Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@11:35:26 GMT

بازی با برجام

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۹۸۵۹

بازی با برجام

مجلس شورای اسلامی طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها" را در حالی به تصویب رساند که بسیاری از ناظران نتایج و عواقب آن را فشار بیشتر بر ایران و نافی هدف آن، یعنی لغو تحریم می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته با ترور محسن فخری زاده، تصمیم مجلس شورای اسلامی بر خروج از برجام تشدید شد و نهایتاً بهارستانی‌ها طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را با ۲۵۱ رأی موافق تصویب کردند؛ طرحی که علی‌رغم عنوان طولانی‌اش معنایی جز خروج ایران برجام ندارد و به تعبیر محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، جاده یک‌طرفه برجام را پایان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این طرح، دولت موظف می‌شود وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای را به حالت قبل از سال ۹۲ بازگرداند؛ به طوری که در اولین قدم و بلافاصله پس از تصویب این قانون، دولت باید جهت مسائل صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین باید نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

بر اساس ماده ۷ این قانون دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

البته نمایندگان مجلس در این مصوبه تنها به خط و نشان کشیدن برای کشورهای عضو برجام اکتفا نکرده و مخالفان اجرای آن را تهدید به مجازات کرده‌اند. در این راستا در ماده ۹ این طرح تاکید شده مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجرا به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.

مجلس در این طرح فرصت دوماهه‌ای را به طرف‌های مقابل برجام داده تا به تعهدات در قبال برجام عمل کنند. خط و نشان مجلس درست در زمانی کشیده شده که تیمی در آمریکا بر سر کار خواهد آمد که مدعی است با بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای مشکلی ندارد، قابل تأمل است. ضمن اینکه حدود دو ماه دیگر تا برگزاری مراسم تحلیف در ۲۰ ژانویه زمان باقی است و بایدن طبق مهلت سه ماهه مجلس، تنها یک ماه برای لغو تحریم‌ها فرصت خواهد داشت.

البته همه اینها این در حالی رخ داده است، که تاکنون فعالیت‌های هسته‌ای با مصوبات شورای عالی امنیت ملی هدایت می‌شد که نمونه بارز آن اقدام ایران در برداشتن گام‌های پنجگانه ایران بود که از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ و همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش پلکانی تعهدات برجامی بر پایه مصوبه شورای عالی امنیت ملی بر اساس بندهای دوگانه ۲۶ و ۳۶ برجام آغاز شد.

باید دید واکنش مجلس و سایر نهادهای کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی به این طرح چه خواهد بود و تا چه اندازه به مرحله اجرا خواهد رسید؟ در صورت اجرا چه عواقبی را برای کشور و برنامه هسته‌ای به دنبال خواهد داشت؟

نمایندگان سلاح تحریم را از دست آمریکا بگیرند

حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل هسته‌ای دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مصوبه اخیر مجلس که نام «طرح لغو تحریم‌ها» بر آن نام گذاشته شده، شمشیر تحریم آمریکا را تیزتر می‌کند و چین و روسیه را که به‌خاطر اجرای برجام از آمریکا فاصله گرفتند -در صورتی که پروتکل الحاقی و تعهداتمان را کنار بگذاریم- عملاً به سمت این کشور هُل می‌دهد که به زیان مردم ایران است. فراموش نکنیم برجام بین دشمنان ایران انشقاق و فاصله ایجاد کرد، ولی با این اقدام باز به سمت شکل‌گیری یک اتحاد نا مقدس علیه ایران پیش می‌رویم. همان اجماعی که جو بایدن می‌تواند خطرناک‌تر از ترامپ شکل دهد.

به گفته وی، اگر قرار بود افزایش غنی‌سازی یا ذخایر در ایران موجب بازدارندگی هسته‌ای شود، باید اکنون شاهد توقف تحریم‌ها در کره شمالی که بمب هسته‌ای هم دارد، می‌بودیم؛ بنابراین اگر بخواهیم واقع‌بینانه قضاوت کنیم، مصوبه مجلس به حل مشکلات مردم در حد انتظار کمک نمی‌کند. نمایندگان باید اقداماتی انجام دهند تا سلاح تحریم را از دست آمریکا بگیرند.

به گفته این تحلیلگر مسائل هسته‌ای، نمایندگان مجلس به جای افزایش ذخایر اورانیوم یا افزایش درصد غنی‌سازی به انجام اصلاحات اقتصادی کمک کنند تا عملاً سلاح تحریم، کارآمدی خود را از دست بدهد یا حداقل کم‌اثر شود. مادامی که همچنان سلاح تحریم را در دست واشنگتن و متحدانش نگه داریم، نمی‌توانیم بگوییم این طرح می‌تواند تحریم‌ها را کاهش دهد.

به عقیده بهشتی پور نباید کاری کنیم که دوباره تجربه سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶ تکرار شود که به نفع ملت ایران نیست. واقعیت این است که طبق قانون اساسی، مجلس می‌تواند در هر زمینه‌ای قانون وضع کند و نباید قانونگذاری را از مجلس بگیریم که به منزله یک خسران برای مردم‌سالاری است، اما شورای نگهبان است که باید تشخیص دهد آیا این مصوبه با مصوبات شورای عالی امنیت ملی و سیاست‌های کلان کشور در تعارض هست یا نیست.

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دخالت در وظایف دولت است

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل هم به ایمنا می‌گوید: تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها توسط مجلس شورای اسلامی به نوعی دخالت در وظایف دولت است؛ زیرا مجلس تنها وظیفه نظارت و قانون گذاری دارد و نه باید در امور وزارت خارجه، دولت و شورای عالی امنیت ملی که به صورت فراجناحی عمل می‌کنند دخالت کند.

به گفته وی، به نظر می‌رسد طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» سیگنالی به جامعه جهانی است. به عقیده من در صورتی که با دولت فعلی ایران در زمینه برجام همکاری نشود قطعاً با روی کار آمدن دولت بعدی در ایران شرایط بازگشت به برجام و مذاکره دشوار تر خواهد شد.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، با توجه به مشروط بودن «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» می‌توان آن را به عنوان یک اهرم چانه زنی تلقی کرد و آمریکا نیز در این راستا خواهد فهمید اگر قرار است به برجام بازگردد باید سریع‌تر این اقدام را انجام دهد.

کد خبر 459447

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس شورای اسلامی وزارت خارجه وزارت خارجه ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها شورای عالی امنیت ملی مجلس شورای اسلامی سلاح تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۹۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود

«ابراهیم رضایی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر رییس‌جمهور به پاکستان اظهار کرد: پاکستان، کشوری مهمی و یکی از کشورهای بزرگ اسلامی است و تقویت ارتباط با این کشور برای ما اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه اولویت جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی، تعامل و تقویت ارتباط با همسایگان است، ادامه داد: همسایگان در اولویت روابط خارجی ایران و به ویژه در دولت سیزدهم قرار دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پاکستان کشوری مهم و مؤثر در منطقه‌ است گفت: جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌های زیادی برای ارتباط با پاکستان دارد و تعمیق و گسترش روابط ایران و پاکستان و تعمیق اقدامات دوجانبه، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران و پاکستان در زمینه‌هایی مانند اقتصادی، تجاری، تشکیل بازارچه‌های مشترک مرزی، انرژی، ترانزیت، حمل و نقل و همچنین در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم، با یکدیگر در تعامل هستند؛ هم ما می‌توانیم بسیاری از مایحتاج پاکستان را تأمین کنیم و هم پاکستان می‌تواند در این زمینه، به ما کمک کند.

رضایی گفت: بر این اساس، سفر رییس‌جمهور به پاکستان بسیار مهم است و می‌تواند منجر به توسعه و تعمیق روابط ایران با این کشور شود.

وی اضافه کرد: رییس‌جمهور ما و نخست‌وزیر پاکستان توافق کردند که در اولین گام، میزان مبادلات تجاری بین دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد که ما هم معتقدیم این ظرفیت وجود دارد و اگر بخش‌های مختلف دو کشور فعال شوند، می‌توانند به این حجم از مبادلات تجاری برسند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از سوی دیگر، بین دو ملت ایران و پاکستان روابط و سابقه بسیار بزرگ تاریخی و فرهنگی وجود دارد. ایران و پاکستان اشتراک‌های فرهنگی، دینی، تاریخی و تمدنی بسیار زیادی با هم دارند و دو ملت ایران و پاکستان از این حیث بسیار نزدیک به همدیگر هستند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سفر رییس‌جمهور اهمیت زیادی برای تقویت ارتباط ایران و پاکستان دارد و امیدواریم ماحصل این سفر، توسعه روابط و افزایش رفاه و رضایت‌مندی برای هر دو ملت ایران و پاکستان باشد.

کد خبر 6086503 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود