Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارسلان شکری در گفت وگو با خبرنگار فارس در ارومیه به قرارگیری 4 کریدور از 5 کریدور بین المللی فعال جهان در آذربایجان غربی اشاره کرد و اظهار داشت: این کریدورها شامل کریدور بزرگراه های آلتید، شرق – غرب، جنوب آسیا و تراسیکا است.

وی بر اهمیت نقش استان در توسعه مبادلات اقتصادی کشور تاکید و تصریح کرد: کریدورهای بین المللی مسیرهایی هستند که با موافقت دولت ها برای تسهیل روند حمل و نقل ایجاد شده اند که گذر اغلب این مسیرها از آذربایجان غربی، اهمیت استان در حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی را از دیدگاه کشورهای دیگر و سازمان های مرتبط بین المللی نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی افزود: این استان با دارابودن 5 پایانه مرزی جاده ای از مجموع 23 پایانه مرزی رسمی فعال کشور، یک مرز ریلی و یک مرز هوایی جز استان های مهم در این زمینه است.

شکری یادآور شد: قرار گیری مرزهای زمینی مشترک ایران و ترکیه به صورت انحصاری در آذربایجان غربی باعث شده است تا این استان به مهمترین مسیر دسترسی به اروپا تبدیل شود که این امر اهمیت آذربایجان غربی در زمینه پایانه های مرزی و ترانزیت را چندین برابر کرده و این استان به عنوان ثقل ترانزیت کشور مطرح است. 

شکری با بیان اینکه در شرایط خاص کنونی کشور، آذربایجان غربی می تواند هاب مهم اقتصادی و حمل و نقل برای کشور قلمداد شود، گفت: سالانه در استان از مجموع تمام مرزهای استان بیش از یک میلیون و 400 هزار تن کالا ترانزیت، 5/2 میلیون تن کالا صادر و یک میلیون و 400 هزار تن کالا وارد می شود. 

وی یادآور شد: تعداد مسافر ورودی و خروجی از مرزهای این استان 5 میلیون نفر در سال است که در سال جاری با توجه به وضعیت همه گیری ویروس کرونا و محدودیت های مرزی، تقلیل یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: از بین مرزهای آذربایجان غربی، پایانه مرزی بازرگان به عنوان قدیمی ترین مرز و گمرک در ایران به شمار می رود که به تنهایی حدود 15 درصد از کل ترانزیت عبوری از قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران را با دارا بودن رتبه اول تا سوم کشوری به خود اختصاص داده است.

شکری افزود: در این پایانه، اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری شامل توسعه مناسبات جهت تسهیل در روند حمل و نقل بین المللی و توجه به رفاه رانندگان و شرکت های ترانزیتی و بین المللی مورد توجه قرار دارد. 

شکری تصریح کرد: در یک سال گذشته بالغ بر 100 میلیارد تومان جهت توسعه و تجهیز پایانه های مرزی آذربایجان غربی به عنوان نقطه ثقل ترانزیت کشور سرمایه گذاری شده است و براساس برنامه ریزی ها و طرح های تدوین شده در ۲ سال آینده بالغ بر 300 میلیارد تومان نیز این سرمایه گذاری ها استمرار خواهد داشت که بی شک مجموع این اقدامات بر اثر بخشی استان و ارتقای کیفی خدمات در این مبادی تاثیر بسزایی داشته و خواهد داشت تا نقش آذربایجان غربی به عنوان مهمترین قطب ترانزیت زمینی کشور پرررنگ تر شود. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان غربی حمل و نقل کریدور جهان آذربایجان غربی بین المللی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»

مسئله واگذاری روستاهای ارمنستان به جمهوری آذربایجان به موضوع جنجال برانگیزی بدل شده است. در همین راستا، نیروهای پلیس ارمنستان روز جمعه با ساکنان یک روستای مرزی این کشور درگیر شدند و افراد دیگری از جمله یک نماینده مخالف پارلمان را در بحبوحه اعتراضات جاری علیه برنامه «نیکول پاشینیان» جهت واگذاری چهار منطقه مرزی به جمهوری آذربایجان بازداشت کردند.

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن‌پرس»، نخست‌وزیر ارمنستان تاکید می‌کند که این تصمیمات برای «تثبیت تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان» اتخاذ شده است.

پاشینیان طی سخنرانی در یک سالن تئاتر در شهر «گاوار» ارمنستان بیان کرد: «یکی از شهروندان از من پرسید که چرا روستاهای خود را به آذربایجان واگذار می‌کنیم. این یک سوال بسیار مهم است. اکنون نمی‌خواهم آنچه را قبلا در برخی سطوح سیاسی گفته‌ام بازگو کنم - در این خصوص که هرگز چنین روستاهایی در ارمنستان وجود نداشته است - اما می‌خواهم مورد بسیار مهمی را بیان کنم. چرا ما چنین تصمیم‌هایی می‌گیریم؟ ما این تصمیم‌ها را می‌گیریم تا تمامیت ارضی ارمنستان را تثبیت کنیم.»

او تاکید کرد: «پست‌های نصب ‌شده در مرز ارمنستان و آذربایجان به عنوان سنگ بنای تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان است. ما این تصمیمات را با این درک می‌گیریم که اگر یکی از پیش نیازهای اساسی دولت شهروندان آن باشند، دومین پیش نیاز سرزمین و تمامیت ارضی آن است. تمامیت ارضی به چه معناست؟ تمامیت ارضی به قلمرو شناخته شده بین‌المللی یک کشور اشاره دارد. ممکن است سرزمینی وجود داشته باشد، اما ممکن است در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشود.»

وزارت کشور جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرد که ارمنستان تعیین مرز با جمهوری آذربایجان در بخش باغانیس-ووسکپار در استان تاووش را آغاز کرده است. اما این وزارتخانه در بیانیه‌اش تاکید کرد: «به اطلاع می‌رسانیم شایعاتی مبنی بر اینکه بخشی از قلمرو حاکمیت جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، صحت ندارد.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان غربی در مهاباد افتتاح شد
  • توقیف محموله داروهای قاچاق در گمرک سرو ارومیه
  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • افتتاح چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است