Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@11:56:51 GMT

بايدها و نبايدهاي بازار بورس ايران

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۹۸۵۲

بايدها و نبايدهاي بازار بورس ايران

سهام چیست و چطور باید آن را خرید

خبرگزاری آریا- معرفی سهام خرید سهم یا به اصطلاح buy، عملی در بازار بورس است که شما به خرید تعداد مشخصی از یک سهم در قیمت مشخص اقدام می‌کنید. برای خرید یک سهم، پس از ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری خود، ابتدا باید نماد مورد نظر خود را جست و جو کنید. بعد از کلیک کردن روی نمادی که سامانه به شما نمایش می‌دهد، یک کادر برای خرید و فروش نماد برایتان باز می‌شود (بسته به اینکه صفحه یا نرم افزار کدام کارگزاری باشد).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کادر خرید، باید تعداد سهمی که میخواهید تهیه کنید و قیمت پیشنهادی‌تان را مشخص کنید. در صورتی که قیمت پیشنهادی شما برای خرید، با قیمت درخواستی یک نفر برای فروش آن سهم برابر باشد، کارگزاری شما، سهم را برای شما از فرد مورد نظر میخرد. در خرید یک سهم اولویت با بالاترین قیمت خریدار است، یعنی در روز معاملاتی، بالاترین پیشنهاد خرید همواره جایگاه بالاتری در تابلو خواهد داشت یعنی بالاترین جایگاه در پیشنهادهای خرید برای بالاترین قیمت خواهد بود .  

تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

تحلیل تکنیکال پیشبینی آینده بازارهای های مالی براساس رفتار گذشته قیمت است. به عبارت دیگر، یک تحلیلگر تکنیکال با آنالیز تغییرات قیمت یک سهم یا یک دارایی در گذشته، آینده آن بازار مالی را پیشبینی می کند.

برای یک تحلیلگر بازار سهام، استفاده از هر دو تحلیل بنیادی و تکنیکال الزامی است، ولی برای بازارهای مالی دیگر استفاده از تحلیل بنیادی دید بهتری به یک تکنیکالیست می دهد. ولی دانستن آن الزامی نیست.  

 تحلیل تکنیکال را ازکجا شروع کنیم؟

بعد از آشنایی با نظریه داو و اصول و تعاریف اولیه تحلیل تکنیکال مانند حمایت، مقاومت، خطوط روند و کانال های قیمتی و .... می توانید با توجه به نوع علاقه و سلیقه، یک سبک تحلیلی را به صورت تخصصی آموزش ببینید.

سبک های مختلف تحلیل تکنیکال پرایس اکشن تکنیکال کلاسیک گن هارمونیک امواج الیوت

برای بهبود سیستم و سبک تحلیلی، تکنیکالیست ها از از اندیکاتور ها و اسیلاتورها برای تحلیل بهتر تغییرات قیمت  استفاده می کنند. محبوب ترین این اندیکاتور ها و اسیلاتورها 

RSIMoving AverageMACDATRCCIStochasticو غیره

لازم به توضیح است اگر چه سیستم تحلیلی/ معامله ای ایچیموکو خود یک سیستم کامل است ولی در سبک های اصلی تحلیل تکنیکال آورده نشده است. بهتر آن است که اگر، علاقه مند به این سیستم تحلیلی هستید، آن را در کنار سبک های تحلیلی مذکور، آموزش ببینید و به یکی از آن سبک ها، در کنار ایچیموکو مسلط باشید.

سبدگردانی در بورس

سبدگردانی یک فرایند سرمایه گذاری است که یک شخص با سرمایه ،که سرمایه گذار نامیده میشود سرمایه خود را به شخصی حقوقی (سبد گردان) می سپارد که که با استفاده از میزان ریسک پذیری شخص و روانشناسی شخصیت سرمایه گذار برای او سبدی تهیه میکند؛به این فعل و انفعالات سبد گردانی میگویند.

سبد گردان 

به شخص حقوقی میگویند که با عقد قرارداد رسمی با فرد سرمایه گذار، متعهد میشود که بیشترین سودی که میتواند را برای شخص سرمایه گذار ایجاد کند و دارای مجوز از سازمان بورس ایران میباشد.. با بستن قرارداد سبدگردانی، سرمایه‌گذار مسئولیت خرید و فروش سبد خود را به افراد خبره که مهارت و دانش و تجربه برای اینکار را دارند واگذار می‌کند.

تفاوت سبد گردانی با صندوق ها

در فرآیند سبدگردانی برای هر یک از سرمایه‌گذاران، به‌صورت جداگانه سبدی تشکیل می‌شود .سبد تشکیل شده برای هر شخص با توجه به میزان ریسک پذیری و شخصیت فرد انتخاب میشود. این‌ یک تفاوت مهم در سبدگردانی نسبت به صندوق‌های مشترک است.

سبد گردانی برای چه اشخاصی مناسب تر است؟

وقتی هر شخصی خودش میتواند معامله کند،وجود سبد گردان چه الزامی دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که سبد گردان ها به چند دلیل میتوانند سود های خیلی خوبی را ایجاد کنند: درامد سبد گردان پیرو سود سازی برای سرمایه گزار خود است؛پس همواره سعی میکند که بیشترین سود سازی را داشته باشد. سبد گردان ها شرکت ها یا اشخاص حقوقی با مهارتی هستند که با علم و تخصص بهترین سهم ها را شکار میکنند. سبدگردان ها سرمایه زیادی در اختیار دارند که با استفاده از این امر میتوانند در بعضی مواقع تغییرات کوچکی در مسیر خواسته های خود ایجاد کنند.(مثل کد به کد) با توجه به موارد گفته شده و موارد دیگر اشخاصی که علم کافی در تحلیل ندارند میتوانند از سبد گردان ها استفاده کنند و با ریسک کمتر سرمایه گذاری خود را انجام دهند.در ضمن افرادی که وقت برای سرمایه گذاری در بازار پر سود بورس ندارند یا میخواهند با ریسک کمتری سرمایه گذاری کنند و سودهای (در بیشتر مواقع)بیشتری از بازار بگیرند میتوانند از سبد گردانی استفاده کنند.

ایا سبد گردان میتواند سودی را برای شما تضمین کند ؟

باید بگوییم که سبد گردان های قانونی هیچ تضمینی برای سود نمیدهند و در ضرر شما شریک نیستند؛اما نکته جالب اینجاست: سبدگردان فقط زمانی از شما پولی کسر خواهد کرد که بتواند بیش از سود بانکی برای شما سود بسازد، بنابراین بیشترین تلاش خود را خواهد کرد تا سودی بیشتر از سود بانکی برای شما کسب کند تا خود نیز بتواند کارمزد خود را بدست آورد. مهمترین و حساس‌ترین بخش در مورد اینکه دارایی‌هایمان را به کدام یک از سبد گردان‌های رسمی بدهیم،انتخاب مناسبترین سبد گردان است.

آموزش تحلیل بنیادی بورس 

این دوره درباره چه چیزی می باشد؟

یکی دیگر از روش های تحلیل نماد یا شرکت مورد نظر، تحلیل فاندامنتال یا بنیادی است که با استفاده از صورتهای مالی (سود یا زیان شرکت، دارایی های شرکت، بدهی ها و طلب های شرکت و...) و اطلاعات اقتصادی (ارزش بازار، مقدار فروش نماد یا زمینه های سرمایه¬گذاری یا...) می توانید متوجه وضع مالی شرکتی که می خواهید با خرید سهام آن شرکت، سهامدار و شریکش شوید ، باشید.

با آیتم های صورت های مالی یاد می گیرید چگونه نمادهای بنیادی(نمادی که در بازه چند ساله سود آور بوده و رشد سوددهی داشته است)را پیدا کنید. حتی می توانید نمادهایی که با توجه به سودده بودن شرکت، رشد قیمتی نداشته اند را (نماد جامانده) پیدا کنید.

چرا باید این دوره را ببینند؟

تحلیل بنیادی و تکنیکال مکمل هم هستند و اگر می خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، باید هر دو علم را با هم استفاده کنید.داشتن اطلاعات کافی درباره وضعیت مالی شرکت و قدرت تحلیل کردن آن یک امتیاز بزرگ برای فرد در انتخاب شرکت خوب است.

علم بنیادی به شما در پیدا کردن سهم های خوب کمک می کند و علم تکنیکال بهترین نقاط خرید یا فروش را برای شما مشخص می کند.

در این دوره چه چیزی یاد می گیرند؟

     با گذراندن این دوره و درک مسائل مربوط به تحلیل بنیادی شما قادر خواهید بود که بهترین نماد را در بین نمادهای دیگر پیدا کنید. وضعیت شرکتی که می خواهید سهامدار آن شوید را از نظر سود ساز بودن بررسی کنید و با دیگر سهم ها مقایسه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

بعد از پایان این دوره چه کاری می توانند انجام دهند؟

با گذراندن این دوره شما قادر خواهید بود که شرکت را بررسی کنید و در انتخاب شرکت مورد نظر بهترین تصمیم را بگیرید.

آموزش گام به گام بورس و تابلو خوانی تابلو چیست؟

تابلوی هر سهم را می توانید در سایت بورس اوراق بهادار تهران به آدرس tsetmc.com مشاهده کنید. در تابلو خوانی از اطلاعاتی که در این سایت وجود دارد، برای معامله سهام استفاده می شود.

این دوره درباره چه چیزی می باشد؟

تحلیلگران بازار سرمایه از تابلو خوانی استفاده می کنند. در این دوره مفاهیم و تعاریف مربوط به تابلو خوانی(مثل انوع قیمت، حجم مبنا و...) را یاد می گیرید. به علاوه روش های تشخیص کد به کد و استفاده از اطلاعات را متوجه خواهید شد.

چرا باید این دوره را ببینند؟

برای فعالیت در بازار سرمایه، علاوه بر تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، باید تابلوخوانی را نیز بلد باشید. تابلو خوانی می تواند مکمل تحلیل تکنیکال باشد تا سهام را در بهترین نقطه قیمتی شکار کنید و متوجه قدرت خریدارها و فروشنده های آن سهم می شوید.

در این دوره چه چیزی یاد می گیرند؟

افراد در این دوره، مباحث مربوط به تابلو خوانی شامل انواع کد به کدها، استفاده از تابلو برای معامله، حجم مشکوک، انواع قیمت و دیگر موارد مربوط را آموزش می بینند.

بعد از پایان این دوره چه کاری میتوانند انجام دهند؟

پس از گذراندن این دوره شما قادر خواهید بود که هر تابلوی سهمی که بخواهید را تحلیل کنید و در معاملاتتان از آن استفاده کنید. استفاده از تابلو می تواند به شما در تحلیل تکنیکالتان کمک کند و مکمل آن باشد.

روانشناسی بازار

روانشناسی بازار به شما در تحلیل رفتار افراد در بازار کمک می کند، اگر با روانشناسی بازار آشنایی داشته باشید، می توانید اشتباهاتی که عامه مردم در بازارها انجام می دهند را مرتکب نشوید و جلوی ضررهای هنگفت را بگیرید. با آشنایی با انواع رفتارهایی که در بازار اتفاق می افتد، می توانید جلوتر از دیگران عمل کنید و علاوه بر اینکه جلوی ضررهایتان گرفته می شود، می توانید سود هم ببرید.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بازار بورس ایران تحلیل تکنیکال تحلیل بنیادی سرمایه گذاری سبد گردان ها سرمایه گذار تابلو خوانی دوره چه سبد گردانی مورد نظر برای شما چه چیزی سبک ها یک سهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۹۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شاخص کل بورس تهران بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

کد خبر 847484 برچسب‌ها شاخص کل بورس خبر مهم بورس تهران بورس - فرا بورس

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • تحلیل هفتگی بازار سرمایه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت