه بزرگتری باشیم تا نه تنها با ایران بلکه با روسیه و چین و بسیاری از مسائل دیگر مقابله کنیم».

وی دو روز قبل نیز در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا موضعش درباره بازگشت به برجام همان است که قبلاً طی یادداشتی در سی‌ان‌ان اعلام کرده بود یا خیر گفت: «[مسئله] دشوار خواهد بود، ولی بله.»

بیانیه کویت درباره حل بحران میان قطر و چهار کشور عربی

«احمد الناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت، روز جمعه در بیانیه‌ای به بحران قطر با چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، وزیر خارجه کویت در این بیانیه به آخرین تحولات منطقه پرداخت و گفت: «در راستای ادامه تلاش‌ها برای آشتی [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] اخیرا گفت‌و‌گوهایی مفید صورت گرفت».

در ادامه این بیانیه آمده است:‌ «تمام طرف‌هایی که در گفت‌‌و‌گوی آشتی مشارکت کردند، پافشاری خود برای ثبات [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] را ابراز داشتند».

وزیر خارجه کویت در بخش پایانی این بیانیه از «جرد کوشنر» مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا که به بتازگی به غرب آسیا سفر کرده است، تشکر کرد.

لحظاتی پس از این بیانیه، وزیر خارجه قطر در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «بیانیه کشور کویت، گامی مهم به سوی حل بحران [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] است».

وزیر خارجه قطر در ادامه همچنین از آمریکا و کویت برای میانجیگری در این مسئله تشکر و قدردانی کرد و گفت: «تأکید می‌کنیم که اولویت ما مصلحت و امنیت مردم خلیج [فارس] و منطقه بوده و خواهد بود».

بیانیه کویت در حالی است که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر، ظهر امروز ضمن ابراز خوشبینی درباره حل بحران خلیج فارس گفت که همه مشکلات، طی یک روز حل نخواهد شد.

چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، ۱۳ شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کردند.

دوحه همواره بر ضرورت حل بحران خلیج فارس از طریق گفت‌وگو و بدون اعمال هیچ گونه پیش شرطی تاکید کرده است مسئله‌ای که کویت و عمان نیز برای پیشبرد آن از طریق میانجی‌گری در این قضیه تلاش کرده‌اند.

واکنش دیپلمات روس به درز گزارش محرمانه آژانس درباره ایران

 «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی در توییتر به درز گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «یک گزارش محرمانه دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلافاصله پس از آنکه در میان اعضای شورای حکام به گردش در آمد به رسانه‌ها درز پیدا کرد. سفیر ایران پیشتر در حساب توییتری خود به آن واکنش نشان داده و پیشنهاد تقویت سازوکار محرمانه بودن را داده است. ایده خوبی است اما آیا این کمک می‌کند؟».

به دنبال درز گزارش روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رسانه‌ها در مورد برنامه جمهوری اسلامی ایران برای نصب سه آبشار سانتریفیوژهای جدید در نطنز، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده ایران در آژانس به آن واکنش نشان داد و در توئیتی در این خصوص نوشت: گزارش محرمانه امروز آژانس که حاوی محتویات نامه محرمانه ایران است، بلافاصله و حتی قبل از اینکه اعضای شورای حکام نیز بتوانند آن را رهگیری کنند، در رسانه‌ها ظاهر شد.

وی افزود: آژانس صرفا در رابطه با بروزرسانی تحولات مسئولیت ندارد، بلکه باید حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشور میزبان را نیز تضمین کند.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی اعلام کرد که ایران به اطلاع دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل رسانده که قصد نصب سه آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته IR2m در تأسیسات غنی سازی نطنز را دارد.

واکنش تند ظریف به اظهارات وزیر خارجه آلمان

«جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توییتر به اظهارات برجامی «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان واکنش تندی نشان داد.

ظریف در پیامی به زبان انگلیسی در توییتر نوشت:

اینها کارهایی است که هایکو ماس و تروئیکای اروپا باید قبل از صحبت کردن درباره کارهایی که ایران باید انجام دهد، انجام دهند:

-سیاست مذموم #کوویدآپارتاید را متوقف کنید
-به تعهداتتان در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشید و نقض برجام را متوقف کنید
-به رفتارهای مخربتان در منطقه ما- اعم از ۱۰۰ میلیارد دلار فروش سلاح به خلیج فارس و حمایت کورکورانه از تروریسم اسرائیل- پایان دهید.

آقای ظریف به ضمیمه این پیام عکسی از خبری منتشر کرده که می‌گوید آلمان قصد دارد اسرائیل را «کشور اروپایی» در نظر بگیرد و دسترسی زودهنگامش به واکسن کرونا را مهیا کند، در حالی که فلسطینی‌ها مشمول این توافق نخواهند شد.

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان ساعاتی قبل‌تر گفت آلمان به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است زیرا به ادعای او توافق فعلی دیگر کافی نیست.

او در مصاحبه با مجله «اشپیگل» مدعی شد: شکلی از "فرابرجام" نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.

او در ادامه ادعا کرد توافق گسترده‌تر نیاز است زیرا نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

اظهارات شدیداللحن ترکی الفیصل علیه اسرائیل و نتانیاهو

ترکی الفیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان در سخنانی در واکنش به دیدار محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ریاض مدعی شد که کشورش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی آماده نمی‌شود.

وی در این باره گفت: فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان این اخبار را کاملا تکذیب کرد و متاسفانه رسانه‌ها چیزی را که توسط اسرائیل صادر می‌شود، دنبال می‌کنند نه آنچه را که از طرف عربستان مطرح می‌شود.

ترکی الفیصل در ادامه گفت: عربستان این موضوع را تکذیب کرد و من معتقدم که اعتبار ریاض باید بسیار بیشتر از اعتبار شخصی مانند نتانیاهو باشد، فردی که در اسرائیل متهم به دروغگویی به اسرائیلی‌ها در مسائل مختلف است؛ بنابراین چگونه سخنان یک فرد دروغگو را باور می‌کنند اما حرف‌های یک راستگو را نه؟

وی در پاسخ به سؤالی درباره آمادگی ریاض برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد: هیچگونه آمادگی وجود ندارد، موضع عربستان ثابت است و ملک سلمان، پادشاه عربستان در سخنانی در مجلس مشورتی تأکید کرد که مسئله فلسطین، مسئله نخست عربستان بوده و ریاض به ابتکار عمل صلح عربی پایبند است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محسن فخری زاده طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین قطر و عربستان محسن فخری زاده طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 درز گزارش محرمانه آژانس وزیر خارجه آلمان درباره حل بحران بیانیه کویت ترکی الفیصل بین المللی چهار کشور رسانه ها هسته ای مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۷۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تماس‌های بی‌وقفه نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از صدور قرار دستگیری برای نتانیاهو
  • آخرین اظهارات سردار حاجی زاده درباره عملیات نظامی علیه اسرائیل + فیلم
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین