Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@03:11:42 GMT

آشتی عربی در خلیج فارس؛ ولی حالا چرا؟

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۷۱۹۸

آشتی عربی در خلیج فارس؛ ولی حالا چرا؟

به گزارش خبرآنلاین،صابر گل‌عنبری کارشناس و پژوهشگر جهان عرب در کانال تلگرامی خود با اشاره به صلح عربی کشورهای خلیج فارس نوشت:

بیانیه و اظهارنظرهای کویت ناظر به آشتی عربی در خلیج فارس است و اشاره خاصی به مصر نشده است. قاهره و سه کشور دیگر همزمان مشترکا دست به قطع روابط با قطر زدند؛ و فعلا مشخص نیست مصر کجای داستان آشتی احتمالی قرار دارد؛ اما همین که احمد ابوالغیط دبیر کل مصری اتحادیه عرب از این روند اظهار رضایت و استقبال کرده است، خود همین موضع می‌تواند کاشف از حضور کشورش در این ماجرا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر خارجه قطر نیز بیانیه کویت را "گامی مهمی" برای حل بحران توصیف و از این کشور تشکر کرد و همتای عربستانی وی نیز نسبت به پایان این تنش ابراز خوش بینی کرده و گفته است که "امیدواریم این پیشرفت به توافقی نهایی ختم شود که به نظر می‌رسد در دسترس باشد".

بر کسی پوشیده نیست که کویت از زمان شروع بحران در ژوئیه 2017 بارها تلاش کرده است که دیدگاه‌های طرف‌های بحران را به هم نزدیک و نوعی آشتی برقرار کند و مرحوم شیخ صباح امیر پیشین آن با آن جایگاه و احترامی که داشت، بارها ورود کرد؛ اما موفق به این کار نشد؛ علت هم واضح بود و آن هم این که کلید حل در آمریکاست.
اما وقتی ترامپ بر حل این بحران اراده جدی از خود نشان داد، دامادش کوشنر را دیروز به منطقه فرستاده و این پیشرفت حاصل شده است؛ و حالا باید منتظر ماند و دید به آشتی نهایی ختم می‌شود و اگر چنین شود؛ بر چه مبنا و اساسی است و سرنوشت شروط 13 گانه طرف‌های مقابل قطر و به ویژه در ارتباط با حمایت آن از اخوان المسلمین و روابط با ترکیه چه می‌شود.
اکنون احتمالا پرسش کانونی این باشد که چه عواملی حل بحران عربی در خلیج فارس را در این روزها به شکل جدی در دستور کار قرار داده است.

واقعیت این است که پیشرفت‌های حاصله در حل بحران و آشتی احتمالی صرفا برآیند یک متغیر بین‌المللی است و آن هم پیروزی جو بایدن در انتخابات اخیر آمریکا و نه چیز دیگری. در این میان نیز ارجاع صرف مساله به تلاش برای محروم کردن ایران از درآمدی 100 میلیون دلاری از عبور پروازها از قطر و به مقصد آن منطقی نیست؛ حدود سه سال است این اتفاق می‌افتد، اما باعث نشده است که آمریکا با این هدف در صرافت آشتی دادن بیفتد؛ اساسا هم این رقم چنان قابل توجه نیست که انگیزه‌ای در دولت ترامپ جهت حذف این منبع درآمدی ایجاد کند؛ به همین علت تداوم بحران ارجحیت داشت.

اما این که ارتباط این مساله با پیروزی بایدن به عنوان یک متغیر چیست؟ نگارنده بر این باور است که این مساله هم دولت ترامپ و هم عربستان و امارات را به این جمع‌بندی رسانده است که در این فرصت یک ماه و نیم مانده تا آمدن رئیس جمهور دموکرات با قطر آشتی صورت گیرد. علت این جمع‌بندی نیز این است که ترامپ معتقد است بایدن به شکاف میان متحدان آمریکا در خلیج فارس پایان خواهد داد و از این منظر، به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ می‌خواهد این موفقیت را از بایدن سلب و به نام خود ثبت کند؛ هر چند اگر ترامپی در آمریکا در راس قدرت نبود، با وجود همه اختلافات دیرینه میان این کشورها و قطر بعید بود این اختلافات در این سطح از شکاف و قطع شدن روابط و محاصره بروز یابد؛ در واقع همه چیز به سفر رئیس جمهور فعلی آمریکا به عربستان در 2017 و چراغ سبز و موافقت ضمنی وی برای محاصره دیگر متحد عربی (قطر) تنها چند روز بعد از این سفر بر می‌گردد و این وسط هم آمریکایِ ترامپ کلی کاسب شد و تا توانست به همه سلاح فروخت.

اما به نظر می‌رسد که انگیزه عربستان و امارات از این اتفاق قبل از آمدن بایدن این است که آن‌ها نیز بر این باور هستند که پس از رفتن بایدن به کاخ سفید، به احتمال زیاد وی برای لغو محاصره قطر فشار خواهد آورد و نگران این هستند که این مهم بدون گرفتن کوچک‌ترین امتیازی رخ دهد. از این جهت گویا ترجیح داده‌اند چنین اتفاقی در همین دوره باقیمانده ترامپ بیفتد. به نظر می‌رسد که بن سلمان تلاش دارد از عوامل تنشی در روابط با بایدن قبل از آمدنش بکاهد. از این رو، احتمالا تا 20 ژانویه هم شاهد آزادی فعالان مدنی از زندان باشیم.
اما اگر هم آشتی صورت گیرد، به نظرم موجب حل و فصل ریشه‌ای اختلافات نمی‌شود و بیشتر معطوف به لغو محاصره و بازگشایی مرزها می‌باشد تا این که به کدورت‌های تاریخی پایان دهد.

310 310

کد خبر 1462797

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شورای همکاری خلیج فارس خلیج فارس عربستان قطر کویت جوزف بایدن نظر می رسد خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۷۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بندر شهید بهشتی ـ چابهار

بندر شهید بهشتی به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس شروع به احداث کرد. این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفا نموده است. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3079982 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • «جدال خلیج»، خلیجی که همیشه فارس بوده+ فیلم
  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • وضعیت بلوار خلیج فارس شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران