Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-30@05:08:40 GMT

افزایش یارانه نقدی با حذف ارز دولتی

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۸۴۶۷

افزایش یارانه نقدی با حذف ارز دولتی

 افزایش یارانه نقدی با حذف ارزهای دولتی میسر خواهد شد.بنا به گفته یک کارشناس اقتصادی، اگر مابه‌التفاوت درآمد حاصل از دلار نفتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی صرف افزایش یارانه نقدی شود، هیچ اثر تورمی نخواهد داشت

لایحه بودجه سال آینده در ۱۲ آذر سال جاری به مجلس تقدیم شد که پس از آن گمانه‌های مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۰ مطرح شد و در این زمینه رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها دو تا سه برابر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این تفاسیر، شرط افزایش یارانه نقدی حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی اعلام شده است که در این رابطه میثم هاشم خانی - یک کارشناس اقتصادی - به تحلیل این موضوع پرداخت و گفت: اگر دولت دلار ۴۲۰۰ تومانی را به قیمت روز بفروشد و مازاد آن را برای یارانه نقدی اختصاص دهد، تبعات مثبتی چون جلوگیری از فسادهای زیادی که در پی دلار چند نرخی ایجاد شده و احیای بخشی از قدرت خرید قشر ضعیف جامعه را در پی دارد. 

دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت کالاها را کم نکرد

وی افزود: اگر مابه‌التفاوت درآمد حاصل از دلار نفتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی صرف افزایش یارانه نقدی شود، هیچ اثر تورمی نخواهد داشت، زیرا هیچ پولی چاپ نمی‌شود که اثر تورمی داشته باشد. با ورود ارز دولتی به اقتصاد کشور و تداوم آن تا پایان امسال معادل ۱۴ برابر یارانه نقدی سالانه ایرانی‌ها رانت توزیع شده که دلار ۴۲۰۰ تومانی عموما باعث کاهش قیمت کالاها نشده است. 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از زمانی که پرداخت یارانه نقدی تصویب و اجرا شد، مشکل کلیدی این طرح آن بود که منابع مالی آن مشخص نشده بود که در نهایت دولت را برای تامین منابع مالی آن مجبور به چاپ پول کرد که افزایش تورم را در پی‌ داشت. از سوی دیگر، برنامه جامعی برای تامین منابع مالی یارانه نقدی در آینده هم وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر هر سال یارانه نقدی به اندازه تورم رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، افزایش می‌یافت، عدد آن تقریبا به ۴۵۰ هزار تومان می‌رسید و فقر بالا را مشاهده نمی‌کردیم و یارانه نقدی یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین برنامه دولت برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه می‌شد. 

حمایت از تولید با چند برابر شدن یارانه نقدی 

هاشم خانی با تاکید براینکه در شرایط فعلی با تشدید تحریم‌ها و ظهور کرونا، تولیدکنندگان تحت فشار قرار دارند، گفت: چند برابر شدن یارانه نقدی حتما به منظور حمایت از تولیدکنندگان است، زیرا دولت در دو حالت می‌تواند از تولیدکنندگان حمایت کند؛ یکی تامین منابع مالی و وام و دیگری تخصیص دلار ارزان (ارز دولتی) است. 

وی اظهار کرد: اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی را به قیمت آزاد بفروشیم و اختلاف آن را به تولیدکننده بدهیم به این معنی است که مردم تصمیم بگیرند از کدام تولیدکننده خرید خود را بیشتر و حمایت کنند و برعکس. در این راستا، تولیدکنندگان هم کیفیت و قیمت محصولات خود را افزایش و کاهش دهند تا مصرف کننده را جذب کنند و با فروش کالا و خدمات از افزایش چند برابری یارانه نقدی نفع ببرند؛ بنابراین، جنبه حمایت از تولید چند برابر شدن یارانه نقدی مهم است.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: یارانه نقدی دلار ارز یارانه نقدی دلار یارانه تورم ارز دلار سازمان برنامه و بودجه یارانه یارانه نقدی افزایش یارانه نقدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۸۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!

وزیر کار درباره ادامه اجرای طرح فجرانه کالابرگ گفت: برای پرداخت یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی در حال بررسی هستیم و به زودی نتیجه اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی در مراسم تجلیل از بانوان عرصه کار و تولید و واحد‌های تولیدی دوستدار خانواده اظهار کرد: زن در فرهنگ و تمدن اسلامی و در احکام و آموزه‌های دینی از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است و بر همین اساس امروز بانوان ما در عرصه‌های مختلف رشد و تولید و تعلیم و تربیت و اثرگذاری بر جامعه خوش درخشیدند.
وی با اشاره به آمار زنان بیمه شده در حوزه کار گفت: براساس آمار‌ها از ۱۶ میلیون و۱۹۱ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی در بخش کارگری حدود ۳ میلیون و ۷۹۵ هزار نفر کارگر زن هستند که در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، و بهداشت و درمان به عنوان سرآمدترین معلمان و اساتید و پرستاران به شمار می‌روند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از یکی از شرکت‌های قطعه سازی خودرو با بیان اینکه کار و تولید، ثبات و شرف و عزت و اقتدار برای انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند، تصریح کرد: به لحاظ حضور گسترده بانوان در این مجموعه کارگاهی خرسندیم. بالغ بر ۵۰۰۰ نفر در این مجموعه تربیت شدند که بیش از نیمی از آن‌ها بانوان هستند. بانوان در این کارخانه در حوزه‌های مختلف تحقیق و پژوهش، نوآوری و شکوفایی، طراحی و مهندسی و تولید خدمت می‌کنند.

وی گفت: بر اساس اصول ۴۳ و ۴۳ قانون اساسی، اقتصاد ما به سه دسته دولتی خصوصی و تعاونی تقسیم می‌شود. دایره شمول اقتصاد دولتی آن بخش از اقتصاد است که صرفاً به اقتدار و امنیت ملی ما برمی‌گردد، مابقی اقتصاد باید در دست زنان و مردان سخت کوشی باشد که هنر تولید و ایجاد اشتغال دارند و این دو بخش دیگر، اقتصاد خصوصی و تعاونی تعریف می‌شود.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از منظر قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باید بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور در دست توانمند بخش خصوصی باشد و امروز نمونه بارزی از توفیق بخش خصوصی را شاهد بودیم.

مرتضوی با بیان اینکه جهش با رشد متفاوت است اظهار کرد: جهش یعنی حرکت زائد الوصف و اقدام خارق العاده و در سال ۱۴۰۳ باید جهش و پرش کنیم و این جهش نیاز به کوشش و در وهله اول تلاش دولت دارد.

وی ادامه داد: به عنوان کارگزاران نظام باید کوشش کنیم بستر جهش را با مشارکت مردم فراهم کنیم و راه آن مانع زدایی و رفع موانع تولید جلوگیری از مداخلات بی‌منای ادارات در حوزه تولید است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درعین حال تصریح کرد: اگر می‌خواهیم فرمان مقام معظم رهبری به نحو شایسته محقق شود، اول باید از دولت شروع کنیم. ما به عنوان کارگزاران دولت این آمادگی را داریم که دستان پرتوان کارگران و کارفرمایان را در این امر بفشاریم. مساله بعدی مشارکت مردم است. قطعاً جهش بدون مشارکت مردم محقق نخواهد شد و اگر ما جهش تولید را به عهده مردم بسپاریم، دامنه اطلاعات کارگزاران به برخی از تخلفات و یا احیاناً مفاسد اقتصادی بیشتر می‌شود.

بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ

وزیر کار در حاشیه مراسم تجلیل از بانوان عرصه کار و تولید در جمع خبرنگاران، درباره ادامه اجرای طرح فجرانه کالابرگ گفت: برای پرداخت یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی در حال بررسی هستیم و به زودی نتیجه اعلام می‌شود.

وی درباره اختصاص سهام عدالت برای نوزادان و متولدین سال ۱۴۰۳ نیز گفت‌: این موضوع را از سخنگوی دولت پیگیری کنید.

مرتضوی در ادامه درباره اصلاحیه قانون کار اظهار کرد:، چون در حال حاضر یک تشکل از کارگران در شورای عالی کار حضور دارند، با ارائه لایحه اصلاح موادی از قانون کار باید از دو تشکل قانونی دیگر هم در شورای عالی کار حضور داشته باشند.

به گفته وی وظیفه شورای عالی کار فقط تعیین حداقل دستمزد نیست و وظایف دیگری هم دارد لذا پیشنهاد دادیم که حداقل مزد کارگران با مشورت شرکای اجتماعی در مجلس که متشکل از نمایندگان آحاد جامعه هستند، در لایحه بودجه و همزمان با حقوق کارمندان دولت تعیین شود.

دیگر خبرها

  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد
  • قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / طلای ۱۸ عیار روی مدار سقوط